آموزش سئو منفی – مفاهیم

Negative SEO,جلوگیری از سئو منفی,سئو منفی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 13 امتیاز : 4.7]

سئو منفی (Negative SEO) به چه چیزی گفته می شود و به چه چیزی سئوی منفی گفته نمی شود؟

در اولین بخش از سری 6 قسمتی در رابطه با آموزش سئو منفی و تاثیر آن بر روی لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری، نویسنده نخست ذهنیت اشتباه در رابطه با سئو منفی را رفع می کند و مفاهیم اصلی مرتبط با آن و روش های جلوگیری از سئو منفی را تعریف می کند.

امروز می خواهیم اولین قسمت از سری شش قسمتی مرتبط با سئو منفی را شروع کنیم. این مجموعه در سه حوزه کلی تقسیم شده است و در آن تلاش ما بر این است که نشان دهیم بهینه سازی موتور جستجو به صورت منفی (سئو منفی) چه تاثیری بر روی لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری دارد.

سئو مثبت چیست؟ سئو منفی چیست؟

در زمینه فعالیت های مرتبط با سئو، هر فعالیتی که با هدف تاثیر مثبت بر روی رتبه بندی یک URL و احتمالا دامنه میزبان آن از طریق تغییر لینک ها، محتوا یا سیگنال های کاربری انجام می شود، با نام سئو مثبت معرفی می شود.

هر فعالیتی هم که به هدف تاثیر منفی بر روی رتبه بندی های یک URL و احتمالا دامنه آن، از طریق دستکاری لینک ها، محتوا یا سیگنال های کاربری انجام می شود، به عنوان سئو منفی تعریف می شود.

نظر گوگل درباره سئو منفی

متاسفانه، گوگل در این زمینه خیلی هم درست نمی گوید!

اگر شما بتوانید به صورت تصادفی با تغییر در یک متغیر رتبه بندی خودتان را خراب کنید، پس می توانیم به این نتیجه برسیم که اگر یک فرد دیگر (یک نهاد خارجی) بتواند در همان متغیر مرتبط با سایت شما تغییراتی ایجاد کند، ممکن است رتبه بندی سایت شما کاهش پیدا کند و یا به صورت کامل باعث شود محتوای شما از ایندکس خارج شود.

به مرور زمان، گوگل به صورت گسترده تلاش کرده است تا مانع این موضوع بشود که فعالیت های خاص آسیب زیادی به صفحات جستجو بزنند، اما خب این تلاش ها همیشه عالی نبوده است. گوگل در رابطه با سئو منفی می گوید که:

گوگل به سختی کار می کند تا مانع این شود که دیگر وب مستر ها بتوانند به رتبه بندی شما آسیب بزنند و یا سایت شما را از ایندکس پاک کنند. اگر شما نگران این هستید که یک سایت دیگر به سایت شما لینک شده است، پیشنهاد می کنیم که با وبمستر آن سایت تماس برقرار کنید. گوگل اطلاعات منتشر شده بر روی وب را جمع کرده و آن ها را سازماندهی می کند؛ در نتیجه ما نمی توانیم محتوای این صفحات را کنترل کنیم.

بر اساس این گفته گوگل، به نظر می رسد که آن ها هم به نوعی قبول دارند که بعضی از تاکتیک ها می تواند سئو منفی را ایجاد کند.

به عنوان یکی از زمینه های کاری خودم، با چهار مدل رایج از اسپم که 4P نامیده می شوند، به صورت مستقیم یا به واسطه کار مشتریان سروکار داشته ام (سایت های مبتذل، دارو، پوکر و وبسایت های روز پرداخت یا payday websites). این کار نسبت به زمینه کاری رایج خودم یعنی بازاریابی با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) و کمک به سرمایه گذاران خطرپذیر (VC ها) و شرکت های سرپرست آن ها (شرکت های پورتفولیو)، کاملا متفاوت می باشد.

خب این تجربه کاری من چه اهمیتی دارد؟ این چهار اسپم به صورت گسترده به عنوان رقابتی ترین صنایع در زمینه جستجو در نظر گرفته می شوند و بر اساس تجربه شخصی ام، من تقریبا هر روز شاهد فعالیت های سئو منفی موفق و شکست خورده بوده ام.

سئوی منفی نه تنها واقعی است بلکه هر روز هم رخ می دهد. از زمانی که پلتفرم های دیگر مانند آمازون شکل گرفته اند، بار ها دیده ام که افراد در فعالیت های بهینه سازی محصولات از سئو مثبت و منفی استفاده کرده اند. هر پلتفرمی که کارش را فقط با اتکا بر سیگنال های منفی انجام دهد تا کیفیت کاری خودش را تضمین کند، قطعا خودش هم گرفتار سئو منفی می شود.

در حالی که این کار در دسته های مختلف از آمازون دیده می شود، این رخداد ها بیشتر در حوزه هایی مشاهده می شود که رقابت شدیدی وجود دارد و برند های مختلفی در آن فعالیت دارند، مثلا مکمل های کاهش وزن و یا گوشی های ضد نویز صوتی.

رابطه سئو منفی و فعالیت های کلاه سیاه

آیا سئو منفی، به عنوان فعالیت های کلاه سیاه در نظر گرفته می شود؟ اگر بخواهیم این سوال را بر اساس شرایط خدمات قابل قبول گوگل پاسخ دهیم، گوگل تقریبا تمام فعالیت های سئو منفی را به عنوان فعالیت های کلاه سیاه در نظر می گیرد.

برای شروع، من کاربر “کلاه سفید” را به عنوان کاربری در نظر میگیرم که شرایط خدمات (TOS) ارائه شده توسط موتور های جستجو را رعایت می کند، در حالی که یک “کلاه سیاه” کاربری است که فعالیت خودش را بر اساس تجارب خودش یا آموزش های دیگر انجام می دهد.

اگر مثلا یک TOS بیان می کرد که شما نباید لینک ها را خریداری کنید، یک کلاه سفید هیچ وقت تلاش نمی کرد که لینک خریداری کند، در حالی که یک کلاه سیاه این تصمیم را بر این اساس می گرفت که آیا خریدن لینک، موثر است یا خیر.

البته روش های مختلفی برای پاسخ دادن به این سوالات وجود دارد زیرا بعضی از فعالیت های سئو منفی الزاما کلاه سیاه نیستند (مثلا درخواست از وب مستر برای تغییر لینک هایی که یک صفحه در وبسایت رقیب شما را به سایت شما ارجاع می دهد، و درخواست برای تغییر لینک به صفحات با ارزش در همان سایت رقیب). در این نمونه، هدف شما تاثیر منفی بر روی رتبه بندی های رقیبان و در عین حال بهبود رتبه بندی خودتان می باشد.

همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که بیشتر فعالیت های سئو مثبت گاهی به عنوان فعالیت کلاه سیاه در نظر گرفته می شوند! حتی بعضی از فعالیت هایی که پیش از این ذاتا به عنوان فعالیت کلاه سیاه در نظر گرفته می شده، مانند پنهان سازی در سایت ها، حالا تکامل پیدا کرده است و با نام های قشنگ تری مانند تحویل پروتکل اینترنتی (IP) به عنوان فعالیت های قابل قبول معرفی می شوند!

Negative SEO,جلوگیری از سئو منفی,سئو منفی

رابطه سئو منفی و هک کردن

آیا سئوی منفی همان هک کردن است؟ بستگی دارد. من بار ها دیده ام که در جاهای مختلف نوشته اند که سئو منفی شبیه هک کردن، و هک کردن شبیه سئو منفی است (مثل مربع و مستطیل که خیلی به هم شبیه هستند اما یکی نیستند). به بیان دیگر، این مفاهیم، مشخصات مشترکی دارند اما دقیقا مشابه هم نیستند. بر اساس دیکشنری مریام وبستر، یک هکر کسی است که به صورت غیر  قانونی به یک سیستم کامپیوتری دسترسی پیدا می کند و گاهی از اطلاعات آن سو استفاده می کند.

اگر بخواهیم از یک تشبیه هندسی استفاده کنیم، می توانیم بپرسیم که “آیا هر چهارگوشی، مربع است؟”

تا حدی که یک فعالیت، ظاهر یا عملکرد یک سایت را تغییر می دهد و یا به شما دسترسی غیر مجاز می دهد، می توان بر اساس نظر شخصی آن را هک در نظر گرفت. بر اساس فرهنگ و قوانین موجود در یک کشور، استفاده از این تعریف می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. به عنوان مثال، بعضی از کشور ها ممکن است قوانین سخت گیرانه تری برای دسترسی غیر مجاز داشته باشند و بعضی از کشور ها هم ممکن است نگرش بازتری نسبت به دستکاری اطلاعات داشته باشند.

خب حالا بیایید سه مفهوم مطرح شده در رابطه با سئو (لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری) را در نظر بگیریم و چند فعالیت سئوی منفی را بررسی کنیم و ببینیم چه دیدگاهی نسبت به آن ها وجود دارد.

سئو منفی توسط لینک ها

  • ارسال ده ها هزار لینک بد در شبکه به یک URL هدف. این کار بر اساس بیشتر تعاریف موجود، به عنوان هک در نظر گرفته نمی شود.
  • خریدن لینک از شبکه های حذف شده یا خراب با انکر تکست تطبیق داده شده دقیق. دوباره، این کار هم به معنی قرار دادن لینک هایی بر روی یک وب سایت می باشد به همین دلیل به عنوان هک در نظر گرفته نمی شود. یک شبکه خراب، گروهی از وبسایت ها می باشد که همه آن ها به صورت دستی، جریمه شده اند؛ یک شبکه حذف شده هم گروهی از وبسایت ها هستند که توسط بخش های عمومی حذف شده است. یک شبکه حذف شده معمولا در نهایت به یک شبکه خراب تبدیل می شود. 

سئو منفی توسط محتوا

  • اسپم کردن نظرات به هدف تغییر طرح محتوا یا استفاده از کلمات کلیدی در صفحه.

جالب است که چون “تکرار کلمات کلیدی” باعث می شود که ظاهر وبسایت و حسی که در کاربر ایجاد می کند را تغییر دهد، حتی با وجود این که محتوای خاصی در سایت تزریق نمی شود اما بعضی آن را به عنوان هک در نظر میگیرند، به خصوص زمانی که این کار در مقیاس گسترده انجام شود. من این کار را به عنوان هک در نظر نمیگیرم، زیرا بخش نظرات به عنوان یک رفتار مورد انتظار باقی می مانند.

  • ایندکس کردن URL هایی با محتوای بد به دلیل رخنه در سیستم های مدیریت محتوا (CMS). در صورتی که محتوا واقعا در یک CMS تزریق شده باشد، در این صورت قطعا این کار هک است. در صورتی که فقط به دلیل درک اشتباه نحوه ارزیابی CMS توسط گوگل به نظر برسد که این محتوای بد وجود دارد در حالی که واقعا وجود ندارد، به نظر من این کار هک نیست.
  • هات لینک کردن (سرقت پهنای باند) بزرگترین تصاویر وب سایت های رقیب شما به منظور کاهش پهنای باند، ایجاد مشکلات مرتبط با افزایش نیاز به پهنای باند یا کند کردن سایت به روش های دیگر. در رابطه با این روش واقعا به سختی می توان گفت که آیا هک است یا خیر! به نظر من این کار هک نیست اما بسیاری از تاکتیک ها به درستی تفسیر نمی شوند و گاهی به عنوان هک در نظر گرفته می شود.

سئو منفی توسط سیگنال های کاربری

حملات dos یا denial of service با توزیع رندوم در همان روز. به سختی می توان گفت که این روش، هک کردن نیست. حتی این کار می تواند منجر به نابود شدن یک سایت شود. من هیچ وقت فکر انجام همچنین کاری را هم نمی کنم.

آیا سئو منفی قانونی است؟

من وکیل نیستم و اصلا هم نمی خواهم توصیه های قانونی بکنم، اما این سوال برای من هم ایجاد شده است. فعالیت های سئو منفی موضوع جدیدی نیست و این فعالیت ها هر چه به هک نزدیک تر باشد، احتمالا قانونی نخواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد من این است که تا حدی که می توانید از این فعالیت ها دور بمانید.

در بخش بعدی، ما به صورت دقیق بررسی می کنیم که چگونه می توانیم مشخص کنیم که آیا ما هم تحت تاثیر سئوی منفی قرار گرفته ایم یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود