TTFB چیست؟ | آیا روی سرعت سایت اثرگذار است؟

TTFB چیست,ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت

معمولا زمانی که قصد افزایش سرعت سایت را داریم، بر روی کارکرد Front end و یا برای بهبود سرعت بارگزاری صفحه سایت اقدام می کنیم. در این صورت تنها کافی است بر روی سرور سایت که صفحه اصلی در آن بارگزاری می شود، تمرکز کنیم. برای رفع این مشکل هم باید بدانید که TTFB چیست و آشنایی کامل با آن را داشته باشید تا با ترفند های کاربردی، زمان آن را کمتر کنید و سرعت صفحه وبسایت را افزایش دهید.

علاوه بر آن می توانیم با کاهش TTFB بر روی سرعت و بهینه سازی آن کار کنیم. امروز در این مقاله می خواهیم درباره تاثیر TTFB بر وبسایت و نحوه افزایش و کاهش TTL در DNS بحث کنیم.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: افزایش سرعت سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

TTFB چیست؟

در این قسمت از مقاله می خواهیم به طور کامل در ارتباط با این موضوع که TTFB چیست صحبت کنیم.

به طور کلی واژه TTFB مخفف جمله Time to first byte می باشد که در اصل کاری است که درواقع مرورگر باید مدت زمان صرف شده را قبل از اولین byte که از طرف سرور داده می شود؛ اندازه گیری کند.

پس اندازه این زمان هر مقدار که بیشتر باشد، در نتیجه سرعت باز شدن صفحه برای بازدید کننده کندتر خواهد شد. خوب است بدانید که حقیقت رایج درباره زمان اندازه گیری TTFB غلط است. این فاکتور را باید بعد از جستجو DNS، اندازه گیری کرد.

درواقع اندازه گیری TTFB در هر شبکه ای دارای Network latency است که فقط در سه مرحله Process ،Delay و Latency تکمیل می شود. همچنین به محاسبه کلی TTFB وبسایت شما اضافه می کند.

TTFB چیست,ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت

آیا TTFB بر روی سرعت وبسایت تاثیر دارد؟

حال که به طور کلی می دانید TTFB چیست در این بخش از مقاله درباره تاثیر آن بر روی وبسایت ها صحبت خواهیم کرد.

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که TTFB و سرعت وبسایت شباهتی به یکدیگر ندارند. درواقع صحبت های زیادی در بین بسیاری از افرادی که در حوزه وب فعالیت دارند، در ارتباط با این که آیا TTFB مهم است یا خیر، بازگو شده است.

در این بحث ها چالش های زیادی به وجود آمده است که برخی افراد باور دارند که TTFB هیچ تاثیر و اهمیتی ندارد ولی بعضی هم برخلاف گروه اول می گویند که TTFB در وب اهمیتی بسیاری دارد؛ هرکدام از این دو گروه افراد با دلیل، نظریه خود را درباره اهمیت آن ثابت کرده اند.

بهتر است بدانید که فهمیدن آن که مقدار تاثیر TTFB چیست، آن قدر هم حائز اهمیت نیست و فقط باید به این نکته توجه کنید که برای افزایش سرعت در صفحه وبسایت خود باید به این معیار دقت داشته باشید.

در مجموع هر اقدامی که کنید، می توانید مشکلات سرعت وبسایت خود را که حتی از هر نوع CMS باشید (جوملا، ورد پرس و …) بر طرف کنید، با این کار از یک جهت دیگر بر روی TTFB هم شاید می توانید تاثیر بگذارید.

آزمایش هایی که برای تست آن انجام شده است نشان می دهد که محاسبه TTFB هر چه بیشتر باشد، سرعت بارگزاری صفحه وبسایت شما کاملا کمتر و آهسته تر خواهد بود.

بهتر است بدانید مجموع محاسبه هایی که توسط TTFB انجام می شود را Google page speed insights به کمتر از 200 میلی ثانیه توصیه می کند.

برای مثال اگر سرعت بارگزاری صفحه شما کمتر از 100 میلی ثانیه طول بکشد، TTFB مناسب است و نیازی به کاهش نیست.

علاوه بر آن اگر زمان آن بین 300 تا 500 میلی ثانیه باشد، می توان گفت که تقریبا استاندارد است. اما اگر این زمان بیش تر از 600 میلی ثانیه صورت بگیرد، در این صورت وبسایت و صفحه سرور شما با مشکل سرعت بارگزاری رو به رو خواهد شد.

ارزیابی سرعت سایت,افزایش سرعت ایندکس سایت,تاثیر TTFB بر سرعت وبسایت

4 روش کاهش TTFB برای بهبود سرعت سایت

برای رفع این مشکل باید یکی از 4 روش موثر کاهش TTFB که در ادامه برای شما عزیزان قرار داده ایم را در سایت خود انجام بدهید:

1- امتحان یک هاست پر سرعت به همراه کانفیگ بهینه

این اولین روش برای کاهش آن است و تاثیر مهم و مستقیم بر روی سرعت وبسایت شما دارد. معمولا هاست اشتراکی شامل TTFB مناسب می باشد که کانفیگ آن بهینه نشده است. البته بیشتر هاستینگ های ما، ایرانی است و سرورهای مناسبی برای ارائه ندارند.

علاوه بر آن در هاست های اشتراکی TTFB بالا وجود دارد اما در صورتی که آن را از سرورهای مجازی و یا اختصاصی تهیه کنید کاملا متفاوت خواهد بود.

2- از CDN مناسب استفاده کنید

در این روش برای کاهش TTFB می توانید از یک CDN مناسب (مخفف عبارت Content Delivery Network) استفاده کنید. اگر وبسایت شما دارای شرایط اجازه ورود به کاربرانی از دیگر کشور های مختلف جهان است، استفاده از CDN می تواند TTFB شما را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

3- از کش مناسب در سایت استفاده کنید

در سومین روش که راحت ترین راه برای کاهش TTFB سایت شما است، استفاده از Caching در وب وردپرسی می باشد. بر خلاف دیدگاه بسیاری از افراد که فکر می کنند Caching، در کاهش زمان بارگزاری صفحه وبسایت تاثیر دارد، باید بدانید که کاملا اشتباه است و استفاده از آن زمان کمتری برای صفحه سرور شما طول خواهد کشید.

4- از DNS Provider معتبر که رایگان نیست، استفاده کنید

همان طور که قبلا گفتیم DNS  در کاهش TTFB بسیار تاثیر دارد. در هر حال اندازه گیری مقدار اهمیت آن دشوار است. با Provider های سریع و آهسته و Solve DNS Speed test می توانید زمان بارگزاری DNS را آزمایش کنید.

سخن آخر

ما در این محتوا از سری محتواهای بلاگ نیوسئو سعی کردیم نکاتی تخصصی در بابت افزایش سرعت سایت، به شما آموزش دهیم. این نکات برگرفته از تجربیات ما و همچنین نکات دوره آموزش بهینه سازی سورس است. در بهینه سازی فاکتور TTFB اگر با چالش یا سوالی روبرو شدید، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود