۱۰ نکته موفقیت در کمپین روابط عمومی

نویسنده : امیر قمصری تاریخ : 1397-03-01

مدت زمان مطالعه این مقاله
15 دقیقه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی ویروسی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[ 3 امتیاز از 2 رای]

کمپین روابط عمومی چیست؟ کمپین روابط عمومی (Public Relation)، مجموعه ای از فعالیت هایی است که به صورت پیشرفته برنامه ریزی شده اند و مرتبط با هدف خاصی هستند. این مسئله با دیگر بخش های PR مثل تاکتیک های تبلیغاتی حال حاضر، تبلیغات پولی و واکنش به رویدادها در تضاد است.
امروزه نیز، با رشد سریع بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی شبکه های اجتماعی، سرعت PR نیز بسیار بیشتر شده است. به جای آنکه یک متخصص روابط عمومی سنتی استخدام کنید، بهتر است با یک کمپانی بازاریابی اینترنتی همکاری کنید و با هم یک کمپین بهینه سازی شبکه های اجتماعی راه اندازی نمایید.

کمپین روابط عمومی (Public Relation) می تواند تأثیر قابل توجهی بر شهرت برند شما و وجهه آن داشته باشد، اما باید خوب برنامه ریزی شده باشد.

یک کمپین PR موثر، چیزی بیش از یک انتشار مطبوعاتی برای محصول تازه تولید شده یا جمع آوری پول و سرمایه برای بالا بردن آگاهی نسبت به برند است. برای ایجاد یک کمپین PR به شدت موثر، باید یک سری قدم های بزرگ بردارید.

اگر به درستی انجام شود، کمپین روابط عمومی تان می تواند توجه مثبت رسانه های بین المللی را جذب کرده، فروش را به میزان چشم گیری افزایش داده و رابطه مثبتی میان کمپانی شما و مشتریان برای سال های متمادی خلق کند. برای اینکه با برگذاری کمپین روابط عمومی بعدی تان به این اهداف برسید، ما 10 راهکار کارآمد به شما معرفی خواهیم کرد.

پیش از انتشار پیام تان

  1. هدف، محدودیت ها و معیار موفقیت را تعیین کنید

 مهم است که کارتان را با هدفی که تمام ابعاد آن را مدنظر قرار داده اید آغاز کنید. امید دارید که با کمپین تان به چه چیزی برسید؟ آیا می خواهید مخاطبان جدیدی بدست بیاورید؟ آیا می خواهید فروش یک محصول را افزایش بدهید؟ آیا می خواهید رابطه مثبت با مردم ایجاد کنید؟

وقتی که هدف کلی تان را انتخاب کردید، آن را مشخص تر کنید. مثلاً برای کدام محصول به خصوص می خواهید افزایش فروش داشته باشید؟ چرا می خواهید برندتان شناخته شود؟ حساب بودجه تان را بکنید و ببینید که آیا ضرب العجلی وجود دارد یا خیر. با تعیین نقشه و برنامه برای کمپین تان، میتوانید موفقیت خود را تضمین کنید.

  1. مخاطبان تان را بشناسید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید پیام کمپین روابط عمومی تان را چطور می خواهید برسانید، باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه کسی آن پیام را دریافت کند. زمان بگذارید و ببینید که می خواهید با این کمپین روی چه مشتری ای اثرگذاری کنید. به عنوان مثال اگر دارید خانواده ها را هدف قرار می دهید، باید کمپینی ایجاد کنید که پیام “جایگاه خانواده مهم است” را عنوان کرده یا نشان دهد که چرا این برند به تأثیر محصولش بر عزیزان شما اهمیت می دهد.

  1. پلتفرم صحیح انتخاب کنید

وقتی شخصیت هدف تان را مشخص کردید، باید پلتفرم مطلوب تان برای ارسال پیام را انتخاب کنید؛ مثلاً مخاطب ایده آل شما تلوزیون را ترجیح می دهد یا رادیو؟ انتشار مطبوعاتی را ترجیج میدهد یا کنفرانس مطبوعاتی؟ این اطلاعات به شما کمک می کند که برای بقیه چیزها استراتژی تعیین کنید.

  1. زاویه خلاقانه تان را پیدا کنید

اجرای یک کمپین موفق بوسیله ی خبرهای کوچک مثل مراسم شرکت غیر ممکن نیست. اما داستان تان باید برای عموم جذاب باشد. خوشبختانه هر داستان یا گزارشی زاویه خلاقانه دارد. از منظر عموم به آن نگاه کنید. چرا مردم باید اهمیت بدهند؟ اگر شرکت تان در مراسم جایزه ای را از آن خود کرد، از خودتان سوال کنید که چه چیزی در مورد این جایزه برای مشتریان تان مهم است؟ باید جوری مردم را به قلاب بیندازید که بخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند. “مثلاً ما فلان جایزه را بردیم و رقبای بزرگی همچون X  و y را آن هم پس از ۶ ماه بازگشایی کنار زدیم.”

  1. یک انتشار مطبوعاتی استثنایی بنویسید

اگر می خواهید ژورنالیست ها به شما کمک کنند شما هم باید به آنها کمک کنید. به جای نوشتن یک انتشار مطبوعاتی تبلیغاتی مثل “موبایل جدید ما برای فروش در دسترس است”، تیترهایی بنویسید که از لحاظ خبری قوی باشند؛ مثلا “یک فروشنده موبایل تازه کار قصد رقابت با آیفون اپل را دارد.” تفاوت را می بینید؟ اولین مورد فقط یک تبلیغ بود، اما دومی گزارش است. نقل قول های مرتبط از کارمندان یا رهبران صنعت را در آن گنجانده و تمام اطلاعات ضروری ای که یک ژورنالیست ممکن است به آن احتیاج داشته باشد را اضافه کنید.

  1. عاقلانه توزیع کنید

 وقتی زاویه ای که از منظر خبری مهم است را پیدا کردید، آن را در اختیار نشریات رسانه ای که به صنعت شما مرتبط هستند قرار دهید. حتی می توانید گزارش را برای ایستگاه های رادیویی یا تلوزیونی محلی ارسال کنید. لازم است تحقیقات تان را بر روی کمپانی های رسانه ای بوسیله سر زدن به وبسایت آنها و دیدن این که صنعت شما چقدر جریان انتشار و چاپ خبر را تحت تأثیر قرار می دهد انجام دهید. به یاد داشته باشید که برای رسانه ها مهم نیست که شما قصد بازگشایی یک رستوران ایتالیایی جدید را دارید، اما آنها به داستان های جالب مثل “غذاهای دلچسب برای خانواده های پر جمعیت در این شهر یک بازار بی رقیب است و یک رستوران ایتالیایی جدید قصد رسیدگی به این تقاضا را دارد.” اهمیت می دهند.

  1. با ژورنالیست ها رابطه ایجاد کنید

با اینکه این موضوع بیشتر یک رویکرد طولانی مدت است، اما شما قطعاً می توانید در کمپین تان شروع به ایجاد رابطه با ژورنالیست ها کنید. به جای اینکه داستان تان را برای یک میز اخبار عمومی ارسال کنید، اسامی ژورنالیست هایی که اغلب مقالاتی مرتبط با صنعت شما می نویسند را پیدا کنید. ایمیل بزنید، زنگ بزنید، یا حتی سعی کنید با گزارشگران خاصی از طریق توییتر ارتباط برقرار کرده تا بتوانید با کسی که ممکن است بعدها دوباره به نوشتن در مورد کمپانی شما علاقه مند باشد، رابطه ای طولانی مدت ایجاد کنید.

دوست عزیزم، جهت مشاهده ادامه این مقاله بسیار مفید، لطفا ایمیل خود را به دقت در فیلد ذیل وارد نمایید.

لطفا ایمیل خود را به دقت وارد نمایید :

خیالتون راحت ! از ایمیل شما به صورت محرمانه نگهداری میشه و فقط مقالات برتر نیوسئو براتون ایمیل میشه.
یک نظر در مورد مقاله “ ۱۰ نکته موفقیت در کمپین روابط عمومی
  1. بهداشت حرفه ای

    سلام نکات خیلی خوبی را بیان کردید. ممنون مهندس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *