سرور مجازی یا vps چیست؟

VPS,سرور اختصاصی,سرور سایت چیست

سرور مجازی چیست؟ در پاسخ خلاصه به این سوال می توان گفت سرور مجازی یا همان vps، قسمتی از یک سرور اختصاصی می باشد. به عبارت دیگر سرور مجازی، یک کامپیوتر موجود در یک دیتاسنتر می باشد که بدون وقفه آنلاین بوده و از طریق اینترنت اطلاعات موجود در آن قابل دسترسی است.

سرورهای مجازی ویژگی های مشابهی با سرور اختصاصی دارند اما به دلیل این که یک سرور اختصاصی می تواند شامل چندین سرور مجازی باشد، تهیه سرور مجازی بسیار ارزان تر از یک سرور اختصاصی کامل است. قبل از این که به طور کامل بگوییم سرور مجازی چیست، بهتر است ابتدا با معنی و مفهوم سرور بیشتر آشنا شوید.

سرور سایت چیست؟

سرور سایت، یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است که اطلاعات وب سایت را اعم از فایل های کدی مثل HTML، CSS، JavaScript و… را به همراه فایل های مدیا مانند تصاویر و ویدیو ها، در خود ذخیره می کنند. این کامپیوتر به صورت 24 ساعته و تمام وقت به اینترنت متصل می باشد و در هرزمانی دسترسی به فایل های موجود در آن امکان پذیر است؛ به همین دلیل است که وب سایت ها همیشه و در هرساعتی قابل دسترسی هستند.

اگر یک سرور به هردلیلی خاموش یا اتصال آن به اینترنت قطع شود، وب سایت یا وب سایت هایی که اطلاعات آن ها روی سرور مدنظر می باشند نیز از دسترس خارج شده و بارگذاری نمی شند.

نحوه عملکرد سرور به گونه‌ای است که توسط وارد کردن آدرس یک صفحه از وب سایت، تنها اطلاعات لازم برای بارگذاری همان صفحه در مرورگر کاربر بارگذاری می شوند و این گونه نیست که تمام کاربران، به تمام اطلاعات موجود در سرور یک سایت دسترسی داشته باشند، بلکه تنها می توانند اطلاعات و فایل هایی که صاحب یا طراح سایت مجاز دانسته را ببینند.

این سرورها از نظر فیزیکی می توانند در هر موقعیت مکانی قرار بگیرند. سرورهای مجازی که موقعیت مکانی سرور اصلی آن ها در ایران است، تحت عنوان سرور مجازی ایران شناخته می شوند. حال که اطلاعات لازم را در مورد سرور دارید، به پاسخ سوال سرور مجازی چیست خواهیم پرداخت.

سرور مجازی چیست؟

در واقع سرور های اختصاصی، دارای RAM، CUP و… هستند. این سرورها می توانند به چندین قسمت تقسیم شده و مقداری از کانفیگ و منابع خود را به هر یک از این قسمت ها اختصاص دهند. به عبارت ساده این به هرکدام از این قسمت ها که تشکیل شده از یک سرور اختصاصی هستند، سرور مجازی گفته می شود.

اگر درک مطالب بالا برای شما سخت است و اطلاعات کمی در این زمینه دارید، به عبارت ساده تر در پاسخ به سوال سرور مجازی چیست می توان گفت، هنگامی که یک کامپیوتر واقعی، به چندین کامپیوتر مجازی تبدیل می شود، هریک از این کامپیوتر های مجازی تحت عنوان سرور مجازی شناخته می شوند.

VPS,سرور اختصاصی,سرور سایت چیست

اگر بازهم متوجه نشدید که سرور مجازی چیست، یک قصر بزرگ و گران قیمت را تصور کنید که زمین و زیربنای آن، به ساخت چندین و چند واحد مسکونی ساده اختصاص داده شده است. حال بجای داشتن یک ساختمان بزرگ و گران قیمت، صدها واحد مسکونی ساده و ارزان قیمت خواهید داشت که می توانید هریک را به شخص دیگری اجاره دهید.

هرچه تعداد سرورهای مجازی ایجاد شده در یک سرور اختصاصی بیشتر شود، ارزش و امکانات سرورهای مجازی مذکور کاهش می یابد.

به عنوان مثال، تعداد زیاد سرورهای مجازی در یک سرور اختصاصی، می تواند مواردی مانند پهنای باند و سرعت بارگذاری وب سایت مدنظر را کاهش دهد.

البته در صورت تهیه سرور مجازی، شما می توانید با پرداخت کمی هزینه بیشتر، پهنای باند اختصاصی به سرور مجازی خود اختصاص دهید. این امر با استفاده از فناوری مجازی سازی سرورها امکان پذیر است. از سوی دیگر سرورهای مجازی محدودیت هایی نسبت به سرور اختصاصی دارند که قابل رفع نمی باشند و به همین دلیل هزینه تهیه آن ها بسیار کمتر از سرورهای اختصاصی است.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

مانند تمام کامپیوتر ها، سرورهای سایت نیز برای مدیریت اطلاعات بهتر، نیاز به یک سیستم عامل مانند ویندوز، لینوکس یا میکروتیک دارند. حال منظور از سرور مجازی لینوکس چیست؟ سرور مجازی‌ای که سیستم عامل نصب شده برای آن لینوکس باشد، تحت عنوان سرور مجازی لینوکس شناخته می شود.

موارد استفاده از سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور مجازی لینوکس برای وب سایت هایی که با زبان PHP نوشته شده‌‎اند (مانند وب سایت های وردپرسی) بسیار مناسب است. سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل اوپن سورس یا متن باز است و به همین دلیل شما می توانید افزونه ها و نرم افزارهای بسیاری را روی سرور مجازی لینوکس خود نصب نمایید.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی ویندوز هم به سرور مجازی‌ای گفته می شود که سیستم عامل آن ویندوز باشد. این نوع سرور مجازی برای سایت هایی که با زبان ASP.net نوشته شده‌اند کاربرد دارد. بنابراین از آنجا که زبان مربوط به وردپرس PHP است، می توان گفت سرور مجازی ویندوزی برای سایت های وردپرسی مناسب نیست.

سرور مجازی,سرور مجازی ایران,سرور مجازی چیست

سرور مجازی ایران چیست؟

همانطور که گفته شد سرور مجازی ایران سروری است که موقعیت مکانی آن در ایران می باشد. اگر با مباحث آموزش سئو آشنا باشید، می دانید که سرعت بارگذاری وب سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو بوده و وب سایت هایی که سرعت بارگذاری مناسبی دارند، می توانند جایگاه بهتری در نتایج جستجو موتورهای جستجو مانند گوگل کسب نمایند. حتی صدم ثانیه ها در بحث سرعت بارگذاری وب سایت، برای سئو مهم هستند.

هرچه سرور مجازی یا اختصاصی مربوط به یک وب سایت، از نظر فیزیکی و جغرافیایی به کاربران هدف آن وب سایت نزدیک تر باشد، سرعت لود بهتری را به آن کاربران ارائه خواهد داد. بنابراین به سایت های فارسی زبان که اکثریت مخاطبان آن ها از ایران هستند، پیشنهاد می شود از سرور مجازی ایران استفاده کنند.

سرور مجازی رایگان چیست؟

همان طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، ارائه دادن سرور مجازی می تواند هزینه های بسیاری اعم از خریداری سرور اختصاصی، هزینه های مربوط به موقعیت مکانی سرورها و نگهداری آن ها، هزینه های مربوط به پشتیبانی و افراد پشتیبان و… را داشته باشد.

اما با توجه به هزینه های مذکور، چطور برخی از شرکت های اقدام به ارائه سرور مجازی رایگان می کنند. همانطور که گفته شد، هرچه تعداد سرور مجازی های ایجاد شده روی یک سرور اختصاصی بیشتر باشد، کیفیت آن سرورهای مجازی کاهش می یابد.

برخی از شرکت ها هزاران سرور مجازی روی یک سرور اختصاصی ایجاد کرده و آن ها را با قیمت بسیار کم یا حتی رایگان به افراد ارائه می دهند و هزینه های خود را از روش هایی مانند تبلیغات کسب می کنند، اما این سرورها به دلیل داشتن کیفیت و امنیت بسیار پایین، به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

البته در بحث سرور مجازی رایگان، برخی شرکت ها سرور های با کیفیت خود را جهت تست مشتریان به صورت رایگان و البته با مدت زمان بسیار کم ارائه می دهند.

در این صفحه بیان کردیم که سرور مجازی چیست و چه تفاوتی با سرورهای اختصاصی دارد. بنابر بزرگی وب سایتی که قصد راه اندازی آن را دارید یا می خواهید سرور آن را تعویض کنید و مواردی مانند زبان برنامه نویسی سایت مدنظر، می توانید سرورهای مجازی و یا اختصاصی را با سیستم عامل های مختلف تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود