تاثیر قالب سایت در سئو چیست؟

تأثیر قالب سایت,تأثیر قالب سایت در سئو,تأثیرقالب در سئو

تأثیر قالب سایت در سئو موردی مهم در بحث سئو تکنیکال یا همان سئو فنی است. ظهور CMS ها (سیستم های مدیریت محتوا)، مانند وردپرس، فضای اینترنت و وبسایت ها را متحول کرده است طوری که در هر ثانیه حدود 5 تا 10 وب سایت ایجاد می شود. وب سایت ها قبلاً فقط توسط متخصصان ساخته می شدند اما امروز هرکسی می تواند با استفاده از ابزارهایی مثل وردپرس، وب سایت خود را در چند دقیقه ایجاد کند، بدون این که حتی دانش کد نویسی کمی داشته باشد، با این حال شاید خیلی از افراد ندانند که برخی از موارد بخصوص در بحث سئو فنی نیاز به تخصص های بیشتری از نصب قالب های آماده و بارگذاری پست ها دارد.

مشکل این است که اکثر کاربران فقط در مورد جنبه های بصری یک وبسایت فکر می کنند و نکات فنی را کاملاً نادیده می گیرند. حتی بعضی از افراد اشتباهات خود را تحت عنوان آموزش سئو به دیگران ارائه می دهند و بار ها کاربران خود را گمراه می کنند.

بنابراین پس از مدتی، هنگامی که مدیران آماتور وب سایت ها شروع به یادگیری سئو می کنند، این سؤال مطرح می شود: آیا باید قالب خود را تغییر دهم؟ آیا قالب وب سایت می تواند بر سئو سایت من تأثیر بگذارد؟ پاسخ کوتاه بله است، قالب سایت می تواند بر سئو آن تأثیر بگذارد.

حال باهم به پاسخ مفصل تری می پردازیم:

دانستن جنبه های سئو فنی می تواند به شما در تصمیم گیری بیشتر هنگام خرید یک قالب کمک کند. شما باید سایت خود را برای بهترین نتایج بهینه سازی کنید و نباید از تأثیر قالب سایت در سئو غافل شوید، قالب می تواند از ابتدا به شما در حل بسیاری از مشکلات کمک کند.

در حالی که محوریت بحث ما بر وردپرس است اما این موارد در مورد CMS های دیگر مانند جوملا، دروپال و مجنتو هم صدق می کنند.

قالب سایت چگونه در سئو تأثیر می گذارد؟

تأثیر قالب سایت,تأثیر قالب سایت در سئو,تأثیرقالب در سئو

سال ها پیش سئو بسیار آسان بود، کافی بود تعدادی کلمه کلیدی را در محتوا قرار دهید و تمام. اگر این کار کافی نبود و نتیجه نمی داد، فقط نیاز بود چند لینک بسازید تا مطمئناً رتبه بگیرید.

اما امروزه عوامل رتبه بندی در نتایج جستجو و فاکتورهای آن بسیار بیشتر و توسعه یافته تر شده است. بسیاری از افراد از روش های قدیمی سئو سوء استفاده کرده اند، بنابراین بهینه سازی باید به گونه ای تنظیم می شد که نتایج مفید را برای کاربران به ارمغان آورد.

صرف نظر از طراحی و چیدمان صفحات، قالب ها بخش بسیار بزرگی از ساختار یک وب سایت هستند و همچنین می توانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند. اگر همه این سه مورد را کنار هم قرار ندهید، مستعد نزول به رتبه های پایین تر خواهید بود، حتی اگر محتوای شما خوب و با کیفیت باشد. پس تا اینجا می توان نتیجه گرفت تأثیر قالب سایت در سئو به مواردی مثل سرعت، چیدمان صفحات و طراحی بستگی دارد، اما به همین سه مورد ختم نمی شود.

1- نارضایتی کاربران از طراحی زشت قالب سایت

سئو سازی قالب سایت,سئو فنی,قالب سایت بهینه

اگر طرح قالب شما بیش از حد شلوغ باشد، انگیزه خوانندگان را برای ادامه مشاهده وبسایت می گیرد. شما باید بین تبلیغات و قرار دادن محتوا مفید برای کاربر و همچنین ظاهر صفحه وب، تعادل برقرار کنید. فقط به آنچه خودتان دوست دارید فکر نکنید، بلکه به این فکر کنید که مخاطبان مورد نظر شما چه چیزی را دوست دارند.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد تمایل دارند که وب سایت های خود را با استفاده از یک طرح تخت و یکنواخت ایجاد کنند، اما گاهی اوقات، طراحی یکنواخت در واقع باعث سردرگمی کاربران می شود، مثلاً ممکن است طراحی طوری باشد که کاربران ندانند در واقع کجا می توانند کلیک کنند و این می تواند درنهایت بر رتبه کلی شما تأثیر بگذارد.

مثلاً یکی از موارد سئو سازی قالب سایت این است که باید المان های دارای لینک و قابل کلیک، شاخص باشند و تیترهایی که قابلیت کلیک ندارند، طوری به نظر نرسند که کاربر احساس کند قابل کلیک هستند و بر روی آن ها کلیک کند، اگر این امر رخ بدهد از نظر گوگل یک تجربه کاربری منفی است.

گاهی اوقات، شما مجبورید از طرح مورد علاقه خود صرف نظر کنید، فقط به این دلیل که تجربه کاربری خوبی را ارائه نمی دهد. با کمی کار کردن بیشتر روی آن می توانید تعادل مناسب را برقرار کنید و به طرح مناسب و بهینه برسید.

2- تأثیر سرعت قالب در تجربه کاربری و سئو

قالب سایت سئو شده

می توان گفت سرعت بارگذاری، یکی از مهمترین موارد تأثیر قالب سایت در سئو است، مردم از زمانی که برای بارگذاری وب سایت ها باید منتظر بمانند متنفر هستند و حقیقتاً اکثر وب سایت ها واقعاً کند بارگذاری می شوند. در اینترنت تلفن همراه 3G، متوسط زمان بارگذاری یک وب سایت 19 ثانیه است در حالی که تخمین زده شده در صورت صرف زمان بیش از 3 ثانیه برای لود شدن وبسایت، حدود 50 درصد از کاربران، وب سایت را قبل از بارگذاری کامل ترک می کنند. این امر نرخ بازگشت سایت را افزایش داده و اثر منفی در سئو دارد.

یکی از راه حل هایی که خود گوگل برای ما ارائه کرده است صفحات سریع تلفن همراه (AMP) است. اما این صفحات هنوز ایراداتی دارند و بسیاری از مدیران وب نمی خواهند از آن ها استفاده کنند.

اگر کاربری وب سایت یا وبلاگ شما را قبل از بارگیری کامل ترک کند، بدیهی است که تجربه او در تعامل با وب سایت صفر بوده. گوگل به این امر توجه کرده و سعی می کند سریع ترین نتایج از لحاظ بارگیری را به کاربران خود پیشنهاد دهد پس در نتیجه وبسایت کند تنزل رتبه پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل قالب سایت شما باید به سایت کمک کند تا صفحات را در اسرع وقت بارگذاری کند تا بازدیدکنندگان را راضی نگه دارد.

3- سردرگمی ربات های گوگل در قالب های نامناسب

موتورهای جستجو واقعاً وب سایت را نمی بینند، بلکه کدهای آن را می خوانند. اگر این کدها به خوبی ساختار بندی نشده باشند و تگ های HTML به درستی قرار نگرفته باشند، موتورهای جستجو به خوبی نمی فهمند که محتوای صفحه وبسایت در مورد چیست و همچنین در تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی محتوا به مشکل بر می خورند پس بهینه بودن کدها هم یک مورد مهم از تأثیر قالب سایت در سئو است.

به عنوان مثال، بسیاری از قالب ها ممکن است از چندین تگ H1 برای ایجاد متن در صفحه استفاده کنند. شاید در مواردی برای طراحی خوب باشد، اما برای SEO خیر. می توان گفت فاجعه بار است، همچنین بسیاری از قالب ها ممکن است عناوین را به طور کلی در کدهای صفحه درج نکنند و سورس صفحات شما فقط از تگ عنوان و برخی از تگ های div ها تشکیل شود. در این حالت گوگل هنوز می تواند متن را در div درک کند، اما محتوای مهم و کلمات کلیدی دیگر برای او مشخص و برجسته نمی شود.

همچنین ساختار قالب سایت با سرعت آن هم ارتباط نزدیکی دارد، کدهای مربوط به محتوای قابل مشاهده در قالب سایت بهینه شده باید در اولویت قرار داشه باشند. حتی اگر وب سایت شما سریع بارگیری شود، ولی عناصر و المان های خاصی که در انتهای صفحه قرار دارند قبل از عناصر بالای صفحه بارگیری شوند، موتورهای جستجو متوجه آن می شوند و آن را یک امتیاز منفی برای سایت تلقی می کنند.

چرا بهینه سازی قالب سایت مهم است؟

تأثیر قالب سایت,تأثیر قالب سایت در سئو,تأثیرقالب در سئو

باید همه چیز را متناسب پیش ببرید و از افراط و تفریط بپرهیزید، هدف و وظیفه اصلی قالب سایت این است که وب سایت شما را خوب جلوه دهد، سئو بودن قالب یک مزیت جانبی است. اما این مزیت جانبی این روزها بسیار مهم شده و مورد تقاضا قرارگرفته است زیرا تأثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش ترافیک ارگانیک سایت دارد و در نتیجه آن افزایش یا کاهش درآمد را هم شامل می شود.

از موارد دیگر تأثیر قالب سایت در سئو، می توان به ارائه بهینه محتوا به خزنده ها اشاره کرد، محتوا یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی است، بنابراین بهترین قالب، قالبی است که با بیشترین سرعت و بهترین شکل ممکن محتوا را بارگذاری کند. به عبارت دیگر کدهای موجود در سورس و قالب، راهی برای درک محتوا برای ربات های گوگل هستند، پس هرچه این راه مستقیم تر، مشخص تر، و با پیچ و خم کمتری باشد، خزنده ها با سهولت بیشتری به خواندن و درک محتوای صفحه می پردازند، و اگر این امر صورت نگیرد، حتی اگر محتوای با کیفیت و عالی داشته باشید، ربات ها دسترسی راحتی به آن نخواهد داشت و بخش زیادی از زحمات شما در امر تولید محتوا، به هدر می رود.

برخی از مشخصات قالب سئو شده

قالب مناسب سایت، قالبی نیست که صرفاً زیبا باشد و امکانات زیادی داشته باشد، اگر خواهان جذب ترافیک ارگانیک و کسب ورودی و کاربر هدفمند از گوگل و سایر موتورهای جستجو هستید، سئو بودن یا بهینه بودن قالب برای موتورهای جستجو امری بسیار حیاتی است و طبق مواردی که تا اینجا گفته شد قطعاً درک کرده اید که قالب ها می توانند اثر مثبت یا منفی در سئو سایت داشته باشند. حال در ادامه برخی از مشخصات و مواردی را که یک قالب سئو شده باید داشته باشد، بیان می کنیم.

1- بهینه بودن کدهای HTML

بهینه بودن کدهای HTML یکی از مهمترین ویژگی های قالب سایت سئو شده است. این کدها دقیقا همان چیزی هستند که موتورهای جستجو می خوانند. تگ های HTML باید هضم محتوای وب سایت را برای موتورهای جستجو آسان کنند. در یک قالب سئو شده باید از تگ های HTML5 بهینه و صحیح استفاده شده باشد تا مهمترین قسمت های محتوا و زیر مجموعه آن ها را به درستی برای خزنده ها مشخص کنند.

به عنوان مثال، همان طور که گفته شد قالب سایت نباید طوری باشد که بیش از یک تگ H1 در صفحه ایجاد کند.

2- بهینه بودن سرعت و حجم صفحات

تأثیر قالب سایت,تأثیر قالب سایت در سئو,تأثیرقالب در سئو

سرعت کم بارگذاری وبسایت، موجب نارضایتی کاربران می شود. یک قالب ضعیف می تواند باعث کندی بارگذاری وب سایت ها شود. البته عوامل دیگری نیز مانند سرور یا سرعت اینترنت کاربر و عملکرد دستگاه او دخیل هستند.

همچنین یک قالب سایت سئو شده باید ابتدا کدهای مربوط به موارد بالای صفحه را در ابتدای سورس قرار دهد. اگر عناصر پایینی زودتر بارگیری شوند، موجب کاهش سرعت بارگذاری می شود پس در سئو سازی قالب سایت باید به ترتیب لود شدن المان های داخل صفحه دقت شود.

هنگام بارگذاری اگر در ارائه و لود بخش هایی از صفحه، هرج و مرج و تغییر چیدمان های پی در پی رخ دهد، ممکن است کاربران تصور کنند که وب سایت دچار اشکال یا خرابی شده است و آن را ترک کنند. اگر تا به حال وب سایتی را مشاهده کرده اید که ابتدا متن ساده را بارگذاری می کند و سپس گرافیک و موقعیت های المان ها را ارائه می دهد، متوجه خواهید شد که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.

در قالب بهینه فایل های کد باید تا حد ممکن حجم کمی را اشغال کنند و تکراری نباشند. به عنوان مثال، دوبار فراخوانی یک کلاس CSS فضای بیشتری را نسبت به یکبار فراخوانی اشغال می کند.

3- واکنش گرا بودن قالب سایت

یکی از مواردی که طراح قالب در امر سئو سازی قالب سایت باید به آن دقت کند واکنش گرایی است، امروزه طراحی واکنش گرا اهمیت زیادی دارد و بودن این ویژگی در قالب سایت بسیار مهم است بخصوص برای سایت های فروشگاهی. اگر وب سایت شما به خوبی روی دستگاه های مختلف بخصوص تلفن همراه بارگیری نشود، ممکن است بیش از 50 درصد ترافیک خود را از دست بدهید، ویژگی واکنش گرایی توسط کدهای CSS قابل اجرا هستند، درست است که کاهش حجم کدهای سایت تا حد ممکن ضروری است ولی کدهای CSS حجم زیادی ندارند و واکنش گرا بودن سایت به بالا رفتن حجم کدها می ارزد. یک قالب سایت سئو شده حتماً باید ویژگی ریسپانسیو بودن یا همان واکنش گرایی را داشته باشد.

در انتها باید بگوییم می توان یک قالب نامناسب را به صورت دستی سئو کرد و تغییراتی را در آن به وجود آورد ولی طراحی بهینه قالب از ابتدا، یا انتخاب قالب سئو شده امر به مراتب راحت تری است، امیدواریم از موارد مربوط به تأثیر قالب سایت در سئو که در این مقاله ذکر شد بیشترین استفاده را جهت افزایش رتبه سایت خود ببرید.

2 نظر در مورد مقاله “ تاثیر قالب سایت در سئو چیست؟ ” ثبت شده است
  1. آرمان

    سلام. وقتتون بخیر.
    تغییر چیدمان صفحات و تغییر افزونه صفحه ساز هم روی رتبه سئو تاثیر میذاره؟


    • ناظر سایت

      سلام
      بله، هم بر تجربه کاربری و هم بر سئو تکنیکال تاثیر گذاره


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود