سئو و نقشه سایت xml – انواع نقشه سایت

انواع سایت مپ,انواع نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

تاثیر نقشه سایت در سئو و فرمت های مهم سایت مپ برای سئو سایت را در قسمت قبل این مقاله بررسی کردیم. نقشه سایت انواع مختلفی دارد. در اینجا میخواهیم به انواع سایت مپ که به آن نیاز پیدا می کنید نگاهی بیندازیم.

  1. نقشه سایت xml ایندکس

نقشه سایت xml محدودیت های زیر را دارد:

  • حداکثر 50000 آدرس url را در خود ذخیره می کند.
  • حداکثر حجم فایل در حالت غیر فشرده باید 50 مگابایت باشد.

برای ذخیره پهنای باند سرورتان می توانید نقشه سایت را با استفاده از gzip فشرده کنید. (اسم فایل چیزی مثل sitemap.xml.gz تبدیل می شود).

اما بعد از اینکه فایل را از حالت فشرده خارج کردید حجم آن نباید از مقدار گفته شده بیشتر شود.

اما اگر به هر دلیلی حجم فایل بیشتر از مقدار مذکور شد، باید آدرس های url تان را بین چندین فایل نقشه سایت xml تقسیم کنید.

همچنین این چند فایل نقشه سایت را میتوان در یک فایل XML Sitemap Index ترکیب کرد که نام این فایل معمولا sitemap-index.xml است. در اصل یک نقشه سایت برای تمام نقشه های سایت تان استفاده می شود.

انواع سایت مپ,انواع نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

برای سایت های خیلی بزرگ می توان چندین سایت مپ ایندکس ایجاد کرد. اما آگاه باشید که نمی توانید فایل های قابل ایندکس نقشه سایت را در آن جای دهید.

برای اینکه موتورهای جستجو به آسانی بتوانند هر کدام از فایل های نقشه سایت را بصورت یکجا پیدا کنند، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • سایت مپ ایندکس سایت تان را به کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) و سرویس Bing webmaster Tools ارسال کنید
  • آدرس url سایت مپ ایندکس سایت تان را در فایل robots.txt مشخص کنید. با این کار موتورهای جستجو می توانند وارد نقشه سایت شما شده و لینک های موجود در آن را پیمایش کنند.

سایت مپ تصاویر,نقشه سایت xml,نقشه سایت تصاویر

همچنین می توانید با ping کردن آن در گوگل، نقشه سایت خود را ثبت کنید.

اما به یاد داشته باشید:

گوگل دیگر به ورودی های ‏hreflang در نقشه سایت های وریفای نشده توجهی ندارد. ‏Tom Anthony می گوید منظور از وریفای، وریفای با urlهای ping است.

  1. نقشه سایت XML تصاویر

نقشه سایت های تصویری به منظور ارتقا رتبه بندی محتوای تصویری طراحی شده اند.

هرچند، در سئوی مدرن تصاویر در محتوای صفحه جاسازی شده اند تا به همراه url صفحه بررسی شوند.
بعلاوه، استفاده از نشانه گذاری ‏JSON-LD schema.org/ImageObject برای بازخوانی تصاویر در موتورهای جستجو بهتر است. چرا که نسبت به نقشه سایت تصویری xml ویژگی های بیشتری را نشان می دهد.

به این دلیل، استفاده از یک نقشه سایت تصاویر xml برای اکثر سایت ها ضروری نیست. استفاده از نقشه سایت تصاویر تنها موجب هدر رفتن زمان خزنده ها می شوند.

در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن این است که اگر استفاده از تصاویر به کسب و کارتان کمک می کند، مانند وب سایت فروش تصاویر یا سایت های تجارت الکترونیک استفاده از نقشه سایت ضروری است چون گوگل تصاویر را در Google images نمایش می دهد.

این را بدانید که تصاویر لازم نیست حتما در دامنه ای مشابه با وبسایت شما باشند تا در نقشه سایت ثبت شوند. شما می توانید از cdn تا زمانی که در کنسول جستجو وریفای شده است استفاده کنید.

  1. نقشه سایت ویدیویی

نقشه سایت ویدیو,نقشه های xml سایت - yoast seo

همانند تصاویر، اگر کسب و کارتان مبتنی بر ویدیو است، باید یک نقشه سایت ویدیویی را ایجاد کنید.

در غیر اینصورت، یک نقشه سایت ویدیو ضروری نیست.

برای صرفه جویی در هزینه پیمایش صفحاتی که در درون آنها ویدیو به کار رفته است، مطمئن شوید همه ویدیوها را با فرمت JSON-LD schema.org/VideoObject نشانه گذاری کرده اید.

  1. نقشه سایت Google News

تنها سایت هایی که با Google News ثبت شده اند باید از این نقشه سایت استفاده کنند.

اگر برای شما اینطور است، مقاله هایی که در دو روز اخیر منتشر شده اند را وارد آن کنید و همچنین دقت داشته باشید که حداکثر 1000 آدرس url در هر نقشه سایت قرار دهید . آن را به محض انتشار مقاله جدید، بروزرسانی کنید.

بر خلاف بعضی از مشاوره های آنلاین، نقشه سایت Google News از آدرس url تصاویر پشیبانی نمی کند. گوگل پیشنهاد می کند که برای مشخص کردن تصویر thumbnail هر مقاله که در Google News قرار می دهید از schema.org یا og:image استفاده کنید.

  1. نقشه سایت موبایل

این مورد برای اکثر وب سایت ها ضروری نیست.

چرا؟ چون Mueller اثبات کرده که نقشه سایت موبایل تنها برای ویژگی صفحات موبایل استفاده می شود نه برای سازگاری با گوشی های هوشمند.

پس نقشه سایت موبایل هیچ مزیتی ندارد مگر اینکه شما آدرس های url را منحصرا برای موبایل ها طراحی کرده اید.

  1. نقشه سایت html

انواع سایت مپ,انواع نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

نقشه سایت های xml نیازهای موتور جستجو را براورده می کنند. نقشه سایت html به کاربران انسانی برای یافتن محتوا کمک می کند.

سوالی که وجود دارد این است که اگر شما تجربه کاربری خوبی دارید و از لینک های داخلی وب سایت تان به درستی استفاده کرده باشید، آیا باز هم به نقشه سایت HTML نیاز پیدا می کنید؟

قسمت page views مربوط به نقشه سایت html تان را در Google Analytics را بررسی کنید.

احتمال دارد میزان آن خیلی پایین باشد، در غیر اینصورت به خوبی نشان می دهد که شما باید قسمت پیمایش وب سایت تان را بهبود بدهید.

لینک نقشه سایت html، معمولا در قسمت فوتر وب سایت قرار می گیرد. لینک هر کدام از صفحات وب سایت تان باید در این نقشه سایت وجود داشته باشد.

اگر تعداد کمی از افراد از آن استفاده می کنند و موتورهای جستجو به آن نیازی ندارند چرا که سایت شما دارای لینک داخلی قوی باشد و یک نقشه سایت XML داشته باشید، آیا باید باز هم از نقشه سایت HTML استفاده کنیم؟ من می گویم که نیازی نیست.

  1. نقشه سایت xml دینامیک

نقشه های سایت استاتیک با ابزارهای ساده ای مانند Screaming Fog ساخته می شوند. مشکلی که وجود دارد اینست که به محض اینکه یک صفحه را ایجاد و یا حذف بکنید، دیگر نقشه سایت تان غیرقابل استفاده می شود. اگر محتوای یک صفحه را اصلاح کنید، نقشه سایت به طور خودکار تگ lastmod را بروز رسانی نمی کند.

پس بهتر است که از نقشه سایت استاتیک صرف نظر کنید مگر اینکه دوست داشته باشید بعد از هر بار تغییر یکبار نقشه سایت را ایجاد و بروزرسانی کنید.

از طرف دیگر، نقشه سایت های دینامیک وجود دارند که به طور خودکار توسط سرورتان بروز رسانی می شوند تا تغییرات وب سایت را به محض وقوع منعکس کنند.

برای ساخت یک نقشه سایت دینامیک باید:

  • از توسعه دهنده تان بخواهید یک اسکریپت سفارشی برای این کار بنویسد و مطمئن شوید که توضیحات کافی را درباره اسکریپت ارائه کرده است.
  • از یک ابزار تولید نقشه سایت دینامیک استفاده کنید.
  • از یک پلاگین برای CMS تان استفاده کنید، برای مثال پلاگین نقشه های xml سایت – yoast seo

انواع سایت مپ,انواع نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

خلاصه نکات کلیدی

نقشه های سایت xml دینامیک و نقشه های سایت index، راه حل های مدرنی هستند که امروزه از آنها استفاده می شود، اما نقشه های سایت html و موبایل اینطور نیستند.

تنها در صورتی از نقشه سایت های تصویری، ویدئویی و google news استفاده کنید که رتبه بندی بهتر این نوع محتواها kpi بهتری برای شما به همراه می اورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود