آشنایی با مفهوم وردپرس چیست و بررسی عملکرد آن

worpress چیست,آموزش وردپرس چیست,کاربرد وردپرس

وردپرس چیست؛ این سوال را معمولا تمامی افرادی که به تازگی با دنیای وب و سئو سایت آشنا شده اند، می پرسند. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم تا در نیوسئو مطلبی در مورد اینکه وردپرس چیست و چه کاربردی دارد را با بیانی ساده و کاربردی برای شما عزیزان بیان کنیم.

و اما پاسخ ساده برای این که وردپرس دقیقا چه چیزی هست، به این صورت است:

وردپرس یک سیستم عامل برای وبسایت شما می باشد.

درست همانطور که تلفن هوشمند شما سیستم عامل iOS و یا اندروید دارد تا بتواند کار کند، وبسایت هوشمند شما نیز نیازمند وردپرس می باشد.

در حالی که وردپرس قطعا تنها سیستم عامل برای وبسایت نیست؛ اما می توان گفت که قطعا قوی ترین سیستم عامل موجود می باشد؛ چرا که بر اساس مقاله های معتبر آموزشی وردپرس چیست و چه کاربردی دارد، می توان چنین گفت که از بین افرادی که این مقاله را می خوانند، 32% از تمامی وبسایت ها با وردپرس اجرا شده است! دوباره می گوییم 32% از تمام وبسایت ها!

برای این که متوجه شوید تفاوت دیگر CMS ها با وردپرس چیست، بین رتبه اول که در اختیار وردپرس است و رتبه دوم که در اختیار Joomla است؛ رتبه دوم تنها 3% از وبسایت ها را به خودش اختصاص داده است.

چه چیزی باعث می شود که وردپرس اینقدر رایج باشد و برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرد؟

چند دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد:

  • وردپرس رایگان است. شما می توانید بدون هیچ پولی از این ابزار استفاده کنید.
  • وردپرس متن باز است. این برنامه یک پروژه است که توسط هزاران داوطلب در سراسر جهان نوشته شده است. هر کسی می تواند در این زمینه مشارکت داشته باشد. هر کسی می تواند با وردپرس کار کرده و به این بستر کمک کند تا بیشتر رشد کند.
  • وردپرس خیلی مدرن است. در صورتی که بعضی از ویژگی های آن به صورت استاندارد برای نرم افزارهای وبسایت در نظر گرفته می شود، می توانید مطمئن باشید که قطعا وردپرس نیز آن ویژگی ها را دارد.
  • وردپرس خیلی منعطف است. این نرم افزار می تواند بر روی هر وبسایتی نصب شود. اصلا مهم نیست که شما یک سایت تجاری، یک وبلاگ و یا یک سایت تصویر دارید، در هر صورت وردپرس می تواند در انواع وبسایت ها مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید از این نرم افزار برای سایت های مجموعه سازی، سایت های عروسی، سایت تناسب اندام، سایت فهرست اقلام و حتی سایت های فروشگاهی استفاده کنید. همچنین استفاده از وردپرس دشوار نیست.
  • وردپرس در دسترس همه بوده و کاربر پسند است. کاربرانی که چشم هایشان مشکل دارد هم می توانند به راحتی با مفاهیمی که در این آموزش وردپرس چیست گفته شده است، از این ابزار استفاده کنند.
  • وردپرس در تمام دستگاه ها و سایزهای مختلف تصویر نیز استفاده می شود. شما می توانید از طریق دسکتاپ، لپتاپ، تبلت و تلفن همراه به این بستر دسترسی داشته باشید.
  • وردپرس قابل توسعه است. شما می توانید ویژگی های سفارشی را با پلاگین های مختلف به وردپرس اضافه کنید. این پلاگین ها مانند نرم افزارهای سیستم عامل شما هستند.
  • وردپرس زیبا است. هزاران هزار طرح رایگان (تم) و یا طرح های پولی برای وردپرس وجود دارد. شما می توانید از طریق این مقاله از آموزش وردپرس چیست ، تنها با یک کلیک این تم ها را بر روی وبسایت خودتان نصب کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: کسب درآمد از وردپرسپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ماهیت وردپرس چیست؟

حال وقت آن است تا به شکل دقیق تری به پرسش وردپرس طراحی سایت چیست پاسخ دهیم؛ به صورت خلاصه، وردپرس به صورت موتوری است که زیر ظاهر وبسایت شما کار می کند. این ابزار به شما این قابلیت را می دهد تا بتوانید محتوای سایت خودتان را تغییر دهید، پست ها و صفحه های جدید ایجاد کنید و سپس مطمئن شوید که وبسایت شما در تمام دستگاه ها به درستی نمایش داده می شود.

البته، برای استفاده کردن از این مزایا، اول شما باید وردپرس را نصب کنید. خب پس به سراغ قسمت های بعدی می رویم…

worpress چیست,آموزش وردپرس چیست,کاربرد وردپرس

وقتی به گوگل بروید و «wordpress» را جستجو کنید، چه چیزی را مشاهده می کنید؟

اگر شما «wordpress» را در گوگل جستجو کنید، ممکن است کمی گیج شوید.

مشکل اینجا است: وقتی شما این عبارت را در گوگل جستجو کنید، دو دسته متفاوت از نتایج را مشاهده می کنید:

  • WordPress.com
  • WordPress.org

حتی با وجود این که عقل سلیم حکم می کند که هر دوی این سایت ها مشابه هستند، اما خب متفاوت اند.

در واقع، تفاوت بسیار زیادی هم بین آن ها وجود دارد! تفاوت آنها به این صورت است:

WordPress.com یک بستر آنلاین کاملا تجاری می باشد.

WordPress.org نیز یک پروژه نرم افزاری متن باز است که در قسمت بالا آن را توصیف کردیم.

در نتیجه، wordpress.com چیست؟ wordpress.com به عنوان یک راهکاری است برای افرادی که الزاما نمی خواستند با نرم افزار خام WordPress کار کنند، بلکه ترجیح می دادند که فرد دیگری این کارها را انجام دهد. در نتیجه، با استفاده از WordPress.com، شما می توانید یک حساب ایجاد کنید؛ یعنی پروفایل خودتان را داشته باشید و سپس از یک نسخه ساده از وردپرس استفاده کنید که از قبل بر روی سرورهای بستر، نصب شده است.

شما می توانید وبسایتی را ایجاد کنید که نسبت به وردپرس، سریع تر است؛ همچنین می تواند عملکردهای متفاوتی را به آن اضافه کنید (مگر این که بخواهید بیشتر هزینه کنید).

به صورت خلاصه، پیشنهاد ما این است که بیشتر افراد از  WordPress.org استفاده کنند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: نکته جالبی که در بین عموم مردم و در سراسر دنیا جا افتاده است این است که وردپرس سئو بهتری دارد. نظر من این نیست. چه وردپرس چه هر cms دیگری را باید خودتان براساس نکات آموزش سئو بهینه سازی کنید چه بسا وردپرس به لحاظ سئو باگهایی دارد که در صورتی که حواستان نباشید می تواند به نابودی سایتتان ختم شود.پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نحوه استفاده از وردپرس و عملکرد آن

حال که با مفهوم وردپرس چیست به خوبی آشنا شدید، به صورت خلاصه به شما می گوییم که چطور وردپرس را شروع کرده و سپس بعضی از مقالات دیگر را به شما معرفی می کنیم که احتمالا خواندن آن ها خالی از لطف نیست.

خب برای استفاده از وردپرس، شما باید از یکی از دو مسیر زیر را طی کنید:

مورد الف) اگر می خواهید یک وبسایت کامل با وردپرس ایجاد کنید:

برای این کار، شما دو المان نیاز دارید:

  • یک نام دامنه؛ آدرس وبسایت شما بر اساس نام دامنه مشخص می شود مانند newseo.ir
  • آماده کردن هاستینگ وبسایت که همان سرور وبسایت می باشد؛ یعنی جایی که وبسایت شما قرار است روی آن اجرا شود.

اگر چه ممکن است این موضوع کمی فنی به نظر برسد، اما اجرای هر دو کار خیلی ساده است. شرکت هایی هستند که می توانند از طرف شما نام سایت شما را ثبت کرده و همچنین به شما دسترسی به سرور را ارائه کنند. آن ها می توانند وردپرس را به جای شما هم نصب کنند.

مورد ب) اگر می خواهید یک سایت محلی برای تست ایجاد کنید:

اگر نمی خواهید یک سایت کامل اجرا کنید بلکه صرفا می خواهید کمی با وردپرس کار کنید تا بتوانید با مفهوم وردپرس طراحی سایت چیست بیشتر آشنا شوید و آن را یاد بگیرید، می توانید وردپرس را بر روی یک سرور محلی نصب کنید.

حالا، ترفند استفاده از وردپرس چیست؟ از نقطه نظر فنی، وردپرس یک بسته نرم افزاری است. در واقع تنها تفاوت آن با نرم افزار های دیگر این است که شما آن را بر روی کامپیوتر خودتان نصب نمی کنید بلکه آن را از طریق یک سرور وبسایت اجرا می کنید.

البته این مسیر ممکن است کمی دشوار باشد و معمولا توسعه دهندگان حرفه ای این مسیر را انتخاب می کنند زیرا مایل هستند که روش کار وردپرس را شناسایی کنند. بیشتر کاربران مورد الف را مد نظر دارند.

توسعه وردپرس و تغییر طراحی آن

اولین کاری که بیشتر افراد در وردپرس انجام می دهند، سفارشی سازی ظاهر پیش فرض و طراحی وبسایت شان است.

حالا توسعه وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ همانطور که بیان کردم، وردپرس به راحتی توسعه پیدا می کند و می توان آن را اصلاح کرد؛ هم از نظر عملکرد و هم از نظر طراحی.

نخست، بیاید پلاگین ها را بررسی کنیم.

پلاگین ها، بخش های نرم افزاری کوچکی هستند که می توان آن ها را بر روی سایت های وردپرس نصب کرد که باعث توسعه عملکرد و ویژگی های وردپرس می شوند. هزاران پلاگین رایگان در وبسایت ها در دسترس هستند. شما می توانید پلاگین های مختلف را بر روی وردپرس خودتان نصب کنید.

در قسمت بعدی ما طراحی قالب را بررسی می کنیم. در واقع ما در وردپرس با نصب تم، طراحی وبسایت را تغییر می دهیم.

تم ها، بسته های طراحی کاملی هستند که می توانند ظاهر وبسایت شما را تنها در چند کلیک تغییر دهند. شما می توانید درست مانند پلاگین، تم ها را بر روی وبسایت خودتان نصب کنید.

هزاران تم رایگان وجود دارد همچنین فروشگاه های معروفی هستند که می توانید تم های آن ها را خریداری کنید.

جمع بندی

در انتهای این آموزش از وردپرس چیست و چه کاربردی دارد ، متوجه شدید که با وجود ماهیت کاربر پسند این cms، وردپرس یک ابزار خیلی قوی است و می توانید به صورت موفق آن را نصب کنید و انواع وبسایت ها را با آن اجرا کنید.

تعداد زیادی از سایت های معروف هم با استفاده از وردپرس طراحی شده اند.

4 نظر در مورد مقاله “ آشنایی با مفهوم وردپرس چیست و بررسی عملکرد آن ” ثبت شده است
  1. برنج هاشمی

    خیلی مطلب مفیدی بود. ممنون از شما


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس


  2. ناظر سایت

    به نظر شما بهترین سی ام اس در سئو سایت ورپرس هست؟


  3. عارف

    سلام خدمت تیم نیوسئو
    من از وردپرس استفاده می کنم و به جرات میگم بهترینه و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا واقعا حقشه. به عقیده من وقتی چنین سیستم محتوایی به این خوبی ساخته شده، دلیلی نداره به سراغ اسکریپت های اختصاصی بریم که ممکنه هزاران مشکل امنیتی و … داشته باشه.
    خسته نباشید و خداقوت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود