منظور از duplicate content چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

پخش ویدئو

منظور از duplicate content چیست و تاثیر آن بر سئو چگونه است؟ دوستان عزیز، آیا می دانید منظور از duplicate content (داپلیکیت کانتنت ) و یا در اصل دوپلیکیت کانتنت چیست؟ چرا من هر دو تلفظ را بیان کردم؟ به دلیل اینکه به اشتباه در یک سری از سایت ها داپلیکیت خوانده می شود اما در تلفظ صحیح، دوپلیکیت گفته می شود. اما جدا از بحث تلفظ در اصل باید بدانیم منظور از duplicate content چیست و تاثیر آن بر سئو چگونه است؟ ما چه محتوایی را محتوا تکراری و یا duplicate content می نامیم. از جنبه های مختلفی باید این مسئله بررسی شود پس لطفا با دقت و تمرکز به حرف های امیر قمصری گوش دهید.

شما در وب سایت خود می توانید duplicate content داشته باشید. بسیار ساده است، یک صفحه دارید که محتوایی در آن قرار داده اید و صفحه دیگری نیز با محتوای مشابه ساخته اید. این مسئله برای گوگل خوشایند نیست. چه دلیلی دارد شما در وب سایت خود، دو صفحه با محتوا یکسان داشته باشید. حتما توجه کرده اید که یکی از قسمت های Webmaster tools که با سر تیتر HTML IMPROVEMENT قرار دارد و بسیار مهم است، درباره دوپلیکیت صحبت می کند اما نه duplicate content بلکه درباره duplicate title و duplicate description است. این مسئله نشان دهنده این است که duplicate content بسیار برای گوگل مهم است، اما محتوا خارجی چگونه است؟ این بدتر است، این که شما محتوایی را از سایت های دیگری کپی کنید و داخل سایت خود قرار دهید. اما آیا کپی کردن به صورت کامل دوپلیکیت محسوب می شود؟ و یا اینکه اگر بخشی از محتوا را تغییر دهید دیگر دوپلیکیت محسوب نمی شود؟ خیر، باز هم duplicate content محسوب می شود.

یعنی فرض شما بر این نباشد که یک محتوا 1000 کلمه ای را از سایت دیگری کپی کنید و 500 کلمه آن را تغییر دهید و 500 کلمه دیگر همان باشد duplicate content اتفاق نمی افتد. در واقع این نیز محتوا تکراری است. یا به طور مثال 10 پاراگراف را از سایت دیگری کپی کرده و در هر پاراگراف دو الی سه کلمه را تغییر می دهید و ویراستاری می کنید و نقطه و ویرگول را عوض می کنید و فرض می کنید که duplicate content اتفاق نیفتاده است. خیر باز هم محتوا تکراری محسوب می شود.

تنها راهی که شما محتوا را کپی کرده و در سایت خود قرار می دهید و نمی خواهید که duplicate content رخ دهد، این است که شما هر پاراگراف را خوانده و آنچه که از مطلب درک کرده اید را خود شما بنویسید. من درباره راه های ساخت تولید محتوا که یکی از پرطرفدارترین کلیپ های همیشگی نیوسئو بوده است در قسمت تولید و سئو محتوا اپلیکیشن نیوسئو، درباره بحث استفاده از محتوا دیگر سایت ها توضیح داده ام و مثال زده ام که چگونه duplicate content اتفاق نیفتد.

اما سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که آیا دوپلیکیت که درون سایت خود اتفاق می افتد بدتر است و یا دوپلیکیت که از محتوا دیگر سایت ها استفاده می شود؟ بر اساس تجربه من، هر دو تقریبا به یک اندازه بد هستند اما اگر قرار باشد یکی را بدتر از دیگری اعلام کنم، زمانیکه شما محتوا سایت دیگری را در سایت خود قرار دهید اتفاق بدتری است. زمانیکه یک محتوا را در یک یا دو صفحه در سایت خود قرار می دهید به احتمال زیاد اشتباهی صورت گرفته است اما زمانیکه محتوا دیگر سایت ها را در سایت خود قرار می دهید طبیعتا duplicate content اتفاق افتاده است.
آیا منظور از duplicate content فقط متون است و یا شامل تصاویر هم می شود؟

دقیقا تصاویر هم می تواند شامل duplicate content شود چرا که تصاویر هم جزء محتوا محسوب می شود. بنابراین شما زمانیکه یک صفحه ای در سایت دیگری انتخاب می کنید که مقاله خوبی دارد و قصد دارید آن را به عنوان محتوا در سایت خود قرار دهید، چون بحث محتوا تکراری بسیار بسیار مهم است و یکی از مواردی است که آخرین الگوریتم و هوشمند ترین الگوریتم سال 2018 رنک برین به آن مسئله اشاره کرد همین duplicate content است و گوگل بر محتوا تکراری خیلی مانور می دهد و بسیار مهم است، پس ما باید متوجه شویم که گوگل اصلا نمی پسندد که محتوایی را داخل سایت خود قرار دهیم که به نوعی در سایت دیگری قرار داشته باشد.

من اگر جای شما باشم این ریسک را نمی کنم و اگر لازم است محتوایی را کپی کنم هم از تصاویر دیگری استفاده می کنم و هم مقاله را تا جایی که امکان داشته باشد تغییر می دهم. این کار فقط به تمرین احتیاج دارد اگر شما یک هفته 4 الی 5 پست تغییر داده شده را بدون این که منتشر شود در word قرار دهید و محتوا را چند روز بعد بخوانید، اگر شباهت محتوا خود را با محتوا مرجع متوجه شدید پس گوگل هم متوجه می شود و اگر شباهتی بین دو محتوا نیافتید، گوگل هم دو محتوا را مشابه هم نمی داند.

4 نظر در مورد مقاله “ منظور از duplicate content چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ ” ثبت شده است
  1. ali

    سلام . یک فروشگاه رو در نظر بگیرید که هر کتگوری محصولاتی داره که توضیحات یکسان دارند و فقط ابعاد محصولات متفاوت است. اگر برای هر محصول یک صفحه با توضیحات تکراری ایجاد کنیم . نهایتا برای سئو نتیجه بدی داره ؟

    به دلیل اینکه مخاطب سایت در یک نگاه بتونه تمام محصولات هر کتگوری رو ببینه از محصولات متغییر ووکامرس استفاده نکردیم.


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      بهتره که توضیحات یونیک باشه، اما اگر امکانش نیست، حداقل سعی کنید 70 درصد محتوای محصول، متفاوت باشه


  2. iman

    خب اگر مقاله کامل کپی شده باشه و در اخر مقاله به سایت منبع لینک بدیم چی؟ بازم داپلیکت ایجاد میشه؟
    من سر یک مقاله این کارو کردم الان صفحه ده گوگل هستم : دی


    • ناظر سایت

      سلام دوست عزیز
      برای همچین محتواهایی باید از تگ نوایندکس استفاده کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود