نیچ مارکتینگ چیست؟

روش های انتخاب نیچ مارکتینگ,معایب نیچ مارکتینگ,نیچ مارکتینگ چیست

برای پاسخ به سوال نیچ مارکتینگ چیست در ابتدا باید با مفهوم کلمه نیچ مارکتینگ آشنا شوید. نیچ مارکتینگ یا  نیش مارکتینگ هر دو تلفظ درست است. در کشور ما هم به دلیل نوع بازاریابی که دارد به بازاریابی گوشه ای معروف است. نوعی از بازاریابی است که گوشه ای از جامعه را هدف قرار می دهد. این نوع بازاریابی در چند سال گذشته در ایران بسیار به کار برده می شود. ما در این مقاله مفهوم نیچ مارکتینگ را به خوبی گفته ایم تا پایان با ما همراه باشید.

برای درک بیشتر نیچ مارکتینگ مثالی برای شما می زنیم. اگر شما بخواهید فروشگاه اینترنتی خرید و فروش موبایل بزنید. در این راه باید با رقبایی مانند دیجی کالا، موبایل دات ای ار و دیگر سایت های خوب و مطرح ایران رقابت کنید و در بیشتر کلمات کلیدی از آن ها سبقت بگیرید. آیا کار آسانی است؟

خیر کار سختی در پیش دارید زیرا این فروشگاه های اینترنتی ماهانه میلیون ها تومان هزینه بازاریابی خود می کنند. برای اینکه بتوانید دراین رقابت پیشرفت کنید، باید از بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ استفاده کنید.

برای پاسخ به سوال نیچ مارکتینگ چیست می توانیم بگوییم، ارائه خدمات و محصولات به بخشی از بازار با سود کم و هزینه کم است. در واقع ما از نیچ مارکتینگ برای رسیدن به یک بازار بزرگ و تبدیل شدن به یک برند استفاده می کنیم..

بسیاری از کسب و کارهای می گویند محصولات ما مشتری خاص خودش را دارد. این بدین معناست که تمام مشتریان یک محصول گروهی از افراد است که نیازمند آن محصول هستند. اگر بتوانید در نیچ مارکتینگ موفق شوید رفته رفته نزد این دسته از افراد محبوب می شوید و تبدیل به یک برند بزرگ خواهید شد. برای استفاده از نیچ مارکتینگ نیازمند صبر و حوصله زیاد است.

دو نکته بسیاری مهم

1-استفاده از نیچ مارکتینگ تنها به کسب و کار های اینترنتی خلاصه نمی شود. کسب و کار های سنتی نیز می توانند از بازاریابی گوشه ای استفاده کنند. به عنوان مثال شما می خواهید کتاب فروشی را راه اندازی کنید، در ابتدا می توانید کتاب فروشی برای سنین کودکان 5 تا 15 سال افتتاح کنید. در این مواقع می توانید با بزرگان این کار رقابت کنید. شما با هزینه کم می توانید شروع کنید و رفته رفته به یک برند بزرگ تبدیل شوید.

2-در پاراگراف بالا گفتیم می توانید برای رقابت با بزرگان  محصولی با هزینه کمتری ارائه بدین. توجه داشته باشید شما می توانید چندین محصول را به همین روش به فروش برسانید.

دلایل استفاده از نیچ مارکتینگ

حالا که پاسخ نیچ مارکتینگ چیست را متوجه شده اید، به دلایل استفاده از بازاریابی گوشه ای می پردازیم.

پیام استفاده از محصول به مخاطب

در بازاریابی گوشه ای از کلمات و عکس های استفاده می کنید که مخصوص افراد خاص است. و مخاطب خاص خودش را دارد، در واقع شما با این نوع بازاریابی دارید با زبان خودشان صحبت می کنید. با این روش می توانید پیام هدفتان را به گوش مخاطبان خود برسانید.

روش های انتخاب نیچ مارکتینگ,معایب نیچ مارکتینگ,نیچ مارکتینگ چیست

جذب مخاطبان هدف

بعد از این جایگاه خوبی از کارتان پیدا کردید. باید ببینید مخاطب شما بیشتر وقت خود را کجا سپری می کند. این کار شانس دیدن شما را بالا می برد و باعث می شود از هزینه کرد زیاد برای دیده شدن پرهیز کنید.

 کم بودن رقبا

وقتی شما محصولی را برای افراد خاصی ارائه دهید، کمپانی های کمتری می توانند با شما رقابت کنند. بازار هرچه خلوت تر باشد برای شما بهتر است. دلیل آن نیز این می تواند باشد که دیگر نیاز نیست رقیب خود را آنالیز کنید و یا مدام سرک بکشید که الان در حال انجام چه کاری هستند.

بین شما و مخاطبت رابطه عمیقی وجود دارد

از آنجایی که در بازرایابی گوشه ای مخاطبان شما محدود است شما می توانید رابطه عمیقی بین خودتان و مخاطب داشته باشید. به عنوان مثال می توانید ایمیل های شخصی سازی شده برای آن های بفرستید، بعد از خرید محصول می توانید پیگیری کنید که از خریدشان راضی هستند یا نه و یا بسیاری از کارهای دیگر می تواند ارتباط عمیقی بین شما  و مخاطبتان ایجاد کنید.

روش های انتخاب نیچ مارکتینگ چیست؟

هدف استفاده از نیچ مارکتینگ فروش محصول و رقابت و کاهش رقابت با بزرگان این بازار است. راه کار های زیادی برای این کار وجود دارد.

روش های انتخاب نیچ مارکتینگ,معایب نیچ مارکتینگ,نیچ مارکتینگ چیست

1- نیچ مارکتینگ بر اساس محصولات

بارز ترین مثالی که می توانیم بزنیم فروش موبایل است. شما تصمیم گرفته اید که وارد بازار فروش موبایل شوید، اما رقابت بسیار شدید است. پس از روش نیچ مارکتینگ استفاده می کنید و فروش قاب موبایل را راه اندازی می کنید. این که شما چقدر در موضوع ریزتر و دقیق تر شوید تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.

2-نیچ مارکتینگ در انتخاب موقعیت مکانی

 در موارد بسیار نادر این موقعیت را انتخاب می کنیم به این صورت که یک محله خاص و یا قسمتی از بازار را برای فروش محصولات و یا ارائه خدمات انتخاب می کنیم.

3-نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد

یکی از بهترین روش های برای بازاریابی گوشه ای انتخاب مشتری هدف است. اگر  شما علاقه مند به کار در بازار فروش موبایل و یا تبلت هستید و می دانید رقابت در این کسب و بسیار سخت است. می توانید تبلت های مناسب کودکان و نوجوانان  برای فروش انتخاب کنید. خواهید دید که شرایط فروش متفاوت خواهد بود..

4- نیچ مارکتینگ براساس قیمت محصول

در نیچ مارکتینگ محصولات با قیمت بالا و یا پایین ارائه می شود. با توجه به قیمتی که محصولات دارد افراد بر اساس قیمتی که کالا دارد جذب می شوند. به عبارتی دیگر بازار هدف محصولات و یا خدمات فقط تعداد  افراد با همان وضعیت مالی هستند.

معایب نیچ مارکتینگ چیست؟

در ادامه مقاله به معایب نیچ مارکتینگ می پردازیم. یکی از معایب نیچ مارکتینگ استفاده دائمی از این بازاریابی است. استفاده از نیچ مارگتینگ برای طولانی مدت کار ساز نیست و شما باید برای ورود به بازاریابی دیگر تلاش کنید.

دلیل دوم معایب نیچ مارکتینگ این است که در این بازاریابی احتمال بقای کسب و کار کاهش پیدا می کند. عیب اصلی  بازاریابی گوشه ای این است که احتمال اینکه شما به  این نوع بازاریابی وابسته شوید زیاد است و شانس پیشرفت شما را در بازار های بزرگ می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود