راهنمای اتوماسیون بازاریابی – قسمت سوم

اتوماسیون بازاریابی,استراتژی اتوماسیون بازاریابی,بازاریابی اینترنتی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 5]

مفاهیم اتوماسیون بازاریابی را در مقاله گذشته بازاریابی اینترنتی بررسی کردیم. در اینجا نیز به بررسی گام های مهم برای ساخت استراتژی اتوماسیون بازاریابی می پردازیم:

  1. اهداف خود را مشخص کنید 

این مورد ممکن است بیش از حد واضح به نظر برسد، اما قبل از انجام هر کاری، باید دقیقا بدانید که می خواهید اتوماسیون بازاریابی در چه موردی به شما کمک کند تا بر طبق آن بتوانید برای استراتژی خود برنامه ریزی کنید. آیا می خواهید مشتری های هدایت شونده بیشتری داشته باشید؟ آیا می خواهید از طریق بازگشت مشتریان به درآمد برسید؟ آیا می خواهید در طول فصل تخفیف، فروش های بیشتری داشته باشید؟ هر کدام از این اهداف، نیاز به استراتژی متفاوتی دارد. بنابراین باید دقیقا بدانید اهداف اصلی شما چیست.

  1. تشخیص اهداف

مسلما درک نیازهای مشتریان در هر مرحله از فرآیند تبدیل، اهمیت زیادی دارد. اما بسته به اهداف اصلی تان، زمان و انرژی شما باید به بهترین نحوه صرف تمرکز بر روی افرادی شود که در مرحله خاصی از فرآیند هستند. برای مثال، اگر واقعا مشکلی با جمع آوری مشتری های هدایت شونده ندارید اما می خواهید افراد بیشتری به مشتری تبدیل شوند، زمان و انرژی شما بیشتر باید صرف بخش های میانی و پایینی قیف تبدیل (conversion funnel) شود.

  1. جریان کاربر را ترسیم کنید

با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، شما سعی می کنید افراد را مجبور به انجام کاری کنید. ترسیم جریان کاربر (user flow)، راهی برای تجسم کردن گام هایی است که افراد بر می دارند تا بتوانند کاری را انجام دهند.

بسته به روشی که فرد از طریق آن به وب سایت شما می آید، ممکن است برخی افراد، قبل از آنکه کاری را انجام دهند، نسبت به بقیه نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند. مسلما شما نمی خواهید افراد را به طی کردن پروسه ای طولانی تر از آنچه واقعا لازم است، مجبور کنید و همچنین، نمی خواهید افراد را به انجام یک خرید خیلی سخت مجبور کنید. با استفاده از دیاگرام های وضعیت برای ترسیم جریان کاربر، می توانید دقیقا ببینید افراد چطور به صفحه شما می آیند و چه مراحلی را باید طی کنند تا کار مورد نظر شما را انجام دهند.

  1. مشتری های هدایت شونده خود را جدا کنید و به آنها امتیاز دهید

به خاطر داشته باشید که کیفیت تمامی مشتری های هدایت شونده، یکسان نیست. پایگاه داده مخاطبین شما ترکیبی از افرادی است که در مرز خرید هستند و افرادی که هنوز بر روی گزینه های خود تحقیق می کنند و همچنین افرادی که احتمالا خرید نخواهند کرد. بنابراین غیرممکن است که بتوانیم پیامی گسترده بسازیم که تمامی این گروه ها را جذب نماید. با امتیاز دادن به مشتری های هدایت شونده، می توانید متوجه شوید که دقیقا به چه کسی باید بیشتر توجه کنید و چه کسی آمادگی این را دارد که به لیست خریداران شما بپیوندد.

فعل و انفعالاتی که یک شخص با محتوای شما دارد و اعمالی که در سایت شما انجام می دهند می تواند بازتابی باشد از اینکه چقدر آمادگی تبدیل شدن دارند. احتمال تبدیل شدن به مشتری برای کسی که صفحه قیمت ها را مشاهده کرده، نسبت به کسی که تنها به صورت گذری مطالب وبلاگ را مطالعه کرده، بیشتر است. کسی که در طی چند هفته، چندین بار به وب سایت سر زده است، مسلما نسبت به کسی که در سال گذشته تنها یک یا دو بار وب سایت را بازدید کرده است، بیشتر به خرید تمایل دارد. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می دهد برای فعالیت های مشخصی، ارزش هایی را اختصاص دهید و بعد بتوانید نمره مشتری هدایت شونده را محاسبه نمایید.

اتوماسیون بازاریابی همچنین به شما اجازه می دهد پایگاه داده مخاطبین خود را به درجات بالایی قسمت بندی کنید تا بتوانید به انواع خاصی از افراد، پیام های مشخصی ارسال کنید. برای مثال، وقتی با یک کسب و کار B2B سر و کار دارید، بازاریاب ممکن است بخواهد پیامی را به افرادی با عنوان شغلی مشخصی بدهد، که کسب و کارشان نیز ابعاد مشخصی داشته باشد. در فروش های B2C، یک خرده فروش ممکن است بخواهد لیست خود را به شکلی قسمت بندی کند که به برخی افراد پیشنهادات خاصی بدهد. برای مثال به افرادی که مقدار مشخصی از شرکت خرید کرده اند و یا افرادی که در منطقه خاصی زندگی می کنند.

اتوماسیون بازاریابی,استراتژی اتوماسیون بازاریابی,بازاریابی اینترنتی

ساخت و حفظ یک پایگاه داده

هیچ راه میانبری برای انجام این کار وجود ندارد: ساخت یک پایگاه داده باکیفیت از مخاطبین، زمان بر است. اتوماسیون بازاریابی باید زمانی وارد بازی شود که شما پایگاه داده مناسبی از مخاطبین دارید که بتوانید با آنها کار کنید. علاوه بر این، باید همچنان اسامی جدیدی را به این پایگاه داده اضافه کنید.

یکی از موثرترین روش های ساخت پایگاه داده باکیفیت، از طریق تولید محتوای آموزنده است. محتوای بلاگ برای تهیه اطلاعات باکیفیت بسیار عالی است و می تواند به افزایش اعتبار و قدرت کسب و کار کمک کند. از سوی دیگر، محتوای طولانی و کتاب های الکترونیکی، برای جذب افرادی که نیاز به اطلاعات بیشتر در موضوعی خاص دارند و تمایل دارند بیشتر درباره کسب و کار بدانند، بهتر است و بیشتر هم برای همین موارد کاربرد دارند چرا که هزینه ای که کاربر برای دیدن محتوا باید بپردازد، ارسال اطلاعات تماس خود می باشد.

برای کسب و کارهایی که خدمات ارائه می دهند، استفاده رایگان، راهی عالی برای گرفتن اطلاعات تماس افراد است. چون افرادی که برای استفاده رایگان ثبت نام می کنند، مشخصا به خدماتی که ارائه داده می شود علاقه مند هستند.

به لیست های پولی توجهی نداشته باشید 

هر کاری که می کنید، لطفا نسبت به خرید لیست مخاطبین وسوسه نشوید. لیست های پولی شاید در وقت شما صرفه جویی کنند، اما در مدت زمان طولانی بر ضد شما عمل می کنند.

قبل از هرچیز، این را بدانید که لیست مخاطبین باکیفیت هیچ وقت فروختنی نیست. لیست های که برای فروش یا اجاره گذاشته می شوند، اغلب پر از آدرس ایمیل های نامعتبر و یا رها شده است. حتی اگر شخصی واقعا هم پیام شما را ببیند، احتمالا نسبت به شرکتی که با آن آشنا نیست، تمایلی نخواهد داشت و بدبین خواهد بود.

اگر بخواهید به لیستی پیام ارسال کنید که پر از مخاطبین بی کیفیت است، احتمالا در پایان کار، بانس ریت بالا خواهید داشت، افراد زیادی مشترک شما نمی شوند، Open rate پایین خواهید داشت و تعداد زیادی از افراد نیز شما را به عنوان اسپم اعلام می کنند. ارائه دهندگان خدمات ایمیل به چنین معیارهایی توجه می کنند و اگر ببینند پیام هایی در یک قالب مشخص ارسال می شود، آن را به عنوان اسپم شناسایی می نمایند. وقتی چنین اتفاقی می افتد، فرستادن پیام به مشتری های هدایت شونده باکیفیت تر نیز مشکل می شود.

در قسمت بعدی این مقاله، توصیه هایی برای پیام رسانی اتوماسیون بازاریابی و اشتباهات متداول درباره اتوماسیون بازاریابی را مطرح خواهیم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *