لینک nofollow چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد

انواع لینک های nofollow,لینک nofollow چیست,لینک نوفالو چیست

لینک nofollow چیست سوالی است که کاربران زیادی در مواجه با دنیای سئو و بهبود کسب و کار خود در دنیای اینترنت با آن مواجه می شوند. تگ نوفالو یکی از رایج ترین تگ ها در زبان برنامه نویسی html است و آشنایی آن برای سئو سایت بسیار اهمیت دارد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را هر چه بیشتر با این تگ آشنا کرده و چگونگی استفاده آن در سورس کد سایت را نیز با هم بررسی می کنیم. شما با مطالعه کامل این مقاله متوجه می شوید که تگ نوفالو چه تاثیر شگفت انگیزی بر سئو سایت می گذارد.

لینک های follow و nofollow مبحث جدیدی در سئو نمی باشند و ابتدای شروع آن ها به حدود 14 سال پیش برمی گردد. همان طور که از اسم آن پیداست، اگر این تگ در کدهای یک صفحه قرار بگیرد مانند یک تابلو عبور ممنوع برای ربات گوگل است. شما با این تگ از گوگل درخواست می کنید که این صفحه را کراول نکند.

لینک nofollow چیست؟

لینک nofollow در سورس کد شما باید به صورت “rel=”nofollow قرار می گیرد. ما در تصویر زیر نمونه ای از استفاده تگ نوفالو در سورس کد newseo را به شما نشان داده ایم. شما برای اینکه نوفالو بودن یک لینک را بیابید می توانید با راست کلیک بر روی صفحه یا لینک مورد نظر گزینه ای که مربوط به نمایش کدهای صفحه است را کلیک کنید.

این گزینه در مرورگر firefox با نام inspect element و در مرورگر google chrome به نام view page source است.

انواع لینک های nofollow,لینک nofollow چیست,لینک نوفالو چیست

در اول مقاله برای اینکه مفهوم لینک های nofollow چیست را بهتر متوجه شوید، توضیح مختصری را برای شما بیان کردیم. استفاده از این لینک نه تنها باعث رتبه گرفتن صفحه خود نمی شود بلکه از رتبه گرفتن صفحه مقصد نیز جلوگیری می کند. یعنی اگر شما از این صفحه به صفحه دیگری لینک دهید، تغییری در رتبه صفحه مقصد ایجاد نمی شود.

تفاوت بین لینک های follow و nofollow

اگر بتوانید بخوبی لینک های nofollow چیست را درک کنید تفاوت آن با لینک های فالو را به خوبی متوجه می شوید. در ادامه مثالی را برای درک بهتر شما از تفاوت این دو قرار داده ایم. برای این کار ما دو لینک که مقصد آن ها صفحه اصلی وب سایت ما است را برای شما قرار داده ایم که اولی لینک فالو و دومی لینک نوفالو است.

لینک های follow و nofollow,لینک های nofollow,لینک های nofollow چیست

همان طور مشاهده می کنید تفاوت این دو کد در قرار دادن nofollow در تگ a است. ما در اول مقاله به شما گفتیم که شناخت هر چه بیشتر تگ نوفالو می تواند تاثیر زیادی بر سئو سایت شما بگذارد. اما واقعا چه تاثیری بر سئ وشما می گذارد. چگونه وقتی گوگل آن صفحه را کراول نمی کند، رتبه شما را در نتایج جستجوی خود بالا می برد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه لینک های nofollow در سئو سایت تاثیر می گذارد؟

همان طور که قبلا گفته شد، گوگل لینک های نوفالو را دنبال نمی کند یا به طور تخصصی تر، گوگل لینک های نوفالو را کراول نمیکند. حال چطور این داستان می تواند بر سئو سایت شما تاثیر بگذارد. آیا واقعا این لینک ها در گوگل رتبه نمی گیرند؟

برخی بر این باورند که لینک های nofollow رتبه شما را در گوگل تغییر می دهند. حال این تغییر می تواند افزایش رتبه لینک مقصد باشد اما نه در همه ی موارد.

آمارها نشان داده است که گوگل به لینک های nofollow سایت های قوی اهمیت بیشتری میدهد تا لینک های follow سایت های ضعیف.

به طور کلی اگر با مفهوم لینک nofollow چیست آشنا شدید متوجه می شوید که ما قصد نداریم بررسی کنیم کدام لینک ها اثر بیشتری بر سئو سایت دارند. شاید انواع لینک های nofollow تاثیر مستقیمی بر سئو سایت نگذارد ولی تاثیر غیر مستقیم آن می تواند نتیجه بسیار خوبی برای شما در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.

لینک های nofollow در بخش هایی استفاده می شود؟

به طور کلی هر لینکی که تگ nofollow در آن قرار بگیرد را لینک های نوفالو می گویند. برای درک بهتر لینک های nofollow چیست، در ادامه نمونه هایی از بخش های که لینک آن ها به صورت نوفالو است را آورده ایم:

  • بخش نظرات در وبلاگ ها یا به اصطلاح کامنت هایی که کاربران در انتهای وبلاگ می گذارند.
  • شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و… .
  • لینک هایی که از صفحات فروم و تالار های گفتمان و انجمن ها دریافت می شود.
  • وب سایت های خبری
  • پست های مهمان
  • و …

لینک هایی که از موارد بالا دریافت می شود عمدتا نوفالو می باشد. شاید بتواند بازدید شما را افزایش دهد ولی روی پیج رنک شما تاثیری نمی گذارد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: معرفی برترین ابزارهای سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

در ادامه لیستی از وب سایت های معروف که تمام لینک هایی که از آن ها دریافت می کنید nofollow است، را آورده ایم:

  • com
  • YouTube
  • Wikipedia
  • Reddit
  • Twitch
  • Medium

یکی دیگر از لینک هایی که باید دارای تگ nofollow باشد لینک های پولی است. منظور از لینک های پولی، لینک هایی است که شما برای آن مبلغی را پرداخت کرده اید. مانند رپورتاژ آگهی ها و بک لینک های پولی. این لینک ها می تواند شامل لینک های تبلیغاتی باشد.

مزیت های استفاده از تگ nofollow در برخی از لینک ها

لینک های نوفالو

اگر بخوبی ماهیت لینک nofollow چیست را درک کنید، متوجه می شوید که گوگل بی دلیل این تگ را طراحی نکرده و همان تاثیر غیر مستقیم می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. انواع لینک ها در دنیا اینترنت وجود دارند که می توانند با نوفالو بودنشان تاثیرات شگرفی را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از مزیت های این نوع لینک ها را با هم بررسی می کنیم.

افزایش ترافیک سایت با لینک های nofollow

مفهوم کلی لینک های nofollow چیست شما را به این ابهام می رساند که چگونه این لینک ها می تواند به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک کند. در مبحث قبلی وب سایت های معروفی را آورده ایم که تمام لینک های آن به صورت نوفالو هستند.

اگر وب سایتی مانند کورا که برای پرسش و پاسخ است به شما لینک دهد، بازدید شما را بیشتر می کند. در وب سایت های یوتیوب و ردیدیت و … نیز به همین صورت است. رپورتاژ آگهی نیز لینک آن به صورت نوفالو است ولی باعث افزایش ترافیک شما می شود.

با تگ nofollow از کاهش اعتبار وب سایت خود جلوگیری کنید!

لینک های خروجی سایت و لینک های ورودی که از سایت های نامعتبر دریافت می کنید ممکن است اعتبار شما را به خطر اندازد. لینک های خروجی سایت به راحتی می تواند اعتبار وب سایت شما را کاهش دهد. اگر در لینک های خروجی که مقصد آن ها وب سایت های نامعتبر است از تگ نوفالو استفاده کنید، اعتبار شما به خطر نمی افتد. این جریان برای لینک های ورودی نیز می تواند به همین صورت باشد.

استفاده از تگ nofollow برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط گوگل

در لینکی که شما از تبلیغات وب سایت های بزرگ دریافت می کنید، از تگ nofollow استفاده شده است. این نوفالو بودن لینک ها همیشه مورد توجه گوگل قرار می گیرد و تاثیر مثبتی در رتبه آن ها می گذارد.

شاید در مرحله اول باعث بهبود پیج رنک شما نشود ولی می تواند بازدید خوبی را برای شما ایجاد کند. اما اگر شما از تگ نوفالو در بک لینک ها و رپورتاژ آگهی ها استفاده نکنید توسط گوگل جریمه میشود و حتی ممکن است سایت شما توسط گوگل پنالتی شود.

در نتیجه با شناخت بیشتر اینکه لینک nofollow چیست می توانید از جریمه های سنگین و ضربات سنگینی که ممکن است به وب سایت شما وارد شود، جلوگیری کنید.

جلوگیری از duplicate content (محتوای تکراری)

در سایت شما ممکن است دو لینک مختلف با انکر تکست مختلف به یک صفحه داخلی یا خارجی لینک داده شود. حال اگر شما در یکی از آن ها تگ نوفالو استفاده نکنید، دچار مشکل محتوای تکراری شده و تاثیر منفی بر رتبه شما در گوگل و کاهش رنک شما در صفحات جستجوی گوگل می شود.

سخن آخر

با شناخت کامل لینک nofollow چیست به خوبی می توانید تاثیر لینک های follow و nofollow را بر سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه اول در صفحات اول گوگل را درک کنید. با بررسی انواع لینک ها شاید به این نتیجه برسید که لینک ها نوفالو تاثیر مستقیم بر سئو شما نگذارد ولی بی اعتنایی به آن می تواند ضربات سنگینی به وب سایت شما وارد کند. با بررسی لینک های خروجی سایت و بررسی سایت هایی که می خواهید لینک ورودی از آن ها دریافت کنید، بهترین و بیشترین بهره را از تگ های نوفالو ببرید.

ادامه…

انواع لینک های nofollow,لینک nofollow چیست,لینک نوفالو چیست

لینک های nofollow در سئو سایت اهمیت زیادی دارند. گوگل در حال تکامل ویژگی لینک nofollow می باشد و به همین منظور ویژگی های جدیدی را برای آن معرفی کرده است تا به وسیله آن گوگل ماهیت لینک ها را بهتر متوجه شود.

دو link attributes که به ”rel=“nofollow اضافه شده اند شامل موارد زیر می باشند:

  • ”rel=“sponsored:

شناسایی لینک های موجود در وب سایت که در ارتباط با تبلیغات، حامی مالی و چیزهای مشابه هستند.

  • ”rel=“ugc:

شناسایی لینک هایی که محتوای آن توسط کاربران تولید شده است؛ مثل نظرها و مقاله های انجمن.

در ادامه باید بگوییم که با هر کدام از این ویژگی ها باید به گونه ای رفتار شود که یک فاکتور رتبه بندی می باشند. این یعنی که دیگر به این ویژگی ها مثل قدیم بی توجهی نخواهد شد.

چرا نمی شود به طور کامل به این لینک ها بی توجهی کرد؟ در ادامه توضیحات گوگل در این مورد را مشاهد می کنیم:

لینک ها شامل اطلاعات با ارزشی هستند که به ما کمک می کند تا کیفیت جستجو را تقویت کنیم؛ مثل عبارات داخل لینک که نوع محتوایی که به آن اشاره می کنند را برای ما بیان می کنند. رویارویی با انواع لینک های موجود به ما کمک می کند تا بهتر بفهمیم الگوی لینک سازی نامناسب چگونه است. با استفاده از این این الگو دیگر امکان ندارد که ما اطلاعات مهم را از دست بدهیم. در عین حال، دیگر برخی از صاحبان وب سایت ها نمی توانند از لینک های بی ارزش استفاده کنند.

در ادامه بررسی می کنیم که این تغییرات چه تاثیری در روند سئو سایت و صاحبان وب سایت های مختلف دارد.

آن چیزی که صاحبان وب سایت ها و سئوکاران باید بدانند

Link attributes هنوز هم از اهمیت بالایی برخودار هستند. هنوز هم به همان اندازه مهم می باشند که تبلیغات و لینک های حامیان مالی را به منظور جلوگیری از جریمه های احتمالی، مسدود می کنید. گوگل ترجیح می دهد که از حامی مالی استفاده کند اما nofollow ها هم مشکلی ندارند.

نیازی به تغییر ویزگی های موجود نیست. در واقع شما برای بهبود سئو سایت خود نیازی ندارید که هیچ کدام از لینک های nofollow موجود را تغییر بدهید. گوگل برای هر کدام از آن ها جایگاه مخصوصی در نظر گرفته است.

سئوکاران و صاحبان وب سایت ها نیازی ندارند که تغییری در ویژگی لینک های nofollow مربوط به تبلیغات و اسپانسرها به وجود بیاورند. البته به این نکته دقت داشته باشید که گوگل استفاده از ”rel=“sponsored را پیشنهاد می کند.

چگونه از ویژگی های جدید لینک های nofollow استفاده کنیم؟

در یک لینک، می شود از چندین ویزگی استفاده کرد. به عنوان مثال ”rel=“ugc sponsored برای لینکی که مربوط به اسپانسر بوده و همچنین با محتوای ساخته شده توسط کاربر نیز مرتبط است، مناسب می باشد. گوگل اعلام کرده است که هیچ attribute اشتباهی وجود ندارد که از آن استفاده کنید؛ به غیر از مواردی که می خواهید از sponsored links استفاده کنید.

در واقع نکته اصلی این است که هر لینکی که به شکل واضح در ارتباط با حامی مالی باشد، باید از sponsored“ یا ”nofollow“ در آن استفاده شود.

تاثیر این تغییرات از امروز شروع می شود

این ویژگی های لینک؛ یعنی nofollow ،sponsored و ugc شروع به کار کرده اند. ویژگی های sponsored و ugc به عنوان راهنما شناخته می شوند. Nofollow هم طبق روال قبلی تا March 2020 عمل خواهد کرد که در این مدت با آن نیز به عنوان یک راهنما رفتار می شود.

با اینکه هیچوقت پیشنهاد نمی شود که با nofollow شروع به کار کنید، آن دسته از افرادی که از ویژگی nofollow استفاده کرده اند، باید به شکل جدی استفاده از ویژگی های جدید را در روند کار خود قرار بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود