آموزش نوشتن بریف محتوا

آموزش نوشتن بریف محتوا,بریف محتوا,بریف محتوای آموزشی

یکی از ابزارها و مهارت های مهم در زمینه تولید محتوا و سئو، ایجاد کیفیت و جذابیت در نحوه نوشتن بریف محتوا است. بریف یک محتوا قابلیت ارائه اطلاعات مختلف از بخش های اساسی و با اهمیت را به صورت دارد و به نوعی نقشه راه برای افراد است. از طرفی ایجاد محتوایی هدفمند و جذاب با استفاده از سبک بریف محقق خواهد شد.

با توجه به این مسئله که هدف هر محتوا متفاوت است، موارد زیادی در دل بریف محتوا باید مطرح گردد که توسط نویسنده و استراتژی محتوا بیان می شود. در این مقاله به طور کلی به آموزش نوشتن بریف محتوا و تاثیر و نقش آن در سئو هر محتوا خواهیم پرداخت.

بریف محتوا چیست؟

بریف محتوا توسط تولید کننده و استراتژیست محتوا ایجاد خواهد شد و به مطابقت آن با اهداف بیزینس یا کسب و کارها و کیفیت حداکثری آن کمک خواهد نمود. نویسندگان برای نوشتن بریف محتوا اطلاعات گسترده ای از اهداف، لحن و سبک نوشتاری، کلمات کلیدی و جزئیات سئو سایت و سایر موارد یا عوامل را مورد استفاده قرار می دهند.

از طرفی Content Brief شامل دستورالعمل هایی خاص و ضروری است که به عنوان منبع ارزشمند و مهمی برای مخاطبان هدف بوده و اطمینان سازی از برند برای مخاطبان مختلف است. بنابراین بریف مرجع خوبی برای نویسنده محتوا است،  تا به کمک آن نتیجه و خروجی یک محتوا مورد انتظار کاربران متنوع و بسیار زیاد یا مشتریان بالقوه و بالفعل قرار گیرد.

هدف اصلی نوشتن بریف محتوا

اهداف هر محتوا با توجه به نوع کسب و کارها متمایز است و در واقع بریف کانتنت مانند ابزار یا رابطی، پیام اصلی کارفرما و نویسنده محتوا را به طور شفاف، دقیق و کاربردی بیان خواهد کرد. بنابراین اصلی ترین هدف بریف در هر محتوایی، انتقال و ارسال ساده و در عین حال به صورت تاثیرگذار پیام کارفرما یا مسئول به کارشناس یا تولید کننده محتوا بوده که در نهایت بر کیفیت نتیحه کاری نیز بیشترین اثر را دارد.

درستی و دقت در انجام بریف برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است که فرایند کلی تولید محتوا را با مشکلات پیچیده و زحمت را بی فایده کند. بنابراین هدف اصلی بعد از نگارش بریف، اهداف جزئی تری نیز در درون خود دارد که شامل توجه به مخاطبان هدف، بیان اصل موضوع، پیام کلیدی و دیگر موارد برای رشد و ارتقاء محتوا در سئو و جذب بیشتر  مخاطبین یا مشتریان است.

آموزش نوشتن بریف محتوا,بریف محتوا,بریف محتوای آموزشی

اهمیت بریف محتوا چیست؟

اعتماد به این موضوع که محصول یا خدمت ارائه شده انتظار و هدف مورد نظر فرد را محقق کرده و دستیابی به آنچه مورد تقاضای نهایی مشتریان و کاربران است با کمک یک بریف باکیفیت و عالی انجام خواهد شد.

بنابراین برخی از عوامل یا فاکتورهایی که با اهداف مشتریان یک محصول سازگار است با نوشتن بریف محتوای خوب و درجه یک قابل دسترسی است. به طور کلی از علل اهمیت بریف کانتنت عبارتند از:

  1. شفاف سازی بیشتر جهت افزایش اطمینان به کیفیت و کاربرد محصول همسو با نیاز و درخواست مشتریان
  2. صرفه جویی در زمان و منابع جهت پیگیری از بازنویسی یا دوباره نویسی غیر ضروری و بی اهمیت
  3. برآوردن طیف گسترده انتظارات مشتریان و کاهش نیاز به بازبینی محتواها
  4. کمک به بهبود سطح کیفی محتوا با ارائه هدایت و راهنمایی کاربران از طریق لحن، سبک نوشتن و ساده بودن
  5. آسان شدن همکاری بین نویسنده و کارفرما و رسیدن به نتیجه مورد نظر با بهترین عواقب
  6. کمک به رسیدن مقصود مورد نظر و افزایش همکاری دو جانبه
  7. امکان تولید هر نوع محتوای صوتی، تصویری یا متنی برای هر هدف یا محصول و خدمت

ویژگی های بریف محتوا

بهترین نوع بریف برای هر مدل محتوای تبلیغی یا معمولی با اهداف گوناگون باید دارای خصوصیات منحصر به فردی باشد. رعایت و ارائه بهتر هر کدام از این موارد باعث تاثیرات بیشتر محتوا بر افراد استفاده کننده و به طور کلی دستیابی به نتایج مورد نظر کارفرمایان خواهد شد. از جمله مهم ترین ویژگی های بریف محتوا عبارتند از:

۱) شفاف و واضح بودن اهداف بریف

یکی از ویژگی های الزامی بریف در انواع محتوا مشخص بودن اهداف کارفرما یعنی آنچه مایل به دستیابی آن دارد، است. این گزینه به نویسنده یا تولیدکننده محتوا کمک خواهد کرد تا بتواند درک درستی از هدف نوشتن و نحوه سنجش محتوا داشته باشد و موفقیت بهتری نیز کسب کند.  وضوح بیان در بریف برای تمامی سطوح کاربران خواهد بود و باید به این نکته توجه زیادی گردد.

۲) توجه به مخاطب هدف

مخاطب شناسایی، کلیدی طلایی برای گسترش دیجیتال مارکتینگ و تولید محتواهایی ارزنده در سئو است. بر این اساس شناخت سلایق، علایق اکثریت، نقاط مورد پسند مشتری و به طور کلی جمعیت شناسی و شرح حال مخاطبین هدف، برای نویسندگان راحت تر بوده و نیازهای مخاطب به خوبی در محتوا در نظر گرفته خواهد شد. شناسایی و طرح محتواهایی که بتواند هر نوع نیاز کاربران را برطرف کند به کمک این ویژگی بریف محتوا ساده و به نحو احسن انجام خواهد شد.

۳) رعایت دستورالعمل های کسب و کارها

در هر بریف کانتنت انواع مختلفی از دستورالعمل های لازم الاجرا برای نویسنده محتوا وجود دارد که عمل به آن ها باعث ارتقا کیفیت محتوا خواهد شد. بر این اساس وجود و انجام دستورالعمل های محتوایی بیزینس ها از جمله لحن برند، نوع و پیام برند، قالب و نوع یا فرمت محتوا، سبک یا روش مورد استفاده محتوانویسی است. این موارد باعث ایجاد اطمینان از مطابقت محتوا و برند مطرح شده خواهد شد. بنابراین دستورالعمل های بریف باعث هماهنگی و هم خوانی برند با محتوا بوده و به انتقال بهتر پیام کارفرما نیز کمک خواهد نمود.

۴) تعیین فرمت یا قالب محتوا

تعیین نوع و فرمت محتوا در قالب های متن، تصویر یا صوتی و انتشار آن در فضاهای مجازی و آنلاین یکی از مواردلازم برای محتوا و  مورد توجه و مهم در تولید مطالب و مقالات است. بنابراین باید فرمت محتوا را که از جمله اینفوگرافی، ویدئو، پست وبلاگ و غیره است معین گردد تا قالب بندی محتوا به بهترین شکل انجام گردد. در این حالت سایر ابزارهای مورد استفاده تولید کننده نیز بهتر تشخیص داده شده و مورد استفاده می گردد.

۵) کاربرد دقیق کلمات کلیدی

تعیین کلمات کلیدی اصلی و فرعی نیز از دیگر ویژگی های دارای اهمیت در فرایند نوشتن بریف محتوا است. انتخاب این کلمات کاربردی با توجه به گوگل یا موتورهای جستجوگر انجام شده و در اختیار نویسندگان محتوا قرار خواهد گرفت. کاربرد این ویژگی در بریف باعث بهینه سازی محتوا یا ایجاد ارتباط و لینک بین مخاطبان هدف و نوشته خواهد شد. در این حالت تنها از طریق مرورگرها امکان تعیین کلمات کلیدی و اساسی  وجود دارد.

۶) تعیین زمان ارسال

تعیین زمان یا مهلت تحویل هر محتوا اهمیت زیادی دارد زیرا مدیریت زمان هم برای کارفرما و هم تولیدکننده محتوا مهم بوده و اطمینان از دریافت به موقع آن همواره باعث برنامه ریزی بهتر خواهد شد. بنابراین زمان نوشتن و ارسال یا دریافت برای هر دو طرف اهمیت دارد.

بریف محتوایی,زیرساخت های محتوایی,محتوا نویسی

بخش های اصلی بریف محتوا

در نوشتن بریف محتوا انجام بخش های مختلف برای نویسندگان محتوا کمک خواهد کرد تابا برنامه ریزی بهتر توانایی ایجاد یک محتوای برتر نسبت به دیگررقیبان را داشته باشند.  بنابراین از بخش های کلیدی و اصلی بریف عبارتند از:

  • نمای کلی پروژه و اهداف و محدوده آن در کنار رعایت دستورالعمل ها
  • ارائه اطلاعات پیش زمینه درباره موضوع محتوا و آمار و روش تحقیقی
  • تشخیص و انتقال تمامی پیام های کلیدی به مخاطب
  • ارائه و طرح مشخصات محتوا و عناصر چند رسانه ای محتوا
  • تعیین شکل محتوا همراه با رعایت دستورهای زبانی یا دستورالعمل های نگارشی
  • بیان تمامی اهداف و آنالیز رقبا برای پیشی گرفتن بر دیگران
  • ارائه جدول زمانی پروژه و نقاط عطف یا محدودیت ها
  • ارائه بودجه حدودی پروژه در بریف کانتنت

سوالات متداول درباره نوشتن بریف محتوا

در ادامه به سوالات متداول شما در این حوزه، پاسخ می دهیم:

۱) آیا برای بریف کانتنت به دریافت آموزش تخصصی نیاز است؟

هر نویسنده محتوا برای رسیدن به بهترین نتایج و ارتقاء کاری خود در کنار امکان همکاری بیشترین با کارفرمایان بهتر است که از آموزش بریف یا دیگر موارد مرتبط با سئو دانش کافی کسب نماید.

۲) مهم ترین ویژگی بریف برای انواع محتواها کدام است؟

رعایت دستورالعمل ها و شناخت مخاطب هدف از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های موجود در هر بریف برای انواع مقالات یا محتواهای دارای فرمت متنوع است.

۳) نحوه تشخیص کلمات کلیدی و اصلی برای محتواهای بریف چگونه است؟

از طریق گوگل و مرورگرهای آن امکان دریافت کلمات کلیدی اصلی و فرعی بریف محتوا و افزایش بهبود هر نوع محتوا وجود دارد.

نتیجه گیری

بریف محتوا خلاصه ای از محتوای تولیدشده است که مسیر حرکت را به نویسندگان نشان خواهد داد. برای ایجاد بریف باید دستورالعمل هایی رعایت شود تا بهترین نتیجه از عملکرد آن به دست آید. از طرفی عناوین، مشتریان، اهداف و ددلاین در کنار نوع قالب و فرمت محتوا از بخش های مختلف هر بریف هستند که تنها افراد دارای مهارت و تجربه به خوبی توانایی استفاده و کاربرد صحیح این موارد را خواهند داشت.

در نوشتن بریف هر محتوا شناخت ویژگی ها و مخاطبان هدف در کنار استفاده از دانش محتوانویسی باعث ایجاد ارتباط بهتر بین کارفرما و تولیدکنندگان محتوا خواهد شد. با این وجود کارفرما و مسئول محتوا باید با همکاری و راهنمایی دقیق نوع بریف و محتوای مناسب برند را تهیه نمایند. در این مقاله نیز آموزش نوشتن بریف محتوا و خصوصیات و بخش های مهم این قسمت از یک محتوا مطرح گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود