سئو سایت با درک هدف جستجوی کاربر

انواع هدف جستجو,بهبود سئو با هدف جستجو,درک هدف جستجوی کاربر

هدف جستجوی کاربر یکی از مهمترین چالش ها در سئو است زیرا اگر درک درستی از این موضوع داشته باشید می توانید کسب و کار اینترنتی خود را به صورت ویژه ای ارتقا دهید و از این بازار پرسود استفاده کنید. پیش بینی شده تا سال 2024 صاحبان کسب و کارها، درصد زیادی از سرمایه خود را صرف بازاریابی دیجیتال و سئو خواهند کرد. از این منظر، کاملا مشخص است که سئو در طول سال های آتی رشد گسترده تری را خواهد داشت.

بیایید نگاهی بیندازیم به یکی از مهم ترین ابعاد سئو سایت، یعنی درک هدف جستجو کاربر (شما وقتی که برای موضوعی به صورت آنلاین جستجو می کنید چگونه فکر می کنید؟!).

شما همیشه باید به هدف جستجوی مشتری های احتمالی خودتان و چیزی که باعث می شود به وب سایت شما جذب شوند، فکر کنید.

حالا می خواهیم هدف جستجوی کاربری را بررسی کنیم تا ببینیم چطور می شود از این سیستم پیچیده استفاده کرده و رتبه بندی وبسایت خودمان را در گوگل بهبود بخشیم.

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو یا Search Intent در واقع پاسخی است برای پرسش هایی، مثل اینکه چرا افراد به دنبال یک موضوع در اینترنت هستند، قصد دارند به چه چیزی از این جستجوها برسند، آیا می خواهند به یک پاسخ مناسب برسند یا آدرس یک سایت خاص را انتخاب کنند و یا در در حال جستجوی برند یا نامی خاص هستند!

در طی سال های زیاد، گوگل پیشرفت های زیادی در زمینه تعیین هدف جستجو کاربر داشته است. در تمام لینک های موجود در SERP ها، تلاش شده است تا کاربران به راحتی بتوانند در زمینه محتوای مورد نظرشان به هدفی که دارند برسند و تنها مطابق با عبارت کلیدی جستجو شده نباشند. در برخی شرایط حتی دیده شده که عبارت های کلیدی جستجو شده در صفحه اول نتایج جستجو به طور کلی حضور نداشته اند. از این موضوع نتیجه می گیریم که گوگل در زمینه Search Intent پیشرفت های موفقیت آمیزی داشته است. گوگل تمایل دارد تا رنک های برتر خود را به صفحاتی بدهد که تطابق کاملی با اهداف کاربران داشته است.

اهداف کاربر توصیفی از وضعیت های نهایی است که کاربران می خواهند به آن ها برسند. مهمتر اینکه، اهداف کاربر باید به حالت های واقعی نزدیک باشد. آنها محدود به محدوده وارد وب سایت نمی شوند. به عنوان مثال اهداف کاربر می تواند ورود به دانشگاه، یادگیری پخت کوکی یا تبدیل شدن به یک راننده دارای مجوز باشد. وب سایت ها و برنامه های کاربردی، زمانی برای کاربرانشان مفید هستند که با درک اهداف جستجو طراحی شده باشند. وب سایتی که کلیه محتوا و تعاملات آن بصری است می تواند قابل استفاده باشد، اما هرگز مفید نخواهد بود مگر اینکه به هدف واقعی کاربران خاصی مرتبط یا نزدیک تر باشد.

طراحان و صاحبان سایت باید قبل از طراحی یا توسعه، اهداف کاربر را درک کنند. یکی از مهمترین خطراتی که برای پروژه های توسعه وجود دارد، ساخت محصول اشتباه است؛ درک اهداف کاربر، آن ریسک را کاهش می دهد.

انواع هدف جستجو کاربر

به دنبال همین موضوع٬ یک بررسی در هنک کنگ با نام «استفاده از درک هدف جستجو کاربر یا Search Intent برای آگاهی از شخصیت کاربران» انجام شد که کارشناسان بر اساس آن، دلایلی که افراد جستجویی را انجام می دهند را به دو دسته تقسیم بندی کردند. نوع اول از هدف کاربران را، به صورت یک تور ماهیگیری بزرگ تصور کنید. در این اهداف٬ کاربران در جستجوی مسئله ای هستند که می خواهند به طور کلی از آن اطلاعات کسب کنند. به همین دلیل دسته بندی موضوعات و یا عبارات کوتاه را جستجو می کنند.

برای مثال ما عبارت بازاریابی محتوا را جستجو کرده ایم تا نتایج را باهم بررسی کنیم.

انواع هدف جستجو,بهبود سئو با هدف جستجو,درک هدف جستجوی کاربر

گوگل هزاران نتیجه را در مورد بازاریابی محتوا برای ما لیست کرده است. در نتایج، تعریف بازاریابی محتوا، دوره آموزش بازاریابی محتوا، راهنمای جامع بازاریابی محتوا و تاریخچه بازاریابی محتوا را مشاهده می کنید.

هر چه جستجو گسترده تر باشد، احتمالا اطلاعات دقیق تری به کاربر نهایی ارائه می شود. مدیران سایت، کارشناسان سئو و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی علاقه زیادی به آگاهی از جستجوهای مخاطبان و کاربران اینترنتی دارند. چرا که هدف اصلی آن ها شناسایی عبارات کلیدی مهم و کسب رتبه عالی در نتایج گوگل است. به همین منظور از تولید و سئو محتوا، لینک سازی خارجی و داخلی و افزایش محبوبیت در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

نوع دوم هدف کاربر از جستجو در این بررسی چنین بیان شده است که کاربر به جای استفاده از عبارات کوتاه و درگیر شدن با مسائل کلی، از عبارات بلند و سوال گونه استفاده می کند. در صورتی که بتوانید سوالات و نگرانی های مخاطبان خود را پیش بینی کنید، می توانید سایت خودتان را برای جستجوهای آن ها بهینه کنید. 

Search Intent به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • جستجوی اطلاعاتی یا informational
  • جستجوی پیمایشی یا navigational
  • جستجوی تجاری یا transactional

فرض کنید که درباره عینک آفتابی در گوگل جستجو می کنید، اگر هدف شما از جستجو رسیدن به پاسخ پرسشی در مورد ماهیت عینک آفتابی باشد، جستجوی شما در واقع جزو دسته اول خواهد بود. اگر هدف جستجوی شما پیدا کردن یک برند و یا یک سایت خاص در زمینه عینک آفتابی باشد، جزو دسته دوم خواهید بود. همچنین اگر بخواهید در مورد خرید عینک آفتابی یا ارزان ترین قیمت عینک آفتابی اطلاعاتی داشته باشید، هدف جستجوی شما حالت تجاری خواهد داشت.

نکته مهمی که باید بدانید، این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 80 درصد از جستجوهای کاربران در گوگل، جزو جستجوهای اطلاعاتی بوده و بقیه جستجوها در دو دسته دیگر جای می گیرند.

برای پاسخ به سوالات کاربران، انتخاب عبارت کلیدی اصلی مهم ترین بخش تولید محتوا است.

در ادامه، جستجویی خاص و سوال گونه ای را باهم بررسی خواهیم کرد. عبارت «بازاریابی محتوا در اینستاگرام» را جستجو کرده ایم.

هدف جستجو,هدف جستجو مشتریان,هدف جستجوی کاربر

همانطور که نتایج جستجو را مشاهده می کنید٬ تمام نتایج برای پاسخ به سوال ما آماده شده است. نتیجه میگیریم که هر چه جستجوی ما دقیق تر باشد٬ اطلاعات دقیق تری برای ما نمایش داده می شود.

حالا که موضوع را درک کرده ایم چطور عبارات و موضوعات جستجوی کاربران را شناسایی و پیش بینی کنیم؟

شناسایی هدف جستجوی کاربر (Search Intent)

بسیاری از کسب و کارها معمولا در شناسایی اهداف اصلی کاربران از جستجو٬ دچار مشکل هستند و چنان پیشرفتی در تجارت آن ها رخ نمی دهد و گاها نتوانسته اند نیاز کاربرانشان را فراهم کنند. سئو سایت یکی از بهترین راه ها برای شناسایی این اهداف است. اگر کسب و کاری تمام اهداف، سوالات و نیازهای کاربران خود را به درستی تشخیص دهد، سئو سایت مثل یک سکوی پرتاب، برای آن کسب و کار خواهد شد. 

خبر خوب این است که ابزارهای بسیار زیادی برای بهبود سئو سایت و شناسایی عبارات کلیدی مهم و موضوعات جذاب وجود دارد تا بتوانید محتوای منحصر به فرد خودتان را تولید کنید.

مهم ترین ابزار رایگان برای یافتن کلمات کلیدی مهم، Google Keyword Planner است. این ابزار رایگان گوگل به شما کمک می کند تا جستجوهای خاص با ترافیک زیاد را شناسایی کنید. بعد از شناسایی عبارات مهم، میزان رقابت را نیز تشخیص دهید.

در نظر داشته باشید که در شروع کار بهینه سازی سایت، باید کلمات کلیدی با رقابت کم را انتخاب کنید تا اعتماد گوگل را در ابتدا مسیر سئو جلب کنید.

هدف جستجوی مخاطبین

خب پس حتما از خودتان می پرسید که تکلیف عبارات کلیدی مهم و کوتاه چیست؟

ابتدا باید عبارات کلیدی کوتاه را شناسایی کنید (بررسی نوع اول هدف کاربران از جستجو). بعد با شناسایی عبارات کوتاه و مهم می توانید عبارات کلیدی مهم و بلند٬ که سوالات و جستجوهای اصلی کاربران است٬ را نیز شناسایی کنید. ابزار رایگانی به نام AnswerThePublic وجود دارد که منبع بسیاری مناسبی برای شناسایی نوع دوم از اهداف کاربران است.

تصویر بالا جملات و سوالات مهم برای عبارت بازاریابی ایمیلی را نشان می دهد. حالا شما می توانید با بررسی دقیق تر، بر اساس هدف جستجو کاربران، عبارات مهم را انتخاب کنید.

هر شاخه ای که در این قسمت مشاهده می کنید یک موضوع متفاوت را مطرح می کند. این تصویر ممکن است در نگاه اول گیج کننده باشد اما با توجه به عملکرد وب سایتتان، می توانید نیاز مشتریان به محصولات، خدمات و یا مشکلاتی که با آن روبرو هستند را به آسانی شناسایی کنید.

به عنوان مثال بهتر است نگاهی دقیق تر به گروه های «چه» و «چه زمانی» در زمینه بازاریابی ایمیلی داشته باشیم. در صورتی که شما سرویسی را می فروشید که به بازاریابی ایمیلی کمک می کند، فکر می کنید کدام دسته بندی مطابق هدف مشتریان احتمالی شما می باشد؟

انواع هدف جستجو,بهبود سئو با هدف جستجو,درک هدف جستجوی کاربر

حتما شما هم متوجه شده اید که مشتریان احتمالی شما نیازی به اطلاعات در مورد «چه زمانی از بازاریابی ایمیلی استفاده کنم» و «ماهیت بازاریابی ایمیلی» ندارند. شما چطور متوجه این موضوع می شوید؟

خب به دلیل این که کسب و کار شما، کسب و کاری است که بر روی کمک به مشتریان در زمینه بازاریابی ایمیلی متمرکز شده است، در نتیجه احتمالا مشتریان شما با بازاریابی ایمیلی از قبل آشنا هستند. درصد افرادی که می خواهند بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرند در مقایسه با کسانی که می خواهند بدانند چه زمانی باید از آن ها استفاده کنند، مثل تفاوت شب و روز واضح است!

هیچ شکی وجود ندارد که سئو همیشه بخش بسیار مهمی از کسب و کار اینترنتی است. اگر می خواهید بازدهی سایت خودتان را افزایش دهید٬ حتما بیشترین زمان را برای شناسایی هدف جستجوی مشتریان خودتان بگذارید و سوالات اساسی آن ها را پاسخ دهید.

امیر قمصری همیشه مهم ترین بخش تولید و سئو محتوا را شناسایی عبارات کلیدی مهم و اصلی می داند.

درک هدف جستجو مخاطبان

شما باید سعی کنید مثل مشتریان خودتان فکر کنید. چه سوالاتی در رابطه با زمینه کاری شما دارند؟ فکر کردن درباره ی محتوایی که قرار است تولید کنید٬ بسیار اهمیت دارد. این محتوا باید بتواند پاسخ سوالات مخاطبان شما را فراهم کند. با این روش، شما می توانید یک رتبه بندی بسیار خوب در گوگل به دست بیاورید.

اگر می خواهید وقت بگذارید و هدف جستجوی مخاطبان خودتان را بررسی کرده و مشکلات آن ها را با محتوای بسیار خوب و ارزشمند حل کنید، به زودی متوجه خواهید شد که رسیدن به صفحه اول گوگل نه تنها ممکن، بلکه بسیار آسان و لذت بخش می باشد.

انواع هدف جستجو,بهبود سئو با هدف جستجو,درک هدف جستجوی کاربر

شناسایی و درک هدف جستجو و بهینه سازی سایت برای کاربر یکی از اصل های مهم در زمینه سئو سایت است که تمامی صاحبان وب سایت های مختلف باید بر آن متمرکز شوند. اگر درباره یک موضوع در گوگل جستجو کنید، موتور جستجو سعی می کند تا بهترین نتیجه ها را که تناسب کامل با هدف جستجویی که انجام شده است، برای شما به نمایش در بیاورد.

گوگل در واقع تلاش می کند تا متوجه شود شما چه منظوری از جستجویی که انجام داده اید، دارید تا بتواند بهترین و مرتبط ترین لینک هایی که وجود دارد را برای شما در SERP ها به نمایش در بیاورد. قبل از بررسی سوالات متداول در این زمینه، باید بررسی کنیم که هدف جستجو یا Search Intent چگونه بر روند بهینه سازی وب سایت شما تاثیر می گذارد

در ادامه مقاله مهمترین موضوعاتی که باید بدانیم:

  • نقش سئو سایت در هدف جستجوی کاربر
  • بهینه سازی Informational Search Intent
  • بهینه سازی  Navigational Search Intent
  • بهینه سازی جستجوهای تجاری
  • برای شروع چه نوع هدف جستجویی را بهینه کنیم
  • مهمترین دلایل برای تلاش جستجو کاربر

هدف جستجوی کاربر در سئو سایت چه نقشی دارد؟

ارتباط هدف جستجوی کاربر و سئو سایت مثل ارتباط شعله و آتش هستند و در واقع بدون یکدیگر معنای خاصی نخواهند داشت. به زبان ساده تر،  اگر می خواهید که افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید، باید محتواهایی تولید کنید که تطابق کاملی برای بهبود سئو با هدف جستجو داشته باشند. اگر نتوانید عملکرد خوبی در این زمینه از خود ارائه کنید، در حقیقت نمی توانید برند خود را به طور کامل به گوگل معرفی کرده و یا اینکه رتبه های برتر در صفحه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.

روزانه چیزی حدود 4 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و بر اساس آمارهای به دست آمده، بیشتر کاربران از 3 کلمه برای نوشتن جستجوی مورد نظر خود استفاده می کنند. گوگل باید متوجه شود که کاربرانش دقیقا چه چیزی می خواهند تا بتواند بهترین صفحات را برای آن ها نشان دهد. کاری که شما باید انجام دهید این است که هدف جستجو را شناسایی کرده و بهترین محتوا را برای آن تولید کنید.

چرا و چگونه باید برای informational Search Intent بهینه سازی کنیم؟

سن و قد فلان بازیگر، آلبوم جدید یک خواننده و …، از جمله مواردی هستند که در دسته هدف جستجو اطلاعاتی قرار می گیرند. جستجوهای اطلاعاتی جستجوهایی هستند که موضوعات گسترده ای را شامل می شوند که تعداد بسیار زیادی نتیجه برای آن ها در گوگل وجود دارد. مسئله اصلی این است که چگونه وب سایت خود را در این زمینه به خوبی بهینه سازی کرده و آن را از بقیه رقبا متمایز کنیم؟

برخی از افراد شاید فکر کنند، کسب درآمد از این جستجوها دشوار است؛ در نتیجه دلیلی ندارد که برای آن ها از اصول سئو استفاده کرده و صفحات خود را برای هدف جستجوی اطلاعاتی بهینه کنیم. همانطور که می دانید گوگل برای این دسته از موارد از featured snippets استفاده می کند. به عنوان مثال اگر شما برای موضوعی مثل میزان کالری سیب جستجو می کنید، گوگل در باکس مخصوص پاسخ پرسش های مرتبط با این موضوع و سایت های منبع آن ها را برای شما به نمایش در می آورد.

انواع هدف جستجو یا search intent

در نتیجه مسئله فقط این نیست که شما برای این دسته از جستجوها در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید، مسئله اصلی این است که بتوانید با استفاده از تکنیک های خاص، وب سایت خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که در قسمت featured snippets بتواند جایگاه مناسبی داشته باشد. صفحه شما باید با عبارت هایی مثل چگونه، آموزش، راه های، انواع، چگونه می توان و …، ایجاد شده باشد تا مخاطبین بتوانند به خوبی به آنچه که می خواهند برسند. محتوای تولیدی شما باید بر اساس نکات آموزش تولید محتوا باشد تا نتیجه خوبی را از خود ارائه کند. محتوای تولید شده برای Informational Search Intent بهتر است شامل موارد زیر باشد:

  • مقاله های وبلاگ دارای نکات و لیست های مخصوص
  • ویدئوهای آموزشی
  • اینفوگرافیک ها
  • مقاله های تحت عنوان راهنمای قدم به قدم
  • چک لیست ها

هدف اصلی شما باید این باشد، محتوایی تولید کنید که ارزش زیادی داشته و برای کاربرانتان مفید واقع شود؛ در واقع محتوای سایت شما باید پاسخ کامل و جامعی به پرسش های کاربران دهد.

چگونه برای Navigational Search Intent بهینه سازی کنیم؟

جستجوهای navigational به این منظور انجام می شوند که یک کاربر در نهایت بتواند به یک سایت خاص برسد تا محصولی را که از قبل درباره آن اطلاعاتی دارد، پیدا کند. در این حالت، معمولا یک وب سایت منحصر به فرد وجود دارد که کاربران سعی می کنند آن را با جستجوی انجام شده توسط خود، پیدا کنند. علت این اتفاق، نداشتن اطلاعات صحیح از نام برند مورد نظر، در ذهن کاربر است.

فرض کنید که کاربری به دنبال وب سایت YouTube است. شما می توانید با ارائه مطالب در مورد آن، کاربر را به سایت خود جذب کرده و در نهایت با یک لینک او را به صفحه مورد نظرش منتقل کنید. با ارائه محتواهایی مفید و آموزشی در مورد YouTube، کاربر ترغیب می شود تا به وب سایت شما وارد شده و از محتوایتان استفاده کند. البته دقت داشته باشید که قبل از تولید محتوا در این زمینه، حتما باید تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام دهید. شما همچنین می توانید سایت های رقیب را در این زمینه مورد بررسی قرار دهید و با استفاده از فعالیت های آن ها، بهینه سازی های مناسب را انجام دهید.

چگونه برای جستجوهای تجاری بهینه سازی کنیم؟

هنگامی که کاربری جستجوی تجاری یا transactional انجام می دهد، قصد دارد که در مورد یک محصول اطلاعاتی مثل قیمت، مزایا، معایب، نحوه خرید و … را به دست بیاورد. محتوای این دسته را هدف جستجو تجاری می نامند. در این حالت باید کلمات کلیدی تجاری را هدف قرار دهید و نام دقیق برند، محصول، نوع سرویس و صنعت مورد نظر را درج کنید. در این صورت شما می توانید عملکرد خوبی در پاسخ به جستجوهای تجاری داشته باشید و با استفاده از این مقادیر، برند و کالای خود را به مشتری بشناسانید.

ابتدا برای چه نوع هدف جستجویی بهینه سازی کنیم؟

امروزه مردم خریدهای خود را تقریبا به صورت آگاهانه و با اطلاعات قبلی انجام می دهند و بعد تصمیم می گیرند تا محصول و یا خدمات مورد نظرشان را تهیه کنند. تقریبا اکثر کسب و کارها به دنبال کشف اهداف اصلی مشتریان خود هستند تا بر اساس آن ها فعالیت های خود را سازمان دهی کنند. برای اینکه بدانیم ابتدا از بهینه سازی کدام نوع هدف جستجو شروع کنیم، باید مخاطبین خود را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم بهترین خدمات را برای آن ها ارائه کنیم.

دلایل تلاش برای هدف کاربر

1. تطابق نزدیک تر با نیازهای کاربر

هنگامی که برای هدف جستجو کاربر بهینه سازی می کنید، محتوای خاصی را برای یک هدف دقیق ایجاد می کنید. این بدان معناست افرادی که به دنبال آن اطلاعات هستند، برای دیدن لینک به سایت شما مناسب تر هستند.
حدود 83٪ مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت آن شرکت مراجعه می کنند. مطالب موجود در سایت شما باید پاسخی را که شخصی به دنبال آن است، منعکس کند و بهترین پاسخ ممکن را در قبال جستجوی خود بگیرد.

2. به طبقه بندی مطالب به موتورهای جستجو کمک می کند

کلمات کلیدی به اندازه گذشته اهمیت ندارند. موتورهای جستجو مانند Google تمام کلمات محتوا را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کنند تا هدف آن را به درستی طبقه بندی کنند. اشتباه نکنید کلمات کلیدی هنوز قابل استفاده هستند. اما این محتوای کلی است که باعث ایجاد تفاوت می شود.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برای “دستور العمل های سوپ مرغ” نمره خوبی کسب کنید، چه می کنید؟ اگر در ادامه مبحث از سوپ مرغ منحرف شدید و در مورد پخت مرغ نوشتید، جنبه “سوپ” از بین می رود و محتوای شما ناقص می شود در نتیجه افرادی که به دنبال این محتوا هستند باید آنها را از سایت های دیگر دریافت کنند زیرا موتور جستجو مطمئن نیست آنچه در تلاش برای انتقال آن هستید، درست باشد.

3. محتوای جذاب بیشتری ایجاد می کند

شما با ایجاد محتوای بیشتر با درک هدف جستجو کاربر می توانید اطلاعات بسیار دقیق تری نسبت به رقیبان خود به کاربران بدهید و این موضوع سبب می شود تا این افراد اعتمادشان به شما بیشتر شود و شما را به عنوان یک مرجع کامل تر و بهتر بشناسند. امروزه سایت های بزرگی را می بینیم که با ایجاد محتوای بیشتر و جذاب تر سعی بر پاسخ دادن به نیازها کاربران خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود