قرارداد سئو برای هر آژانس سئو یا تیم طراحی سایت که در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت می کنند، یک ضرورت محسوب می شود. هنگامی که قصد دارید با مدیران سایت ها برای بهبود سئو آن ها همکاری کنید، لازم است یک قرارداد کامل و دقیق داشته باشید که هر دو طرف را به اجرای تعهدات خود ملزم کند.
داشتن قرارداد کتبی با کارفرما مزایای متعددی دارد و به شما اطمینان می دهد که در حین ارائه خدمات به مشتریان، حقوقتان ضایع نخواهد شد. برای نوشتن متن قرارداد سئو می توانید چندین نمونه قرارداد بهینه سازی سایت را در اینترنت مشاهده کنید و از یک وکیل حقوقی باتجربه راهنمایی بگیرید. در این مطلب تمامی نکات مهم در نوشتن قرارداد بهینه سازی سایت ذکر شده است، پس توصیه می کنیم برای تضمین حقوق خود و کارمندانتان ادامه متن را مطالعه فرمایید.
چرا باید قرارداد سئو داشته باشیم؟
طبق نتایجی که از تحقیقات به دست آمده است، ۸۶ درصد از سئوکارها و تیم های بهینه سازی سایت از یک قرارداد کتبی برای سئو استفاده می کنند. این افراد معمولا آژانس های سئو و کارشناسانی هستند که به طور متوسط ۲۲ نفر زیر نظر آن ها فعالیت سئو انجام می دهند. اکثر کارشناسان به ویژه سئوکارهای باسابقه و حرفه ای، ترجیح می دهند جوانب قانونی را رعایت کرده و با مشتریان خود قرارداد کتبی امضا کنند.
بنابراین به نظر می رسد یک قرارداد کتبی آثار بهتری بر ارائه خدمات شما دارد. داشتن یک قرارداد بهینه سازی سایت که به شکل صحیح و با رعایت اصول و قواعد آن تنظیم شده باشد، می تواند موجب افزایش اعتماد کارفرمایان به تیم سئو شما شود. همچنین با این کار از حقوق خود و کارمندانتان محافظت می کنید و جلوی بسیاری از ریسک ها گرفته می شود.
قرارداد سئو کمک می کند تا حقوق و تکالیف متقابل طرفین به صراحت بیان شده و هیچگونه ابهامی در ادامه فعالیت وجود نداشته باشد.
قرارداد بهینه سازی سایت هر دو طرف را به شکل قانونی ملزم می کند که به تعهدات خود پایبند باشند تا حقوق آن ها محفوظ بماند. قرارداد شفاهی ممکن است برای کسب وکارهای کوچک کاربرد داشته باشد، اما در مجموعه های بزرگ تر که از چند سئوکار و کارشناس تولید محتوا تشکیل می شود، قرارداد شفاهی به دلیل غیرقابل پیشبینی بودن از استحکام خوبی برخوردار نیست.
فرض کنید پس از چند هفته ارائه خدمات سئو به کارفرما، ناگهان تصمیم می گیرد که بودجه را کاهش دهد. در چنین وضعیتی داشتن یک قرارداد سئو کتبی از شما محافظت خواهد کرد.
خطرات نداشتن قرارداد سئو چیست؟
اگر به طور حرفه ای در زمینه سئو فعالیت کرده باشید، حتما می دانید که نداشتن قرارداد طراحی سایت و سئو، زیان های بسیاری را به دنبال دارد. در توافق شفاهی با مشتری ممکن است منظور طرفین به درستی به یکدیگر منتقل نشود و برخی عبارات به اشتباه تفسیر شوند. همچنین عقد قرارداد با مشتری از طریق ایمیل و هر راه ارتباطی احتمال خطا در به کارگیری کلمات را به همراه خواهد داشت.
اگر دوست ندارید مشاجره های ناخوشایند با کارفرما را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم با تنظیم یک نمونه قرارداد سئو کتبی انتظارات و تعهدات هر دو طرف را از ابتدای کار روشن کنید. نداشتن قرارداد سئو باعث می شود مشتریان نظرات بدی را در مورد تیم شما نشر دهند و به اعتبار کسب و کارتان لطمه زنند. همچنین بدون یک قرارداد بهینه سازی سایت که به وضوح وظایف شما را تعیین نکرده باشد، ممکن است مجبور به انجام کاری شوید که برای آن تعهد نداده بودید.
بدترین اثر ارائه خدمات سئو بدون داشتن قرارداد با کارفرما، درگیر شدن در یک دعوای حقوقی است که حیثیت کاری شما را تهدید کرده و منجر به سلب اعتماد مشتریان می گردد. برخی سئوکارها تصور می کنند بدون وجود قرارداد به لحاظ حقوقی نگرانی ندارند اما چنین تصوری اشتباه است.
به همین دلیل برای توافق کاری با مشتریان خود، باید از یک متن قرارداد سئو کتبی که با مشورت وکیل حرفه ای تنظیم شده باشد استفاده کنید.
نکات مهم نوشتن قرارداد سئو
اگرچه انعقاد قرارداد بهینه سازی سایت به طور کلی همه مشکلات ممکن در دوره همکاری را از بین نمی برد، اما می تواند آن ها را به حداقل برساند و در ضمن امکان پیگیری قانونی را برای دو طرف فراهم کند.
به همین خاطر برای بهره مندی از مزایای قرارداد، برخی نکات مهم وجود دارند که توصیه می شود حتما آن ها را در برگه مربوطه قید کنید. برای نوشتن قرارداد لازم است جزئیات مثل اینکه چه کسی قرار است چه کاری را در چه زمانی انجام دهد، بیان شود. کلمات کلیدی و رتبه هدف که قصد دارید برای آن تلاش کنید، باید مورد توافق طرفین بوده و در قرارداد درج شود. جزئیات بیشتر و عبارات صریح تر استحکام قرارداد را بیشتر کرده و احتمال برداشت های متفاوت و بروز اشتباه را کاهش می دهد.
پس از نوشتن قرارداد سئو به دقت تمام بندها را مطالعه کرده و مطمئن شوید چیزی را از قلم نینداخته اید. به خصوص اگر از یک نمونه قرارداد بهینه سازی سایت که از اینترنت دانلود کرده اید استفاده می کنید، از صحت تمام بندهای آن اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه می شود از مشاور حقوقی خود کمک بگیرید و قرارداد سئو خود را بر اساس اصول قانونی تنظیم کنید.
نمونه قرارداد سئو سایت
متن زیر یک نمونه قرارداد سئو سایت است. شما می توانید از متن زیر به عنوان یک نمونه متن قرارداد سئو استفاده کرده و بخش های مختلف آن را برای خود، تغییر دهید:
این قرارداد فی مابین … به عنوان برنامه نویس، طراح و بهینه ساز سایت
به نشانی …
با شماره تماس …
و از طرف دیگر … به نشانی …
با شماره تماس … بعنوان کارفرما با شرایط ذیل منعقد میگردد.
ماده 1) موضوع قرارداد:
سئو و بهینه سازی و مدیریت وب سایت … برای رسیدن به رتبه های اول تا سوم نتایج گوگل.
آدرس سایت ها:
- وب سایت …
ماده 2) مدت قرارداد:
مدت این قرارداد از تاریخ … لغایت یک سال می باشد.
مدت زمان اعلام شده در صورت توافق قابل تمدید خواهد بود.
تبصره: در صورت تصمیم هر یک از طرفین جهت فسخ قرارداد، می بایستی موضوع فسخ یک ماه قبل بصورت کتبی به طرف مقابل اعلام و ضمن تسویه حساب کامل، نسبت به فسخ قرارداد اقدام گردد.
ماده 3) مبلغ قرارداد:
مبلغ قرارداد به صورت ماهانه … می باشد.
تبصره 1: این مبلغ برای کار مستمر روزانه معادل … ساعت بر روی سایت مجموعه یا ارائه گزارشکار هفتگی و ماهانه پیشرفت سئو سایت
تبصره 2: این مبلغ بابت دورکاری تمام موراد محوله و هرگونه هزینه های مجری به ایشان پرداخت میگردد و هیچگونه تعهد ثانویه دیگری برای کارفرما ندارد.
نحوه پرداخت:
مبلغ … به صورت ماهانه تا پایان قرارداد به حساب مجری، واریز می شود.
شماره شبای بانکی …
ماده 4) تعهدات کارفرما:
1-4) کارفرما موظف است از زمان تاریخ شروع قرارداد و در طول زمان انجام پروژه اطلاعات و تجربیات مورد نیاز برای تولید محتوا سایت را در هر زمانی که مجری درخواست می کند. در اسرع وقت در اختیار او قرار دهد.
2-4) کارفرما موظف است زمانی که دسترسی سایت را به افراد دیگر می دهد، مجری را در جریان قرار دهد. در غیر این صورت مجری هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات ایجاد شده پس از این دسترسی ها، نخواهد داشت.
3-4) کارفرما متعهد است نسبت به پرداخت به موقع مبلغ قرارداد مطابق ماده ۳ قرارداد به مجری اقدام نماید. چنانچه در طول پروژه کارفرما به هر دلیل، پرداخت هزینه ی مشخص شده در قرارداد سایت را پرداخت ننماید (یا با تاخیر 15 روزه پرداخت نمایند)، این به منزله فسخ قرارداد و قبول عدم ادامه همکاری می باشد و چنانچه تمایل به ادامه همکاری داشته باشند، نیاز به ثبت قرارداد جدید می باشد.
4-4) در صورت نیاز به تغییر سرور، کارفرما شرایط لازم برای تغییر سرور را ایجاد بکند. ضمنا هرگاه پیامی از طرف مجری برای بروز کردن ارسال گردید نسبت به بروزرسانی از طرف کار فرما اقدامات لازم صورت پذیرد.
5-4) پیشنهاد می شود کارفرما مبلغ مشخصی را برای رپورتاژآگهی در بازه های زمانی مختلف در نظر بگیرد.
ماده 5) تعهدات مجری:
1-5) مجری متعهد می گردد براساس موضوع قرارداد از لحاظ ارائه خدمات فنی و نحوه انجام کار و بالا آوردن سایت در گوگل، رضایت کارفرما را بطور کامل جلب نماید و هرگونه اعتراض یا عدم رضایت کارفرما از کار انجام شده که به موضوع قرارداد مربوط می گردد باید هرچه سریعتر از سوی مجری رسیدگی و ترتیب اثر داده شود.
2-5) مجری متعهد میگردد از روشهایی که باعث قرار گرفتن وب سایت در لیست سیاه موتورهای جستجو میشود استفاده نکند. در غیر اینصورت ضمن عودت تمام مبلغ قرارداد به کارفرما، نسبت به بهینه سازی یک سایت جدید با تمام مشخصات سایت قبلی بطور رایگان اقدام نماید.
3-5) مجری متعهد می گردد اطلاعات سایت یا شرکت کارفرما را در اختیار هیچ فرد یا شرکت دیگری قرار ندهد.
4-5) مجری متعهد می شود که گزارش هفتگی کاملی از عملکرد تیم سئو در اختیار کارفرما قرار دهد.
5-5) مجری متعهد می شود تمامی امور وب سایت را به طور کامل مدیریت کند.
ماده 6) کلیات:
این قرارداد در 3 صفحه شامل 6 ماده و 7 تبصره در دو نسخه که هر یک بطور مجزا حکم واحد را دارند به امضاء طرفین رسیده است.
مجری … کارفرما …
امضاء و اثر انگشت امضاء و اثر انگشت
مهم ترین بندهایی که باید در قرارداد سئو مشخص شود!
زمانی که مدیر وب سایت رزومه سئوکار یا تیم سئو را مطالعه می کند و مطمئن می شود که آن فرد به اندازه کافی آموزش سئو دریافت کرده است، تصمیم می گیرد که برای امضای متن قرارداد سئو اقدام کند. در این هنگام تیم سئوکار باید قرارداد آماده ای را ارائه دهند که بندهای آن به روشنی حقوق و تکالیف هر یک از طرفین را مشخص کرده باشد. با داشتن یک قرارداد استاندارد و جامع، فرایند آغاز همکاری با کارفرما سریع تر صورت می گیرد و سئوکار موفق می شود پروژه را دریافت کند. در ادامه به چندتا از مهم ترین بندهایی که باید در قرارداد طراحی سایت و سئو گنجانده شود، اشاره می کنیم:
تعهدات سئوکار
موضوع قرارداد سئو ارائه خدمات سئو از طرف تیم بهینه سازی سایت است که متعهد می شود در زمینه های مشخص شده برای بالا بردن رتبه سایت فعالیت کند. به این منظور سئوکار تعهدات و وظایفی خواهد داشت که ملکف است به آن ها پایبند باشد. مشخص کردن کلمات کلیدی تارگت یا هدف از جمله اساسی ترین بخش های متن قرارداد سئو محسوب می شود.
کارشناس سئو باید دقیقا بیان کند که قصد دارد برای ارتقای رتبه سایت در کدام کلمه کلیدی تلاش کند و تا چه حد قرار است آن را بهبود ببخشد. پس از مطرح کردن این مورد، تیم سئو متعهد می شود اطلاعاتی که از کسب وکار کارفرما در اختیار او گذاشته می شود را فاش نکند. همچنین تیم بهینه سازی سایت حق واگذاری پروژه به آژانس های دیگر را ندارد. ارائه گزارش ماهانه یا ۲ ماه یکبار از روند اجرایی پروژه ها نیز جزو تکالیف سئوکار است.
تعهدات کارفرما
کارفرما ممکن است مدیر سایت یا یکی از ادمین های سایت باشد که مشخصات شناسایی او به طور کامل در ابتدای قرارداد درج می شود. این شخص در برابر تیم سئو وظایفی را بر عهده دارد. کارفرما باید از هرگونه فعالیت مخرب مثل استفاده از روش های سئو کلاه سیاه در مدت قرارداد با تیم سئو خودداری کند و درصورتی که با انجام اینگونه اعمال ضرری به سایت او وارد شود، سئوکار مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.
کارفرما مکلف است در ابتدای کار دسترسی های لازم به سایت را برای سئوکار ایجاد کند تا او بتواند فعالیت خود را آغاز کند. یکی دیگر از تعهدات کارفرما در قبال تیم سئو این است که اهداف و خواسته های خود را به طور کامل و واضح در اختیار سئوکار قرار دهد. کارفرما باید متعهد شود که انجام یک پروژه بار مالیاتی برای سئوکار نداشته باشد و درصورتی که شامل مالیات گردد کارفرما هزینه های آن را متقبل شود.
مدت قرارداد
در این بند از قرارداد سئو باید مدت زمان پروژه معین شود. همچنین چنانچه می خواهید قرارداد دقیق تری بنویسید که در مقابل تغییرات برنامه انعطاف پذیر باشد، می توانید یک بازه زمانی را به عنوان مهلت اضافه پیشبینی کنید. به عنوان مثال ممکن است در روند گرفتن دسترسی از کارفرما و وارد شدن به سایت وقفه زمانی ایجاد شود.
شما می توانید احتمال چنین اتفاقاتی را در قالب بازه زمانی متغیر در قرارداد جای دهید. البته به عنوان تبصره این بند باید گفت اصولا حوادث سیاسی، اجتماعی و جوی جزو تعهدات سئوکار تلقی نمی شود.
هزینه و نحوه پرداخت
از مواردی که احتمال اختلاف در آن بیشتر است و یکی از دلایل فسخ تعداد زیادی از قراردادهای سئو به حساب می آید، بندهای مربوط به هزینه خدمات سئو، زمان و نحوه پرداخت آن است. در این قسمت باید هزینه هر کدام از خدمات سئو به صورت جداگانه و با ذکر جزئیات بیان شود. سپس زمان پرداخت و مبلغ آن به دقت مشخص شود. ممکن است پرداخت ها به صورت ماهیانه باشد یا طرفین توافق کنند که به ازای دریافت هر پروژه کارفرما مبلغی را پرداخت کند. تمام این موارد باید به طور کامل و صریح در قرارداد سئو مطرح گردند.
قواعد حل اختلاف
در آخرین بند از قرارداد سئو لازم است طرفین قرارداد با هم توافق کنند که درصورت بروز هر نوع اختلاف، چطور برای رفع آن اقدام خواهند کرد. به عنوان مثال کارفرما و سئوکار می توانند تصمیم بگیرند که اگر پس از عقد قرارداد اختلافی بین آن ها ایجاد شد، در مرحله اول به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درصورت برطرف نشدن مشکل، دعوای خود را در مراجع قضایی و دادگاه ها طرح کنند.
علاوه بر این اگر قرار است هر کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را داشته باشند این موضوع باید به صراحت در قرارداد ذکر شود. بر فرض سئوکار می تواند بیان کند که عدم پرداخت هزینه خدمات سئو در بازه زمانی معین، به منزله فسخ قرارداد و خاتمه همکاری است. در این صورت برای ادامه همکاری، سئوکار و کارفرما باید قرارداد جدیدی منعقد کنند.
نتیجه گیری
اگر دوره آموزش سئو را به پایان رسانده اید و قصد دارید وارد بازار کار شوید، باید اصول قراردادهای کاری را بیاموزید. هنگامی که می خواهید با یک کارفرما توافق کرده و از او پروژه دریافت کنید، داشتن یک قرارداد سئو می تواند از حقوق شما محافظت کند.
قرارداد سئو همچنین حقوق کارفرما را نیز تامین می کند و باعث جلب اعتماد او می شود. به این ترتیب اعتبار شما در بین مشتریان بیشتر می شود و کارفرمایان متوجه می شوند که شما در کار خود جدی هستید.
برای اینکه قرارداد سئو کارکرد مطلوبی برای طرفین داشته باشد لازم است بر اساس قواعد قراردادهای استاندارد و قانونی تنظیم شود. ذکر جزئیات و اطلاعات کامل در خصوص موضوع قرارداد و طرفین آن، باعث می شود یک توافق نامه کامل و جامع داشته باشید که هم برای کارفرما و هم برای سئوکار سودمند است.