آموزش پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

اشتباه گوگل در رتبه بندی,افزایش رتبه سایت,پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل برای پیدا کردن محصول، آموزش، خدمات و غیره انجام می شود. اما جالب است بدانید که 90 درصد از کاربرها بر روی سه سایت اول صفحه یک گوگل کلیک می کنند. بنابراین بررسی رتبه سایت در گوگل اهمیت زیادی دارد.

اینکه بدانید وب سایت یا صفحه خاصی از سایت شما با کلمه کلیدی خاص در رتبه چندم گوگل قرار دارد؟ اهمیت این کار به این دلیل است که بدانید در فرایند سئو سایت باید بر روی چه صفحاتی تمرکز داشته باشید. اما چطور می توان فهمید که رتبه یک سایت در گوگل چندم است؟ از چه ابزاری برای این کار استفاده کنیم بهتر است؟

در این مقاله راه های پیدا کردن رتبه سایت در گوگل را به طور کامل به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید بعد از انتشار یک مقاله یا کار کردن بر روی صفحه ای خاص از سایت تان بدانید در کجا گوگل قرار گرفته است.

منظور از رتبه سایت در گوگل چیست؟

در حقیقت رتبه بندی یک سایت به موقعیت آن سایت بر اساس یک کلمه کلیدی در نتایج serp گوگل گفته می شود. قرار گرفتن یک وب سایت در رتبه های گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص به عوامل زیادی مانند کیفیت محتوا، ارزش بک لینک های سایت و مسائل فنی سایت و غیره بستگی دارد.

با دانستن رتبه سایت در گوگل، صاحبان وب سایت می توانند اولا عملکرد صفحات سایت شان را ارزیابی کنند و همچنین تصمیم بگیرند که به بهبود آن صفحه از جهات مختلف سئو تکنیکال و محتوای سایت بپردازند یا خیر.

بنابراین باید به عنوان یک صاحب سایت یا سئوکاری که پروژه ای را در دست دارد، همیشه بر اساس کلمات کلیدی که تعیین کرده اید، بسنجید که رتبه سایت در گوگل در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا وضعیت بهتری پیدا کرده است و یا غیره و بر اساس آن استراتژی موردنظر برای سایت را ارائه دهید.

چرا رتبه سایت در گوگل مهم است؟

ما در مقدمه تا حدودی به این موضوع اشاره کردیم. امروزه کاربرها به ندرت بعد از جستجوی یک محصول و یا خدماتی خاص به صفحه دوم یا سوم گوگل و یا بالاتر مراجعه می کنند. در حقیقت کاری که بالای 90 درصد از کاربرها انجام می دهند این است که بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل بر روی اولین وب سایت کلیک می کنند.

اگر به چیزی که میخواهند، دست پیدا کردند، کار دیگری انجام نمی دهند. در غیر اینصورت به سراغ وب سایت دوم و سوم خواهند رفت. در بیشتر اوقات این وب سایت ها قادر به تامین نیاز کاربر هستند. بنابراین اگر به رتبه سایت در گوگل اهمیت ندهید و به رتبه هایی در گوگل دست پیدا نکنید، نخواهید توانست کاربرهای هدف خود را پیدا کرده و یا خدمات و محصولات موردنظرتان را به دیگران بفروشید.

همچنین پیدا کردن رتبه سایت تان در گوگل به شما کمک می کند تا بدانید چه استراتژی باید برای سایت تان پیاده کنید. آیا به نسبت رقبای خود در رتبه بالاتری قرار دارید؟ یا پایین تر. اگر رتبه سایت شما در گوگل آنطور که میخواهید نبود، آنوقت خواهید توانست برنامه ریزی درستی برای سئو سایت خود انجام دهید.

اشتباه گوگل در رتبه بندی,افزایش رتبه سایت,پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

نحوه پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

در این بخش راه های پیدا کردن رتبه سایت در گوگل را توضیح خواهیم داد تا بتوانید به وسیله آنها متوجه شوید که کلمات کلیدی وب سایت شما در چه جایگاهی قرار دارند.

1. پیدا کردن رتبه سایت به صورت دستی

شاید ساده ترین و سریع ترین راه پیدا کردن رتبه سایت در گوگل که همه افراد برای یک بار هم که شده آن را انجام داده باشند، روش دستی باشد. این روش نیاز به کار خاصی ندارد و تنها کافی است تا وارد صفحه اصلی گوگل شوید و کلمه کلیدی موردنظری که سایت تان را برای آن از نظر سئو بهینه کرده اید را وارد کنید و بعد در نتایج serp گوگل به دنبال جایگاه وب سایت خودتان باشید. اما نکته ای که باید در این زمینه بدانید این است که بررسی رتبه سایت در گوگل به وسیله این روش، از دقت بسیار کمی برخوردار است. دلیل آن این است که نتایج گوگل برای هر کاربر می توانند متفاوت باشند.

اگر میخواهید با این روش به دنبال جستجوی رتبه های سایت خود در گوگل باشید، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

کوکی های مرورگر خود را حذف یا غیر فعال کنید: مسدود کردن و یا حذف کوکی هایی که از قبل در مرورگر شما ذخیره شده اند، دقت نتایج serp گوگل به صورت دستی را بسیار بالا می برد.

از حالت خصوصی یا private مرورگر استفاده کنید: حالت خصوصی یا پرایویت مرورگر باعث می شود که جستجوی شما بدون کوکی های از قبل تنظیم شده توسط گوگل انجام شود.

استفاده از پارامتر pws در هنگام جستجو: برای این منظور عبارت “&pws=0” را در انتهای url گوگل اضافه کنید. با این کار جستجوی های شخصی و نتایج مرتبط با آن در هنگام جستجوی رتبه سایت در گوگل غیر فعال می شوند.

البته در نظر داشته باشید که موارد بالا باعث نمی شوند که دقیق ترین رتبه خود در گوگل را به وسیله جستجوی دستی به دست آورید. همچنین وقتی بخواهید داده های بیشتری در مورد چندین کلمه کلیدی در گوگل بدست آورید، انجام این کار به روش دستی بسیار سخت و یا حتی غیرممکن خواهد بود. اما روش های کاربردی ترین در این زمینه هم وجود دارند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

2. پیدا کردن رتبه سایت با گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول محبوب ترین راه پیدا کردن رتبه سایت در گوگل به شمار می رود. در حقیقت این ابزار به شما هزاران داده مفید در مورد موقعیت فعلی صفحات شما و همچنین اطلاعات فنی سایت را ارائه می دهد. هر چند کار کردن با این ابزار ساده است، اما نیاز به دانش و تجربه دارد که باید در مورد آن یاد بگیرید. در ادامه روش بررسی رتبه سایت در گوگل با این ابزار را به شما یاد خواهیم داد.

1- در قدم اول به بخش Search Results در سرچ کنسول بروید. جایی که شما اطلاعاتی درباره تعداد کلیک ها، ایمپرشن و CTR دریافت خواهید کرد.

2- در پایین نمودارهای آماری سایت بر روی گزینه Pages مطابق تصویر کلیک کنید و صفحه خاصی که میخواهید رتبه آن در گوگل را بررسی کنید را انتخاب نمایید.

چگونگی پیدا کردن رتبه سایت در گوگل,رتبه سایت,رتبه سایت در گوگل

3- وقتی صفحه مورد نظر خود را انتخاب کردید، به بخش Queries در همان بخش بروید. در آنجا مشاهده خواهید کرد که صفحه شما برای چه کلماتی در گوگل دارای رتبه است.

نکته مهم: شاید بخواهید بدانید که چند صفحه از سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص در گوگل دارای رتبه هستند. برای این منظور کافی است که کلمه کلیدی موردنظر خود را در بخش Query انتخاب کنید و به بخش Pages بروید تا ببینید کدام صفحات شما برای یک کلمه کلیدی خاص دارای رتبه هستند.

مطابق گزینه بالا در بخش Query همه کلید واژه هایی که در آنها دارای رتبه هستید را مشاهده خواهید کرد که بعضی اوقات می تواند برای شما کمی گیج کننده باشد. برای بدست آوردن اطلاعات بهتر در این بخش مطابق مراحل زیر عمل نمایید.

1- بر روی گزینه Date در آن بخش کلیک کنید.

2- سپس گزینه Compare را در تب باز شده انتخاب نمایید و بازه زمانی موردنظر برای پیدا کرده کلمات کلیدی دارای رتبه در گوگل را پیدا کنید.

رتبه گوگل

3- سپس به تب Pages رفته برروی بخشی که در تصویر مشخص کرده ایم، کلیک کنید و نتیجه های موردنظر خود را بصورت کاهشی یا افزایشی مشاهده نمایید.

4- سپس صفحه موردنظر خود را که میخواهید رتبه های کلمات کلیدی در آن را بررسی کنید را انتخاب نمایید.

5- در برگه Queries بر روی بخش Impressions و Position کلیک کنید و یک بازه زمانی مثلا 3 ماهه را انتخاب نمایید. و کلمات را بر اساس میزان ایمپرشن دسته بندی کنید.

اگر به بخش Position Difference در این صفحه نگاه کنید می توانید ببینید که بیشترین افزایش رتبه یا کاهش رتبه کلمات کلیدی صفحات شما مربوط به کدام بخش های بوده اند.

سپس داده های این بخش ها به شما کمک می کنند تا تصمیم بگیرید که کدام صفحات را بهینه کنید. یا مثلا محتوای کدام بخش ها را بهینه نمایید. در کل گوگل سرچ کنسول اگر چه یک ابزار رایگان و ساده برای استفاده می باشد، اما یادگیری تمامی بخش های آن می تواند برای افراد مبتدی کمی مشکل به نظر برسد.

چگونه رتبه سایت در گوگل را بهبود بخشیم؟

بعد از بررسی رتبه سایت در گوگل می توانید کارهای زیر را انجام دهید تا بهبود پیدا کند

  • محتوای باکیفیت برای صفحات وب سایت خود تولید کنید
  • تصاویر موجود در سایت را بهینه کنید. از نظر حجم و سایز
  • توضیحات متا و تایتل تگ ها را بهتر بنویسید و به روز رسانی نمایید.
  • لینک سازی داخلی در سایت را بررسی کنید و لینک های معیوب را درست نمایید.
  • ساختار کلی سایت را بهبود بخشید

نتیجه گیری

پیدا کردن رتبه سایت در گوگل یکی از اصلی ترین کارهایی خواهد بود که از مدتی کار کردن بر روی سئو سایت باید به فکر آن باشید. راه های زیادی هست که می توانید به وسیله آنها رتبه کلمات کلیدی موردنظر خود را پیدا کنید. بطور مثال بصورت دستی در گوگل جستجو کنید و یا از افزونه هایی که برای این منظور طراحی شده اند، استفاده نمایید.

ما در این بخش دو مورد از راه های اصلی که می توانید از آنها برای این کار استفاده نمایید را معرفی کرده ایم. اگر فکر می کنید راه های دیگری هم هستند که به راحتی به وسیله آنها می توان رتبه های کلمات کلیدی موردنظر خود در گوگل را پیدا کرد، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود