آموزش ریدایرکت 301

حذف ریدایرکت,ریدارکت یک دامنه به دامنه دیگر,ریدایرکت 301

در تغییر مسیر صفحات اولین و مهم ترین ریدایرکتی که باید بشناسید، ریدایرکت 301 است. ریدایرکت های زیادی برای تغییر مسیر صفحات وجود دارد، اما ما در این مقاله قصد داریم این ریدایرکت را هدف قرار دهیم و همه آنچه که شما برای آشنایی بیشتر و پیاده سازی این تغییر مسیر نیاز است را به شما آموزش دهیم. این آموزش ریدایرکت 301 برگرفته از تجربیات ما روی اجرای سئو در وب سایت های مختلف است.

اگر قصد دارید این تغییر مسیر بسیار مهم را به بهترین شکل، انجام دهید، حتما تا انتهای محتوا، همراه ما باشید.

ریدایرکت 301 چیست؟

در ابتدای آموزش ریدایرکت 301 باید ابتدا شما را با مفهوم این ریدایرکت آشنا کنیم.

تغییر مسیر یا همان ریدایرکت 301 انتقال دائمی یک صفحه وب به صفحه ای دیگر است. این ریدایرکت، تغییر مسیر http صفحه را نشان می دهد.

منظور از کلی تغییر مسیر یا ریدایرکت این است که ما با یک دستور مشخص، کاربر را به صورت خودکار مسیرش را تغییر می دهیم و وی را وارد یک صفحه دیگر می کنیم.

به زبان ساده، ریدایرکت 301 به مرورگر می‌گوید: «این صفحه به‌طور دائم منتقل شده است. این مکان جدید است و ما قصد بازگرداندن آن را نداریم.» مرورگر نیز پاسخ می دهد: «من هم اکنون کاربر را به آنجا منتقل می کنم!»

چه زمانی باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد؟

همان طور که گفتیم برای انتقال دائم یک صفحه، باید از این ریدایرکت استفاده کرد اما چه زمانی نیاز است که این انتقال دائم برای یک صفحه، انجام شود:

ایجاد آدرس صفحه جدید

آدرس یک صفحه معمولا با یک مشخصه یکتا، ساخته می شود. مثلا نام یک محصول یا کلمه کلیدی یک صفحه یا… . حالا اگر بنا به دلایلی بخواهید این نام یکتا را تغییر دهید، می توانید روی آدرس صفحه نیز ریدایرکت ایجاد کنید تا نام url نیز تغییر کند.

یکی از تسک هایی که کارشناسان سئو به عنوان بهینه سازی سئو داخلی، باید انجام دهند، بهینه سازی url هاست. در بهینه سازی urlها می بایست عنوان url را تغییر داد یا کتگوری یا ساب کتگوری یک محصول یا صفحه بلاگ را عوض کرد. در این حالت چون آدرس صفحه، تغییر می کند، می بایست با ریدایرکت 301 کاربر را به آدرس جدید، منتقل کرده و به مرورگر نیز با این ریدایرکت، موضوع تغییر مسیر را اطلاع دهیم.

در این حالت، بات های گوگل نیز از این به بعد، آدرس جدید را به‌جای آدرس قدیمی یک صفحه، کراول می کنند.

نکته بسیار مهم: به عنوان مهم ترین نکته آموزش ریدایرکت 301 باید بدانید که برای تغییر مسیر با کد 301 نباید بدون بررسی و تحلیل، این فرآیند را انجام دهید و همین طور حواستان به تعداد تغییر مسیرها نیز باید باشد.

حذف یک صفحه سایت

زمانی که بدانید ریدایرکت 301 چیست این موضوع را نیز متوجه خواهید شد که یکی از کاربردهای ریدایرکت 301، زمانی است که بخواهید یک صفحه را حذف کنید. به عنوان یک نکته مهم فراموش نکنید که پس از انجام پروسه حذف صفحه از گوگل می بایست لینک حذف شده را با ریدایرکت کد 301 به یک صفحه جدید منتقل کنید.

حذف ریدایرکت,ریدارکت یک دامنه به دامنه دیگر,ریدایرکت 301

این مهم ترین کاربرد ریدایرکت 301 و در انجام آن نیز بسیار دقت کنید تا کاربر را اشتباهی به مسیر نادرست، منتقل نکنید.

آیا می توان صفحه ریدایرکت شده با کد 301 را بازگردانیم؟

طبق گفته‌ی گوگل، ریدایرکت 301، بهتر است حداقل به مدت یکسال حفظ شود؛ زیرا بایستی تغییرات ایجاد شده به طور مداوم توسط خزنده‌های گوگل شناسایی شوند. جان مولر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ریدارکت 301 بعد از انتقال بایستی تا چه زمانی باقی بماند، اینطور پاسخ می‌دهد: “یک سال، حداقل زمانی است که بایستی سپری شود.” 

اما چرا یک سال؟

بعد از ریدایرکت یک دامنه به دامنه دیگر با استفاده از ریدایرکت 301، بایستی حداقل یک سال زمان بگذرد؛ زیرا شناسایی این انتقال و تغییرات ایجاد شده توسط گوگل حدودا یک سال طول می‌کشد. چنانچه ریدایرکت‌ها کمتر از یک سال نگهداری شوند، ممکن است گوگل به اندازه کافی لینک‌ها را کراول نکرده و متوجه این انتقال دائم نشود.

چه مدت بایستی ریدایرکت‌ها را برای جا به جایی سایت نگه داشت؟

جان مولر در ابتدای صحبت‌های خود در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی، به این مسئله اشاره می‌کند که برای ریدایرکت دامنه یا سایت، بایستی از ریدایرکت 301 استفاده کرد. کارشناسان سئو از دو نوع ریدایرکت در وبسایت‌ها استفاده می‌کنند، ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302.

ریدایرکت 301 به گوگل اعلام می‌کند که صفحه برای همیشه منتقل شده است، در حالی که ریدایرکت 302 انتقال موقت را نشان می‌دهد. انتقال سایت، یک تغییر دائمی است، درنتیجه استفاده از ریدایرکت 301 بهترین و صحیح‌ترین گزینه است.

جان مولر می‌گوید: ما در گوگل سعی داریم تا هر چند ماه یکبار، تمامی صفحات را بازپردازش کنیم. بسیاری از صفحات در اکثر مواقع چک می‌شوند. اما با این حال، تعداد زیادی از صفحات باقی می‌مانند و ما بایستی برای بررسی آنها اولویت بندی انجام دهیم.

هنگامی که یک url تغییر می‌کند، سیستم ما نیاز دارد تا چندین بار فرمت redirect را مشاهده کند، تا بتواند آن را در حافظه خود جای دهد و به آن عادت کند. برای اینکه مطمئن شوید صفحه ریدایرکت شده توسط گوگل مشاهده شده است یا خیر، ما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک سال آن را حفظ کنید.

ریدایرکت دامنه اصلا کار ساده‌ای نیست؛ زیرا بایستی برای این کار تمامی صفحات خود را به صفحات مشابه در دامنه جدید ریدایرکت 301 کنید. همچنین اگر در سایت قبلی خود صفحاتی را دارید که مایل نیستید آنها را هم‌چنان نگه دارید، نیازی نیست که آنها را به url جدید ریدایرکت کنید.

نکته دیگری که در این خصوص بسیار اهمیت دارد این است که شما بایستی تمامی رفرنس‌ها، به خصوص بسترهایی که از آنها بکلینک دریافت کرده‌اید را مطابق با آدرس جدید آپدیت کنید. برای اینکه تاثیر منفی انتقال سایت را بر روی سئو سایت به حداقل برسانیم، یک سال کمترین زمانی است که بایستی ریدایرکت 301 نگهداری شود. برای شفافیت بیشتر بایستی بگوییم که شما میتوانید ریدایرکت‌‌ها را بیشتر از یک سال نگهداری کنید و برای حذف ریدایرکت هیچ اجباری وجود ندارد. 

 

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود