نزدیک به دو دهه است، ما به دنیایی عادت کرده ایم که تحت تسلط موتورهای جستجوی سنتی بوده است. با این حال با پیشرفت فناوری، اکنون شاهد کاهش ترافیک جستجوی ارگانیک و افزایش جستجوی صفر کلیک هستیم. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Perplexity، Claude و Gemini گوگل، در حال تغییر چشمگیر نحوه ی جستجوی ارگانیک هستند.
پاسخ فوری گوگل و موتورهای جستجو
ابزارهای هوش مصنوعی و فناوری های جدید به ما امکان می دهند که به جای جستجو در صفحات وب، پاسخ های سریع و دقیق دریافت کنیم. با استفاده از این ابزارها، فرآیند جستجو از حالت سنتی به مکالمه ای و تعاملی تبدیل شده است یعنی اطلاعات بدون نیاز به کلیک کردن، به صورت خلاصه و دقیق ارائه می شود.
این فناوری ها بر ارائه پاسخ های سریع تمرکز دارند و منجر به کاهش فضای سنتی نتایج جستجو (SERP) و افزایش جستجوهای بدون کلیک شده است.
در مطالعه ای که اخیر انجام شده است، گارتنر پیش بینی کرده است که تا سال 2026، حجم جستجوهای سنتی ممکن است 25 درصد کاهش یابد. همچنین احتمال دارد با روی آوردن بیشتر کاربران به جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، ترافیک جستجوی سنتی تا 50 درصد افت نماید. جستجوی صفر کلیک، به ویژه برای کسب وکارهایی که به ترافیک جستجوی سنتی و ارگانیک وابسته اند می تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.
سؤال این است: چگونه می توانیم در مواجهه با افزایش مداوم استفاده از موتورهای پاسخ دهی هوشمند، همچنان در نتایج جستجو دیده شویم؟
گامی دیگر به سوی جستجوی صفر کلیک
تغییراتی که با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی تولیدگر، مانند ChatGPT و دیگر پلتفرم های مشابه، در فرآیند جستجو ایجاد شده، عامل دیگری در افزایش نتایج بدون کلیک است.
سال هاست که به دلیل افزایش ویژگی های جدید در نتایج جستجوی گوگل (SERP)، فضای نتایج سنتی کاهش یافته است. برندهایی که به طور مداوم در بالای نتایج جستجوی گوگل رتبه داشته اند، با گذشت زمان افتی جزئی در ترافیک خود را تجربه کرده اند.
در سال های اخیر، نتایج جستجوی گوگل (SERP) تغییرات چشمگیری داشته اند. اکنون، اولویت به قطعه های ویژه (Featured Snippets)، پنل های دانش و خلاصه های تولیدی هوش مصنوعی داده می شود. این تغییرات در نتایج جستجو، فضای کمتری برای جستجوهای ارگانیک سنتی باقی گذاشته اند.
امروزه به دلیل وجود اسنیپت Zero-Click، حدود 60 درصد از جستجوهای گوگل به کلیک منجر نمی شوند. با اضافه شدن جتستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی و افزایش نتایج صفر کلیک احتمالا این درصد افزایشی خواهد بود.
در تصویر زیر آمار نتایج حاصل از جستجوهای بدون کلیک را در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشاهده می کنید که به شدت در حال افزایش هستند.
بهینه سازی برای جستجوی صفر کلیک
پلتفرم های هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، اطلاعات را مستقیماً به کاربران ارائه می دهند بدون اینکه آن ها را به وب سایت های دیگر هدایت کنند.
به عبارت دیگر، کاربران می توانند پاسخ ها و اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت فوری و بدون نیاز به کلیک بر روی لینک ها دریافت کنند. این رویکرد باعث می شود که برندهایی که به سئو وابسته اند، در جذب ترافیک دچار چالش شوند و نیاز به بهینه سازی برای جستجوی صفر کلیک داشته باشند.
جستجوی سنتی در حال کاهش است. برندها دیگر فقط برای رتبه بندی در گوگل رقابت نمی کنند؛ بلکه در حال رقابت برای دیده شدن در پلتفرم های هوش مصنوعی هستند، که قوانین آن ها به طور بنیادی متفاوت است.
ظهور بهینه سازی موتورهای مولد (GEO)
بهینه سازی موتورهای مولد (GEO) یک فرآیند در حال تحول و نوظهور است. GEO به بهینه سازی محتوا برای قرارگیری در پاسخ های تولید شده توسط برنامه ها و مدل های هوش مصنوعی می پردازد. این مدل ها شامل ابزارهایی مانند ChatGPT ،Gemini، گوگل AI ،Claude و Perplexity هستند. هدف GEO این است که برندها در پاسخ های هوش مصنوعی دیده شوند و با تغییرات جدید در جستجوی آنلاین هماهنگ شوند. با توجه به پیشرفت فناوری، اهمیت بهینه سازی موتورهای مولد (GEO) روز به روز در حال افزایش است.
ChatGPT در حال حاضر به طور میانگین حدود 3 میلیارد جلسه (جلسه شامل تمام تعاملات و تبادل ها بین کاربر و ابزار هوش مصنوعی ) در ماه دارد. هرچند ChatGPT هنوز از 80 میلیارد جلسه جهانی گوگل در ماه فاصله دارد، اما قطعاً این آمار توجه شما را به خود جلب می کند.
آیا GEO همان سئو است؟
اگر زمان زیادی را به مقایسه نتایج تولید شده توسط پلتفرم هایی مانند Perplexity و ChatGPT صرف کرده باشید، متوجه خواهید شد که نتایج حاصل از جستجوی هوش مصنوعی به طرز چشمگیری با نتایج جستجوی گوگل متفاوت هستند.
GEO (بهینه سازی موتورهای مولد) و SEO (بهینه سازی موتور جستجو) هر دو به بهبود دیده شدن محتوا کمک می کنند، اما رویکردها و اهداف آن ها متفاوت است. در حالی که سئو به بهینه سازی محتوا برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجوی سنتی متمرکز است؛ GEO به طور خاص بر نحوه دیده شدن اطلاعات در پاسخ های تولیدی هوش مصنوعی تأکید دارد. انتقال از بهینه سازی سنتی موتورهای جستجو (SEO) به بهینه سازی موتورهای مولد (GEO) نیاز به استراتژی های جدیدی دارد که با نحوه عملکرد این پلتفرم ها همخوانی داشته باشد.
تأثیر بهینه سازی موتورهای مولد (GEO) بر استراتژی های سئو
بسیاری از مشتریان نیوسئو پرسیده اند که آیا ظهور پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز به رویکرد جدیدی در سئو سایت دارد؟ همچنین مایل بودند بدانند که آیا تکنیک های سنتی سئو سایت همچنان کاربرد دارند؟
در دنیای جدید جستجوی دیجیتال، با ظهور پلتفرم های هوش مصنوعی، برخی از عناصر بهینه سازی موتورهای مولد (GEO) برای سئو اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. با همه تغییرات حاصل در جستجوها، هنوز هم تکنیک های سنتی سئو سایت برای بهینه سازی وب سایت ها مهم هستند. البته نکات و استراتژی های خاصی وجود دارند که می توانند تأثیر بیشتری بر دیده شدن برند شما در جستجوی صفر کلیک داشته باشند.
در محیطی که پاسخ ها به طور مستقیم از طریق هوش مصنوعی ارائه می شوند، شما باید بر روی جنبه هایی تمرکز کنید که در نتایج هوش مصنوعی بهتر دیده شوید. این جنبه ها می توانند شامل تولید محتوای مناسب، استفاده از داده های ساختار یافته و افزایش مرجعیت برند شما در منابع معتبر باشند.
سیگنال های لازم برای افزایش دیده شدن در موتورهای پاسخ دهی هوش مصنوعی
بر اساس تحقیقات منتشر شده و آزمایش های تیم نیوسئو تا به امروز، دریافتیم که سیگنال های زیر برای افزایش دیده شدن در موتورهای پاسخ دهی مانند ChatGPT و Perplexity اهمیت دارند:
- داده های ساختاریافته (اسکیما): بر روی عوامل کلیدی و تاثیرگذار مانند (افراد، مکان ها، مفاهیم) تمرکز کنید. از عبارات و نام های شناخته شده استفاده کنید و زمینه ای فراهم کنید تا هوش مصنوعی اهمیت آن ها را درک کند. سعی کنید در محتوای خود به منابع معتبر لینک دهید. عوامل کلیدی موجود در محتوای خود را توسط اسکیما نشانه گذاری کنید تا دیده شدن در نتایج هوش مصنوعی را افزایش دهید.
- استنادها (ذکر برند شما در منابع معتبر): ChatGPT به منابع و اطلاعات معتبر اهمیت زیادی می دهد. این بدان معناست که اگر نام برند شما در این منابع ذکر شود، شانس بیشتری برای دیده شدن در پاسخ های ChatGPT خواهید داشت. برای بهبود عملکرد برندتان، به هدف گیری و همکاری با منابع معتبر بپردازید. کارکردن با منابع معتبر، می تواند کمک کند تا برند شما در پاسخ های هوش مصنوعی بهتر نمایان شود.
- زبان طبیعی و کلمات کلیدی طولانی: به جای اینکه فقط به دنبال بهینه سازی محتوا برای یک یا چند کلمه کلیدی مشخص باشید، باید محتوایی تولید کنید که به سوالات و نیازهای متنوع و پیچیده کاربران پاسخ دهد.
حالا بیایید هر یک از این سه رکن تاثیرگذار، جهت دیده شدن در جستجوی صفر کلیک را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
1. نقش اسکیماها در جستجوی صفر کلیک
ابزارهای هوش مصنوعی پاسخ ها را بر اساس الگوها و زمینه های خاصی تولید می کنند. بنابراین، محتوای شما باید به راحتی برای این موتورهای جستجو قابل فهم باشد.
داده های ساختاریافته (اسکیما) نقش حیاتی در قابل فهم شدن محتوای شما دارند. با نشانه گذاری محتوای خود با استفاده از schema، به پلتفرم های هوش مصنوعی کمک می کنید تا نهادها (مانند افراد، مکان ها، محصولات و سازمان ها) را شناسایی کرده و آن ها را برای جستجوهای مرتبط نمایش دهند.
بهینه سازی نهادها با اسکیماها، به ویژه در هوش مصنوعی از اهمیت ویژه ای برخودار است. هوش مصنوعی به شدت به اطلاعات ساختاریافته (اسکیما) متکی می باشد تا بتواند برند شما را دسته بندی کرده و در نتایج جستجو نمایش دهد.
ساختن اونتولوژی به مدل های هوش مصنوعی کمک می کند تا با تشخیص روابط بین موجودیت ها و محتوا، اطلاعات دقیق تری ارائه دهند.
اونتولوژی در علم داده و هوش مصنوعی، به یک مدل ساختاری گفته می شود که مفهوم ها، موجودیت ها و روابط بین آن ها را تعریف می کند. این مدل کمک می کند تا سیستم های هوشمند بتوانند بهتر معنی داده ها را درک کرده و به صورت دقیق تری اطلاعات را دسته بندی و تفسیر کنند.
در واقع، اونتولوژی مثل یک نقشه ی مفهومی است که نشان می دهد هر بخش از اطلاعات چطور با بقیه مرتبط است. اونتولوژی باعث می شود سیستم ها بتوانند سوالات پیچیده را با دقت بیشتری پاسخ دهند.
با ادغام اونتولوژی در ساختار وب سایت خود (از طریق schema، لینک دهی و سلسله مراتب ناوبری)، تجربه کاربری را بهینه نمایید. همچنین با ادغام انتولوژی در ساختار سایت خود به هوش مصنوعی امکان می دهید تا اطلاعات دقیقی از برند شما را نمایش دهد.
2. اهمیت منبع معتبر بودن در جستجوی صفر کلیک
مهم ترین عامل در GEO این است که برند شما توسط منابع معتبر مورد استناد قرار گیرد. به زبان ساده، برخلاف موتورهای جستجوی قدیمی که به سرعت تمام وب را جستجو می کنند، ابزارهای هوش مصنوعی این کار را نمی کنند. این ابزارها از روشی به نام تولید مبتنی بر بازیابی(RAG) استفاده می کنند. RAG یعنی پاسخ های خود را با اطلاعات معتبر و از قبل ذخیره شده ترکیب می کنند و نمایش می دهند نه با جستجو سریع در تمام وب.
اگر نام برند شما در منابع قابل اعتماد ذکر نشود، به احتمال زیاد در پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز به آن اشاره نخواهد شد.
نمایش نتایج بر اساس بازیابی نشان می دهد که برای افزایش شانس دیده شدن برند شما در پاسخ های هوش مصنوعی، باید به تلاش برای ارائه محتوای با کیفیت و همکاری با منابع معتبر بپردازید.
برای دیده شدن برند شما در ابزارهای هوش مصنوعی مهم است که نام برند شما در سایت ها و رسانه های معتبر ذکر شود. به این ترتیب، زمانی که کاربران دنبال اطلاعاتی درباره ی حوزه کاری شما هستند، ابزارهای هوش مصنوعی به برند شما به عنوان یک منبع معتبر اشاره می کنند.
استراتژی ساده است: برای اینکه برند شما در پاسخ های هوش مصنوعی دیده شود، باید نام برند شما توسط منابعی که مدل های هوش مصنوعی به آن ها اعتماد دارند، ذکر شود تا به عنوان یک منبع معتبر شناخته شوید.
به عبارت دیگر، شما باید برندتان را در وب سایت ها، رسانه ها و نشریات معتبر معرفی کنید و تلاش کنید این منابع به برند شما اشاره کنند. اشاره شدن به برند شما در منابع معتبر باعث می شود مدل های هوش مصنوعی، برند شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد بشناسند. بعد از شناخته شدن به عنوان منبع معتبر، زمانی که کاربران سوالاتی در حوزه ی تخصص شما دارند، نام برند شما در پاسخ های هوش مصنوعی ظاهر می شود.
3. استفاده از زبان طبیعی به جای تمرکز بر روی کلمات کلیدی
در سئو کردن سایت به روش سنتی اغلب بر روی کلمات کلیدی تمرکز می شود. اما در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی، زبان طبیعی حرف اول را می زند.
در هوش مصنوعی موتورهای پاسخ دهی به گونه ای طراحی شده اند که به پرسش های پیچیده و مکالمه ای پاسخ دهند. محتوای شما باید به گونه ای سازگار شود که به سوالات چندبعدی و دقیق پاسخ دهد، نه فقط هدف گذاری روی کلمات کلیدی کوتاه و خاص.
حرکت از تمرکز بر روی کلمات کلیدی به سمت لحن مکالمه ای برای موفقیت در ChatGPT و Perplexity ضروری است.
برندها باید بر ایجاد محتوایی تمرکز کنند که احساس انسانی داشته باشد. محتوای تولید شده برای رتبه گرفتن در هوش مصنوعی باید به نگرانی های واقعی کاربران پاسخ دهد. محتوا باید به گونه ای تولید و ساختار بندی شود که هوش مصنوعی به راحتی آن را درک کند.
امروزه نباید هدف تنها تولید محتوای با کیفیت برای سئو سایت باشد. بلکه باید محتوایی ایجاد شود که برای پلتفرم های هوش مصنوعی نیز قابل اعتماد و کاربردی باشد. به عبارت دیگر، محتوا باید به گونه ای باشد که سیستم های هوش مصنوعی بتوانند به آن اعتماد کنند و بر اساس آن، اطلاعات دقیق و مفیدی را به کاربران ارائه دهند.
هزینه های نادیده گرفتن جستجوی صفر کلیک
دیده شدن برند شما در موتورهای جستجو لزوماً به معنی افزایش ترافیک وب سایت نیست. آنچه مهم است این است که نام برند شما در پاسخ به سوالات مرتبط کاربران نمایش داده شود.
حضور برند شما در پاسخ های موتورهای جستجوی هوشمند به اندازه تولید محتوای شما مهم است. به عبارت دیگر، مهم است که نام برند شما در جواب های ارائه شده به سوالات کاربران ذکر شود تا بیشتر دیده شوید. اگر نام برند شما در ChatGPT ذکر نشود، برند شما در نتایج جستجو دیده نخواهد شد مانند عدم رتبه گرفتن در گوگل.
با افزایش استفاده از هوش مصنوعی جهت جستجو، به نظر می رسد مفهوم GEO، به یکی از بخش های کلیدی استراتژی های بازاریابی برندها تبدیل شود.
با تغییر شکل جستجوی ارگانیک توسط هوش مصنوعی، ما باید معیارهای خود را نیز بازنگری کنیم. جستجوهای مکالمه ای، مانند جستجو در ChatGPT، جزییات و علایقی را ضبط می کنند که تحلیل کلمات کلیدی به تنهایی نمی تواند به آن جزییات برسد.
برای دیده شدن در نتایج صفر کلیک از کجا شروع کنیم؟
اگر می خواهید درک بهتری از عملکرد برند خود در پلتفرم هایی مانند ChatGPT پیدا کنید، می توانید با تمرکز بر روی این سه حوزه شروع کنید:
- تحقیق درباره ادراک برند: بررسی کنید که پلتفرم های هوش مصنوعی چگونه حوزه کاری شما را درک می کنند. براساس درک آن ها از حوزه کاریتان، برای افزایش دیده شدن برندتان فعالیت های لازم را انجام دهید.
- تحقیق درباره محتوا: انواع محتوا و فرمت های محتوای مورد علاقه موتورهای جستجوی هوش مصنوعی را تحلیل کنید. بر روی ساختارها و فرمت هایی تمرکز کنید که با الگوریتم های هوش مصنوعی سازگار باشد. سعی کنید محتوای شما شامل عباراتی باشد که مشتریان در جستجوی خود از آن ها استفاده می کنند.
- منابع مورد استناد: منابعی که توسط ChatGPT و Perplexity برای اصطلاحات مرتبط استفاده می شوند را هدف قرار دهید و با آن ها همکاری کنید.
این مراحل می تواند به شما کمک کند تا در این فضای جدید رقابتی موفق باشید و برند خود را به شکل مؤثرتری معرفی کنید.
قبول تغییرات یا جا ماندن از جستجوی صفر کلیک
برای موفقیت در جستجوی صفر کلیک زمان آن رسیده که فراتر از اصول سنتی سئو سایت فکر کنید. با ادامه ی رشد موتورهای پاسخ دهی، بهینه سازی برای خروجی های هوش مصنوعی در حال افزایش است. تنها به کمک آموزش سئو نمی توانید در نتایج صفر کلیک بدرخشید و در کنار آن باید از آموزش های بهینه سازی برای موتورهای مولد (GEO) نیز بهره مند شوید.
به کمک GEO و SEO، می توانید جایگاه برند خود را در جستجوی سنتی و جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی تضمین کنید. با حفظ جایگاه خود می توانید اطمینان حاصل کنید، در دنیایی که تاکتیک های سنتی سئو سایت دیگر کافی نیستند، همچنان دیده می شوید. برای اینکه از رقابت جا نمانید و رشد برند خود را تضمین کنید جرکت از جستجوی سنتی به سمت جستجوی صفرکلیک ضروری است.