سئو و نقشه سایت xml – نکات تکمیلی

ارزیابی نقشه سایت,چک لیست نقشه سایت,سایت مپ ایندکس حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 10 امتیاز : 5]

در مقالات گذشته بخش آموزش سئو سایت، از تاثیر نقشه سایت در سئو و فرمت های مهم سایت مپ گرفته تا انواع سایت مپ را با یکدیگر بررسی کردیم. در این قسمت می خواهیم نکات تکمیلی و مهم نقشه سایت xml را مطرح کنیم.

بهینه سازی سایت مپ ایندکس

حال به قسمت جالب این مقاله رسیدیم. چگونه از نقشه سایت xml برای تاثیرگذاری روی شاخص کلیدی عملکرد (KPIs) در سئو استفاده کنیم؟

تنها صفحات مربوط به سئو را در نقشه سایت xml وارد کنید.

نقشه سایت xml، یک لیست از صفحاتی است که شما پیشنهاد می دهید خزنده ها آنها را پیمایش کنند، نیازی نیست که هر صفحه وب سایت بطور مجزا پیمایش شود.

یک خزنده موتور جستجو هنگامی که وارد سایت شما می شود، یک مجوزی دارد که نشان می دهد که چه تعداد از صفحات وب سایت تان را باید پیمایش کند.

نقشه سایت xml نشان میدهد که شما می دانید که url های وارد شده در آن خیلی مهم تر از url هایی هستند که برای خزنده ها مسدود نشده اند اما در نقشه سایت نیز وجود ندارد.

شما از آن استفاده می کنید تا به موتور جستجو بگویید: “من واقعا ممنون می شوم اگر فقط تمرکز خود را روی این url های خاص بگذاری”.

اصولا این کار باعث صرفه جویی موثری در هزینه پیمایش (Crawl) می شود.

با وارد کردن تنها صفحات مربوط به سئو در آن، شما به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کنید که هوشمندانه به ایندکس آنها بپردازد.

شما باید موارد زیر را از آن مستثنی کنید:

  • صفحات غیر استاندارد
  • صفحات تکراری
  • صفحاتی که صفحه بندی شده اند
  • پارامتر یا شناسه Session مبتنی بر urlها
  • صفحات نتایج جستجوی سایت
  • آدرس url پاسخ های نظرات سایت
  • قسمت اشتراک گذاری با ایمیل
  • Url هایی که توسط فیلترها ساخته می شود و برای سئو ضروری نیستند
  • صفحات آرشیو
  • هر ریدایرکت (3xx)، وجود نداشتن صفحه (4xx)، یا صفحات خطای سرور (5xx).
  • صفحاتی که در فایل robots.txt بلاک شده اند.
  • صفحات noindex
  • صفحات منبع که با فرمت خاصی هستند (مثل pdf ها)
  • صفحات کمکی که برای کاربران مفید هستند، اما نباید به عنوان صفحات فرود استفاده شوند (مثل صفحات لاگین، ارتباط با ما، حریم خصوصی، صفحات اکانت و …)

در این قسمت می خواهم یک مثال از Michael Cattom درباره صفحات اولویت بندی شده مطرح کنم:

وب سایت تان 1000 صفحه دارد، 475 صفحه مربوط به سئو دارد، شما باید این 475 صفحه را در یک نقشه سایت xml درج کنید. در واقع از گوگل تقاضا میکنید که ایندکس صفحات باقی مانده را از اولویت خارج کند.

حال باید به گوگل بگوییم که آن 475 صفحه را پیمایش کند و بطور الگوریتمی تصمیم بگیرد که 175 صفحه را نمره A و 200 صفحه را B+ و 100 صفحه را B یا B- بگذارد. میانگین نمره قوی احتمالا مشخص می کند که کیفیت آن وب سایت بالا بوده و آن وب سایت به کاربران معرفی می شود.

در مقابل، دوباره تمام 1000 صفحه را در یک نقشه سایت وارد می کنیم، حال گوگل به این 1000 صفحه که شما اعلام کردید نگاهی می اندازد و می بیند که بیش از 50 درصد صفحات نمره D و F دارد. نمره میانگین دیگر خوب به نظر نمی رسد و ممکن است بر Session های طبیعی شما آسیب وارد کند.

اما به یاد داشته باشید گوگل فقط هنگامی از نقشه سایت xml که ارسال کردید استفاده خواهد کرد که مشخص کرده باشید که چه محتوایی در وب سایت شما اهمیت بالایی دارد.

فقط به این دلیل که صفحه ای در نقشه سایت شما نیست، ضرورتا به این معنی نیست که گوگل آن صفحه را ایندکس نمی کند.

وقتی که پای سئو به میان می آید، کیفیت تمام سایت یک فاکتور کلیدی است. برای مشاهده تمام صفحات سایت شما که گوگل آنها ایندکس کرده است از جستجوی “:site” استفاده کنید.

به محض اینکه صفحات کم کیفیت را پیدا کردید، زمان بگذارید و آنها را اصلاح کنید. این کار نه تنها برای موتورهای جستجو خوب است، بلکه تجربه کاربری بهتری را هم ارائه می دهد.

خلاصه نکات کلیدی

با محدود کردن آدرس های url نقشه سایت xml به صفحات مربوط به سئو و همچنین کاهش صفحات کم کیفیت در وب سایت تان، هزینه های پیمایش صفحات توسط خزنده ها را مدیریت کنید.

تاثیر بهینه سازی های خود را در بخش Crawl State گوگل سرچ کنسول دنبال کنید.

گزارش کامل ارزیابی نقشه سایت

در حالی که گزارش سایت مپ در کنسول جستجوی گوگل، ابزار مفیدی برای پیدا کردن هشدارها و خطاهاست (خصوصا گزارش Index Coverage که جدیدا اضافه شده است) می توانید کارهای بیشتری از یک اعتبارسنجی ساده انجام دهید.

چطور می توانید داده های ایندکس گذاری شده در نقشه سایت تان را به صورت کاربردی ایجاد کنید؟

تصور کنید که شما یک وب سایت با 131000 صفحه با کیفیت دارید. به خاطر اندازه زیاد این فایل، باید آن را به چند نقشه سایت تقسیم کنید. گوگل و schema.org مثال هایی را نشان می دهند که توصیه می کنند آنها را با اعداد نامگذاری کنید.

و نتیجه نهایی ممکن است یک چیز شبیه شکل زیر باشد:

ارزیابی نقشه سایت,چک لیست نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

از هیچکدام ار اصول نامگذاری خردمندانه استفاده نشده است.

دانستن این که 64 درصد از صفحات یک وب سایت ایندکس شده است، خیلی مفید نیست. شما باید بدانید که صفحات باقی مانده، کدام صفحات هستند.

مشکل اینست که، اگر سعی کنید خیلی عمیق روی آن تمرکز کنید، ترتیب نامگذاری نقشه سایت هیچ اشاره ای به این که کدام بخش از وب سایت تان مشکل ایندکس دارد، نمی کند.

زمان زیادی برای پیدا کردن انواع صفحات در sitemap-3 نیاز است.

در عوض نامگذاری مفهومی نقشه سایت می تواند ساختار سایت تان را منعکس کند.

نامگذاری مفهومی نقشه سایت,نقشه سایت xml

با گروه بندی انواع صفحات به نقشه های سایتی که به صورت مفهومی نامگذاری شده اند، می توانید صفحات محصولات افراد را از مسئله ایندکس اصلی تان جدا کنید. اما صفحات مقاله هم عملکرد خوبی ندارد.

برای روشن شدن دلیل این کار، نقشه سایت مقالات را به نقشه های کوچکتر بر اساس ابعاد اضافی تقسیم کنید.

ارزیابی نقشه سایت,چک لیست نقشه سایت,سایت مپ ایندکس

حال به وضوح می بینیم که مقالات مرتبط با سلامتی به درستی ایندکس نشده اند. نقشه های سایت باید انحصاری باشد، یعنی هر آدرس url تنها در یک نقشه سایت باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، تحلیل آنها خیلی سخت می شود و شما ممکن است صفحات ایندکس شده بیشتر از موارد ارائه شده را ببینید.

خلاصه نکات کلیدی

علاوه بر شناسایی هشدارها و خطاها، شما می توانید نقشه سایت xml را به عنوان یک ابزار نظارتی برای جداسازی مشکلات مربوط به ایندکس سایت مپ هایی که به صورت مفهومی نامگذاری شده اند برای نشان دادن معماری وب سایت خود استفاده کنید.

نقشه های سایت محدودیت 50.000 آدرس url را دارند. آنها دسته بندی می شوند تا کارهای عملی در صفحات ایندکس شده انجام دهند.

چک لیست نقشه سایت بهینه

با صرف زمان برای:

  • قرار دادن تگ های hreflang در نقشه سایت xml
  • قرار دادن تگ های <loc> و <lastmod>
  • فشرده کردن نقشه سایت با gzip
  • استفاده از یک فایل نقشه سایت ایندکس
  • از نقشه های سایت تصاویر، ویدیو و Google News تنها در مواقعی استفاده کنید که ایندکس آنها باعث تاثیرگذاری روی KPIs تان می شود
  • تولید خودکار نقشه های سایت xml
  • ارجاع آدرس های url های سایت مپ ایندکس در robots.txt
  • ارسال نقشه سایت به Google Search Console و Bing Webmaster Tools
  • تنها صفحات مربوط به سئو را در نقشه سایت xml وارد کنید.
  • تمام هشدارها و خطاهای نقشه سایت تان را اصلاح کنید.
  • آدرس url ها را در نقشه های سایت که به صورت مفهومی و مبتنی بر نوع صفحه نامگذاری شده اند، گروه بندی کنید.
  • داده های نقشه سایت را از GSC برای تحلیل نرخ ایندکس گذاری آن، دانلود کنید.
  • مطمئن شوید که آدرس های url تنها در یک نقشه سایت وارد شده اند.

حال به نقشه سایت تان نگاه کنید و موارد گفته شده در این مقاله را روی آن لحاظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *