۲۰ ترفند جستجوی حرفه ای در گوگل

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

جستجوی حرفه ای در گوگل؟! آیا برای جستجو در این موتور جستجوگر قدرتمند، باید مهارت خاصی داشته باشیم؟ در این مقاله قصد داریم هر آنچه درباره جستجو در گوگل باید بدانید را برای شما بررسی کنیم.

با جستجوی یک عبارت ساده در گوگل می توان به دنیایی از اطلاعات در آن موضوع دست پیدا کرد. گوگل تقریبا برای همه چیز، جوابی دارد و هرگز شما را ناامید نمی کند. البته اگر با این موتور جستجو زیاد سر و کار داشته باشید، احتمالا می دانید که یافتن پاسخ هایی که واقعا با موضوع مورد نظر شما در ارتباط باشد کار آسانی نیست؛ چرا که مطالب صفحات دوم و سوم جستجو معمولا بی ربط به موضوع جستجو هستند.

به همین دلیل است که افراد بسیاری تلاش می کنند تا با سئو کردن سایت خود به هدف افزایش رتبه گوگل دست پیدا کنند و سایت آن ها در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده شود. در ادامه به بیان برخی از مهم ترین ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل اشاره می کنیم تا موفق شوید دقیقا همان چیزی که می خواهید را در اینترنت پیدا کنید.

‍۱. محاسبات سریع با گوگل

گاهی حل کردن معادلات ریاضی دشوار و پیچیده زحمت زیادی برای ما دارد و ترجیح می دهیم فرد دیگری به جای ما محاسبات ریاضی را انجام دهد. گوگل اینجاست تا همه مسائل و فرمول های سخت ریاضی را برای شما حل کند. برای رسیدن به جواب یک معادله ریاضی کافی است آن را در نوار جستجو وارد کنید و گوگل در کسری از ثانیه جواب را به شما می دهد. این ترفند برای دانش آموزان و دانشجویان که مشغول به مطالعه درس ریاضی هستند و در پاسخ محاسبات خود دچار شک شده اند بسیار کاربردی خواهد بود.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۲. تبدیل سریع داده ها

یکی از مواردی که در لیست جستجوی حرفه ای در گوگل قرار می گیرد، تبدیل سریع انواع داده ها است. برخی اوقات برای انجام محاسبات خود نیازمند این هستیم که یک واحد را به واحد دیگر تبدیل کنیم. به عنوان مثال اگر نمی دانید هر کیلومتر بر ساعت معادل چند مایل بر ساعت است، می توانید از گوگل کمک بگیرید تا این کار را برای شما انجام دهد. برای تبدیل واحدها به همدیگر باید در نوار جستجو ابتدا مقدار واحد اول را وارد کرده و در ادامه تبدیل به واحد دوم را جستجو کنید.

انواع هدف جستجو,جستجو در گوگل,جستجو سریع در گوگل

۳. اطلاع از اوضاع سهام

اگر در بورس فعالیت می کنید یا قصد خرید طلا و ارز را دارید و می خواهید از آخرین تغییرات سهام مطلع شوید، گوگل بروزترین قیمت ها را در اختیار شما قرار می دهد. برای این کار می توانید نماد سهام مورد نظر خود را جستجو کنید تا به اطلاعات کاملی از نرخ سهام شرکت های مختلف دسترسی داشته باشید؛ همچنین با جستجوی قیمت طلای ۱۸ عیار یا قیمت دلار و یورو گوگل نتایج دقیق و به روز را به شما نمایش می دهد.

جستجوی حرفه ای در گوگل

۴. اطلاع از تاریخ یک مناسبت

یکی دیگر از موارد جستجوی حرفه ای در گوگل پیدا کردن تاریخ یک مناسبت بدون نیاز به سایت خاصی است. اگر می خواهید برای یک مسافرت خانوادگی برنامه ریزی کنید اما تاریخ تعطیلات رسمی را نمی دانید، با یک جستجو در گوگل می توانید تعطیلات و مناسبت های ثبت شده در تقویم را مشاهده کنید. به عنوان مثال می توانید با جستجوی عبارت « تعطیلات رسمی مرداد»، تاریخ هایی که در تقویم به مناسبت های مختلف تعطیل هستند ببینید. این قابلیت به این مورد محدود نمی شود. شما می توانید با کمک گوگل درمورد مناسبت های جالب کشورهای دیگر هم تحقیق کنید و راجع به جشن ها، عیدها و تعطیلات خاص آن ها به اطلاعات جالبی دست پیدا کنید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۵. خرید اینترنتی بلیت هواپیما

امروزه سایت های مختلفی وجود دارند که بلیت های هواپیما، قطار و تورهای مسافرتی مختلف را به صورت اینترنتی به فروش می رسانند؛ بنابراین به لطف گوگل دیگر نیازی نیست برای خرید بلیت هواپیما از خانه بیرون بروید و بلیت را به صورت حضوری از شرکت هواپیمایی خریداری کنید. اغلب شرکت ها بلیت های خود را با تمام مشخصات لازم در اینترنت عرضه می کنند و این مسئله مزایای متعددی را به همراه دارد.

علاوه بر اینکه خرید بلیت به صورت آنلاین در وقت و هزینه افراد به میزان قابل توجهی صرفه جویی می کند، امکان مقایسه قیمت ها را برای متقاضیان به وجود می آورد. با یک جستجوی سریع در مرورگر می توان به لیست تمام بلیت ها در تاریخ مد نظر دسترسی داشت و هزینه های پرواز هر شرکت را با شرکت های دیگر مقایسه کرد.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۶. تخمین مسافت

تخمین مسافت بدون استفاده مستقیم از گوگل مپ، یک نوع جستجوی حرفه ای در گوگل محسوب می شود. برای سفر از شهری به شهر دیگر وسایل نقلیه مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد اما اگر صرفه جویی در وقت یکی از اولویت های شما در این سفر است، پیشنهاد می کنیم مسافت بین دو شهر را محاسبه کنید تا بتوانید سریع ترین راه را انتخاب کنید. گوگل در این مورد هم اطلاعات جامع و کاملی را برای نمایش دارد؛ فقط باید شیوه به دست آوردن این اطلاعات را بلد باشید.

فرض کنیم شما قصد دارید از تهران به مشهد بروید. برای تخمین مسافت بین این دو شهر باید در نوار جستجو عبارت ‌« فاصله اصفهان تا تهران» را وارد کنید. در نتایج به دست آمده زمان تقریبی سفر نیز با وسایل نقلیه زمینی و هوایی محاسبه شده است و احتمالا برنامه زمانی اتوبوس و مترو را هم مشاهده خواهید کرد.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۷. رزرو هتل با کمک گوگل

به عنوان یک مورد جستجوی حرفه ای در گوگل پیدا کردن و رزرو هتل بدون نیاز به سایتی خاص، را می توان در نظر گرفت. در هنگام سفر کردن یکی از مهم ترین نکات این است که محل مناسبی را برای اقامت خود انتخاب کنید. از آنجا که در همه شهرها هتل های متعددی وجود دارد، برای انتخاب بهترین گزینه می توان ملاک های متفاوتی را در نظر گرفت. با وارد کردن واژه هتل در کنار نام شهری که به آن سفر می کنید، به لیست هتل های آن شهر دسترسی خواهید داشت.

پس از آن می توانید بر اساس کیفیت هتل، خدمات ارائه شده، هزینه اقامت و مواردی از این قبیل نسبت به انتخاب بهترین هتل اقدام کنید. این قابلیت به ویژه در مناسبت های خاص که معمولا هتل ها اتاق خالی برای رزرو ندارند به شما کمک می کند تا هتل های قابل رزرو را سریع تر پیدا کنید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۸. ترجمه به زبان های دیگر

شاید قبلا نام گوگل ترنسلیت به گوشتان خورده باشد اما آیا می دانید که بدون ورود به این ابزار نیز می تواند به عنوان یکی از موارد جستجوی حرفه ای در گوگل ترجمه جمله یا عبارت مدنظر خود را بیابید؟

ممکن است در هنگام مطالعه یک کتاب به زبان خارجی به کلماتی برخورد کنید که معنی آن ها را نمی دانید. در این صورت راه های مختلفی را برای فهمیدن این مطلب وجود دارد اما ساده ترین کار این است که ترجمه کلمه یا عبارت را از گوگل بخواهید. با جستجو ترجمه یک واژه در گوگل، می توانید به چندین مثال از کاربرد آن کلمه در جملات مختلف و همچنین واژگان مترادف و متضاد آن دست بیابید. استفاده از قابلیت های صوتی نیز می تواند به یادگیری تلفظ صحیح کلمات کمک کند که یک ویژگی فوق العاده برای دانشجویان زبان های خارجی به شمار می رود.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۹. ریشه شناسی کلمات

شاید تا به حال به ذهن شما هم رسیده باشد که یک کلمه چطور ایجاد شده یا از چه زبانی وارد محاوره های دیگر کشورها شده است. مطالعه درمورد تاریخچه کلمه ها و اصطلاحات بسیار جالب و لذت بخش بوده و افراد زیادی به آن علاقه دارند. اگر شما هم مشتاق هستید با ریشه و تاریخچه واژه ها آشنا شوید، لزومی ندارد میان چندین کتاب جستجو کنید بلکه با جستجو در گوگل می توانید به سرعت تعاریف قابل درکی از آن موضوع را مشاهده کنید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۰. تماس با شرکت ها

یکی دیگر از مواردی که باید در آموزش جستجو در گوگل برای شما شرح دهیم، پیدا کردن شماره تماس برخی شرکت های بزرگ بدون نیاز به سایتی خاص است. اگر شماره تلفن یا کارت ویزیت یک موسسه را گم کرده اید و به شماره تلفن آن نیاز دارید، گوگل آماده است تا با ذکر نام آن موسسه، شرکت یا فروشگاه تمام اطلاعات موجود را در اختیار شما قرار دهد. درواقع با جستجوی نام هر سازمان و موسسه به مشخصاتی مثل آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری، موقعیت دقیق روی نقشه و… دسترسی خواهید داشت.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۱. ساعت جهانی

برای اینکه بدانید در همین لحظه در کشورهای دیگر شب است یا روز یا اگر می خواهید از ساعت کشورهای مختلف اطلاع پیدا کنید، گوگل این کار را برای شما انجام می دهد. به این ترتیب چنانچه می خواهید با یکی از آشنایان در خارج از کشور تماس بگیرید، برنامه سفر خارجی خود را تنظیم کنید یا از اختلاف ساعت دو کشور مطلع شوید، پیشنهاد می کنیم از قابلیت گوگل برای این کار بهره مند شوید.

این قابلیت را یک نوع جستجو سریع در گوگل در نظر می گیرند و شما می توانید در موارد لازم، از آن، بهره مند شوید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۲. وضعیت آب و هوا

احتمالا اگر برنامه پیک نیک شما به خاطر وضعیت بد آب و هوایی و بارندگی به هم خورده باشد می دانید که این مسئله چقدر می تواند آزاردهنده باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم قبل از اینکه برای گردش از خانه خارج شوید وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. به ویژه در فصل پاییز و بهار که تغییرات آب و هوا ناگهانی اتفاق می افتند، برای اینکه با چنین وضعیتی غافلگیر نشوید حتما آخرین پیشبینی وضعیت آب و هوا را پیگیری کنید.

این موتور جستجوگر حتی می تواند اطلاعاتی راجع به آب و هوای شهر دیگری که قصد سفر به آن را دارید را به عنوان یک مدل جستجو سریع در گوگل نیز ارائه کند تا با لباس و تجهیزات کافی به مسافرت بروید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۳. اطلاع از اوقات شرعی

یکی دیگر از مزایای جستجوی حرفه ای در گوگل اطلاع از اوقات شرعی یک شهر یا منطقه است. با جستجوی عبارت طلوع یا غروب خورشید در نوار جستجو می توانید زمان دقیق این اوقات را در منطقه خود ببینید؛ همچنین اگر در شهر دیگری هستید و می خواهید از اوقات شرعی آن شهر برای انجام فریضه نماز مطلع شوید، با جستجو در گوگل به سرعت و سادگی به این زمان ها دسترسی خواهید داشت. ویژگی اعلام اوقات مختلف روز در گوگل به ویژه در ماه رمضان بسیار کاربردی است و روزه داران از آن برای تنظیم ساعت سحری و افطاری استفاده می کنند.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۴. پیدا کردن گوشی اندروید با جیمیل

قطعا این مورد در مقاله آموزش جستجو در گوگل می تواند کاربردی ترین آیتم باشد. گم کردن گوشی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و او را دچار اضطراب کند اما به لطف گوگل دیگر نیازی نیست نگران این مشکل باشید. برای پیدا کردن گوشی گم شده عبارت find my phone را در گوگل جستجو کرده و روی گزینه Find My Device – Google کلیک کنید. با این روش وارد صفحه ای می شوید که موقعیت گوشی شما را نشان می دهد و امکان به صدا درآوردن گوشی را نیز فراهم می کند. همچنین اگر موبایل شما سرقت شده باشد با همین شیوه می توانید اطلاعات خود را از روی گوشی موبایل حذف کنید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۵. تنظیم تایمر گوگل یا کرنومتر گوگل

یکی دیگر از آیتم ها در لیست موارد جستجوی حرفه ای در گوگل فعالسازی تایمر است. وقتی برای انجام یک فعالیت نیاز دارید که زمان را اندازه بگیرید یا کاری را در مدت زمان مشخصی به پایان برسانید، استفاده از تایمر (زمان سنج) و کرنومتر می تواند موثر باشد. البته شما مجبور نیستید برای خرید یک کرنومتر دستی به بازار بروید بلکه فقط با جستجوی کلمه تایمر یا کرنومتر به زبان فارسی یا انگلیسی، امکان استفاده از این ابزارهای گوگل را به صورت آنلاین خواهید داشت.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۶. فیلتر نتایج جستجو

برای جستجوی دقیق تر در گوگل روش هایی وجود دارد که می توانید نتایج نمایش داده شده را طبقه بندی کنید. در منوی بالای صفحه نتایج جستجو، چندین زبانه برای دسته بندی محتواها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به زبانه تصاویر، ویدیوها، اخبار، نقشه، کتاب ها و… اشاره کرد. با کلیک روی گزینه بیشتر (more) زبانه های دیگری نیز قابل استفاده هستند.

این دسته بندی ها به جستجوی ریزبینانه تر و دسترسی به نتایج حرفه ای کمک می کند. به عنوان مثال اگر به دنبال تصاویری از یک موضوع خاص هستید، نیازی نیست وارد تک تک سایت ها شوید تا از تصاویر آن ها استفاده کنید بلکه با کلیک روی زبانه تصاویر هزاران عکس در آن موضوع را مشاهده و ذخیره کنید؛ همچنین در همین زبانه تصاویر نیز ابزارهایی برای فیلتر عکس ها با توجه به سایز پیکسل ها، نوع فایل و اندازه آن وجود دارند.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۷. قرار دادن موضوع جستجو در گیومه

اگر به دنبال جستجوی یک عبارت خاص هستید و نتایجی را می خواهید که دقیقا همان عبارت در آن به کار رفته باشد، در هنگام جستجو عبارت مورد نظر خود را داخل گیومه قرار دهید. به عنوان مثال ممکن است یک داده آماری را در سایتی مشاهده کنید و بخواهید از منبع اصلی آن آمار مطلع شوید. برای این کار داده آماری را داخل گیومه قرار دهید تا هر مطلبی که این آمار عینا در آن ذکر شده را مشاهده کنید.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۸. جستجو با جملات طولانی تر

اغلب مردم برای جستجو در مورد یک مطلب، از یک یا چند کلمه کوتاه استفاده می کنند و گوگل نیز به کمک هوش مصنوعی خود قادر به تشخیص منظور کاربر بوده و معمولا نتایج مفیدی را نمایش می دهد. اما گاهی اوقات موضوعی که به دنبال آن هستید چندان رایج نبوده و توسط افراد زیادی جستجو نشده است. در چنین شرایطی برای یافتن نتایج مرتبط و دقیق بهتر است از پرسش های طولانی تر و عبارت های کامل تر استفاده کنید. به این ترتیب گوگل اطلاعات بیشتری از خواسته شما دارد؛ در نتیجه به صورت هدفمندتر در بین داده های موجود جستجو می کند. افرادی که دوره های آموزش سئو سایت را گذرانده اند به خوبی می دانند یکی از راه های افزایش بازدید سایت این است که از سوالات عامیانه و جملات پرسشی در محتوای خود استفاده کنند.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۱۹. جستجوی عکس در گوگل

گاهی ممکن است تنها اطلاعاتی که از یک چیز دارید یک تصویر از آن موضوع باشد. اما نگران نباشید؛ همین مقدار برای گوگل کافی است تا با شناسایی تصویر هر داده ای که مرتبط با آن وجود دارد را به شما نمایش دهد. مثلا فرض کنید از یک پرنده عکس گرفته اید اما نمی دانید که چه نوع پرنده ای است. با بارگزاری عکس در قسمت گوگل لنز می توانید تصاویر مشابه با آن را مشاهده کرده و مطالب مربوط به آن را نیز مطالعه کنید. گوگل لنز با نماد دوربین در کنار نوار جستجو نمایش داده می شود و امکان جستجوی معکوس را برای کاربران فراهم می کند. با استفاده از این قابلیت حتی می توانید متوجه شوید که کدام سایت ها از تصاویری که شما در وب سایت خود منتشر کرده اید استفاده می کنند.

آموزش جستجو در گوگل,ابزار جستجوی کلمات کلیدی,الگوریتم جستجوی گوگل

۲۰. حذف موارد زائد از نتایج جستجو

فرض کنید می خواهید آگهی های استخدام به صورت پاره وقت را مشاهده کنید اما نمی خواهید آگهی های کار تمام وقت در نتایج جستجو بالا بیایند. برای حذف مواردی که تمایلی به نمایش آن ها ندارید از این روش استفاده کنید: موضوع مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد کنید و در ادامه، مورد خاصی که نمی خواهید نشان داده شود را نیز تایپ کنید. حالا بین این دو مورد یک خط تیره بگذارید. از این روش برای حذف نمایش یک سایت هم می توان استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب ۲۰ ترفند جستجوی حرفه ای در گوگل را برای شما بررسی کردیم. این آموزش جستجو در گوگل می تواند کاربردهای فراوان در زمان های مختلف برای شما کاربران عزیز داشته باشد.

این موارد به شما کمک می کند دقیقا همان مطالبی را پیدا کنید که می خواهید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود از بین انبوه سایت های موجود در اینترنت، برخی از آن ها همواره در صدر نتایج جستجو نمایش داده شوند؟ پاسخ این سوال مربوط به دانش سئو و بهینه سازی محتوا است.

به عبارت دیگر نوشتن محتوای سئو از اصول خاصی پیروی می کند که با الگوریتم موتورهای جستجو، هماهنگی داشته و سبب می شود یک سایت بازدید بیشتری داشته باشد و جزو اولین نتایج جستجو نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود