ضروری

آینده جستجوی بصری و تاثیر آن بر سئو سایت

Google Lens,آینده جستجوی بصری,آینده سئو

جستجوی بصری چیست؟ جستجوی بصری بر روی سئو سایت چه تاثیری خواهد گداشت؟ در این مقاله نیوسئو، به بحث درباره آینده جستجوی بصری و تاثیر آن بر روی شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو خواهیم پرداخت.

مغز انسان به گونه ای تکامل یافته است که بلافاصله تصاویر را تشخیص دهد.

تشخیص تصویر یک توانایی ذاتی است که با استفاده از هزاران عصب، نرون و سیناپس محقق می شود. ما می توانیم با نگاه به یک تصویر، در 13 میلی ثانیه یا کمتر، تشخیص دهیم که این تصویر چیست.

اما ساخت تکنولوژی که بتواند تصاویر را به سرعت و کیفیت انسان تشخیص دهد، پروژه خیلی عظیمی است.

جستجوی بصری به ابزارهای یادگیری ماشین نیاز دارد که بتواند با آن به سرعت تصاویر را پردازش کند، اما این ابزارها باید قادر به تشخیص اشیاء خاص درون این تصاویر نیز باشند تا بتوانند نتایج مشابه را نشان دهند.

به لطف منابع گسترده و زیادی که در دسترس کمپانی هایی مثل گوگل است، جستجوی بصری قابل اعتمادتر شده است. اما آیا با توسعه تشخیص بصری، باید در سئو سایت نیز تغییراتی اعمال کنیم؟

یک سوال جذاب تر: چه وقت باید سئوکارها، شروع به بهینه کردن وب سایت برای جستجوی بصری نمایند؟

به نظر می رسد جستجوی بصری جایگزین موتورهای جستجوی متنی نشود. در حال حاضر، جستجوی بصری بیش از همه در دنیای فروش و مخصوصا خرده فروشی کاربرد دارد. هرچند، تا جایی که اطلاع داریم، آینده جستجوی بصری احتمالا صنعت سئوی فعلی را تخریب خواهد کرد.

جستجوی بصری چیست؟

وقتی شما دید جزئی داشته باشید، می توانید به اطراف اتاق نگاه کنید و همینطور که اشیاء را می بینید آنها را تشخیص بدهید. برای مثال، وقتی به میز خود نگاه می کنید می توانید صفحه نمایشگر، صفحه کلید، خودکارها و ساندویچی که فراموش کرده اید در یخچال بگذارید را تشخیص دهید.

ذهن شما قادر است تنها با اکتفا به نشانه های دیداری، این اشیاء را تشخیص بدهد. جستجوی بصری نیز همین کار را می کند، اما با استفاده از تصاویری که به کامپیوتر می دهید. هرچند، باید توجه کنید که جستجوی بصری مشابه با جستجوی تصویری نیست.

جستجوی تصویری زمانی است که کاربر کلمه ای را در موتور جستجو تایپ می کند و موتور جستجو تصاویر مرتبط با عبارت جستجو شده را به کاربر نشان می دهد. در اینجا موتور جستجو تصاویر را تشخیص نمی دهد، بلکه فقط داده ساختار یافته مرتبط با فایل تصویر را تشخیص می دهد.

در جستجو بصری، کاربر به جای متن، با تصویر سوال خود را می پرسد (برعکس جستجوی تصویری، جستجوی بصری است. موتور جستجو اشیاء داخل تصویر را تشخیص می دهند و بعد تصاویر مرتبط با آن اشیاء را جستجو می کنند. برای مثال، با تصویر یک میز، می توانید از جستجوی بصری استفاده کنید و میزی شبیه به چیزی که درون تصویر هست را خریداری کنید.

با اینکه چنین پیشرفتی عالی به نظر می رسد، تکنولوژی پیرامون جستجوی تصویری هنوز با محدودیت هایی رو به رو است. چرا که ماشین وقتی تصویری را می بیند در واقع باید آن را در ذهن خود بازسازی کند. در واقع برای یک ماشین تنها تشخیص تصویر کافی نیست. ماشین باید قادر به تشخیص چندین نوع رنگ، شکل، اندازه بوده و قادر به استفاده از برخی الگوهای انسانی باشد.

Google Lens,آینده جستجوی بصری,آینده سئو

هرچند، برای ما درک فرآیند پردازش تصویر در ماشین سخت است چرا که ما سیستم پردازش تصاویر در ذهن خودمان را هم نمی توانیم به خوبی درک کنیم. به همین دلیل هم هست که برنامه نویسی جستجوی بصری به این کندی پیش می رود.

جستجوی بصری در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

امروزه مهندسین از تکنولوژی یادگیری ماشین استفاده می کنند تا شبکه های عصبی موتورهای جستجوی بصری را برای پردازش بهتر تصاویر راه اندازی کنند. یکی از جدیدترین مثال های چنین پیشرفت هایی Google Lens است.

Google Lens اپلیکیشنی است که با آن می توانید از تلفن هوشمند خود به عنوان یک موتور جستجوی بصری استفاده کنید. در کنفرانس 2017 I/O اعلام شده است که این اپلیکیشن تصاویری که شما می گیرید را تحلیل کرده و به شما درباره آن تصویر اطلاعات می دهد.

برای مثال، با گرفتن عکسی از Abbey Road، گوشی تلفن همراه شما می تواند به شما اطلاعات بیشتری درباره گروه Beatles و سال انتشار آلبوم بدهد. با گرفتن عکس از یک فروشگاه بستنی، تلفن همراه شما می تواند به شما نام این فروشگاه، نظرات راجع به پیک آن و اسامی آن دسته از دوستانتان که به آنجا رفته اند را بگوید.

جستجوی بصری,سئو سایت,صنعت سئو

ریشه تمامی این اطلاعات، پایگاه داده های گسترده، الگوریتم ها و گراف دانش گوگل است که در شبکه های عصبی محصولات Lens از آنها استفاده می شود. هرچند، پیچیدگی جستجوی بصری بیشتر از تنها درک شبکه های عصبی می باشد.

پردازش تصویر به وسیله ذهن خیلی فراتر از تنها تشخیص آن است و نتایجی به همراه دارد که آنها نیز بسیار پیچیده هستند. و همین پیچیدگی تحت عنوان “مشکل جعبه سیاه” است که مهندسین می خواهند آن را در موتورهای جستجوی بصری بازسازی کنند.

به جای انتظار کشیدن برای اینکه دانشمندان مکانیزم مغز انسان را درک کنند، شرکت DeepMind که در اختیار گوگل است، به جای تمرکز بر روی شبکه های عصبی، گام هایی برای برنامه نویسی موتور جستجوی بصری بر بستر روانشناسی شناختی برداشته است.

هرچند، فقط گوگل نیست که در حال توسعه تکنولوژی جستجوی بصری است. Pinterest نیز از اپلیکیشن Lens خود در مارچ 2017 پرده برداری کرد و در آن ویژگی هایی مثل shop the look و pincodes را ارائه داد. کسانی که از Pinterest استفاده می کنند می توانند عکس شخص یا مکانی را با اپلیکیشن خود بگیرند و سپس برای خرید لباس یا لوازم منزل، این عکس را تحلیل نمایند.

موتور جستجوی بصری

چیزی که Pinterest Lens را از Google Lens متمایز می کند این است که Pinterest گزینه های متنوع تری را به کاربران خود ارائه می کند. گوگل موتور جستجویی است که کاربران می توانند با آن اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنند. Pinterest اما وب سایت و اپلیکیشنی برای خرید، پیدا کردن دستور پخت غذاها و ایده های طراحی است.

برخلاف گوگل، که باید در چندین جهت کار کند، Pinterest می تواند تنها بر روی توسعه موتور جستجوی بصری خود تمرکز نماید. بنابراین، Pinterest می تواند خیلی بهتر کاربران را در تکنولوژی جستجوی بصری متقاعد نماید.

با این حال، شرکت های دیگر نیز شروع به کار کرده اند و می خواهند فضا و تکنولوژی مخصوص به خودشان را پیدا کنند. کمپانی فشن ASOS نیز از ابزار جستجوی بصری خود، در وب سایتش رونمایی کرد.

استفاده از جستجوی بصری، می تواند مشکل یافتن جنس مطلوب را تا حدودی رفع نماید. مشکل یافتن جنس مطلوب زمانی به وجود می آید که خریداران آنقدر گزینه های زیادی برای خرید در پیش روی خود می بینند که از خرید منصرف می شوند. جستجوی بصری تعداد گزینه ها را کاهش می دهد و به خریداران کمک می کند بهتر چیزی که می خواهند را پیدا کنند.

آینده جستجوی بصری: جستجوی بصری به کدام سمت می رود

این که تصور کنیم موتورهای جستجوی بصری آبنده صنعت سئو را تغییر نمی دهند، کوته بینانه است. به همان اندازه نیز دور از تصور است که جستجوی متنی، با تکنولوژی جستجوی بصری جایگزین شود.

طبیعتا کاربران وقتی می توانند تنها با فشردن چند کلید و تایپ Abbey Road در موتورهای جستجو، اطلاعات مورد نیاز خود را درباره Beatles به دست آورند، نمی خواهند با آپلود کردن تصویر این آلبوم و انجام جستجوی تصویری این کار را انجام دهند. هرچند، اگر کاربری کفش خاصی را برای خرید مدنظر داشته باشد، باید حتما تصویر آن را بارگذاری کند.

در نتیجه، موتورهای جستجوی بصری کاربردی اند، اما موفقیت تمام کسب و کارها در گرو استفاده از آنها نیست. برای مثال، برخی خدمات ممکن است بیشتر بر روی موتورهای جستجوی متنی تکیه داشته باشند، در حالی که افرادی که کالایی را می فروشند، بیشتر بر روی موتورهای جستجوی بصری تکیه دارند.

گفته می شود با توجه به اینکه 69% از مصرف کنندگان جوان نسبت به خرید با جستجوی بصری تمایل دارند، آینده موتورهای جستجوی بصری بیش از همه به نفع خرده فروشان و خریداران اینترنتی است.

جستجوی بصری برای سئو چه معنایی دارد

موتورهای جستجو می توانند تصاویر و ویدئوها را ایندکس کرده و آنها را رتبه بندی می کنند. سئو ویدئو و سئو تصاویر سالهاست که شناخته شده است. در واقع از زمانی که محتوای تصویری و ویدئویی با وب سایت هایی مانند YouTube و Facebook محبوب شد.

علی رغم موج و پیشرفتی که در محتوای ویدئویی و تصویری مشاهده می شود، هنوز هم افرادی که می خواهند در نتایج جستجو رنک بالاتری بگیرند به سئو نیاز دارند. فاکتورهایی مانند استفاده از alt و title بهینه شده برای تصاویر، سایت مپ تصاویر و استفاده از محتوای تصویری اصیل می تواند تصاویر وب سایت شما را یک گام جلوتر از تصاویر رقبا قرار دهد.

هرچند، دیدن خریدهایی که با جستجوی بصری انجام می شود می تواند سئو تصاویر را چالش برانگیزتر کند. به این دلیل که دیگر نیازی نیست کاربر تایپ کند و به جای تایپ کردن می تواند از محصول تصویر تهیه کرده و بعد این محصول را در وبسایت فروشنده جستجو کند.

در حال حاضر، در مسائلی مانند گذاشتن تگ Alt برای تصاویر، بهینه سازی تصویر، نشانه گذاری Schema و متادیتا، سئو با جستجوی بصری در آمیخته است. نشانه گذاری Schema و متادیتا اهمیت خاصی برای سئو در جستجوی بصری دارند. به این دلیل که با توجه به اینکه در آینده جستجوی بصری خیلی کم از متن استفاده می شود، این داده می تواند یکی از تنها منابع اطلاعات متنی برای بررسی موتورهای جستجو باشد.

شاید دسته بندی دقیق تصاویر با استفاده از میکروداده ها خسته کننده به نظر بیاید، اما دسکریپشن ساخته شده توسط میکروداده ها در زمان ساخت تصاویر بهینه به وجود می آورند که کمک می کند که این تصاویر در جستجو بصری رنک بالاتری بگیرد.

متادیتا هم به همین اندازه اهمیت دارد. هم در جستجوی متنی و هم در جستجوی بصری، متادیتا می تواند مهارت بازاریاب برای جذب ترافیک به وب سایت و محصولات خود را بیشتر کند. متادیتا در کد HTML صفحات وب و تصاویر قرار می گیرد و موتورهای جستجو با استفاده از آن می توانند اطلاعات مرتبط را پیدا کنند.

Google Lens,آینده جستجوی بصری,آینده سئو

به همین دلیل، برای بهینه سازی جهت جستجوی تصویری باید متادیتای تصاویر وب سایت خود را استفاده کنید و نه فقط متادیتای وب سایت.

متادیتا و میکرودیتا هر دو نقش مهمی را در صنعت سئو بازی می کنند، حتی زمانی که موتورهای جستجوی بصری ارتقاء پیدا کرده و دنیای آنلاین را دگرگون می کنند. هرچند، تکنیک های دیگر سئو هم باید اصلاح شده و بهبود پیدا کنند تا با آینده جستجوی بصری مطابقت داشته باشند.

آینده سئو و جستجوی بصری

اینکه تصور کنیم موتورهای جستجو بصری آینده صنعت سئو را تغییر نخواهند داد، خلاف واقعیت است. البته همینقدر هم دور از ذهن است که جستجوی متنی منسوخ شده و دنیای تکنولوژی جستجوی بصری جایگزین آن شود.

هرچند، فقط به این خاطر که موتورهای جستجوی متنی پیشرفتی برایشان مصور نیست، دلیل نمی شود که بگوییم آینده ای هم در انتظارشان نیست. همینطور که موتورهای جستجوی بصری ارتقاء پیدا کرده و بهبود می یابند، احتمالا به اندازه موتورهای جستجوی متنی محبوب و پرکاربرد می شوند. به همین دلیل هم هست که تکنیک های سئوی موجود باید به روز شوند تا با تکنولوژی های موجود مطابقت داشته باشند.

اما وقتی رفتار انتخاب و خرید سریع، نه تنها در وب سایت های خرده فروشی، بلکه در بیشتر فضاهای آنلاین در حال حاضر وجود دارد، چگونه می شود سئوی مرتبط و به روزی داشته باشیم؟ همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، کمپانی های سئو هنوز هم می توانند از تکنیک های تصویری استفاده کنند تا با موتورهای جستجوی بصری همگام باشند.

جستجوی بصری نیز مانند جستجوی متنی، با استفاده از برخی الگوریتم ها می تواند محتواهای موجود را به کاربران آنلاین ربط دهد. صنعت سئو می تواند از این مسئله به نفع خود استفاده کند و بر روی داده های ساختار یافته و بهینه سازی شده تمرکز کند تا دسترسی به تصاویر را برای اپلیکیشن های بصری ساده تر نماید.

تکنیک های دیگر نیز می توانند به ایندکس تصاویر در موتورهای جستجوی بصری کمک کنند. برخی از این تکنیک ها عبارت اند از:

  • تنظیم نشان های تصویری (image badges) به منظور اجرای تست structured data
  • ساخت توضیحات alt برای تصاویر با استفاده از کلمات کلیدی هدف
  • ثبت تصاویر در سایت مپ های تصاویر (image sitemaps)
  • بهینه سازی تصاویر برای استفاده موبایلی

موتورهای جستجوی بصری در صنعت خرده فروشی و نحوه استفاده ما از تکنولوژی انقلاب به پا خواهند کرد. هرچند، موتورهای جستجوی متنی نیز پیشرفت خواهند کرد و در جایی قرار خواهند گرفت که برایشان مناسب تر باشد.

آینده سئو به دلیل تغییرات سریعی که رخ می دهد، غیر قابل پیش بینی می باشد. تنها سوالی که پیش می آید این است که کدام یک از استراتژی های موجود در انقلاب جستجوی بصری بهتر عمل خواهد کرد و کدام منقضی خواهد شد.

2 نظر در مورد مقاله “ آینده جستجوی بصری و تاثیر آن بر سئو سایت ” ثبت شده است
  1. حسام

    به نظر من سئو هر چقدر هم تغییر کنه فکر نکنم بُن، ریشه و اساسش تغییری کنه…


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      نظر شما کاملا درست است. گوگل یک منطق دارد و همواره براساس همان راه را ادامه میدهد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود