وب برندینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

برندینگ,خدمات برندینگ,سفارش برندینگ

یکی از سوالات مهمی که مدیران کسب و کارها ممکن است با آن روبرو باشند، این است که وب برندینگ چیست. در دنیای موفقیت در کسب و کارها همیشه نام برند حرف اول را می زند. بطور مثال برند اپل و گوشی آیفون را در نظر بگیرید؛ افراد زیادی در سطح جهان هستند تنها بخاطر برند اپل فقط از موبایل های ساخت این کشور استفاده می کنند؛ یا در کشور ما برندی مانند نوبیتکس در زمینه ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید.

میزان جستجوی نام آن در اینترنت در مقایسه با کلمات کلیدی حوزه ارز دیجیتال زمین تا آسمان فرق دارد. دلیل آن هم بخاطر برندسازی بسیار خوبی است که در طول زمان انجام داده است. در همین راستا وب برندینگ مفهوم دیگری است که هر کسب و کاری باید آن را مهم تلقی کند.

در این روش تمرکز اصلی بر موفق و برند شدن وب سایت آن تجارت خواهد بود. شما وب سایتتان را به یک برند و فروشگاه آنلاین معتبر در بین کاربران خود تبدیل می کنید و این باعث می شود به جای جستجوی محصول در اینترنت ابتدا برند و وب سایت شما را جستجو کنند و سپس محصول خود را در وب سایتتان جستجو نمایند. در این بخش قصد داریم شما را بیشتر با این مفهوم آشنا کنیم که وب برندینگ چیست؟ و چطور در این زمینه موفق عمل کنیم.

در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزشی سئو سایت و برندسازی، هر آنچه که شما درباره وب برندینگ باید بدانید، را به شما آموزش می دهیم.

7 عنصر مهم برندسازی وب سایت

در زمانی که به بررسی این موضوع پرداخته می شود که وب برندینگ چیست، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که موارد اصلی برندسازی شامل چه چیزهایی می شوند و چطور می توان آن را ایجاد کرد؟

در این بخش قصد داریم 7 عنصر اساسی برای وب برندسازی را به شما معرفی کنیم که اهمیت دادن به آنها تاثیر زیادی بر برند شدن وب سایت شما خواهد داشت.

1. اهمیت دادن به تجربه کاربری

تجربه کاربری User Experience که به اختصار UX گفته می شود در اصل به مفهوم رساندن حس خوب از اولین تجربه روبرو شدن با وب سایت گفته می شود. در دنیای واقعی وقتی اولین بار از موبایل یک برند استفاده می کنید، چه احساسی پیدا می کنید؟ اگر احساس خوبی به شما دست داد و از کار کردن با آن لذت بردید، این نشان می دهد که تجربه کاربری خوبی در مخاطب ایجاد شده است. در دنیای وب هم موضوع به همین صورت است. گاهی بلافاصله بعد از وارد شدن به یک وب سایت به دلیل حس ناخوشایندی که به دلیل طراحی ضعیف یا مطالب الکی و… به ما دست می دهد، بلافاصله آن را می بندیم.

در برخی از موارد هم بارها به یک وب سایت وارد می شویم و از کار کردن با آن لذت می بریم. در این زمینه وب سایت شما به چه صورت است؟ آیا خودتان از کار کردن با آن لذت می برید؟ نظر اطرافیان و حتی کاربران سایت به چه صورت می باشد؟ در اولین قدم از اینکه مفهوم وب برندینگ چیست؟ باید بهترین تجربه ممکن را برای مخاطبی که از خدمات سایتتان استفاده می کند، به وجود آورید.

2. شفافیت در کار

در این زمینه اندازه کسب و کار شما مهم نیست. باید با کاربران و مشتری های سایت خود صادق و روراست باشید. در چنین شرایطی مشتری ها به شما و خدماتی که ارائه می دهید، اعتماد می کنند. در این زمینه باید سعی کنید در مورد قیمت واقعی محصولات، آمار و اطلاعات مربوط به تجارت و حتی اشتباهات و خطاهایی که داشتید با مشتری ها صادق باشید. شاید در نگاه اول فکر کنید این موارد باعث ایجاد ضعف در تجارتتان می شود. اما اینطور نیست و این موارد باعث می شوند مشتری وفادار شما باقی بماند.

3. معجزه تایید اجتماعی Social Proof

در اصل تایید اجتماعی یک پدیده روانشناختی می باشد که شما به مشتری خود این مفهوم را می سانید که در تصمیمات و خدماتی که ارائه می دهید، نظرات دیگران را هم در نظر می گیرید. برای این کار نظرات افراد مختلفی که از محصولات شما استفاده کرده اند و تغییراتی که بر اساس خواسته آنها ایجاد کرده اید را در اختیار همه قرار می دهید که بدانند اولویت اول شما در تجارت کار بر طبق خواسته مشتری می باشد. این کار حس اعتماد در کاربران را ایجاد می کند تا بتوانند از خدمات شما برای یک بار هم که شده استفاده کنند. پس در تحلیل اینکه وب برندینگ چیست، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

توجه داشته باشید که نکاتی که در دوره های آموزش سئو به شما شرح داده می شود، روی تایید اجتماعی و اعتمادسازی کاربران نیز تاکید دارد و با تکنیک هایی، سعی دارد که این موارد را به شما آموزش دهد.

4. داستان برند BRAND STORY

هر برند موفقی داستان خودش را دارد. بطور مثال موسس نایکی کتابی با نام کفش باز را برای تعریف داستان برند خود نوشت. همه می دانیم کمپانی اپل روزی از یک گاراژ کارش را شروع کرد و چطور به اینجا رسید. بنابراین در همان زمانی که دارید تمام تلاش خود را برای گذر از چالش ها و برندسازی انجام می دهید، باید داستان جذابی از برند خود و نحوه ایجاد آن و دلایل پشت ماجرا را ایجاد کنید و آن را به گوش همه برسانید تا بیشتر با برندتان آشنا شوند. ای موضوع را در بررسی مباحث وب برندینگ چیست؟ دست کم نگیرید.

5. سادگی و قابلیت دسترسی وب سایت

ساختار ساده وب سایت و دسترسی مشتری به محتوای مورد نظر در سریع ترین زمان کلید وب برندینگ به شمار می رود. بنابراین طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که هم سرعت بالایی داشته باشد و هم مشتری به راحتی به تمامی بخش ها دسترسی داشته باشد. در این زمینه باید بر سئو و طراحی سایتتان تمرکز داشته باشید. البته این را هم بدانید که طراحی مناسب سایت و ساده تر کردن بخش های مختلف سایت اعتبار شما را در نزد موتورهای جستجو مانند گوگل هم بالا خواهد برد و این به نوبه خود به شما جایگاه بهتری را در رتبه بندی گوگل خواهد داد.

6. اهمیت دادن به مشکلات مشتری

مشکلی که بسیاری از کسب و کارها دارند این است که در جذب مشتری تلاش زیادی می کنند و با صرف هزینه های زیاد مشتری ها را به سمت خود می کشانند. اما در انجام کارهای مربوط به نگهداری آنها کوتاهی می کنند. ما در بالا گفتیم که باید به طراحی سایت خود اهمیت بسیاری بدهید. حال در این بخش باید بتوانید مشکلاتی که مشتری ها در هنگام ورود به سایت و یا حتی کار کردن با آن مواجه می شوند را درک کنید و در این زمینه پاسخگو باشید. در حقیقت این را بدانید که وقتی کاربران وب سایت شما بدانند برای شما مهم هستند و به خواسته ها و نیازهایشان اهمیت می دهید، هیچوقت شما را ترک نخواهند کرد. این خود به خود مفهوم وب برندینگ چیست را برای شما ساده تر می کند و زودتر شما را به هدف می رساند.

7. سازگاری

این احتمال دارد که بسیاری از مشتری ها از قبل نام برند شما را شنیده باشند و یا درباره آن اطلاعات داشته باشند. بنابراین وقتی برای اولین بار مستقیم با برندتان آشنا می شوند، باید بدانند که همچنان با همان شعارها و اهدافی که در نظر داشتید حرکت می کنید. حتی شاید درباره مکان فیزیکی برندتان اطلاعاتی بدست آورده باشند، در چنین شرایطی با مراجعه به همان مکان باید ببینند همچنان استوار ایستاده اید. در این زمینه باید مشتری ها انسجام لازم را در تجارت و کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی و پیام هایی ک در زمینه تبلیغات و غیره ارائه می دهید، ببینند.

برندینگ,خدمات برندینگ,سفارش برندینگ

5 نکته مهم برای وب برندینگ

در این بخش از بررسی موضوع وب برندینگ نکاتی را در زمینه وب برندینگ ارائه می کنیم تا بتوانید نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشید.

1. در ابتدا قبل از طراحی سایت لوگوی آن را طراحی نمایید.

یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت در وب برندینگ این است که لوگوی کسب و کار خود را حتی قبل از راه اندازی وب سایت طراحی نمایید. در اصل وب سایت دارای یک لوگوی متناسب با کسب و کار به پرستیژ حرفه ای شما و همچنین دادن اعتماد به نفس به مشتری ها کمک می کند. همچنین از این لوگو می توانید به عنوان یک نماد قابل شناسایی و متمایز از رقبا در شبکه های اجتماعی و مباحث مربوط به مارکتینگ استفاده نمایید. در این زمینه می توانید از یک متخصص طراحی لوگو کمک بگیرید. همچنین منابع آنلاین زیادی هم در دسترس هستند که می توانید از آنها برای طراحی لوگو استفاده نمایید.

2. به رنگ ها اهمیت دهید

در حقیقت رنگ مناسب سایت و حتی لوگو تاثیر زیادی در انتقال درست پیام به مخاطب دارد. امروزه در سراسر دنیا افراد زیادی تلاش می کنند از ترکیب درستی از رنگ های مکمل برای طراحی سایت خود استفاده کنند. در این زمینه می توانید چهار اصل زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب رنگ های مکمل
  • اهمیت دادن به میزان کنتراست رنگ ها
  • ترکیب بر اساس ویژگی های شخصیتی
  • طراحی بر اساس مبانی تئوری رنگ

نظر ما این است که از رنگ های مکمل در این زمینه استفاده نمایید. در این زمینه می توانید ابتدا بررسی کنید که چه رنگ هایی مکمل همدیگر هستند و چطور می توانید از ترکیب آنها برای طراحی سایت استفاده نمایید.

3. اهمیت دادن به لایه بندی سایت

در هنگام بازدید از وب سایت های معروف می توان الگوهای مشابهی را در همه آنها مشاهده کرد. این الگوها بر روی وب برندینگ هم تاثیر زیادی دارند. بنابراین باید مناطق اصلی و جایگاه هایی که بیشتر در معرض دید کاربران هستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. زیرا این کار هویت برند شما را بهتر به مخاطب نشان خواهد داد. بطور مثال در تحقیقات انجام شده مردم ابتدا به سمت چپ در وب سایت های انگلیسی اهمیت می دهند و سپس به سمت راست. همچنین گوشه سمت راست بالا بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد. پس باید لوگو و موارد مورد نظر خود را در بهترین نقطه سایتتان قرار دهید که در سریع ترین زمان در معرض دید تمامی کاربران قرار گیرد. این کار کمک می کنند مشتری های شما بلافاصله با برندتان آشنا شوند.

4. از تصاویر مناسب و باکیفیت استفاده نمایید.

امروزه استفاده از تصاویر باکیفیت، متناسب با موضوع و حتی یونیک از اهمیت بالایی در نزد گوگل و کاربران برخوردار است. پس باید در زمان طراحی سایت به آن اهمیت خاصی بدهید. در این زمینه بهتر است بدانید که برند تجاری شما باید در تمامی بخش های وب سایتتان انعکاس پیدا کند. از لوگو گرفته تا رابط کاربری سایت و محتوایی که در ان قرار می دهید. در این مورد در مورد وب برندینگ چیست؟ بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید که:

  • تصاویر جذاب می توانند احساست مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
  • تصاویر می توانند فرآیند های تصمیم گیری ما را تغییر دهند.

5. بهینه سازی وب سایت برای موبایل

یکی از مهم ترین اقدامات شما در زمینه طراحی سایت این خواهد بود که وب سایتتان را به طور کامل برای موبایل بهینه کنید. چرا که امروزه بالای 75 درصد از جستجوهای کاربران در اینترنت با موبایل انجام می شود. در اصل بهینه کردن وب سایت برای موبایل آن را حرفه ای تر، مدرن تر و به روزتر نشان می دهد. همچنین این کار کمک خواهد کرد تا مشتری هایی که از موبایل برای گشتن در دنیای وب استفاده می کنند را به راحتی جذب نمایید. در این زمینه اهمیت دادن به موارد زیر می توان به شما کمک کند:

  • مطمئن شوید که تمامی محتوای وب سایت شما سازگار با موبایل و تبلت است. این مورد شامل متن و تصاویر می شود.
  • از فونت هایی در وب سایت استفاده نمایید که به راحتی در صفحه نمایش های کوچک قابل مشاهده است.
  • بیش از حد از انیمیشن و محتوای فلش در سایت استفاده نکنید. چرا که عملکرد مرورگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

وب برندینگ,وب برندینگ چیست,وب سایت برندینگ

نمونه های وب برندینگ ایرانی

در ایران هم نمونه های موفق وب برندینگ وجود دارند که در این بخش از موضوع وب برندینگ چیست؟ به معرفی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

1. دیجی کالا

همه ما برند دیجی کالا را می شناسیم. در تجارت آنلاین کشور ما از 4 درصد کل 3 درصد را به خود اختصاص داده است. امروزه مردم اسم محصولات را در کنار نام دیجی کالا در گوگل سرچ می کنند. حتی گاها برای مقایسه قیمت یک کالا ابتدا از دیجی کالا استعلام قیمت می گیرند. طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل این برند به خوبی انجام شده و از رنگ های مکمل و جذابی در این زمینه استفاده شده است. به طوری که در زمان جستجوی محصولات در دیجی کالا احساس بسیار خوبی پیدا می کنید.

2. اسنپ

کمتر کسی را پیدا می کنیم که اپلیکیشن اسنپ بر روی موبایلش نصب نشده باشد. این برند هم در ایران دارای جایگاه خاصی است و خدمات زیادی را به کاربران ایرانی ارائه می دهد. در حقیقت در زمانی که از اپلیکیشن اسنپ استفاده می کنید، می توانید به راحتی از آخرین تخفیفات آگاه شوید و یا در بخش های مختلف به دنبال پیدا کردن موارد مورد نظر خود باشید. این مورد را می توان یک نمونه موفق وب برندینگ در ایران دانست.

کلام پایانی

امروزه برندسازی و تبدیل شدن به یک برند در بین ساز رقبا از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که بخش بزرگی از جامعه در هنگام استفاده از خدمات و یا خرید یک محصول به برند آن توجه می کنند. حتی بسیاری از مردم محصولی که برند نام آشنایی نباشد را به هیچ وجه نمی خرند. بنابراین تلاش برای تبدیل شدن به برند ارزشش را دارد. در این بخش توضیح دادیم که وب برندینگ چیست و چطور می توان این کار را انجام داد. طراحی درست سایت و اهمیت دادن به نیازهای کاربر در این زمینه می تواند کمک زیادی به شما کند. امیدواریم مباحث ارائه شده درباره وب برندینگ برای شما مفید بوده و اگر دیدگاه و نظری در این زمینه دارید می توانید با سایر کاربرها در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود