الگوریتم MUM گوگل چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

الگوریتم مام گوگل، الگوریتم MUM گوگل

زمانی که الگوریتم MUM گوگل معرفی شد، همه متخصصین سئو به این نتیجه رسیدند که گوگل ساز و کار خود را برای جستجو بهتر کاربران به طور کلی تغییر داده است. به گفته گوگل، همه باید تصور خود از ربات‌های گوگل و آنچه که برای رساندن کاربر به هدف جستجو انجام می‌دهند را کاملاً از ذهن خود پاک کرده و به دیدگاه جدیدی برسند. موتور جستجوی غول پیکر گوگل، آخرین بروز رسانی خود را به عنوان پاسخی که ما به دنبال آن بودیم تا جستجوی اینترنتی را بصری‌تر و فراگیرتر کنیم، راه اندازی کرد.

در حالی که نوآوری‌های قبلی مبتنی بر یادگیری ماشین (machine learning) بر اساس چندین مدل آموزش برای وظایف مختلف است، هدف در MUM استفاده از تنها یک مدل برای همه وظایف مربوط به indexing، بازیابی اطلاعات و رتبه بندی است.

ساده‌سازی مدل‌های یادگیری ماشین (machine learning) مزایای زیادی برای عملکرد جستجو دارد، اما قبل از اینکه بتوانید به طور کامل متوجه شوید که بزرگترین تغییر با الگوریتم MUM گوگل چه چیزی را نشان می‌دهد، ابتدا باید بفهمید که در اینجا با چه چیزی سروکار داریم.

الگوریتم MUM گوگل چیست؟

MUM مخفف Multitask Unified Model است. این یک فناوری جدید برای جستجوی گوگل در نظر گرفته شده که برای اولین بار در می 2021 معرفی شد. در پاییز سال 1401 که این بروز رسانی معرفی شد، اساتید سئو سایت متوجه شدند که گوگل اکنون با هوش مصنوعی یا درک و پردازش زبان طبیعی کار می‌کند و به پرسش‌های جستجوی پیچیده با داده‌های چندوجهی پاسخ می‌دهد.

MUM چند زبانه است و اطلاعات را از فرمت‌های رسانه‌های مختلف برای پاسخ به سؤالات پردازش می‌کند. MUM علاوه بر متن، تصاویر، ویدئو و فایل‌های صوتی را نیز درک می‌کند و این خود یک پیشرفت بزرگ در الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود.

الگوریتم مام گوگل، الگوریتم MUM گوگل

الگوریتم MUM گوگل چگونه کار می‌کند؟

در پاییز سال 2021 گوگل الگوریتم MUM گوگل را به عنوان الگوریتم تکامل یافته خود به همگان معرفی کرد. الگوریتمی که به گفته کارشناسان گوگل، 1000 برابر برتر و قوی‌تر از الگوریتم BERT است. هر دو آن‌ها از فناوری پردازش زبان طبیعی (natural language) بهره می‌برند اما مام گوگل فراتر از آنچه که تصور کنید، ظاهر شده است.

MUM برای بهبود کیفیت جستجو گوگل آماده سازی شده و از چندین فن‌آوری تشکیل شده تا نتایجی که به کاربران نمایش داده می‌شود، بهتر و از لحاظ معنایی نزدیکی زیادی به هدف کاربر از جستجو باشد.

وظایفی که به عهده الگوریتم MUM گوگل است:

  • الگوریتم MUM باید یک درک درست و کاملی از دانش جهان داشته‌باشد
  • این الگوریتم باید بتواند تمامی 75 زبان زنده دنیا را درک کند. لازمه این موضوع، آشنایی با زبان‌ها با مدل زبانی خودشان است
  • در کنار این موارد باید توانایی بالایی در درک تصاویر، صداها و ویدیو برای جستجو داشته‌باشد

طبق اظهارات گوگل درباره این الگوریتم می‌توان موارد زیر را استنباط کرد:

  • هدف گوگل در استفاده از این الگوریتم، این است که جستجو به زبان‌های مختلف را در سطح بین المللی به یک سطح کیفی مشترک برساند. این یعنی کیفیت نتایجی که به کاربران در ایالات متحده آمریکا نمایش داده می‌شود، می‌بایست با کیفیت داده نمایش داده‌شده با کاربران ما با آی پی ایرانی، یکی باشد.
  • هدف دیگر گوگل در استفاده از الگوریتم مام گوگل، این است که تمامی داده‌ها در قالب‌های مختلف رسانه را به طور کامل بررسی کنید و بهترین نتایج را به کاربران هنگام جستجو نمایش دهد. این یعنی هدف گوگل در نمایش داده‌ها به کاربر، روی محتوای متنی تمرکز ندارد، بلکه سعی دارید در قالب‌های مختلف رسانه، یعنی ویدیو، تصویر و… بهترین و باکیفیت‌ترین نتایج را نمایش دهد.

الگوریتم مام گوگل، الگوریتم MUM گوگل

مقایسه دو الگوریتم BERT و MUM

الگوریتم BERT مخفف عبارت (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) در سال 2019 معرفی شد و تغییرات اساسی در نمایش داده‌ها در جستجو کاربران در گوگل، ایجاد کرد. کاربران بعد از این بروز رسانی نتایج بهتری را در گوگل می‌دیدند و تقریباً متوجه این تغییرات شده بودند. اما این پایان داستان نبود. گوگل با بررسی‌های که انجام داد متوجه شد که هنوز باید موتور جستجوگر خود را بروزتر کند. این شد که با معرفی الگوریتم MUM گوگل تغییرات 1000 برابر قوی‌تر و بهتر در کیفیت نمایش داده‌ها به کاربران، ایجاد کرد.

آیا الگوریتم MUM گوگل یک فاکتور رتبه بندی در نتایج گوگل است؟

شاید با توجه به اطلاعاتی که تا اینجای کار درباره الگوریتم مام گوگل دریافت کردید، به نتیجه برسید که این الگوریتم خود، یک عامل رتبه بندی صفحات در نتایج گوگل است و باعث تغییرات اساسی در رتبه سایت‌ها می‌شود، اما سخت در اشتباهید. قطعاً این الگوریتم روی رتبه صفحات مختلف سایت‌های مختلف، اثرگذار است. چون برخی از صفحات به اشتباه در نتایج اول گوگل قرار گرفته‌اند و این الگوریتم در راستای نمایش لینک‌های باکیفیت به کاربران، سایت‌هایی که به درستی براساس اصول سئو سایت، بهینه سازی نشده‌اند را با افت رتبه روبرو می‌کند.

به گفته گوگل، این الگوریتم فاکتور رتبه بندی محسوب نمی‌شود اما صاحبان وب سایت‌ها می‌بایست هوشمندانه‌تر در بحث تولید محتوا برای صفحات مختلف، عمل کنند و در تلاش باشند که باکیفیت‌ترین محتواها را به کاربران هدف خود، نشان دهند.

مام گوگل یک مدل هوش مصنوعی زبان است که با فن‌آوری‌های مختلف سعی بر این دارد که داده‌های بهتری را به کاربران در زمان جستجو کلمات کلیدی مختلف، نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود