اینفلوئنسر کیست و انواع آن

Influencer,Influencers,انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسر به کسی می گویند که می تواند بر تصمیمات خرید دیگران تاثیر بگذارد. اینفلوئنسر کیست؟ این نکته را در نظر داشته باشید که influencer صرفا ابزار بازاریابی نیست؛ بلکه اینفلوئنسرها به دلیل داشتن روابط اجتماعی، می توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی همکاری کنند.

طبق آخرین آمار حدودا ۳٫۴۸۴٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر یعنی ۴۵ درصد جمعیت جهان در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. این افراد به دنبال اینفلوئنسرها هستند تا آنها را دنبال کنند و حتی گاهی اوقات آنها را در تصمیم گیری راهنمایی کنند.

اجازه دهید بیشتر درباره سوال اینفلوئنسر کیست توضیح دهیم. اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی افرادی هستند که به دلیل دانش و تخصص خود در مورد موضوع خاص، دارای شهرت هستند. اینفلوئنسر به طور منظم در صفحه خود پست های مرتبط با موضوع خود منتشر می کند و دنبال کنندگان زیادی دارد که معمولا حمایت خوبی می کنند.

برندها عاشق اینفلوئنسرها هستند و به دلیل تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطبانشان و اینکه می توانند دنبال کنندگان را ترغیب به خرید محصولات کنند، به آنها سفارش تبلیغ می دهند؛ حال که به پاسخ اینفلوئنسر کیست رسیدید، به سراغ معرفی انواع اینفلوئنسر می رویم.

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسر رو میتوان به چند دسته تقسیم کرد و آن ها از یکدیگر جدا کرد. متداول ترین روش دسته بندی اینفلوئنسر، تعداد دنبال کنندگان، موضوع و میزان تأثیر آن است. گاهی اوقات اینفلوئنسرهایی هستند که تعداد دنبال کننده کمتری دارند اما بازدهی آنها بهتر است و تاثیرگذارتر هستند.

بر اساس تعداد دنبال کننده

اینفلوئنسرهای عظیم

اینفلوئنسرهای عظیم و یا همان Mega Influencers کسانی هستند که تعداد دنبال کننده های بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی دارند. قانون یا قاعده خاصی برای این موضوع وجود ندارد که تعیین کند چه مقدار دنبال کننده در کدام دسته قرار می گیرد اما یک نظر مشترکی که وجود دارد این است که اینفلوئنسرهای عظیم حداقل ۱ میلیون دنبال کننده در یک شبکه اجتماعی دارند.

تعداد زیادی از اینفلوئنسرهای عظیم، افراد معروفی هستند که شهرت خود را از دنیای واقعی به دست آورده اند نه دنیای مجازی؛ معمولا بازیگران، ورزشکاران، خوانندگان و بیشتر مجموعه سلبریتی ها جز این دسته هستند؛ اما افرادی نیز هستند که از طریق دنیای آنلاین معروف شده اند و به شهرت رسیده اند.

تنها شرکت های بزرگ می توانند با این دسته از اینفلوئنسرها کار کنند. هزینه تبلیغات و همکاری این دسته بسیار گران است و از طرفی بازدهی بسیار بالایی نیز دارد. معمولا این دسته از اینفلوئنسرها، شخص دیگری را به عنوان مدیر برنامه خود قرار داده اند و خودشان مستقیما برای امور تبلیغات وارد عمل نمی شوند.

اینفلوئنسرهای کلان

اینفلوئنسرهای کلان و یا Macro Influencers معمولا بین ۵۰٫۰۰۰ تا ۱ میلیون دنبال کننده دارند. این گروه معمولا به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول افراد مشهور نوع B هستند که هنوز به بزرگی اینفلوئنسرهای عظیم نرسیده اند. دسته دوم کارشناسان آنلاین موفقی هستند که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. به عنوان مثال اگر در شبکه های اجتماعی صفحه ای با موضوع تخصصی راه اندازی کنید، در کشور ایران و به زبان فارسی شاید نتوانید ۱ میلیون دنبال کننده واقعی جذب کنید. معمولا نوع دوم برای شرکت هایی که در زمینه بازاریابی تاثیرگذار فعالیت دارند مناسب تر است.

گاهی اوقات تاثیر اینفلوئنسرهای کلان از اینفلوئنسرهای عظیم بیشتر است و بازدهی بیشتری دارند. بنابراین اگر صاحب کسب و کاری هستید، سعی کنید اینفلوئنسرهای کلان که هم مرتبط با شما است و هم بازدهی خوبی دارد را پیدا کنید و با آنها همکاری کنید. این همکاری دو جانبه است و هم برای شما سودمند خواهد بود و هم برای اینفلوئنسر.

اینفلوئنسرهای کوچک

اینفلوئنسرهای کوچک افراد عادی هستند که معمولا بین ۱٫۰۰۰ تا ۵۰٫۰۰۰ در یک شبکه اجتماعی دنبال کننده دارند. این گروه معمولا به صورت عادی فعالیت می کنند و شغل اصلی آنها چیز دیگری است. اما برعکس اینفلوئنسرهای عظیم معمولا شغل اصلی آنها همین کار است و درآمد بالایی نیز دارند. قطعا زمان تاثیر زیادی در کارشان دارد.

اینفلوئنسرهای خیلی کوچک

Nano Influencers و یا همان اینفلوئنسرهای خیلی کوچک جدیدترین نوع اینفلوئنسرها هستند. این گروه کمترین تعداد دنبال کننده را دارند و تمایل دارند در یک زمینه مبهم و یا بسیار تخصصی و یا جدید فعالیت کنند. در بسیاری از موارد، تعداد دنبال کننده های آنها کمتر از ۱۰۰۰ عدد است، اما دنبال کننده های آنها بسیار مشتاق و علاقه مند هستند و همکاری خوبی هم انجام می دهند.

Influencer,Influencers,انواع اینفلوئنسر

بر اساس انواع محتوا

بازاریابی تاثیرگذار عمدتا در شبکه های اجتماعی انجام می شود و امروزه تعداد اینفلوئنسرها و نوع محتوای آنها زیاد شده است.

وبلاگ نویسان

وبلاگ نویسان که به آنها بلاگر نیز می گویند در کنار اینفلوئنسرها، معتبرترین و فعال ترین روابط با دنبال کنندگان خود هستند. برندهای آگاه این موضوع را به خوبی درک کرده اند و از آن استقبال خوبی می کنند و با اینگونه افراد همکاری می کنند. بعضی از وبلاگ ها بسیار با نفوذ هستند و طرفداران زیادی دارند؛ بنابراین اگر یک وبلاگ با سابقه و دارای طرفدار، خدمات و یا محصولات شما را معرفی کند قطعا طرفداران آن وبلاگ استقبال خوبی می کنند.

اگر وبلاگی را که سابقه خوبی دارد و کاربران زیادی دارد و به کاربران احترام می گذارد یافتید، سعی کنید با آن همکاری کنید و حتی اگر هزینه ای لازم بود پرداخت کنید تا در مورد شما مطلبی منتشر کند.

یوتیوبرها

شاید با خود بگویید که یوتیوب در ایران فیلتر است و این موضوع تاثیر زیادی در کسب و کار ما و بازاریابی تاثیرگذار ندارد؛ اگر اینطور فکر می کنید، کاملا در حال اشتباه هستید. یوتیوبرهای ایرانی زیادی هستند که صدها هزار دنبال کننده دارند و برخی ویدئوهای آنها ۵۰۰ هزار بازدید به راحتی دارند. در خارج از ایران شرکت های بزرگی مانند شرکت های ماشین سازی، اسپانسر یوتیوبرها می شوند و به آنها ماشین رایگان نیز می دهند!

یوتیوبرها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و قطعا اگر خدمات یا محصولات شما را پیشنهاد دهند، طرفدارانشان حتی برای یک بار هم که شده آن را امتحان می کنند. با توجه به محبوبیت ویدئو و زیاد شدن کاربران ایرانی یوتیوب، این شبکه اجتماعی بزرگ را نادیده نگیرید.

پادکسترها

نوع جدیدی از انواع اینفلوئنسر پادکسترها هستند که در ایران تعداد آن ها در حال حاضر کمتر از بقیه است. این نوع از اینفلوئنسر، از طریق پادکست با مخاطبان خود در ارتباط است و محتوای خود را از این طریق ارسال می کند؛ معمولا مخاطبانش نیز از شنیدن صدا و پادکست های او لذت می برند و او را دنبال می کنند.

افراد مشهور

در گذشته که انواع اینفلوئنسر خیلی کم بود، افراد مشهور تاثیرگذاران اصلی بودند؛ تاثیرگذاری افراد مشهور در حال کاهش است. برخی از افراد مشهور تاثیرگذاری زیادی دارند و برخی هم تاثیرگذاری کمی دارند. شرکت هایی که با افراد مشهور کار کرده اند این تجربه را داشته اند که بعد از تبلیغ محصولات و برند آن ها، فروش آن ها چند برابر شده و درآمدشان نیز بیشتر شده است. هنوز هم شرکت های بزرگ زیادی هستند که با افراد مشهور کار می کنند و به عنوان تاثیرگذار از آن ها استفاده می کنند.

نکته ای که در استفاده از افراد مشهور به عنوان تاثیرگذار وجود دارد این است که، باید با توجه به موضوع و هدف از آن ها استفاده کرد. یک شخص هر چقدر هم که معروف و پرطرفدار باشد، در تبلیغ و پیشنهاد برخی محصولات ممکن است تاثیر بسیار کمی داشته باشد. قطعا تاثیری که یک مرد مشهور برای تبلیغ کت و شلوار دارد، برای تبلیغ مانتو و یا حتی آموزش سئو ندارد! این یک مثال ساده برای درک بهتر این موضوع بود؛ اگر قصد همکاری با افراد مشهور دارید حتما این نکته را در نظر بگیرید.

برخی از افراد مشهور نیز مدام در حال تبلیغات هستند که این موضوع باعث می شود که تاثیرگذاری آن فرد کم شود؛ اما برخی افراد مشهور نیز به دلیل نرخ بالای تبلیغات و برخی موارد دیگر، تعداد تبلیغات آن ها خیلی کم است و یا حتی صفر است. این افراد تاثیرگذاری بیشتری دارند. اما به این نکته دقت داشته باشید که این فقط یکی از معیارهای تعیین تاثیرگذاری است و معیارهای زیادی برای این مورد وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود