ضروری

3 نکته برای غلبه بر موانع تولید محتوا

تقویم تولید محتوا,تولید محتوا شرکت,تیم تولید محتوا حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 4.4]

تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت بازارایابی اینترنتی دارد. بعلاوه، فرایند تولید محتوا می تواند موفقیت استراتژی بازاریابی محتوایی شما را تضمین کند. بزرگترین موانع در مسیر موفقیت بازاریابی محتوایی مربوط به فرآیند این کار هستند. در این مقاله، به شما آموزش می دهیم چگونه این موانع را پشت سر بگذارید.

همه ما می دانیم بازاریابی محتوایی برای کسب و کار ما مهم است. ما می دانیم که باید وبلاگ نویسی کنیم. همه ما شنیده ایم در آینده دنیای وب به سمت ویدئو حرکت می کند. می دانیم باید لیست ایمیل داشته باشیم و بازاریابی ایمیلی انجام دهیم. می دانیم باید در شبکه های اجتماعی مطالبی را به اشتراک بگذاریم، کامنت بگذاریم و به آنها پاسخ دهیم تا روابط خود را قوی کنیم.

همه اینها عالی است، اما واقعیت این است که تولید محتوا و انتشار آن در کنار بقیه کارهایی که باید انجام شوند، ساده نیست.

بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند بر روی بازاریابی محتوایی تمرکز کنند چرا که می خواهند سئو قوی تری داشته باشند، ترافیک بیشتری به وب سایت های خود هدایت کنند و در نهایت کسب و کار خود را رونق ببخشند. یک برنامه ساده بازاریابی محتوایی می تواند نتایج بسیار مناسبی را در بر داشته باشد.

همه ما نسبت به این نکات آگاه هستیم. پس چرا انجامشان ندهیم؟ اولین چالشی که می بینم اکثر شرکت ها با آن رو به رو هستند مرتبط با تولید محتوا است.

چرا شرکت های مختلف با تولید محتوا درگیر هستند؟

گاهی این شرکت ها شروع قدرتمندی دارند اما برنامه طولانی مدت ندارند. آنها گاهی اقدام به ساخت بلاگ کرده و حتی با یک آژانس یا مشاور نیز همکاری می کنند تا طراحی بلاگ را بهبود داده و استراتژی محتوایی تنظیم کنند.

آنها شروع به انجام این کار می کنند و در ابتدا همه چیز خوب است اما به سرعت اوضاع تغییر می کند. به این فکر کنید که تا به حال چند وبلاگ دیده اید که تنها چند پست وبلاگی داشته اند یا بین پست هایشان وقفه های طولانی مدت بوده است.

این یک مشکل متداول است و دلیل آن اغلب یکی از مسائل زیر می باشد:

  • این شرکت ها برای وبلاگ نویسی نقش های مختلفی را تعیین نکرده اند

وقتی یک شخص خاص مسئول وبلاگ نیست و هرکسی هرکاری که بخواهد را می کند، همه چیز به سرعت به هم می ریزد.

این مسئله باعث می شود محتوای بلاگ (یا شبکه اجتماعی یا ایمیل یا هر کانال محتوایی که کسی مسئول آن نیست) به آخر لیست اولویت ها سقوط کند به این دلیل که این کار به لحاظ فنی مسئولیت شخصی یک نفر نیست.

  • تنگناهای موجود در پروسه تولید محتوا

من مشتریانی را دیده ام که سالها با این مسئله درگیر هستند. این یکی از چالش برانگیزترین مشکلات موجود است به این دلیل که ساده به نظر می رسد اما در واقع چنین نیست. این تنگناها می تواند در هر مرحله از پروسه به وجود آید.

برخی از مشتریان ما از ما برای ساخت استراتژی محتوایی خود کمک گرفته اند. برخی از افرادی که با ما همکاری داشته اند از ما ایده هایی برای موضوع محتوا خواسته اند. برخی دیگر هم از ما برای انتخاب عبارت های کلیدی خود کمک گرفته اند. اما همه این افراد تمایل داشته اند که خودشان پست های وب سایت خود را بنویسند و به خوبی برند خود را معرفی کنند.

اما آتش این کسب و کارها به سرعت خاموش می شود! چرا که نوشتن محتوا نسبت به جمع آوری ایده و جستجوی عبارت کلیدی به زمان بیشتری نیاز دارد. ما هر ماه 10 عنوان برای آنها انتخاب می کنیم اما به این دلیل که هیچ کس متعهد به نوشتن محتوا و اتمام آن نیست، ممکن است یک یا دو پست از کل تیم عقب بمانند.

مشتری دیگری داشتم که با پروسه تایید مشکل داشت. ما تمام کارهای استراتژی محتوا، نوشتن محتوا و بهینه سازی آن را انجام دادیم. اما نحوه کار تیم آنها به این صورت بود که قبل از انتشار محتوا حتما باید تایید می شد. اما مشکل اینجا بود که این محتوا باید از چند منظر مورد بررسی قرار می گرفت و همین مسئله هم آنها را مدتها معطل نگه داشت.

آنها ملاحظاتی از جمله بازاریابی، برند و ملاحظات قانونی را در نظر می گرفتند و زمانی که این مقاله از تمامی این منظرها تایید شد، ماه ها از زمان تولید محتوا گذشته بود.

چالش اینجا بود که ملاحظه محتوا برای افراد در هر گام، بار اضافه ای بود. ما محتوا را برای کمک به جلو رفتن و انجام شدن پروسه تولید کردیم اما می دیدیم که در مراحل گرفتن تایید همیشه گیر می کند. در یکی از موارد، مشتری بیش از یک سال معطل و منتظر تایید محتوا و انتشار آن بود.

شما چطور با این مسائل و دیگر مشکلات تولید محتوا رو به رو می شوید؟

  1. با پروسه تولید محتوای خود کاملا استراتژیک عمل کنید

تقویم تولید محتوا,تولید محتوا شرکت,تیم تولید محتوا

اگر می خواهید از چالش های متداولی که بالا درباره آنها توضیح دادیم دوری کنید یا اگر با مشکلی مشابه دست به گریبان هستید، بهترین راه حلی که من پیدا کرده ام این است که وظایفی را تعریف کنید و مدت زمانی را نیز برای انجام هرکدام از آنها مشخص کنید تا هرکدام از اعضای تیم بدانند انتظار چه چیزی را باید داشته باشند و مهم تر از همه اینکه بدانند چه کسی برای هر مرحله مسئول است.

من به این نتیجه رسیده ام که این کار بسیار ساده به نظر می آید اما این مرحله در بسیاری از سازمان ها فراموش می شود. از آنجا که بازاریابی محتوایی تقریبا به تازگی به اکثر تیم های بازاریابی اضافه شده است، وظایف مربوط به تولید محتوا معمولا بین چند عضو از تیم تقسیم می شود. معمولا اعضای کم تجربه زمان و تلاش مورد نیاز برای انجام این کارها را کمتر از میزان واقعی تخمین می زنند.

  • لیست مواردی که نیاز دارید

حتما راجع به تمامی محتوای که تولید می کنید فکر کنید. اگر مدل قطب و اقمار (hub and Spoke) دارید و بلاگ شما قطب محتواست و مدام در حال اشتراک گذاری یا تولید محتوا در دیگر شبکه ها مثل یوتیوب، فیسبوک، پینترست، میدیوم یا ایمیل هستید، حتما محتوایی که نیاز دارید را به دقت محاسبه نمایید.

یک لیست حرفه ای نیز درست کنید و بنویسید برای هر پست وبلاگی به چه چیزی احتیاج دارید. بعد هنگام ساخت و طراحی پروسه، به این لیست دقت کنید. افراد هر تیم را ملاقات کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی کارها در زمان مناسب خود انجام می شوند.

  • بر روی پروسه کاری خود نظارت کنید

به عنوان یک تیم باید پروسه تولید محتوای خود را از ابتدا تا انتها بشناسید. برای هر کاری، مدت زمانی را تعیین کنید. برای هر مرحله، یک نفر را مسئول کنید. تمامی احتمالات را برای هر مرحله از فرآیند پیدا کنید. مهم تر از همه اینکه، اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد تیم در رابطه با مراحل انجام کار، تعهدها، زمان تعیین شده و احتمالات موجود توافق دارند. بدون داشتن توافق، به زودی با هم درگیر می شوید و وقتتان هدر می رود.

یک روش واحد را برای نظارت بر روی کارهای خود انتخاب کنید. با هم به توافق برسید و همگی یا از برنامه مدیریت پروژه استفاده کنید یا از صفحه گسترده های ساده گوگل و آن را بین اعضای تیم به اشتراک بگذارید. تیم شما باید با هر فرمتی که شما می خواهید آموزش ببینند. همچنین حتما قوانینی را برای کنترل اوضاع در نظر بگیرید.

اگر می خواهید پیش از انتشار محتوا آن را از لحاظ قانونی بررسی کنید، حتما با یک تیم حقوقی ملاقات کنید تا همکار مورد نظر خود را شناخته، برنامه زمان بندی را تنظیم کرده و بر سر آن توافق کنید. اگر با یک آژانس یا مشاور در هر مرحله از پروسه همکاری می کنید، اطمینان حاصل کنید که این افراد با برنامه زمان بندی شما موافق هستند.

همه افراد باید با پروسه و برنامه زمان بندی شما موافق باشند تا کار شما به خوبی پیش رود.

  1. برنامه ای برای محتوای خود تهیه کنید

روش تولید محتوا,فرایند تولید محتوا,مراحل تولید محتوا

به همراه تیم تولید محتوا خود، بررسی کنید و ببینید برای چند محتوا باید تحقیق و بررسی صورت بگیرد، چند محتوا باید در چه زمان هایی نوشته، بهینه، بررسی، اجرا و به اشتراک گذاشته شوند. به شما پیشنهاد می کنم حداقل پست های یک ماه خود را به این صورت برنامه ریزی کنید.

اگر تیم تولید محتوای شما می تواند برای کارهای بیشتر از آن نیز برنامه ریزی انجام دهد، عالی است. اما برنامه ریزی برای یک ماه، برای اکثر تیم ها مناسب است. اگر استراتژیست شما 50 ایده عالی دارد و شما تنها 10 ایده دارید، لازم نیست 40 ایده فکر نشده را ارائه دهید! برای برنامه های بعدی ایده جمع آوری کنید.

من در حال حاضر به اندازه ای ایده برای موضوع محتوای بلاگ دارم که می توانم سال 2018 را به پایان رسانده و سال 2019 را شروع کنم. من از همه این ایده ها استفاده نمی کنم و آن ها را برای توسعه دهنده محتوای خود نگه می دارم تا زمان برنامه ریزی بعدی فرا برسد.

اگر محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، اگر ویدئو برای YouTube یا Pinterest می سازید، اگر Facebook Lives را زمان بندی می کنید یا ایمیل ارسال می کنید، باید تمامی محتوای مورد نیاز خود را در پروسه زمان بندی آماده سازی کنید. این کار شامل تهیه متن و گرافیک برای ایمیل، سناریو برای ویدئوها، تولید پست های شبکه های اجتماعی و تمامی موارد دیگری است که شما به آنها احتیاج دارید.

هرچیزی که در برنامه خود به آن احتیاج دارید را بسازید و آن را زودتر از زمان موعود آماده سازی کنید.

  1. تقویم هایی هم برای تولید محتوا و هم برای انتشار محتوا برای تیم بسازید

موانع تولید محتوا

تقویم تولید محتوا را از تقویم انتشار محتوا جدا کنید. اگر گام اولی که در بالا ذکر شد انجام داده اید، پس برنامه تولید محتوا را در دست دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تقویم ماهیانه انتشار محتوا را نیز با اطلاعات داده شده در گام اول تهیه کنید. حتما تمامی کانال های انتشار محتوا را باید در تقویم خود به حساب آورید.

با شناسایی انواع محتوایی که باید تولید کنید، تشخیص آنکه چه کسی برای هر مرحله از این پروسه مسئول است و برنامه ریزی برای انجام کارهای مورد نیاز، می توانید محتوای خود را برنامه ریزی کرده و زمانی را برای انجام پروژه های دیگر خالی کنید.

با بکارگیری چنین سیستم هایی، می توانید ترس همیشگی خود را برای آنکه این هفته باید درباره چه موضوعی بنویسید، کنار بگذارید.

وقتی برای تولید محتوای خود برنامه ریزی می کنید، تولید محتوا ساده است. با برنامه ریزی در زمان خود صرفه جویی کرده و بازدهی بیشتری خواهید داشت. وقتی افراد به انجام کارهای خود متعهد باشند و با برنامه زمان بندی نیز کاملا موافق باشند، کارها به خوبی پیش می روند و در زمان نیز صرفه جویی می شود.

من سالهاست که این کار را انجام می دهم و با بسیاری از تاخیرها، بن بست ها و چالش های تولید محتوا رو به رو شده ام.

این سه نکته، مهم ترین نکاتی بودند که فکر می کنم به کمپانی های ریز و درشت کمک می کنند مشکلات تولید محتوا خود را پشت سر بگذارند. اگر با یکی از این مشکلات متداول رو به رو هستید، حتما این راه حل ها را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *