آشنایی با انواع باشگاه مشتریان

ارائه خدمات به مشتریان,ارتباط فروشنده با مشتری,انواع باشگاه مشتریان

جذب یک مشتری جدید برای یک کسب و کار و شرکت، بسیار هزینه در بر خواهد داشت. بسیاری از شرکت ها برای حفظ مشتریان قدیم خود اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان کرده اند تا به مشتریان قدیمی خود در باشگاه مشتریان خدمات ویژه ای ارائه می دهند و بتوانند آن ها را راضی نگهدارند. با این کار تعداد مشتریان و فروش آن ها نیز چند برابر می شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم به شما بگوییم انواع باشگاه مشتریان چیست و چگونه می توان یک باشگاه مشتریان قوی داشت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

اگر می خواهید از طریق باشگاه مشتریان فروش خود را چند برابر کنید، باید به طور جدی بر روی باشگاه مشتریان تمرکز کنید و این قسمت از کار برای شما اهمیت بالایی داشته باشد. کسانی که عضو باشگاه مشتریان شما شوند و شما خدمات به آن ها ارائه می دهید، 100 درصد آنها بیشتر به برندتان اهمیت می دهند و مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری می کنند. حتی این امکان وجود دارد درباره برند شما با دوستان و آشنایان صحبت کنند و از خدماتی که شما در اختیار آن ها می گذارید بگویند.

حال ما به کسانی که برایشان سوال است باشگاه مشتریان چیست و چه اهمیتی می تواند برای کسب و کار داشته باشد، نکاتی را در ادامه، شرح داده ایم:

اهمیت باشگاه مشتریان در کسب وکارها

  • مشتریان برای برندهای محبوبشان هزینه زیادی می کنند.
  • افرادی که به برند شما علاقه دارند، پول بیشتری می پردازند.
  • مشتریان که از خدمات و برند شما راضی باشند با خانواده و دوستان و اشنایان خود درباره شما صحبت می کنند. این را به یاد داشته باشید، این گونه بازاریابی بازخورد زیادی دارد تا تبلیغات با هزینه زیاد.

ارائه خدمات به مشتریان,ارتباط فروشنده با مشتری,انواع باشگاه مشتریان

انواع باشگاه مشتریان

به طور کلی باشگاه مشتریان به دو دسته تقسیم می شود

  • باشگاه مشتریان باز (Open club)
  • باشگاه مشتریان بسته (Limited club)

باشگاه مشتریان باز (Open club) چست؟

ما در بالا به انواع باشگاه مشتریان اشاره کردیم. باشگاه مشتریان باز یکی از انواع مهم باشگاه مشتریان است.

این مدل علاوه بر اینکه تمرکز خود را بر روی مشتریان قبلی گذاشته است، امکاناتی ایجاد کرده که هم می تواند خدماتی به مشتریان قبلی خود بدهد و هم این امکان را برقرار کرده است که می تواند مشتریان جدید از سایر برند ها جذب کند. در این باشگاه مشتریان، هنگامی که مشتری جدید عضو باشگاه مشتریان شود امتیازی برای عضویت به آن تعلق می گیرد.

با این وجود مشتریان قدیمی در خدمات در اولویت قرار دارند. ما در ایران نمونه های زیادی از این نوع باشگاه مشتریان داریم. به طور مثال باشگاه مشتریان بانک ملت یکی از مدل های باشگاه مشتریان باز است.

 باشگاه مشتریان بسته (Limited club)

همانطور که از نام این باشگاه مشتریان پیداست، این باشگاه مشتریان، مخصوص مشتریان قدیمی است. یعنی خدمات و امتیازات فقط به مشتریان قدیمی تعلق می گیرد. هنگامی که مشتریان جدید تبدیل به مشتریان وفادار شوند، می تواند از این خدمات باشگاه مشتریان استفاده کنند.

باشگاه مشتریان چیست,مشتری مداری

شاید برای شما سوال باشد چرا باشگاه مشتریان بسته این سیاست را دارد؟

یکی از دلایلی که می توانیم به آن اشاره بکنیم، سیاست این باشگاه است که به گونه ای تمرکز خود را بر روی مشتریان قدیمی به عنوان عامل سود آوری شرکت گذاشته است. اگر بخواهیم مثالی برای باشگاه مشتریان بسته بزنیم می توانیم نام بانک پاسارگارد را بیاوریم.

انواع خدمات و پاداشت در باشگاه مشتریان

باید به یاد داشته باشید که هدف از باشگاه مشتریان این است شما مشتریان قدیمی خود را نگهدارید. پس باید برای این قسمت از باشگاه مشتریان خود اهمیت بیشتری قائل باشید؛ زیرا مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان می شوند برای مزایای که در نظر دارند ثبت نام می کنند. پس باید خدمات و پاداشی که ارائه می دهید، بسیار پراهمیت و خوب باشد. پس نکات زیر را هیچ گاه از یاد نبرید:

  • پاداش ها را متناسب با فعالیت قرار دهید
  • دستیابی به پاداش ها بسیار سخت نباشد

 در باشگاه مشتریان پاداش ها را به دو دسته تقسیم می کنیم:

  • Hard benefits
  • Soft benefits

پاداش های دست اول (Hard benefits)

این پاداش ها به طور مستقیم بار مالی برای شرکت ها و کسانی که خدمات باشگاه مشتریان دارند، در بر دارد. به طور مثال تخفیف در خرید بعدی، یا پاداش های نقدی در این گروه دسته بندی می شود.

پاداش های دسته دوم (Soft benefits)

این پاداش ها بار مالی چندانی برای ارائه دهندگان پاداش ندارند. این نوع پاداشها بیشتر برای جلب رضایت مشتری است. برای مثال می توانیم به پاداش های نظیر جای پارک مشتریان به هنگام خرید و یا ارائه جایگاه vip و یا هر پاداشی بسته به نوع کسب و کار.

مزایای باشگاه مشتریان چیست؟

خب در این قسمت می خواهیم به مزایای باشگاه مشتریان بپردازیم. این مزایا عبارت اند از:

افزایش راهکارها با کسانی که عضو باشگاه مشتریان هستند

هنگامی که شما ارتباط مداوم با مشتریان دارید، می توانید محصولات جدید خود را زودتر به مشتریان وفادار خود ارسال کنید. از طریق باشگاه مشتریان می توانید ایمیل مارکتینگ نیز انجام دهید.

کاهش مشتریانی که سود زیادی برای کسب و کار شما ندارند

با داشتن باشگاه مشتریان می توانید مشتریان پر سود خود را از مشتریان کم سود خود جدا کنید و تمرکز خود را بر روی مشتریان پر سود خود بگذارید.

کاهش هزینه تبلیغات

هزینه جذب یک مشتری جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتری قدیمی است. با راه اندازی باشگاه مشتریان می توانید با هزینه نسبتا کم از مشتریان خود سود بسیار زیادی برای کسب و کارتان بگیرید.

معایب باشگاه مشتریان

حالا در کنار مزایایی که باشگاه مشتریان دارد این پرسش به وجود می آید معایب باشگاه مشتریان چیست؟

یکی از معایبی که می توانیم بگوییم این است بیشتر مشتریان اطلاعات اشتباه در فرم ثبت نام وارد می کنند. یکی دیگر از معایب تعداد کسانی که به باشگاه مشتریان رو آوردند بسیار زیاد شده است و شما باید نهایت دقت را برای باشگاه مشتریان به کار ببرید و به هیچ عنوان کپی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود