مراحل نوشتن محتوای آموزشی خارق العاده

آموزش تولید محتوا,آموزش تولید محتوا آموزشی,آموزش تولید محتوای دیجیتال

نوشتن محتوای آموزشی مثل تمامی مقاله ها و محتواهای موجود، نیاز به پیروی از یکسری اصول خاص را دارد. نوشتن محتوای سایت یا هر محتوای دیگری که قرار است به صورت آموزشی باشد، نسبت به دیگر محتواها، نیاز به دقت و مهارت بیشتری در روند تولید شدن دارد. اگر دقت کنید، همین بی توجهی به نوع آموزش دادن است که سبب شده بیشتر دانش آموزان از مدرسه فراری باشند!

اگر یک وب سایت دارید که کل ماهیت و هدف آن، نوشتن محتوای آموزشی است، در نتیجه اینکه شما این کار به بهترین شکل ممکن انجام دهید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه عدم رضایت کاربران از مقاله های آموزشی شما، تمام فعالیت هایتان را بی ثمر خواهد کرد.

به طور کلی آن چیزی که در هر نوع آموزشی، خستگی را از تن مدرس خارج می کند، بازخورد مثبت یادگیرندگان است. کسی که محتوای خوبی را برای آموزش ارائه نمی کند، طبیعتا نباید انتظار داشته باشد که کاربران بازخورد خوبی از خود نشان دهند.

 

به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ام مهم ترین ترفندهایی که با استفاده از آن ها می شود روند نوشتن محتوای آموزشی خود را به شکل قابل توجهی جذاب و مفید کرد را برای شما بیان کنم.

 

در این مقاله به این سوالات شما در رابطه با نوشتن یک محتوای خوب پاسخ داده ایم:

  • چگونه یک محتوای خوب بنویسم؟
  • نوشتن محتوا چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • چرا ما احتیاج به تولید محتوا داریم؟
  • محتوای باارزش و خوب چه تاثیراتی بر وب سایت من دارد؟
 

مخاطبان چه نوع محتوایی را میپسندند؟

اولین سوالی که از خودتان میپرسید این است که من چرا باید یک محتوا را تولید کنم؟ چه هدفی را برای نوشتن این محتوا را دنبال میکنم؟

من برای تولید این محتوا، در نظر دارم که چه نوع مخاطبانی به مقاله من سر بزنند؟

آیا مخاطبی که من میخواهم به محتوایم سر بزند و آن را بخواند، نیازش را برطرف خواهم کرد یا نه؟

پس بدانید که تولید محتوای بی کیفیت جز اینکه کاربران را به سایت شما برنگرداند، کار دیگری نمیکند. پس همواره این سوال را از خودتان بپرسید.

اول مخاطبانتان را بشناسید و سپس بر اساس نیازهای آنها، به تولید محتوا بپردازید.

محتوایی که من تولید کرده ام هدفمند است؟

همان طور که اشاره کردیم باید هدفمان را مشخص کنیم. اگر کسی از ما پرسید که هدف شما از تولید محتوا چیست ما باید بتوانیم واضح و به طور صریح جواب دهیم.

این مورد خیلی مهم است که ما بیهوده به تولید محتوا نپردازیم. همواره هدفتان را قبل از شروع کردن یک مقاله مشخص کنید.

کاربران چه نوع محتوایی را دوست دارند؟

بله! محتوای دست اول و تازه.

محتوای کپی و تکراری و قدیمی ممنوع!!!

تولید محتوای جدید و خلاق، خوراک کاربران است. شما باید محتوایی تولید کنید که خلاقیت داشته باشد و کاربر را به ادامه خواندن، ترغیب کند.

از عکس های خلاق و واقعی میتوانید استفاده کنید و به کاربر فرصت استراحت بین متون هم بدهید. همواره از روشهایی استفاده کنید که باعث رضایت کاربر بشود.

بهبود محتوای آموزشی آنلاین

عبارت “محتوا پادشاه است” را به کرات در بازاریابی اینترنتی شنیده اید؛ شاید باورش سخت باشد اما هیچ چیزی به اندازه محتوای آنلاین، نمی تواند به سیستم آموزشی مدنظر شما کمک کند:

  • محتوا می تواند به شما در ایجاد اقتدار آموزش کمک کند
  • محتوا می تواند فراگیران زیادی را ترغیب کند
  • محتوا به ارزش آموزش می افزاید

بنابراین در ادامه بررسی می کنیم چگونه می توان یک محتوای آموزشی فوق العاده تولید کرد که باب میل افراد مختلف باشد.

تصور کنید که در شرایط زیر که به عنوان مثال مرتبط با یک محتوای آموزشی فوق العاده است، قرار دارید؛ در این شرایط، شما قبلا دوره آموزشی خود را به طور کلی شروع کرده اید و مراحل زیر را برای دوره آموزشی خود انجام داده اید:

  • اهداف یادگیری را تعریف کرده اید
  • مخاطبان هدف و نیازهای آموزشی آن ها را تجزیه و تحلیل کرده اید
  • ابزارهای آموزشی خود را نیز مشخص کرده اید

بعد از انجام مراحل بالا، وقت تجزیه و تحلیل موضوع است. این دقیقا مرحله ای است که شما باید بیشتر روی آن کار کنید تا جذابیتش بیشتر شود. شما باید بررسی کنید که به چه اطلاعاتی نیاز دارید تا در روند نوشتن محتوای آموزشی از آن ها استفاده کنید؟

حالا وقتشه!   اینو بخون: مقاله سئو شده چیست و نکات طلایی تولید آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

تجزیه و تحلیل موضوع آموزش

برای داشتن یک عملکرد فوق العاده در این بخش، باید محتواهای آموزشی که رقبای شما ارائه کرده اند را مورد تحلیل قرار دهید. باید بررسی کنید که از چه تکنیک هایی برای جذب بهتر مخاطب استفاده کرده اند؛ یا اینکه از چه روش هایی برای کاهش خسته کننده بودن مقاله هایشان استفاده کرده اند. موفقیت رقبایتان را بر اساس بازخوردی که کاربران به محتوای آنان نشان داده اند، متوجه شوید.

بعد از این کار، باید روند نوشتن محتوای سایت خود را بررسی کنید؛ آیا محتواهای آموزشی قبلی شما در حد وب سایت های رقیب هستند؟ اگر خود شما قصد یادگیری داشتید، وب سایت خودتان را ترجیح می دادید یا وب سایت رقیبتان را؟

بعد از انجام این کارها، شرایط یادگیری موضوع مورد نظرتان را بررسی کنید؛ یعنی مشخص کنید که مخاطبین شما برای یادگیری موضوعی که مدنظر دارید، به چه چیزهایی نیازمندند؛ به همین منظور باید به لیست سوالات زیر با دقت فراوان، پاسخ دهید:

  • فراگیران برای رسیدن به هدف آموزشی شما، چه نکاتی را باید از قبل بدانند؟
  • فراگیران برای یادگیری موفق، به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
  • چه نکاتی می تواند به کاربران برای درک بهتر مطلب کمک کند؟
  • رایج ترین اشتباهاتی که مردم در مورد موضوع مورد نظر انجام می دهند، چیست؟
  • ارزیابی شما از مخاطبین سایتتان به چه صورت است؟

این موارد با سرعت بسیار زیادی نوشتن محتوای آموزشی شما را به مراحل بالاتری سوق می دهند.

آموزش تولید محتوا,آموزش تولید محتوا آموزشی,آموزش تولید محتوای دیجیتال

چند ترفند ساده برای بهبود محتوا

بعد از اینکه مراحل بالا را به بهترین شکل ممکن انجام دادید، باید شروع به تولید محتوای آموزشی کنید. چند ترفند در این زمینه به معرفی می کنم که شاید ساده به نظر برسند، اما برای مخاطب به صورت ناخواسته، اهمیت زیادی دارند.

  • متن شما باید آسان، واضح و سازگار باشد
  • از اصطلاحاتی استفاده نکنید که ممکن است برخی از افراد آن ها را درک نکنند
  • قالب محتوا باید بهینه باشد؛ فونت مناسب، طول پاراگراف ها، اندازه فونت، رنگ متن و مواردی این چنینی
  • فضای سفید کافی بین پاراگراف ها قرار دهید
  • متن صفحه آموزشی باید محدود باشد؛ هرچقدر هم که نوشتار شما جذاب باشد، افراد از مطالعه متن های طولانی خسته خواهند شد
  • از اینفوگرافیک ها استفاده کنید
  • تصاویرتان باید جذاب باشند
  • ویدئو می تواند به فهم بهتر موضوع آموزشی شما کمک کند
  • در حین نوشتن، مرتبا باید خود را به جای مخاطب قرار دهید

مطمئنا پیاده سازی تمامی این موارد در اولین تولید محتوای آموزشی شما مقدور نیست. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، تمرین کنید؛ متن های متفاوت و لحن های نوشتاری مختلف را مورد بررسی قرار دهید. قطعا در آن ها نکات مفیدی پیدا می کنید.

 

محتوای آموزشی را بنویسید که مرتبط است


ممکن است تعجب کنید که چند بار مردم سعی می کنند مطالبی را بنویسند که برای مخاطب هدف آنها کاربردی نداشته باشد یا با حوزه تمرکز آنها ارتباطی ندارد.
سازمان هایی که می خواهند مخاطبان خود را رشد دهند و چشم انداز خود را به ویژه از طریق نتایج جستجوی ارگانیک جلب کنند، باید اطمینان حاصل کنند که موضوعات و محتوای آنها برای هدف قرار دادن نقاط درد مخاطبان، نیازها یا واقعاً هر آنچه را که جستجو می کنند، مرتبط هستند.

متناسب با هدف مخاطبان مورد نظر، محتواهای خود را تنظیم کنید


در بازاریابی ورودی، مهم است که روی نوشتن مطالب تمرکز کنید که به مخاطب هدف شما برسد. برای این کار ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند و چه می خواهند. این شامل ایجاد و استفاده از خریدار است که شما باید با آنها آشنا شوید.
این روش به شما کمک میکنند که مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه کاری انجام می دهند، چه چیزی را به دنبال دارند، انواع چالش هایی که با آنها روبرو هستند.
بخشی از این فرآیند همچنین دانستن اینکه در آینده انواع خدمات یا محصولاتی را که استفاده می کنند یا ممکن است به دنبال خرید باشد، است. محتوایی را ایجاد کنید که با افراد و نیازهای آنها صحبت کند.

خاص باشید و در نوشتن محتوا، از مثالهای واقعی استفاده کنید


یک روش معمول که اغلب در وبلاگها مشاهده می کنم این است که آنها اغلب به روشی بسیار عمومی نوشته می شوند. اگرچه خوب است که بعضی اوقات برای دستیابی به خواننده های برتر قیف (TOFU) اساسی باشد، اما ذکر مثال های دقیق تر یا خاص تر نیز مهم است، همچنین برای کسانی که بیشتر قیف (مشتریان واقعی) می کنند و تمایل به این نوع دارند. از اطلاعات دقیق.
هنگامی که کار خود را با توضیح انجام دادید، می توانید نمونه ای از زندگی واقعی ارائه دهید تا به آنها در درک چگونگی استفاده از این دانش کمک کند.
این شانس برای شما فرصتی فراهم می کند تا تخصص و تجربه صنعت خود را در آن منطقه خاص به نمایش بگذارید و چگونگی رسیدگی به چالش ها در فرآیندهای خود یا حل مسائل برای مشتری های خود را نشان دهید.

 

در نهایت باید بگویم که رعایت نکات این مقاله، نه تنها محتواهای آموزشی، بلکه بیشتر محتواهای وب سایت های مختلف را می تواند شامل شود. چراکه رضایت کاربر، هدف اصلی در تمامی این ترفندها است. یک محتوای فوق العاده، سئو سایت شما را هم می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

2 نظر در مورد مقاله “ مراحل نوشتن محتوای آموزشی خارق العاده ” ثبت شده است
  1. احمدرضا

    سلام خیلی ممنون بابت مقاله
    لطفا درباره مراحل ساخت فیلم آموزشی هم توضیح بدید و اینکه فیلم آموزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
    باتشکر


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز.
      این مقاله به صورت مداوم بروز رسانی خواهد شد و حتما این مسئله رو به محتوای موجود اضافه می کنیم. با این حال مقاله زیر می تونه به شما در این زمینه کمک کنه:
      تولید ویدئوی تبلیغاتی حرفه ای


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود