16 گام ارزیابی سئو در سال 2019 – قسمت دوم

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

ارزیابی سئو سایت در سال 2019، با مراحل 16 گانه همراه است. در قسمت اول مقاله، به معرفی 5 گام ابتدایی ارزیابی سئو، از حذف صفحات زامبی تا ارزیابی و رفع مشکلات صفحاتی که در گوگل ایندکس نشده اند، پرداختیم. در اینجا قصد داریم گام ششم تا دوازدهم ارزیابی سئوی سایت را برای شما همراهان عزیز نیوسئو بررسی کنیم:

  1. بررسی ترافیک ارگانیک

حالا زمان آن رسیده است که ببینید شما چقدر ترافیک ارگانیک به دست می آورید.

برای انجام این کار، باید سراغ گوگل آنالیتیک بروید.

سپس شما باید به قسمت Acquisition >> All Traffic >> Channels بروید.

حالا باید بر روی قسمت Organic Search کلیک کنید.

 و شما در این قسمت مشاهده می کنید که دقیقا چه افرادی از موتورهای جستجو، سایت شما را در ماه گذشته بازدید کرده اند.

سپس، شما می توانید تاریخ ها را برای 6 تا 8 ماه گذشته مشخص کنید.

و شما می بینید که آیا ترافیک ارگانیک شما در جهت صحیح افزایش دارد یا خیر.

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

همانطور که می توانید مشاهده کنید، ترافیک ارگانیک من در طول چند ماه اخیر به صورت تدریجی افزایش یافته است.

حالا:

در صورتی که ترافیک ارگانیک شما صاف (و یا کاهشی) است، اصلا جای نگرانی نیست.

هدف ما در این گام، این بود که فقط متوجه شویم وضعیت ترافیک ارگانیک شما به چه صورتی است.

وقتی که شما کار ارزیابی سئوی سایت خودتان را تمام کنید قطعا شرایط بهتر خواهد شد.

حالا زمان آن رسیده که وارد گام بعدی شویم

  1. بهبود سئو داخلی سایت

سئو داخلی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

احتمال زیاد، شما وقت کافی برای بهینه سازی تمام صفحات در سایت را ندارید.

خوشبختانه، شما مجبور به انجام این کار هم نیستید!

شما به جای آن، باید هدف تان این باشد که:

نخست، 5 مورد از مهم ترین صفحات خودتان را شناسایی کنید.

این صفحات می توانند صفحاتی باشند که:

  • یک کلمه کلیدی هدف مهم دارند.
  • ترافیک کمتری نسبت به گذشته دریافت می کنند.
  • رتبه بندی خوبی دارند، اما می توانند به رتبه بندی 5 سایت برتر برسند.

مثلا، من اخیرا یک لیست از ابزار ساخت بک لینک خودم را منتشر کردم.

علاوه بر موارد اولیه (شامل قرار دادن کلمات کلیدی در تگ title)، من کار زیادی برای بهینه سازی این صفحه انجام ندادم.

و به دلیل این که این پست در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده می شد…

من فکر کردم که این پست، احتمالا می تواند در 5 نتیجه برتر قرار بگیرد.

سپس: شما باید با استفاده از استراتژی های سئو، پست خودتان را بهینه سازی کنید.

حالا:

در صورتی که شما واقعا زمان کمی دارید و نمی توانید تمام کارهای گفته شده را انجام دهید، بر روی 5 استراتژی اصلی زیر متمرکز شوید:

  1. کلمه کلیدی خودتان را در تگ title قرار دهید.
  2. کلمه کلیدی خودتان را در صد کلمه اول، قرار دهید.
  3. 5 لینک خارجی به پست اضافه کنید.
  4. 5 لینک داخلی به پست اضافه کنید.
  5. از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

زمانی که این استراتژی ها را اجرا کردید، زمان آن می رسد که به سراغ گام هشتم برویم.

  1. اجرای ردگیری رتبه بندی برای کلمات کلیدی

حالا زمان آن رسیده است که رتبه بندی خودتان را در SERP ها ردگیری کنید.

میلیون ها ابزار برای رد گیری رتبه بندی وجود دارد.

اما از نظر من، بهترین آن ها ابزار SEMrush می باشد.

چرا؟

این ابزار بسیار عالی است زیرا فقط کلمات کلیدی که به آن میدهید را ردگیری نمی کند.

( البته این کار را قطعا انجام می دهد)

ارزیابی سئو سایت,ارزیابی سئوی سایت,استراتژی های سئو

چیزی که خیلی در رابطه با SEMrush جالب است، این است که به صورت خودکار کلمات کلیدی را پیدا می کند که شما برای آن ها رتبه بندی شده اید.

ترافیک ارگانیک,سئو داخلی سایت

این خیلی عالیست!

  1. تحلیل کردن بک لینک ها

هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد:

بک لینک ها هنوز هم اهمیت بسیار زیادی دارند.

در واقع، در مطالعه ما بر روی 1 میلیون نتیجه جستجو، مشخص شد که بک لینک ها، بیش از هر عامل دیگری بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر دارند.

بک لینک ها با رتبه بندی سایت شما همبستگی مستقیم دارند.

و حالا زمان آن رسیده است که بک لینک های خودتان را ارزیابی کنید.

ارزیابی سئو سایت از طریق تحلیل بک لینک ها به صورت زیر است:

نخست، شما باید صفحه اصلی سایت خوتان را در یک ابزار تحلیل بک لینک وارد کنید.

(من در این گام، از ابزار Ahrefs استفاده می کنم). اما شما می توانید از ابزاری مانند Majestic Seo یا Moz هم استفاده کنید.

و شما یک گزارش در رابطه با لینک های خودتان به دست می آورید:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

سپس، شما باید دامنه های ارجاع داده شده (Referring domains) و اعتبار دامنه (Domain Authority) را بررسی کنید.

دامنه های ارجاع داده شده، تعداد سایت هایی هستند که به شما لینک داده اند.

خیلی دنبال اعداد دقیق نباشید ما فقط می خواهیم مشخص کنیم که سایت شما در چه جایگاهی قرار دارد.

همچنین شما باید اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی خودتان را هم ارزیابی کنید.

هر ابزاری، دارای نام خاص خودش برای دامین آتوریتی می باشد.

(مثلا ابزار Ahref، آن را با نام Domain Rating (امتیاز دامنه) مشخص می کند)

اما ایده اصلی تمام این مفاهیم، یکسان است:

اعتبار دامنه نشان می دهد که سایت شما چقدر اعتبار دارد که این اعتبار، براساس ترکیبی از کیفیت و کمیت بک لینک های شما مشخص می شود.

در نهایت، شما باید به دنبال لینک های مضر باشید.

برای انجام این کار، شما باید رایج ترین انکر تکست های موجود در پروفایل لینک خودتان را بررسی کنید:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

در صورتی که شما انکر تکست های زیادی از نوع انکر تکست برند (مانند Backlinko یا Backlinko.com) مشاهده کردید، در این صورت اوضاع خوب است.

خوشبختانه برای سایت ما اوضاع خوب است:

اما در صورتی که انکر تکست هایی شامل عبارات کلیدی (مانند وبلاگ سئو و شرکت آموزش سئو) مشاهده کردید، این موضوع نشان دهنده مجموعه لینک های مضر می باشد.

در قسمت زیر، یک نمونه از مجموعه لینک با انکرتکست های اسپم دار را مشاهده می کنید:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

و اگر می خواهید دقیق تر بررسی کنید، می توانید نگاهی به بعضی از بک لینک های خودتان بیندازید. بیشتر بک لینک های شما باید از وبسایت های واقعی بیاید.

به عنوان مثال می توانید مشاهده کنید که بیشتر لینک های من از وبلاگ ها و سایت های خبری ایجاد شده است که در رابطه با بازاریابی دیجیتال و سئو، مطلب می نویسند.

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

(که این خیلی خوب است)

اما در صورتی که مشاهده کردید اکثر لینک های شما از وبسایت های مشکوک می آیند، احتمالا باید این لینک ها را Disavow کنید.

نکته مهم: لینک های اسپم، بخشی از مجموعه بک لینک های هر سایتی هستند. بنابراین اگر چند لینک مشکوک را بین لینک های خودتان دیدید، خیلی نگران نشوید.

  1. ترمیم لینک های شکسته

چند سال پیش، گوگل بیان کرد که آن ها به خاطر لینک های شکسته، خیلی سخت گیری نمی کنند.

 با این وجود، لینک های خراب، برای تجربه کاربری مضر هستند… و همین موضوع می تواند به سئو سایت شما آسیب بزند.

(در این رابطه، بعدا بیشتر توضیح می دهیم)

ترمیم لینک های خراب به صورت زیر انجام می شود:

نخست، شما باید صفحاتی در سایت خودتان پیدا کنید که گوگل نمی تواند آن ها را ایندکس کند.

شما می توانید این اطلاعات را در قسمت Index Report سرچ کنسول گوگل، پیدا کنید.

من همیشه سعی می کنم که لینک های خراب را ترمیم کنم، به همین دلیل مشکلی در گزارش سایت من دیده نمی شود.

مثلا اگر صفحه های شما خطاهای 404 گوگل را ایجاد کنند، شما گزارش زیر را مشاهده می کنید:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

گاهی شما صفحه هایی را به دلیلی پاک می کنید (مثلا شما بعضی از صفحه های زامبی را پاک کرده اید).

در این صورت، شما نیازی به انجام کار خاصی ندارید. گوگل در نهایت این لینک های خراب را دیگر به عنوان یک مشکل، گزارش نمی کند.

اما در صورتی که گوگل نتواند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که شما می خواهید برای آن رتبه بندی شوید، قطعا باید کاری کنید که در سریع ترین زمان ممکن، این صفحه مشکلش رفع شود.

سپس، شما باید از ابزاری استفاده کنید تا لینک های خراب داخلی و خارجی را پیدا کنید.

شما می توانید از ابزار ahref استفاده کنید…

و یا می توانید از یک ابزار رایگان مانند Broken Link Check استفاده کنید.

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

هر دو ابزار می توانند به شما کمک کنند.

  1. تحلیل کردن رقبا

حالا زمان آن رسیده که جاسوسی رقبای خودتان را انجام دهید:

نحوه انجام ای کار، به صورت زیر است:

نخست، شما باید بهترین کلمات کلیدی رقبای خودتان را پیدا کنید.

شما می توانید با استفاه از SEMrush، این کار را به راحتی انجام دهید…

همچنین می توانید از ابزار ahref استفاده کنید.

کاملا مشخص است که:

اگر رقبای شما برای این کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند، شما هم فرصت خوبی دارید تا برای کلمه کلیدی مدنظر خودتان، رتبه بندی شوید.

در نتیجه، می توانید کلمه کلیدی بسیار خوبی را انتخاب کنید.

سپس، شما باید صفحه هایی که برای این کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند را بررسی کنید.

سپس، مشخص کنید که این صفحات، چه ویژگی های مشترکی دارند. با استفاده از این روش، شما متوجه می شوید که چه محتوایی در زمینه کاری شما، موثر است.

به عنوان مثال، اگر شما به بعضی از صفحه های من که رتبه بندی بالایی دارند، نگاه کنید …

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

مشاهده می کنید که این محتوا:

  • حالت طولانی دارد (بیشتر از 3 هزار کلمه)
  • شامل محتوای بصری و نمایشی می باشد.
  • مطالعه های تحقیقاتی، داده و بیانیه هایی از گوگل را شامل می شود.
  • خیلی فنی نیست.

در نهایت، شما می توانید بررسی کنید که چه کسانی از لینک این صفحات استفاده کرده اند.

برای انجام این کار، شما باید یک URL را در Ahrefs وارد کنید.

سپس می توانید لینک هایی که به این صفحات ارجاع می شوند را بررسی کنید.

این کار به شما نشان می دهد که افراد تاثیر گذار در زمینه کاری شما چه کسانی هستند. به این روش، شما می توانید با آن ها رابطه بر قرار کنید.

(شما وقتی که بخواهید کار ساخت بک لینک را انجام دهید، این کار به شما کمک زیادی می کند.)

  1. بهبود محتوا تا 10 برابر بهتر

در گام 7، شما 5 مورد از بهترین پست های خودتان را بهینه سازی کردید.

و حالا زمان آن رسیده است که کاری کنید که محتوای این صفحه ها، 10 برابر بهتر شوند.

چرا؟

این خیلی ساده است:

برای این که بتوانید در سال 2019 رتبه بندی خوبی را دریافت کنید، محتوای شما باید خیلی عالی باشند.

با در نظر داشتن این موضوع، شما با استفاده از روش زیر می توانید کاری کنید که محتوای شما 10 برابر بهتر شود.

  • مقدمه های بسیار کوتاه

هیچ کسی دوست ندارد که مقدمه های بسیار طولانی مانند مورد زیر را مطالعه کند:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

به جای آن، شما باید کاری کنید که مقدمه شما کوتاه و مفید باشد:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

  • پاراگراف های کوتاه.

افراد در جستجوهای آنلاین، متن را دقیق مطالعه نمی کنند بلکه تنها نکات مهم آن را بررسی می کنند.

و هر چه پاراگراف های شما کوتاه تر باشند، این کار به مخاطبین شما کمک می کند که مطالب مهم را سریع تر درک کنند.

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

  • استفاده از تعداد تیتر های فرعی زیاد

تیتر های فرعی به شما کمک می کنند تا محتوای خودتان را به قسمت های قابل درک، تقسیم کنید.

شما هر وقت که می توانید، باید سعی کنید که محتوای خودتان را قسمت بندی کنید.

  • استفاده از محتوای بصری، تصویر و ویدئو

محتوای چند رسانه ای باعث می شود که جذابیت محتوای شما ، افزایش پیدا کند.

(به علاوه، محتوای بصری به افراد کمک می کند که سریع تر و بهتر یاد بگیرند و درک کنند)

به عنوان مثال، من در پست چک لیست سئو، از تصویر های زیادی استفاده کردم.

و به دلیل این که خواندن و درک محتوای من ساده است، کاربر ها به صورت میانگین، 5:08 دقیقه در این صفحه باقی می مانند:

ابزار ahref,ابزار ساخت بک لینک,ارزیابی سئو

2 نظر در مورد مقاله “ 16 گام ارزیابی سئو در سال 2019 – قسمت دوم ” ثبت شده است
  1. مینا محمدی

    ممنون دوست عزیز .
    سئوالی هم داشتم که در این دو سه ساعت که تو سایت سرچکردمجوابشو ندیدم . در مورد url نظرت اینه که انگلیسی باشه و خودت هم معادلهای انگلیسشو استفاده میکنی . اما من مشکلم اوناییه که معادل انگلیسی ندارن . مثلا url انگلیسی برای ” طرز تهیه قیمه بادمجان” چی میشه ؟!


    • ناظر سایت

      recipe-minced-eggplant


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود