اسکیما عملاً حکم نشانه ها را در فضای وب سایت دارند. خیلی کلی اگر بخواهیم بگوییم، نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) شامل یکسری قوانین و زبان مشترک بین تمامی موتورهای جستجو می باشد که متخصصین سئو می توانند از آن قوانین و علائم در طراحی وب سایت خود استفاده کنند. زمانی که شما وارد یک محیط جدید می شوید، سعی می کنید بخش های مختلف آن را سریعاً بررسی کنید و با یکسری نمادها و نشانه ها هم درک راحت تری از آن محیط داشته باشید و هم آن را به خاطر بسپارید، گوگل هم همین کار را می کند.
اسکیما یک چارچوب یا مفهوم شناختی است که به سازماندهی و تفسیر اطلاعات کمک می کند. کدهای اسکیما می توانند مفید باشند زیرا به ما این امکان را می دهند تا در تفسیر حجم وسیعی از اطلاعات موجود در صفحات سایت خود از میانبرها استفاده کنیم و درک مطلب را برای کاربر آسان تر کنیم.
نشانه های اسکیما به موتورهای جستجو به منظور درک سریع تر صفحه سایت کمک می کنند. شما با نشانه گذاری صفحه با استفاده از این زبان، موتور های جستجو را مطلع می کنید که در این صفحه قرار است چه اتفاقی بیوفتد. فرض کنید شما در یکی از صفحات سایت خود قصد معرفی یک گوشی همراه جدید را دارید. در این میان با استفاده از کد اسکیما می توانید مدل گوشی، شرکت سازنده، سال ساخت و تعدادی اطلاعات دیگر را در صفحه خود ثبت کنید. این کار نه تنها به زیبایی صفحه شما کمک می کند، بلکه باعث می شود خزندگان گوگل سریع تر متوجه موضوع صفحه شوند.
منبع اصلی این زبان وب سایت رسمی کدهای اسکیما (schema.org) می باشد که با سر زدن به این وب سایت از ویژگی های آن مطلع خواهید شد.
Schema.org چیست؟
منظور از Schema.org، یک فعالیت مشترک و همگانی با هدف ایجاد، نگهداری و ترویج اسکیما داده های ساختار بندی شده در اینترنت است. به صورت خلاصه می توان گفت که Schema.org یک دیکشنری جهانی است که از آن برای نشان گذاری داده های ساختار بندی شده در وب سایت ها استفاده می شود و هدف آن کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر داده ها است.
در این بخش از فرایند پاسخ دادن به پرسش اسکیما چیست؟ به موضوع فواید آن می پردازیم.
فواید نشانه گذاری اسکیما چیست؟
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، مهمترین مزیت اسکیماها ارائه زمینه اضافی و امکان درک بیشتر به موتورها جستجو است. این زمینه اضافی باعث می شود تا شانس نمایان و برجسته شدن وب سایت در فضای رقابتی افزایش یابد.
اما باید به خاطر داشت که اسکیماها مزایای دیگر هم دارند. از جمله این مزایا می توان به کمک در غنی تر کردن نتایج ارائه شده توسط موتورهای جستجواز لحاظ مواردی مانند موقعیت مکانی، فیلم ها و تصوایر موجود، فرصت های شغلی و مانند آن می شود. مزیت دیگر اسکیما کمک به موتورهای جستجو در زمینه جستجوی صوتی است.
اگر در حوزه سئو فعالیت می کنید، یکی از اصلی ترین مواردی که باید رعایت شود، سئو داخلی (On-page-SEO) است. سئو داخلی شامل رعایت کردن نحوه استفاده از تگ های مختلف، اضافه کردن alt به تصاویر موجود در سایت، صحیح نوشتن URL و… می باشد. نشانه های اسکیما نیز عامل دیگری در سئو درون صفحه است.
در ادامه ما به بررسی روش های مختلف، جهت افزودن نشانه های اسکیما به وب سایت خود اشاره می کنیم.
روش های نوشتن و افزودن اسکیما به سایت
شاید در نگاه اول نوشتن اسکیما کار خسته کننده ای به نظر بیاید اما بعد از مدتی که با آن آشنا شده و آن را انجام دهید، نه تنها حس خسته کننده بودن خود را از دست می دهد بلکه به نوعی تجربه مفرح هم تبدیل خواهد شد. البته برای آنکه زودتر به بخش مفرح داستان رسید، می توان از ابزرهای نوشتن اسکیما هم استفاده کرد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.
آسانترین راه نوشتن داده های ساختار بندی شده با استفاده تولید کننده ها است. تعدادی زیادی تولید کننده اسکیما در فضای مجازی وجود دارد که ساختارهای زیربنایی نوشتن اسکیما را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.
برای اضافه کردن کدهای اسکیما به وب سایت خود می توانید از ۳ روش مختلف که در ادامه برای شما توضیح می دهیم استفاده کنید.
استفاده از اسکریپت JSON-LD برای اضافه کردن اسکیما به سایت
اسکریپت JSON-LD تکه کد جاوا اسکریپتی است که نشانه های اسکیما را در خود جای داده. اگر به کد نویسی علاقه دارید و جزو متصدیان این حوزه هستید، می توانید به صورت دستی تک کد JSON-LD را به کدهای خود اضافه کنید. اما اگر رابطه خوبی با برنامه نویسی ندارید می توانید از ابزار مربوط به ساخت کد JSON-LD (جیسون ال دی) که در وب سایت schemaapp.com به نام Schema generate tool قرار دارد استفاده کنید.
در ابتدای استفاده این ابزار شما با یک لیست کامل از شاخه های انواع محتوا روبه رو می شوید. پس از انتخاب شاخه مدنظر خود، تعدادی زیرشاخه دیگر برای شما بازشده و با انتخاب آن ها، این ابزار تکه کد مدنظر شمارا می نویسد. این تکه کد در تگ اسکریپت نوشته می شود تا به موتور جستجو بفهماند که کد جاوا اسکریپت است.
این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اولین خط کد باید با @contex شروع شود و به وب سایت رسمی اسکیما لینک داده شود. این بدین معناست که این صفحه از نشانه های اسکیما استفاده می کند.
اضافه کردن کد اسکیما با Googe tag manager
گوگل تگ منیجر یا GTM همان طور که از نامش پیداست، به منظور مدیریت تگ ها استفاده می شود. شما می توانید انواع تگ های مختلف مربوط به وب سایت خود که بر روی سئو سایت تأثیر دارند را در این ابزار قرار دهید.
پس از اضافه کردن تگ منیجر به وب سایت کافیست شما تگ جدیدی اضافه کنید و نوع فایل را HTML قرار دهید. سپس تکه کدی را که یا دستی یا با استفاده از ابزاری که بالاتر به شما معرفی کردیم را تولید کرده، آن را کپی کرده و در این فایل قرار دهید و سیو کنید.
استفاده از میکرودیتا برای اسکیما
استفاده از میکرودیتا نوع دیگری از افزودن نشانه های اسکیما به وب سایت است. میکرودیتا دارای ۳ تگ برای معرفی بخش های مختلف هر صفحه یا محصول آن صفحه است. تگ ها شامل itemtype، itemcop و itemprop است که هرکدام وظایف مخصوص به خود را دارند. itemtype نشان دهنده موضوع تگی است که در آن صفحه وجود دارد. با استفاده از تگ itemcop می توانیم حوزه آن تگ معرفی شده را مشخص کنیم و درنهایت به وسیله itemprop کاربران و کرولرها را راهنمایی می کنیم. Itemprop ها حکم راهنما رادارند.
سخن آخر
از آنجایی که هر فاکتوری از سئو می تواند نتیجه مثبتی داشته باشد، نشانه های اسکیما یکی از بهترین فاکتورهاست. متأسفانه در ایران به این موضوع و اهمیت اسکیما در وب سایت ها توجهی نشده است، پس بهتر است هرچه سریع تر از این معیار بی نظیر نهایت استفاده را کنید.
یعنی نشد ما یه چیزی تو گوگل سرچ کنیم استاد خودمون توش مقاله و رتبه نداشته باشه. 😁
سپاس از همراهی شما
این است نیوسئو
خیلی خوب بود و موفق باشید و خسته نباشید
درود بر شما، سپاس