اسکیما چیست؟ – آموزش استفاده از کد اسکیما

آموزش اسکیما,اسکریپت json ld,اسکیما

اسکیما عملاً حکم نشانه‌ها را در فضای وب‌سایت دارند. خیلی کلی اگر بخواهیم بگوییم، نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) شامل یکسری قوانین و زبان مشترک بین تمامی موتورهای جستجو می‌باشد که متخصصین سئو می‌توانند از آن قوانین و علائم در طراحی وب‌سایت خود استفاده کنند. زمانی که شما وارد یک محیط جدید می‌شوید، سعی می‌کنید بخش‌های مختلف آن را سریعاً بررسی کنید و با یکسری نمادها و نشانه‌ ها هم درک راحت‌تری از آن محیط داشته باشید و هم آن را به خاطر بسپارید، گوگل هم همین کار را می کند.

اسکیما یک چارچوب یا مفهوم شناختی است که به سازماندهی و تفسیر اطلاعات کمک می کند. کدهای اسکیما می توانند مفید باشند زیرا به ما این امکان را می دهند تا در تفسیر حجم وسیعی از اطلاعات موجود در صفحات سایت خود از میانبرها استفاده کنیم و درک مطلب را برای کاربر آسان تر کنیم.

نشانه‌ های اسکیما به موتورهای جستجو به‌منظور درک سریع‌تر صفحه سایت کمک می‌کنند. شما با نشانه‌گذاری صفحه با استفاده از این زبان، موتور‌های جستجو را مطلع می‌کنید که در این صفحه قرار است چه اتفاقی بیوفتد. فرض کنید شما در یکی از صفحات سایت خود قصد معرفی یک گوشی همراه جدید را دارید. در این میان با استفاده از کد اسکیما می‌توانید مدل گوشی، شرکت سازنده، سال ساخت و تعدادی اطلاعات دیگر را در صفحه خود ثبت کنید. این کار نه‌تنها به زیبایی صفحه شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود خزندگان گوگل سریع‌تر متوجه موضوع صفحه شوند.

منبع اصلی این زبان وب‌سایت رسمی کدهای اسکیما (schema.org) می‌باشد که با سر زدن به این وب‌سایت از ویژگی‌های آن مطلع خواهید شد.

Schema.org چیست؟

منظور از Schema.org، یک فعالیت مشترک و همگانی با هدف ایجاد، نگهداری و ترویج اسکیما داده های ساختار بندی شده در اینترنت است. به صورت خلاصه می توان گفت که Schema.org یک دیکشنری جهانی است که از آن برای نشان گذاری داده های ساختار بندی شده در وب سایت ها استفاده می شود و هدف آن کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر داده ها است.

در این بخش از فرایند پاسخ دادن به پرسش اسکیما چیست؟ به موضوع فواید آن می پردازیم.

فواید نشانه گذاری اسکیما چیست؟

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، مهمترین مزیت اسکیماها ارائه زمینه اضافی و امکان درک بیشتر به موتورها جستجو است. این زمینه اضافی باعث می شود تا شانس نمایان و برجسته شدن وب سایت در فضای رقابتی افزایش یابد.

اما باید به خاطر داشت که اسکیماها مزایای دیگر هم دارند. از جمله این مزایا می توان به کمک در غنی تر کردن نتایج ارائه شده توسط موتورهای جستجواز لحاظ مواردی مانند موقعیت مکانی، فیلم ها و تصوایر موجود، فرصت های شغلی و مانند آن می شود. مزیت دیگر اسکیما کمک به موتورهای جستجو در زمینه جستجوی صوتی است.

اگر در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید رعایت شود، سئو داخلی (On-page-SEO) است. سئو داخلی شامل رعایت کردن نحوه استفاده از تگ‌های مختلف، اضافه کردن alt به تصاویر موجود در سایت، صحیح نوشتن URL و… می‌باشد. نشانه‌ های اسکیما نیز عامل دیگری در سئو درون صفحه است.

در ادامه ما به بررسی روش‌های مختلف، جهت افزودن نشانه‌های اسکیما به وب‌سایت خود اشاره می‌کنیم.

روش‌های نوشتن و افزودن اسکیما به سایت

شاید در نگاه اول نوشتن اسکیما کار خسته کننده ای به نظر بیاید اما بعد از مدتی که با آن آشنا شده و آن را انجام دهید، نه تنها حس خسته کننده بودن خود را از دست می دهد بلکه به نوعی تجربه مفرح هم تبدیل خواهد شد. البته برای آنکه زودتر به بخش مفرح داستان رسید، می توان از ابزرهای نوشتن اسکیما هم استفاده کرد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

آسانترین راه نوشتن داده های ساختار بندی شده با استفاده تولید کننده ها است. تعدادی زیادی تولید کننده اسکیما در فضای مجازی وجود دارد که ساختارهای زیربنایی نوشتن اسکیما را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

برای اضافه کردن کدهای اسکیما به وب‌سایت خود می‌توانید از ۳ روش مختلف که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

استفاده از اسکریپت JSON-LD برای اضافه کردن اسکیما به سایت

آموزش اسکیما,اسکریپت json ld,اسکیما

اسکریپت JSON-LD تکه کد جاوا اسکریپتی است که نشانه‌ های اسکیما را در خود جای‌داده. اگر به کد نویسی علاقه دارید و جزو متصدیان این حوزه هستید، می‌توانید به‌صورت دستی تک کد JSON-LD را به کدهای خود اضافه کنید. اما اگر رابطه خوبی با برنامه‌نویسی ندارید می‌توانید از ابزار مربوط به ساخت کد JSON-LD (جیسون ال دی) که در وب‌سایت schemaapp.com به نام Schema generate tool قرار دارد استفاده کنید.

در ابتدای استفاده این ابزار شما با یک لیست کامل از شاخه‌های انواع محتوا روبه‌رو می‌شوید. پس از انتخاب شاخه مدنظر خود، تعدادی زیرشاخه دیگر برای شما بازشده و با انتخاب آن‌ها، این ابزار تکه کد مدنظر شمارا می‌نویسد. این تکه کد در تگ اسکریپت نوشته می‌شود تا به موتور جستجو بفهماند که کد جاوا اسکریپت است.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اولین خط کد باید با @contex شروع شود و به وب‌سایت رسمی اسکیما لینک داده شود. این بدین معناست که این صفحه از نشانه‌ های اسکیما استفاده می‌کند.

 

اضافه کردن کد اسکیما با Googe tag manager

اسکیما چیست,افزایش ctr,افزودن اسکیما

گوگل تگ منیجر یا GTM همان‌طور که از نامش پیداست، به‌منظور مدیریت تگ‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید انواع تگ‌های مختلف مربوط به وب‌سایت خود که بر روی سئو سایت تأثیر دارند را در این ابزار قرار دهید.

پس از اضافه کردن تگ منیجر به وب‌سایت کافیست شما تگ جدیدی اضافه کنید و نوع فایل را HTML قرار دهید. سپس تکه کدی را که یا دستی یا با استفاده از ابزاری که بالاتر به شما معرفی کردیم را تولید کرده، آن را کپی کرده و در این فایل قرار دهید و سیو کنید.

استفاده از میکرودیتا برای اسکیما

کد schema,کد schema چیست,کد اسکیما چیست

استفاده از میکرودیتا نوع دیگری از افزودن نشانه‌ های اسکیما به وب‌سایت است. میکرودیتا دارای ۳ تگ برای معرفی بخش‌های مختلف هر صفحه یا محصول آن صفحه است. تگ‌ها شامل itemtype، itemcop و itemprop است که هرکدام وظایف مخصوص به خود را دارند. itemtype نشان‌دهنده موضوع تگی است که در آن صفحه وجود دارد. با استفاده از تگ itemcop می‌توانیم حوزه آن تگ معرفی‌شده را مشخص کنیم و درنهایت به‌وسیله itemprop کاربران و کرولرها را راهنمایی می‌کنیم. Itemprop ها حکم راهنما رادارند.

سخن آخر

از آنجایی‌ که هر فاکتوری از سئو می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد، نشانه‌ های اسکیما یکی از بهترین فاکتورهاست. متأسفانه در ایران به این موضوع و اهمیت اسکیما در وب سایت‌ها توجهی نشده است، پس بهتر است هرچه سریع‌تر از این معیار بی نظیر نهایت استفاده را کنید.

4 نظر در مورد مقاله “ اسکیما چیست؟ – آموزش استفاده از کد اسکیما ” ثبت شده است
  1. مهسا جلال

    یعنی نشد ما یه چیزی تو گوگل سرچ کنیم استاد خودمون توش مقاله و رتبه نداشته باشه. 😁


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما
      این است نیوسئو


  2. بازی شب مافیا

    خیلی خوب بود و موفق باشید و خسته نباشید


    • ناظر سایت

      درود بر شما، سپاس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود