ضروری

نکات مهم در ثبت دامنه

آموزش انتخاب دامنه,آموزش ثبت دامنه,انتخاب بهترین دامنه

دامنه چیست؟

منظور از دامنه همان آدرس اینترنتی سایت است. به عنوان مثال www.newseo.ir دامنه برند نیوسئو می‌باشد. حال این دامنه به چند زیر شاخه تقسیم بندی می‌شود. نام دامنه و پسوند دامنه اصلی‌ترین اجزای آن هستند که امروز در این مقاله آنها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم و من تلاش خواهم کرد نکات ثبت دامنه را به بهترین و ساده ترین شکل ممکن به شما یادآوری کنم. در مثال بالا newseo نام دامنه و ir. پسوند دامنه می‌باشند.

نکات انتخاب دامنه سایت

اولین نکته در آغاز یک کسب و کار با زیرساخت تجارت الکترونیک ثبت دامنه است و نکاتی که باید در هنگام ثبت دامنه یا همان دامین مد نظر داشته باشید آنقدر مهم است که بنده در جلسات آموزشی خویش بارها بدان اشاره کرده ام …

این روزها همه نام دامنه‌های مختلف اینترنتی که مدنظرشان هست را برای هر تجارتی ثبت می‌کنند. دامنه یا همان دامین، مجموعه ای از حروف و اعداد است که می‌توان با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر، به سایت مورد نظر دست پیدا کرد. نام دامنه؛ نشانی اینترنتی وب سایت شماست و از دید برندسازی ارزش بسیار زیادی دارد.

بنده بارها شده برای ثبت یک دامنه روزها و یا حتی هفته ها فکر کرده ام تا بتوانم دامنه‌ای را انتخاب کنم که بهترین باشد و در آینده از ثبت آن پشیمان نشوم. 

به صورت کلی دو نکته بسیار مهم در انتخاب دامنه باید مد نظر قرار بگیرد:

یک اینکه کاربران نتوانند در مرورگر آن را به اشتباه تایپ کنند و دیگری اینکه به راحتی در ذهن ماندگار شود. (یک هجایی باشد)

دو مورد بالا برای دامنه‌های بیزینس‌های بسیار بزرگ مطرح است و حتی گاهی شرکت‌ها برای خرید این دامنه‌ها میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند ولی شما هم به اندازه خود می‌توانید نکات مهم ثبت دامنه را رعایت کنید.

اما به صورت جزئی بهتر است برای انتخاب دامنه سایت موارد ذیل را مد نظر قرار دهید:

1. کوتاه بودن دامنه

با این که شما می‌توانید تا 60 کاراکتر را در نام دامنه خود قرار دهید یکی از نکات مهم ثبت دامنه همین کوتاه بودن آن است و هر چه نام دامنه کوتاه‌تر باشد به خاطر سپردن آن ساده‌تر است و به این ترتیب مخاطبان بیشتری خواهید داشت (این همان داستان یک هجایی بودن دامنه است). برخی مطالعات نشان داده کاربران معمولا نمی‌توانند نام دامنه‌ای را که بیش از 12 کاراکتر دارد، به راحتی به خاطر بسپارند. (نگاهی به دامنه معروف اینترنتی ایران مثل دیوار، زنبیل، بامیلو، فینال یا همین نیوسئو بندازید …)

2. معنادار بودن نام دامنه

قطعا هر چه نام دامنه معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است دامنه انتخابی شما دربردارنده موضوع فعالیت سایت و حوزه‌ای تجارت شما باشد که در آن فعالیت می‌کنید. خلاصه این که بهتر است حداقل یکی از عبارات کلیدی را که در مرحله برنامه‌ریزی برای سایت در نظر گرفتید در دامنه سایت جای دهید که البته این مهم برای سئو سایت هم مفید است.

برای نمونه اگر می‌خواهید برای رستوران خود سایتی تهیه کنید، بهتر است واژه food را در آن بگنجانید. معمولا توصیه می شود از گنجاندن واژه‌های فینگیلیش در نام دامنه حتی الامکان خودداری شود، با این حال شاید در برخی موارد چنین کاری چندان هم بد نباشد؛ مثلا برای یک سایت فروش کالا می‌توان از واژه kala نیز در نام دامنه استفاده کرد که نمونه بارز آن سایت بزرگ digikala است.

نکته‌ی جالب توجه این است که برخی افراد متخصص که قصد راه اندازی وبسایتی شخصی دارند باید از نام و نام خانوادگی خود برای ثبت دامنه استفاده نمایند. سایت هایی هستند که به عنوان سایت های پیشنهاد نام دامنه فعالیت می کنند. بهتر است از آن ها کمک بگیرید.

domain-globe-1000x675

3. حرف به جای عدد یا کاراکتر

با این که در نام دامین خود می‌توانید از عدد یا کاراکترهایی نظیر (-) نیز استفاده کنید، بهتر است حتی الامکان از حروف برای آن بهره بگیرید و از اعداد و عبارت‌های دیگر پرهیز کنید، زیرا به این صورت دامنه‌تان شکل ظاهری بهتری خواهد داشت.

در زمان خرید دامنه سایت، یک سری کاراکترهای ممنوعه هم باید مد نظر شما قرار بگیرند که در ذیل لیست شده‌اند:

# , _ , ( , ) , = , +

بعد از دقت به نکات نام دامنه و پس از این که چند نام مختلف برای دامنه مورد نظر خود انتخاب کردید، باید ببینید دامین انتخابی شما آزاد است یا خیر. برای این کار وبسایت های زیادی وجود دارد. می توانید به سایت میهن‌نیک مراجعه کرده و نام مورد‌نظر را در باکس جستجوی آن تایپ کنید و دکمه جستجو را بزنید تا از وضعیت آزاد بودن دامنه مد نظر خود مطمئن شوید.

دامنه های ناموجود، دامنه هایی است که قبلا از سوی فرد دیگری ثبت شدند و فعلا امکان ثبت آنها وجود ندارد. اما اگر دامنه‌ای آزاد باشد می توانید براحتی و در حد چند دقیقه آن را برای خود ثبت کنید. انتخاب دامنه خوب بسیار مهم است اما اگر حتما روی نام خاصی اصرار دارید و قبلا ثبت شده است، می‌توانید پسوند‌های دیگر دامنه را برای آن نام در نظر گرفته و به ثبت برسانید. فقط باید در نظر داشته باشید نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید برای یک برند دیگر نباشد.

بارها پیش آمده زمانی که یکی از مشتریان منِ امیر قمصری اصرار زیادی برای داشتن دامنه‌ای داشته است که آزاد نیست و فرد دیگری در حال استفاده از آن است، با تماس با صاحب کنونی دامنه و تعاملات مادی و معنوی توافقی جهت انتقال دامنه به فرد جدید صورت گرفته است.

4. دامنه با پسوند دات کام یا دات آی آر یا … ؟

با این که پسوند com. آشناترین و رایج ترین پسوند اینترنتی در دنیاست اما پسوندهای دیگری نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه پسوند org. برای نام سازمان های دولتی یا مردم نهاد پیشنهاد می‌شود اما هر کشوری پسوندی منحصر به فرد دارد که نشانگر ثبت دامنه در همان کشور است. این دامنه برای ایران به شکل ir. است.

مزایای دامنه با پسوند ir.

نخست آنکه هزینه ثبت این نوع دامنه بسیار کمتر از دامنه‌های بین المللی است.
دوم امکان تاثیر تحریم های بین المللی بر دامنه شما تقریبا از بین می رود.
سوم آن که امکان کلاهبرداری و دزدیده شدن دامنه تقریبا از میان می رود؛ زیرا عامل اصلی اجرایی این دامنه، یک نهاد رسمی در ایران است و برای ثبت و انتقال دامنه مدارک زیادی را این نهاد طلب می کند.
مزیت چهارم این است که بسیاری از واژه هایی که با پسوند com. ثبت شده‌اند با پسوند ir. آزاد بوده و می توانید به راحتی آن را به نام خود ثبت کنید.

ولی من همیشه گفته ام و باز هم می گویم که بهترین حالت ثبت دامنه برای پسوند ها حالتی است که بتوانیم هم com. را داشته باشیم و هم ir. که خدایی نکرده در طولانی مدت دیگران از دامنه و برند شما سوء استفاده نکنند.

نکات بالا نکاتی است جهانی و چیزی نیست که فقط من به آن اعتقاد داشته باشم. گاهی این سوال برای دانشجویانم پیش می‌آید که آیا امیر قمصری به تنهایی این موارد را باور دارد؟ در پاسخ باید بگویم خیر، این موارد برای انتخاب نام دامنه جهانی هستند.

یک مثال واضح از رعایت تمام نکات دامنه، دامنه نیوسئو است …

www.newseo.ir

  • این دامنه شامل هیچ کاراکتر ممنوعه و حتی عدد نیست.
  • یک سیلابی بوده و براحتی به ذهن سپرده می شود.
  • در آن کلمه سئو وجود دارد که دقیقا به بیزینس مربوط به سایت می‌پردازد.
  • هیچ کس نمی‌تواند آن را اشتباه تایپ کند، حتی افرادی که تسلط کمی به زبان انگلیسی دارند آن را صحیح تایپ می‌کنند.
  • پسوند com. این دامنه عموما بالا نمی‌آید و مربوط به سال 2002 می‌باشد؛ یعنی قابلیت خرید را ندارد و از طرفی چون مربوط به یک ایرانی نیست نمی‌تواند در طولانی مدت از برند نیوسئو سوء‌استفاده کند.

تاثیر دامنه بر سئو

تاثیر سئو بر دامنه سایت

در بخش دوم مقاله قرار است به تاثیر سئو بر دامنه و بالعکس آن را بررسی کنیم.

دانستن اینکه نقش دامنه در سئو سایت چیست بسیار مهم است، بنابراین افزایش اطلاعات در این زمینه به شما کمک می‌کند تا در مسیر بهتری گام بردارید. همیشه بر تاثیر نکات سئو سایت تاکید کرده‌ام، پس انتظار می‌رود این موضوع را جدی بگیرید.

گوگل از فاکتورهای بسیار زیادی برای رتبه‌بندی صفحات سایت‌های موجود در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. طبیعتا دامنه سایت و در نظر گرفتن بهترین دامنه برای سئو کمک بسیار زیادی به شما در بهبود و افزایش رتبه سایتتان خواهد کرد. همانطور که پیش‌تر گفتم پیدا کردن یک دامنه مناسب مسئله‌ای است که باید قبل از اینکه طراحی سایت و یا لینک‌سازی‌های مربوط به آن شکل گیرد، آن را مورد بررسی قرار دهید.

پسوند دامنه و تاثیر آن در سئو

برای انتخاب پسوند دامنه سایت و داشتن بهترین تاثیر دامنه بر سئو بهتر است که اول از همه به موقعیت جغرافیایی مخاطبین خود دقت کنید. دامنه‌هایی که به صورت عمومی هستند، اولویت بالاتری در مناطع جغرافیایی دارند. در واقع منظور این است که اگر شما کاربری ایرانی هستید، پسوند .ir که برای کشور ما در نظر گرفته شده است، شانس و احتمال بیشتری برای کسب رتبه‌های برتر نسبت به پسوند .com دارد. این خود یکی از مهمترین موارد نقش دامنه در سئو می باشد.

تمامی کشورهای جهان دارای یک پسوند دامنه منحصر به فرد هستند که در بخش اول مقاله (نکات ثبت دامنه) به آن اشاره شد. ir. پسوندی است که برای کشور ما در نظر گرفته شده است. آن دسته از سایت ها که فعالیت هایشان در ارتباط با ایران باشد، از این پسوند برای دامنه خود استفاده می کنند.

نکاتی که در بالا ذکر شد، این مسئله را بیان می کند که پسوند دامنه به طور کلی بستگی به چگونگی وب سایت شما دارد. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که پسوند مورد استفاده خود را سریعا برای دامنه خود ثبت کنید تا بهترین تاثیر دامنه بر سئو را داشته باشید.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های پسوندها با هم، مخاطبین آنهاست. همانطور که می‌دانیم، هدف اصلی موتورهای جستجو از جمله گوگل، بهبود رضایت کاربران است. برای گوگل بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه‌ها اهمیت بالایی دارد، در نتیجه موتورهای جستجو بسته به اینکه انطباق بین پسوند دامنه و مخاطبین چه میزانی باشد، رتبه‌ای برای سایت شما در نتایج جستجو در نظر می گیرند (البته قطعا در کنار سایر نکات مهم سئو).

نقش دامنه در سئو

تاثیر تغییر دامنه در سئو سایت

سئو یک فاکتور تعیین کننده اصلی در مورد این موضوع است؛ بنابراین واضح است که انتقال دامنه به یک دامنه‌ی جدید بر روی تمامی فعالیت های سئو سایت شما تاثیر می گذارد. مسئله ای که وجود دارد این است که باید بدانیم این اثرات تا چه میزانی هستند و اینکه چگونه می شود آن ها را در جهت بهبود سئو به کار برد.

برخی از صاحبان وب سایت های تازه کار، ممکن است که پیامدهای تغییر دامنه را به خوبی متوجه نشوند و به خوبی اهمیت و نقش دامنه در سئو را متوجه نشده باشند. آن ها باید بدانند که اگر یک دامنه جدید را برای کسب و کار اینترنتی خود در نظر می گیرند، تمام لینک های ارزشمند و فعالیت های مربوط به لینک سازی از بین می رود. همچنین این تغییرات تاثیر اساسی بر روی میزان جذب ترافیک طبیعی وب سایت می گذارد.

چرا برخی می خواهند دامنه خود را تغییر دهند؟

براساس نکات ثبت دامنه که پیش تر به آن اشاره کردم، در اکثر اوقات صاحبان وب سایت سعی می‌کنند که از تغییر دامنه سایت خودداری کنند. با این حال در برخی از شرایط ممکن است که برای دستیابی به نام دامنه‌ی بهتر و لزوم برندینگ نام دامنه تغییر کرده و بهترین دامنه برای سئو انتخاب شود. با توجه به تحقیقات و بررسی که در این زمینه داشته‌ام، اصلی‌ترین دلایلی که صاحبان وب سایت‌ها دامنه خود را تغییر می‌دهند می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • نام دامنه سایت خود را دوست ندارند
  • دامنه عملکرد خوبی ندارد
  • تغییر در کسب و کار اینترنتی بوجود آمده است
  • خواستن یک دامنه سطح بالاتر
  • کاربران و مشتریان انتقادات زیادی به نام دامنه دارند

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش ریدایرکت دامنه ir به comپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نقش دامنه موضوعی

دامنه موضوعی یکی از بهترین گزینه ها است که برای انتخاب بهترین دامنه برای سئو می توانید از آن استفاده کنید. این نوع از دامنه‌ها در چندین سال‌ اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و همچنین می‌شود به خوبی برای کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها در گوگل رتبه بسیار خوبی کسب کرد.

امیدوارم که با استفاده از مطالبی که گفته شده به خوبی ماهیت دامنه و نقش دامنه در سئو را فهمیده باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد تغییر دامنه سایت خود را دارید حتما مطالعات زیادی در این زمینه انجام دهید تا مشکلی جدی برای کسب و کار اینترنتی شما به وجود نیاید. بعلاوه می‌توانید با یک جلسه مشاوره از نیوسئو، ریسک انتخاب و تغییر دامنه را کاهش دهید.

سخن پایانی

این مواردی که گفته شد، همگی به عنوان فاکتورهای مهم تاثیر دامنه بر سئو نقش زیادی دارند. شما همچنین بهتر است که تعداد کاراکتر و نحوه نوشتن نام دامنه را با استفاده از نکات مهم آموزش سئو پیاده‌سازی کنید.

24 نظر در مورد مقاله “ نکات مهم در ثبت دامنه ” ثبت شده است
  1. حسین شجاعی

    سلام منم اتفاقا یه مقاله از شتابان هاست میخوندم درباره اصول انتخاب نام دامنه چیست ؟ 10 نکته ی طلایی برای ثبت دامنه (Domain)
    که میگفت ابزار Lean Doman Search برای انتخاب دامنه خیلی متونه کمک کنه من استفاده کردم خوب بود.
    ممنون از مقاله خوبتون


    • امیر قمصری

      ممنونم که اطلاعات خوبت رو اینجام گذاشتی حسین عزیزم
      به شدت ایران به شما نیاز داره


  2. مهدیه

    سلام من سایت فروش محصولات بوتان دارم
    اسم سایت ماbutaneshopp
    الان مقالات خوبی داریم صفحه اول گوگل هستیم اما چند تا سایت رقیب داریم که محتوای ضعیفی دارن اما قدیمی هستن
    و دامنه همه آنها مثل باbutane شروع شده.
    مجبوریم بوتان رو بزاریم تو نامه دامنه؟
    دامنه رو چیز دیگه انتخاب کنیم ممکن وقتی سرچ میکنن محصولات بوتان ما نشون داده نشیم؟
    یا اینکه تغییر بدید به butan kadeبهتر نیست؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      نام دامنه مثل گذشته روی سئو اثر نداره دیگه
      زیاد نگرانش برای بحث سئو نباشید. بیشتر به برندینگ فکر کنید


  3. محمد نصیری

    درود بر جناب آقای مهدی
    شما در این دامنه به چندین نکته در مورد ثبت دامنه که در مقاله اشاره شده دقت نکردید که با هم این نکات مهم را بررسی می کنیم.
    1- نام دامنه باید معنادار باشد که در حال خاضر برای خواندن کلمه انگلیسی این دامنه مشکل بوده و به آسانی نمی توان آن را ادا کرد.
    2- حروف تکرار شونده در داخل دامنه که حرف e می باشد بسیار مشکل ساز بوده و باعث می شود به راحتی به در ذهن باقی نماند و باعث اشتباه تایپی می شود.
    امیدوارم توانسته باشم نکات را بخوبی یادآوری کنم.


  4. hosein

    سلام
    من میخوام یک دامنه com انتخاب کنم متاسفانه توی سایت web.archive.org این دامنه رو درسال 2011 ثبت کردند , بعداز یک سال هم تمدید نشده وفعلا آزاده توی گوگل هم صفحه ای ازش ایندکس شده نیست . ایا با ثبت دامنه به مشکل بر میخورم یانه ؟ ایا گوگل پنالتی یا جریمه شده ؟
    2 – برای یک سایت موزیک ادرس musicnasl.com که با دامه ای آر رو هم خالی داره مناسبه ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      باید سایت بررسی شود و اینکه ارتباطی با گوگل پنالتی ندارد.
      از نظر اسم دامنه مشکلی ندارد.


  5. Captcha

    درود
    من واقعا تعجب میکنم وقتی میبینم بسیاری از فعالان در حوزه اینترنت و سایت داران گرامی، نام دامنه بسیار نامنسابی رو انتخاب میکنن. جالبه که بسیاری از این ها در اینده و در زمان ثبت شرکت خود با این نام دچار مشکل میشن. پس بهتره در همون ابتدای کار با کارشناسی مشروت بشه در این مورد
    ممنون


  6. خدایاری

    سلام
    من مقالات بسیاری رو در مورد ثبت دامنه مطالعه کردم. مدیران کسب و کاری که به دنبال ثبت دامنه برای شرکت های خود هستن باید واقعا به این موضوع توجه داشته باشن. تاثیر یک دامنه خوب، به جا افتادن اون نام هم کمک شایانی میکنه.
    تشکر از مقاله خوبتون


  7. رسول زادگان

    سلام نکته ای که در مورد ثبت دامنه با .ir و .com بسیار عالی بود متشکرم از شما


  8. ﺛﺒﺖ ﺩاﻣﻨﻪ

    اﻳﻦ ﺩﻭ ﺗﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﻛﻠﻲ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﺪ ﺧﻴﻠﻲ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﺎﺵ ﻭﺑﻤﺴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻢ ﻛﻤﻲ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻦ

    یکی اینکه کاربران نتوانند در مرورگر آن را به اشتباه تایپ کنند و یکی اینکه به راحتی در ذهن ماندگار شود (یک هجایی باشد).

    ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻤﻨﻮﻧﻢ


  9. hamed

    سلام
    “حرف به جای عدد یا کاراکتر” که گفتید خیلی خوب بود . بعضی ها فک می کنن واسه تک تک کاراکترهای دامنشون باید پول بدن خیلی مخفف میزارن مثلا 2onya یا 93ia . بعضیام که کل دامنشون عدده باید شماره حفظ کنیم


  10. مسعود شریفی

    این سایت هایی که دو سه کلمه ای اند خیلی پر ماجران چون همش می پرسن خط فاصله داره یا سر هم نوشته میشه .


  11. elmira

    من برای راه اندازی یک سایت خواستم دامنه انتخاب کنم بعد کلی جستجو متوجه شدم دامنه ای که انتخاب کردم قبلا ثبت شده با فرد صاحب دامنه تماس گرفتم گفت 5 میلیون تومان علی الحساب واریز کنید . واقعا عجب بازاری شده این خرید و فروش دامنه


  12. طراحی سایت

    این مقاله تون خیلی مفید بود
    انتخاب نام دامنه مهم ترین بخش یه سایته که نیاز به دقت زیاد داره .
    موفق باشید


  13. الهه

    دامنه نیوسئو خیلی عالیه و این برند خودش یک نمونه دامنه خوب برای مدیران سایت ها به حساب میاد .


  14. مریم

    سلام و خدا قوت.من این مقاله رو به طور کامل مطالعه کردم. برای اسم فروشگاه عمده فروشی مواد غذایی و بهداشتی بهomdemarket رسیدیم . ممنون میشم شما هم نظرتونو بفرمایید.


    • امیر قمصری

      با سلام
      خوبه به نظرم.اما عالی نیست


  15. کانفیگ دایرکت ادمین

    ایا نداشتن فاکتورهایی همچون همخوانی دامنه با فعالیت موردنظر تاثیری شگرفی خواهد گذاشت و یا جنبه شتاب دهنده دارد؟


    • امیر قمصری

      با سلام
      جنبه شتاب دهنده دارد


  16. مریم

    البته توضیح بدم که easybuy رو برای فروشگاه جزئی فروشی در نظر گرفتیم یه شرط اینکه برای فروش عمده easyomde انتخاب بشه. گفتم شاید درست توضیح ندادم توی قبلی.


    • امیر قمصری

      دامنه های اعلام شده در کامنت قبلی اصلا مناسب نیستند
      لطفا نکات ثبت دامنه را به صورت کامل مطالعه نمایید


  17. مریم

    سلام و تشکر از اطلاعات عالیتون.به نظرتون دامنه omdebar برای فروشگاه عمده فروشی مواد غذایی و بهداشتی مناسبه؟
    یا easyomde مناسبتره؟ چون احتمالا بعد از یه مدت فروشگاه به صورت فروش جزئی هم راه اندازی میکنیم فکر میکنیم بهتره که اسماشون شبیه باشه تا مشخص بشه متعلق به یک مجموعه هستن. بنابراین دو اسم easyomde و easybuy رو در نظر گرفتیم.
    ممنون میشم اگه نظرتون رو درباره دامنه easyomde و omdebar بفرمایید.


    • امیر قمصری

      با سلام
      هیچکدام مناسب نیست دوست عزیز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود