تگ alt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد

تاثیر تگ alt در سئو

تگ alt یکی از فاکتورهایی است که برای سئو سایت نقش بسیار مهمی دارد. نکته ای که قبل از بررسی کلی اینکه تگ alt چیست باید بدانید این است که تگ alt در واقع یک اصطلاح اشتباه است. این مفهوم از عبارت alternative text گرفته شده است که به معنای متن جایگزین می باشد؛ اما از آنجایی که افراد بیشتر از این عبارت استفاده می کنند، ما نیز در ادامه این مقاله از عبارت تگ alt استفاده خواهیم کرد.

تگ alt چیست؟

تگ alt در واقع یک کد HTML می باشد که ظاهر و زمینه عملکرد یک تصویر موجود در صفحه سایت را توصیف می کند. به زبان ساده تر، هنگامی که کاربری در گوگل به دنبال یک تصویر خاص می باشد، alt تصاویر می تواند در این زمینه به موتور جستجو کمک کند تا بهترین نتیجه به نمایش در بیاید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بهترین افزونه های سئو تصاویر وردپرسپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

کاربرد تگ alt

افزودن این تگ به تصاویر سایت دسترسی کلی موجود در وب را به شدت برای همه افراد افزایش می دهد. در ادامه این مقاله مهمترین کاربردهای این متن جایگزین را برای شما ارائه کرده ایم تا به خوبی متوجه شوید تگ alt چیست و چه نقشی می تواند در روند بهبود صفحات و تصاویر سایت شما داشته باشد.

  • آن دسته از کاربرانی که اختلالاتی در زمینه بینایی خود دارند می توانند با استفاده از متن جایگزین، ویژگی های تصویر موجود را به خوبی درک کنند. مسئله ای که گفته شد تنها یک کاربرد تگ alt است که شما می توانید از آن استفاده کنید.
  • دومین کاربرد تگ alt این است که هنگامی که یک تصویر در سایت بارگذاری نمی شود، این قطعه از متن به عنوان یک جایگزین نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
  • تگ alt در واقع تصاویر را به خوبی توصیف می کند و سبب می شود تا موتورهای جستجو در روند کراول کردن سایت ها، نقش بهتری داشته باشند.

یک متن alt مناسب به طور کلی باید ظاهری مانند شکل زیر داشته باشد:

بخش image data-src در واقع مرتبط با آدرس تصویر مورد نظر می باشد. هنگامی که تصویری در سایت شما قرار می گیرد، باید آدرس محل ذخیره شدن آن در این بخش از تگ alt اضافه گردد. همچنین قسمت alt بخشی است که باید اصل تگ alt در آن وارد شود و در بخش title هم باید عنوانی که برای تصویر خود مدنظر دارید را به کار ببرید.

ویژگی های یک تگ alt بهینه شده

بهترین ویژگی که این تگ می تواند داشته باشد این است که به اندازه کافی ماهیت توصیفی داشته باشد و در عین حال نباید به صورت اسپم وار از عبارت های کلیدی در این توصیف مورد نظر استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است که چشمان خود را به طور کامل ببندید و از یک نفر بخواهید alt text یک تصویر را برای شما بازگو کند. اگر تصویری که در ذهن شما ایجاد شد با اصل تصویر مورد نظر تطابق داشته باشد، نشان دهنده این است که یک تگ alt مناسب برای آن عکس به کار برده شده است.

در ادامه مثالی از کاربرد تگ alt برای یک تصویر ارائه شده است که با استفاده از آن می توانید بهترین نوع این تگ را شناسایی کنید و در روند کاری خود از ساختار آن استفاده کنید. تصویر مورد استفاده در این قسمت عکس یک پیتزا گوشت و قارچ می باشد.

تاثیر تگ alt در سئو,تگ alt,تگ alt تصاویر

تگ alt معمولی:

 <“پیتزا”=img data-src=”pizza.png” alt>

مورد بالا یک alt معمولی به حساب می آید؛ چراکه به خوبی نمی تواند در مورد تصویر مشخص شده توضیحات لازم را ارائه کند. در صورتی که نیاز است بیشتر در مورد این تصویر نوضیح داده شود.

تگ alt خوب:

<“پیتزا گوشت و قارچ دو نفره”=img data-src=”pizza.png” alt>

این تگ، بهترین گزینه ای است که شما می توانید از آن استفاده کنید؛ چراکه به خوبی به کاربر اطلاعات مناسبی در مورد ماهیت تصویر ارائه می کند.

تگ های alt نامناسب:

<“”=img data-src=”pizza.png” alt>

<“پیتزا گوشت و قارچ دو نفره یکی از بهترین پیتزاهای دو نفره خوش طعم موجود می باشد”=img data-src=”pizza.png” alt>

هیچ کدام از دو مثال گفته شده در بالا برای استفاده به عنوان تگ alt مناسب نمی باشند؛ به این دلیل که به خوبی مطابق با اصول سئو نیستند، بدون توضیح و یا دارای توضیح اضافی هستند و اینکه عبارت های کلیدی هدف مناسبی در متن خود جای نداده اند.

دلایل اهمیت تگ alt

با توجه به انواع کاربرد تگ alt متوجه می شویم که این تگ ها می توانند در شرایط مختلفی به کار برده شوند و منفعت هایی را برای صاحبان وب سایت های مختلف به ارمغان بیاورند. در ادامه مهمترین دلایل اهمیت تگ alt را برای شما جمع آوری کرده ایم.

1- افزایش دسترسی

متن های جایگزین در واقع اصولی برای بهبود دسترسی در وب می باشند. هدف اصلی از به کارگیری این تگ ها، توصیف تصاویر برای بازدیدکنندگانی که قادر به مشاهده آن ها نیستند. این شامل خواننده های صفحه نمایش و مرورگرهایی است که تصاویر سایت برای آن ها مسدود شده است. همچنین این متن های جایگزین برای کاربرانی که دارای کم بینایی هستند یا به طور کلی نمی توانند به خوبی شناسایی بصری داشته باشند نیز به کار برده می شود. متن های جایگزین به شما این اطمینان را می دهد که تمامی کاربران به خوبی با محتوا سایت شما عجین شده اند.

2- سئو تصاویر

درک تاثیر تگ alt در سئو می تواند به شما در روند بهبود فعالیت هایتان کمک زیادی کند. استفاده از متن alt برای تصاویر می تواند یک تجربه کاربری مناسب را به وجود بیاورد. همچنین ممکن است که سئو سایت شما را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. . در کنار تولید عنوان برای تصویر و بهترین نام گذاری برای عکس ها، alt text نیز می تواند به روند سئو شما کمک کند.

موتورهای جستجو از جمله گوگل در طی سال های گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند. با این حال، خزنده های موتورهای جستجو آنطور که ما می توانیم تصاویر را در یک صفحه مشاهده کنیم، نمی توانند آن ها را ببینند. در نتیجه عاقلانه نیست که به طور کلی تفسیر و بررسی این موضوع را به دست آن ها بسپاریم در شرایطی که حتی نمی توانند تصاویر را مشاهده کنند. حتی ممکن است که آن ها اشتباهاتی در این زمینه انجام دهند که به واسطه آن شما برای یکسری عبارت کلیدی ناخواسته در صفحات نتایج جستجو رتبه بندی شوید. در نتیجه تمامی افراد باید با استفاده از تگ های alt به روند فعالیت های گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، به خوبی کمک کنند.

آموزش نوشتن تگ alt فوق العاده

کاربرد تگ alt

توضیحات شما باید تا جایی که امکان دارد خاص باشد: به طور کلی متن alt باید یک متن توصیف کننده خاص برای افرادی باشد که نمی توانند به تصاویر سایت شما دسترسی داشته باشند. حال اگر تصویر مورد نظر شما به اندازه کافی خاص و منحصر به فرد نیست، به جای HTML باید تصویر در CSS قرار داشته باشد.

متن alt باید مختصر باشد: متن alt شما نباید بیشتر از 125 کارکتر باشد. حال شما باید نهایت تلاش خود را بکنید که در عین مختصر بودن، کاربر بتواند به خوبی متوجه ماهیت تصویر نیز بشود.

استفاده از عبارت های کلیدی: یک کاربرد تگ alt این است که برای شما امکان استفاده از کلمات کلیدی مورد نظرتان را فراهم می کند. شما با این کار به موتور جستجو می فهمانید که محتوا و تصاویر شما به خوبی با عبارت کلیدی هدفتان تطابق دارند و شرایط لازم برای دریافت رنک های برتر را دارند.

دوری کردن از بمباران متن با عبارت های کلیدی: درست است که شما فرصتی دارید تا کلمات کلیدی خود را در متن جایگزین تصاویر خود به کار ببرید؛ اما باید دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید متن alt را با عبارت های کلیدی مورد نظر خود بمباران کنید.

استفاده از تگ “”=longdesc: این تگ برای مواقعی به کار برده می شود که شما بخواهید توضیحات اضافی به متن تگ alt خود اضافه کنید. با اضافه کردن این تگ، دیگر مشکلی در زمینه طولانی بودن متن جایگزین خود نخواهید داشت.

شما می توانید با مراجعه به سایت های برتر و بررسی سورس آن ها، به خوبی متوجه شوید که چگونه باید از تگ های alt در روند کاری خود استفاده کنید. امیدواریم که با استفاده از این مطلب، بتوانید در زمینه سئو تصاویر سایت، اقدامات فوق العاده ای داشته باشید.

6 نظر در مورد مقاله “ تگ alt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد ” ثبت شده است
  1. amin

    سلام این مقاله دچار مشکل شده مجددا بررسی کنید و مشکلاتش رو رفع کنید


    • امیر قمصری

      درود. سپاس که اطلاع دادید
      میشه بفرمایید چه مشکلی؟ ما به مشکلی بر نخوردیم


  2. محمدرضا

    از هیچ cms ای استفاده نمیکنم
    طراح قالب هستم
    شنیدم میشه از اتربیوته title داخل تگ دیو استفاده کرد که شبیه کار alt برای تگ img رو میکنه.
    این درسته؟


    • امیر قمصری

      درود
      والا من تست نکردم و از صحتش هم خبری ندارم


  3. محمدرضا

    سلام و درود
    اول تشکر کنم از سایت خوبتون تمام ویدیوها و مقاله هاتون رو میبینم خیلی خوبن

    سوالی که داشتم اینه که اگه از background url استفاده کردم بجای تگ img اونوقت چجوری alt براش تعریف کنم؟
    یعنی فرض کنید یک div هستش که داخلش یسری تگ دیگه هستش و خوده این دیو background url داره
    چجوری برای این عکسه alt تعریف کنم؟


    • ناظر سایت

      برای چه cms ؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود