مراحل سئو سایت در سال 2023 (مخصوص سایت های جدید)

سئو سایت,مراحل استراتژی سئو,مراحل انجام سئو سایت

بهترین زمان برای شروع فرآیند های سئو می تواند وقتی باشد که تازه سایتتان را راه اندازی کرده اید. در این زمان مرحله به مرحله می توانید مراحل سئو را به درستی پیش ببرید و از دردسرهای بعدی در این زمینه خلاص شوید. در حقیقت وقتی همه مراحل سئو سایت را از همان ابتدا به درستی انجام دهید، زودتر هم به نتایج دلخواه و موردنظر خود دست پیدا خواهید کرد و نیاز به دوباره کاری و اصلاح اشتباهات گذشته نخواهید بود.

در این بخش از سری مقالات آموزش سئو نیوسئو قصد داریم 19 مرحله سئو سایت را به شما آموزش دهیم تا بدانید به ترتیب در این زمینه چه گام هایی را باید بردارید.

مراحل سئو سایت برای وب سایت های تازه کار (19 مرحله اساسی)

در این بخش از اولین مرحله تا انجام کارهای نهایی مرتبط با سئو را به ترتیب اولویت بندی توضیح خواهیم داد. انجام مرحله به مرحله این موارد به رتبه گرفتن شما در گوگل کمک زیادی خواهد کرد. توصیه می کنیم هیچکدام از مراحل را دست کم نگیرید و یا از مراحل سئو سایتتان حذف نکنید.

1. نام دامنه سایت را با دقت انتخاب کنید

امروزه نام دامنه هم می تواند در رتبه بندی شما در گوگل موثر باشد. بنابراین یکی از مراحل سئو سایت این است که باید اسمی را انتخاب کنید که اولاً مرتبط با کاری که انجام می دهید، باشد و همچنین افراد بتوانند آن را به راحتی به خاطر بسپارند.

برای انتخاب نام دامنه باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. نام دامنه سایت هر چه کوتاه‌تر باشد، بهتر است
  2. سعی کنید نام انتخاب شامل کلمه کلیدی اصلی حوزه کاری شما باشد (مانند newseo.ir)
  3. از روان بودن نام دامنه فراموش نکنید.

2. یک هاست معتبر و خوب برای سایتتان در نظر بگیرید

امروزه سرعت بارگذاری صفحات وب سایت به عنوان یک عامل رتبه بندی سایت ها در نزد گوگل به حساب می آید. دلیل آن این است که کاربران وب سایت حوصله زیادی ندارند تا منتظر بمانند سایتتان بالا بیاید. آنها انتظار دارند در کسری از ثانیه به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند. بنابراین هاستی را برای وب سایتتان انتخاب نمایید که معتبر بوده و از سرعت بسیار بالایی برخوردار باشد.

سئو سایت,مراحل استراتژی سئو,مراحل انجام سئو سایت

3. در مورد کلمات کلیدی وب سایتتان تحقیق کنید

مهم ترین مرحله از مراحل سئو سایت، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار است. در این زمینه ابتدا باید کسب و کارتان را مشخص نمایید و سپس بررسی کنید که بر روی چه کلمات کلیدی باید کار کنید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

بطور مثال اگر می خواهید یک صرافی ارز دیجیتال راه اندازی کنید، کلماتی مانند صرافی ارز دیجیتال، خرید ارز دیجیتال، خرید بیت کوین و خرید تتر می توانند در اولویت اول کلمات کلیدی شما قرار گیرند. در این زمینه می توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید. اما برای یک وب سایت تازه کار، کار کردن بر روی این کلمات صحیح نیست؛ چرا که سختی بالایی دارند. بنابراین بهترین کار این است که از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) استفاده نماید.

4. طرح کلی سایت خود را بسازید

اگر وب سایت شما قرار است فقط چند صفحه ساده داشته باشد، شاید انجام این کار چندان مهم نباشد. اما باز هم هوشمندانه است که صفحات اصلی وب سایت خود را مشخص کرده و کلمات کلیدی مرتبط با آنها را هم از قبل تعیین کنید. امروزه اکثر وب سایت ها از یک طرح هرمی مانند برای ساختار بندی کلی سایتشان استفاده می کنند. به این صورت که صفحه اصلی سایت مطابق شکل در ابتدا قرار می گیرد و بعد صفحات مهم در پایین تر از آن و به این ترتیب تا مقالات مرتبط با هر صفحه رو بطور دقیق و منظم مشخص می کنید.

مراحل سئو,مراحل سئو خارجی,مراحل سئو داخلی

انجام این کار کمک زیادی به مراحل سئو سایت شما خواهد کرد. چرا که از همان ابتدا می دانید مهم ترین صفحات هدف سایتتان کدامند و راحت تر می توانید کاربران را به آنها هدایت نمایید.

5. در طراحی سایت به ناوبری بصری سایت اهمیت دهید

در بالا به طراحی ساختار کلی سایت اشاره کردیم. اما تنها یکی از قدم های مهم از مراحل سئو سایت می باشد. در زمان طراحی سایت باید هر لحظه به این فکر کنید که کاربران سایت در هر صفحه چه کاری انجام خواهد داد و چه مواردی باید در دسترس وی قرار گیرد.

در این زمینه باید در صفحه اصلی به منوی سایت دقت کنید که چه مواردی باید در آن بخش قرار گیرند. بهترین کار این است که صفحات اصلی وب سایت خود را به همراه کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه را در آن بخش قرار دهید و از ریسپانسیو بودن منو سایت اطمینان حاصل نمایید. همچنین لوگوی سایت به صفحه اصلی لینک باشد و به فوتر سایت هم باید اهمیت زیادی دهید. در حقیقت با این کار یک کاربر را به بهترین شکل ممکن به هر بخش از سایت هدایت می کنید. همچنین یک نوار جستجو برای کمک به پیدا کردن سریع مطالب در دسترس کاربر قرار دهید.

مراحل سئو سایت

6. اهمیت دادن به نام و ساختار url های سایت

در بالا درباره اهمیت نام سایت صحبت کردیم. نام url صفحات سایتتان را با دقت و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه انتخاب نمایید.

بطور مثال فرض کنید یک دسته بندی در سایت شما در مورد غذای حیوانات خانگی باشد؛ در این دسته بندی برای غذای سگ ها، url زیر استاندارد بوده و به طور دقیقی انتخاب شده است:

www.yourwebsite.com/pets/dogs

همچنین در دسته بندی سگ ها می تواند گزینه های مختلفی قرار گیرند که غذای سگ می تواند به چنین url ختم شود:

www.yourwebsite.com/pets/dogs/dog-food

این کار باعث می شود نام url هر صفحه به طور دقیق به موضوع مرتبط آن بپردازید.

مثال بعدی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند بطور مثال اگر وب سایت شما درباره ارزهای دیجیتال است در دسته بندی ارزهای دیجیتال url شما می تواند به شکل زیر باشد:

www.yourwebsite.com/cryptocurrency

اگر چنانچه بخواهید به ارز بیت کوین در این زمینه اشاره کنید آدرس باید شکل زیر باشد:

www.yourwebsite.com/cryptocurrency/btc

در حقیقت با این کار یک ساختاربندی درست برای سایتتان ایجاد می کنید.

7. طراحی سایت با سرعت بالا

در بالا در مراحل سئو سایت درباره اهمیت هاست سایت در سرعت آن صحبت کردیم. مواردی مانند پلاگین هایی که بر روی سایت نصب می کنید هم می توانند بر روی سرعت سایت تاثیرگذار باشند. همچنین بسیاری از کارهای شما در زمان طراحی سایت بر روی سرعت آن هم تاثیرگذار هستند. در این زمینه موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • از انیمیشن ها و یا تصاویر با حجم و اندازه های بزرگ در طراحی سایت خودداری کنید.
  • استایل دهی و کاهش حجم کدهای جاوا اسکریپت و css در سایت
  • کاهش تعداد درخواست های http که در هر صفحه دارید.
  • فقط از ویجت های ضروری برای هر صفحه استفاده نمایید.

گاهی وقت ها استفاده از المنت های به ظاهر جذاب می توانند سرعت سایتتان را به کل کاهش دهند. بنابراین قبل از نصب هر ویجتی تحقیق کنید که چه تاثیری بر روی سرعت سایت خواهد داشت.

8. بهینه سازی وب سایت برای موبایل

امروزه بالای 70 درصد از کاربران اینترنت از موبایل برای جستجوی صفحات وب استفاده می کنند. همچنین بهینه بودن وب سایت شما برای موبایل یک امتیاز مثبت در نزد گوگل برای رتبه دهی به حساب می آید. بنابراین از همان ابتدا به این موضوع دقت داشته باشید که وب سایت شما 100 درصد برای موبایل بهینه شده باشد.

9. رعایت سلسله مراتب بصری در هر صفحه

آنچه افراد در بدو ورود به وب سایت شما خواهند دید به بزرگی صفحه نمایش و پنجره مرورگر آنها بستگی خواهد داشت. بنابراین بسیاری از کاربران در بدو ورود تنها بخش کوچکی از وب سایت شما را خواهند دید. پس باید دقت کنید که مهم ترین اطلاعات مورد نیاز در این بخش ابتدا برای کاربرها نمایش داده شود.

10.  بر محتوای قابل ایندکس شدن تمرکز داشته باشید

یکی از چالش های مهم در مراحل سئو سایت این است که بسیاری از المنت هایی که در طراحی سایت قرار می گیرند گاهی اوقات قابل ایندکس شدن توسط الگوریتم های موتور جستجو نیستند. بطور مثال مطالب نوشته شده بر روی یک تصویر و یا محتوای یک فایل فلش و یا انیمیشن توسط الگوریتم های گوگل قابل خواندن نیستند. بنابراین در زمان طراحی این مورد را در نظر داشته باشید.

البته منظور ما این نیست که از تصاویر و انیمیشن ها در طراحی سایت استفاده نکنید. بلکه می خواهیم بگوییم محتوای قابل ایندکس شدن را فراموش نکنید و در اولویت قرار دهید. موارد زیر را در این زمینه در نظر داشته باشید:

  • از استفاده از محتوای فلش در طراحی سایت صرف نظر کنید. چرا که قابل ایندکس نیست و همه دستگاه ها از آن پشتیبانی نمی کنند.
  • اگر از ویدیو استفاده می کنید حتماً برای آن عنوان و توضیحات قرار دهید.
  • برای تمامی تصاویر از توضیحات alt استفاده نمایید.

11.  برای هر صفحه یک کلمه کلیدی هدف در نظر داشته باشید.

تحقیق اولیه کلمات کلیدی در این زمینه می تواند بسیار به شما کمک کند. برای هر صفحه از سایت باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنید و کلمات مرتبط با آن را هم در محتوای آن صفحه بگنجانید. نباید برای دو صفحه از سایت کلمات کلیدی مشابهی را در نظر بگیرید.

12.  تگ های تایتل را بهینه کنید

تگ تایتل در کل یک برچسب html بوده که به موتورهای جستجو نشان می دهد که عنوان اصلی آن صفحه چیست؟ و آن صفحه با چه کلمات کلیدی در نتایج serp گوگل نمایش داده شود. در این زمینه از مراحل سئو سایت سعی کنید تگ تایتل برای هر صفحه را زیاد طولانی نکنید و بین 50 تا 60 کاراکتر قرار دهید. زیرا همین مقدار در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود. کلمه کلیدی اصلی را یک بار در این صفحه استفاده کنید.

13.  بهینه سازی تصاویر مورد استفاده

استفاده از تصاویر بهینه شده می تواند کمک زیادی به سئوی سایت شما کند. در این زمینه باید سایر و حجم تصاویر در حد استاندارد باشند و همچنین برای تمامی تصاویر توضیحات alt نوشته شوند. در سایت های وردپرسی انجام این کار به راحتی صورت می گیرد و در سایر وب سایت ها هم با دوبار کلیک بر روی تصاویر می توانید برای آنها توضیحات alt را قرار دهید. حتماً کلمات کلیدی مورد نظر خود را در بخش توضیحات alt قرار دهید.

14.  بهینه سازی هدینگ های هر صفحه سایت

در زمانی که برای صفحه سایت خود مطالبی را می نویسید، هدینگ های آن مطلب گزینه خوبی برای مشتاق نگه داشتن کاربرها در صفحه موردنظر به شمار می روند. همچنین هدینگ های صفحه یک راه موثر برای نشان دادن موضوع آن صفحه به گوگل هستند. بطور حرفه ای و بصورت کاملاً طبیعی کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه را در هدینگ های آن صفحه به کار ببرید. اما باید طوری به کار ببرید که حالت تصنعی نداشته باشند. این کار به سئوی آن صفحه کمک زیادی خواهد کرد.

15.  بهینه سازی مطلب و متن هر صفحه

یکی از مراحل سئو سایت این است که باید برای هر صفحه متن یونیک و مرتبط با موضوع آن صفحه نوشته شود. متن کپی در این زمینه به دردی نخواهد خورد. همچنین از پر کردن آن صفحه با کلمات کلیدی خودداری کنید. چرا که موتورهای جستجو به راحتی متوجه آن موضوع خواهند شد و شما را جریمه خواهند کرد. به جای نوشتن بیش از حد کلمه کلیدی اصلی در صفحه می توانید مترادف های آن را در صفحه به طور طبیعی به کار ببرید.

16.  نوشتن متن یونیک برای توضیحات متای هر صفحه

شاید توضیحات متا در هر صفحه نقش مستقیمی بر رتبه آن سایت نداشته باشد، اما تاثیر مستقیمی بر نرخ کلیک نتایج شما در موتورهای جستجو خواهند داشت. توضیحات متا در پایین صفحه وب جستجو شده در موتورهای جستجو نمایش داده می شود. کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات متا در نتایج جستجو به صورت پررنگ نمایش داده می شوند. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی هدف هر صفحه به طور طبیعی در توضیحات متا استفاده کنید.

17.  لینک سازی داخلی فراموش نشود

در مراحل سئو سایت، لینک سازی داخلی راهی است که به گوگل می گویید هر صفحه موردنظر شما در مورد چه چیزی است. پس با کلمه کلیدی هر صفحه در صفحات دیگر به آن لینک دهید. این کار باعث می شود کاربران هم در سایت شما به صفحات مختلف وارد شوند و این خود میزان ماندن یک کاربر در سایت را افزایش می دهد که به نوبه خود یک امتیاز مثبت در نزد موتورهای جستجو برای شما خواهد بود.

18. ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل

در حقیقت سایت مپ فایلی است که نقشه سایت شما را در بر می گیرد. سایت مپ است که به خزنده های گوگل می گوید مهم ترین صفحات سایت شما کدامند و ایندکس شدن صفحات سایت شما تا حدود زیادی به آن بستگی دارد. پس به این مورد دقت زیادی داشته باشید.

19. برنامه آینده سئو سایت خود را بچینید

اگر فکر می کنید کارهای زیادی را مراحل سئو سایت عنوان کرده ایم، چاره ای جز عادت کردن به آنها ندارید. چرا که تازه فعالیت خود در دنیای وب را شروع کرده اید و در کل سئو یک فرآیند زمان بر است و یک شبه به نتیجه نمی رسد. باید زمانی را در دنیای اینترنت فعال باشید و محتوای ارزشمندی را در وب سایتتان قرار دهید تا به موتورهای جستجو ثابت کنید که فعالیت شما ادامه خواهد داشت.

بنابراین یک برنامه منظم برای انجام کارهای مرتبط با سئو سایت را ترتیب دهید و در اجرای آن ثابت قدم باشید. چرا که سئو یک کار تضمینی برای نتیجه گرفتن در اینترنت خواهد بود اما زودبازده نخواهد بود.

نتیجه گیری

با طی کردن مراحل سئو سایت در بالا می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایتتان را بر طبق قوانین اصلی گوگل راه اندازی کرده اید. بنابراین وب سایت شما اولاً جریمه نخواهد شد و ثانیاً به بهترین حالت ممکن فعالیت خود را شروع کرده است. حال تنها کاری که باید بکنید این است که در کارتان استمرار داشته باشید تا زمانی که به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. مسلماً این 19 مرحله جزو تمامی کارهای مرتبط با سئو نخواهند بود و بعد از آن فعالیت های جدیدی هم خواهند بود که باید در برنامه خود آنها را قرار دهید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش به نتیجه گرفتن شما در دنیای وب به بهترین شکل ممکن کمک کنند. می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود