محتوای خوشه ای چیست؟ | آشنایی با بهترین نوع محتوا

محتوای خوشه ای چیست؟ خوشه های محتوا در سئو چه تاثیری دارند

در چند سال اخیر، محتوای خوشه ای حجم زیادی از تبلیغات را در بین کارشناسان سئو ایجاد کرده است؛ اما از آن به‌عنوان یک استراتژی استفاده می‌شود. این استراتژی نیز به‌ندرت در نظر گرفته شده، زیرا خوشه‌های محتوا باید به خوبی سازمان‌دهی شوند، اما بیایید به این سوال مهم پاسخ دهیم که محتوای خوشه ای چیست؟

آیا خوشه‌های محتوا فقط یک کلمه کلیدی هستند که به‌طور اتفاقی در یک صفحه قرار می‌گیرند تا به شما نشان دهند که در مورد سئو و بازاریابی دیجیتال اطلاعاتی دارید، یا واقعاً نتایجی را ارائه می‌دهند؟

لینک جویس یا Link Juice چیست؟

اجازه دهید قبل از ورود به جزئیات فنی، برخی از اصول اولیه را مرور کنیم. در سئو، اولین چیزی که تعیین کننده رتبه یک وب‌سایت در موتورهای جستجو است، تعداد بک لینک‌هایی اشاره شده به سایت می‌باشد.

لینک‌های بین صفحات و وب‌سایت‌ها، اعتبار را انتقال و افزایش می‌دهند. ما قبلاً در مورد PageRank صحبت می‌کردیم که نشان‌دهنده اهمیت یک صفحه وب بود. هرچه بالاتر باشد، آن صفحه می‌تواند به وب‌سایت دیگری کمک کند تا با لینک دادن به آن، رتبه خوبی کسب کند.

اگرچه الگوریتم PageRank گوگل دیگر وجود ندارد، اما این ایده در مورد اعتبار نسبی صفحات وب و انتقال از طریق لینک‌ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای سئو مانند MOZ، Ahrefs و Majestic SEO هنوز امتیازاتی را برای تخمین اعتبار نسبی یک صفحه دارند. به همین دلیل است که بازاریابان به همان روشی که برای مشتریان احتمالی جستجو می‌کنند، نیز به بررسی لینک ها می پردازند.

مشکل بازاریابان این است که چگونه می‌توانند بک لینک‌های خارجی باکیفیت، چه از طریق کانال‌های ارگانیک یا پولی، چه به‌صورت تصادفی و چه به‌عنوان بخشی از یک کمپین استراتژیک به دست آورند؟ این موضوع مهمی است و اگر می‌خواهید آن را با موفقیت انجام دهید، از شما می‌خواهیم که به‌طور منظم زمانی را به آن اختصاص دهید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش لینک سازی داخلیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

محتوای خوشه ای چیست؟

محتوای خوشه ای یک استراتژی سئو است که برای بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت و لینک‌های داخلی با سازمان‌دهی محتوا حول موضوعات در صفحات پیلار (ستونی – Pillar) و کلاستر (خوشه ای – Cluster) طراحی شده‌اند.

این به معنای استفاده از سطوح مختلف صفحات وب برای سازمان‌دهی دقیق محتوای خود بر اساس میزان مرتبط بودن آن با یک موضوع خاص است.

همچنین به این معنی است که شما قادر خواهید بود خود را با قوانین در حال تغییر گوگل تطبیق دهید که دیگر صرفاً با پر کردن مقالات با کلمات کلیدی به شما پاسخ نمی‌دهد، بلکه به عملکرد متفکرانه‌تر و منظم‌تر صفحات پاداش می‌دهد.

اکنون موتورهای جستجو می‌دانند که کدام صفحات را در اولویت قرار دهند. از آنجایی که مردم عبارت‌های پیچیده‌تری را در موتورهای جستجو مطرح می‌کنند، به‌اندازه کافی باهوش هستند که ارتباط بین عبارات را تشخیص دهند.

تشخیص هدف جستجو یکی از تغییرات عمده گوگل در چند سال گذشته بوده و خوشه های محتوا به این موضوع می‌پردازند تا رتبه بالاتری به شما بدهند. برای پاسخ به این تغییرات، خوشه های محتوا را می‌توان به این بخش‌های کلیدی مرتب کرد:

  • محتوای ستون (Pillar)
  • محتوای خوشه ای (Cluster)
  • هایپرلینک‌ها (لینک‌های بین این دو)

بیایید بگوییم که می‌خواهیم برای عبارت «آموزش سئو» رتبه‌بندی کنیم. شما باید تمام صفحات خود را که در مورد آموزش سئو بحث می‌کنند، مرور کنید و آن‌ها را گروه بندی کنید. سپس، در صورت نیاز، می‌توانید یک صفحه ستونی (Pillar) ایجاد کنید که به جنبه‌های کلیدی این موضوع می‌پردازد. مثلاً:

  • فاکتورهای رتبه بندی گوگل
  • سئو داخلی و خارجی
  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه سفید
  • ساخت بک لینک
  • بروزرسانی محتوا
  • انواع متا تگ‌ها در سئو
  • لینک خارجی
  • لینک داخلی
  • بهینه سازی سورس
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • و…

صفحه Pillar شما باید به‌طورکلی هر یک از این نکات را پوشش دهد تا بتوانید محتوای خوشه خود را به آن لینک دهید. سپس هر خوشه ای از محتوا می‌تواند در مورد آن موضوع با جزئیات صحبت کند. این بدان معنی است که شما دیگر به کلمات کلیدی متکی نیستید، بلکه این موضوعات هستند که به موتورهای جستجوی مختلف کمک می‌کنند اهمیت محتوای شما و حضور آنلاین شما را تشخیص دهند.

ساختار لینک محتوای خوشه ای چیست؟

استفاده از خوشه های محتوا، دقت لینک‌های داخلی وب‌سایت را بین صفحات وب مطابق با سطوح مختلف سازمان‌دهی می‌کند. مهم‌ترین چیز این است که همیشه به ساختار لینک بین صفحات احترام بگذارید:

  • در ابتدای هر صفحه پیلار، باید لینکی به صفحه سطح بالای آن وجود داشته باشد؛ یعنی اگر صفحه پیلار شما یک مطلب است، به صفحه دسته بندی مطلب حتما لینک دهید.
  • محتوای صفحه پیلار با استفاده از زیرنویس‌ها (تگ‌های هدینگ H2)، با لینکی در زیر هر یک از آن‌ها به یک صفحه «خوشه‌ای – کلاستر» متفاوت تقسیم می‌شود. به زبان ساده میتوان هر کدام از صفحات کلاستر که موضوعات متفاوتی دارند، یک تگ H2 برای آنها در نظر گرفت و بعد از تگ H2 با عبارت کلیدی هدف از صفحه پیلار به صفحه کلاستر لینک داده شود.
  • در انتهای صفحه «پیلار» یک بخش “محتوای مرتبط” با لینک‌هایی به سایر موضوعات صفحه “پیلار” در همان سطح قرار دهید.
  • یک محتوای خوشه ای قدرت خود را فقط از لینک دادن آن دسته از صفحاتی که به یک موضوع خاص مرتبط هستند، می‌گیرد. برای مثال، اگر در مجموعه محتوایی که در بالا به آن نگاه کردیم، درباره « سئو داخلی و خارجی» صحبت کنیم، به صفحه دیگری در وب‌سایت خود درباره آن موضوع لینک نمی‌دهیم. به زبان ساده تر بخواهیم این موضوع را بیان کنیم؛ نیاز نیست که در صفحات کلاستر به صفحات دیگری از سایت خود لینک دهید.

بنابراین، ساختار یک محتوای خوشه ای دقیقاً برعکس ساختار ویکی‌پدیا است، برای مثال در هر صفحه به صفحات دیگر جهت اطلاعات بیشتر در مورد هر موضوعی، لینک می‌دهد:

استفاده نکردن ویکی پدیا از محتوای خوشه ای، لینک سازی در ویکی پدیا

خوشه های محتوا برای بازاریابان پرمشغله

وقتی در نیوسئو میخواستیم شروع به بارگزاری محتوا کنیم، بلافاصله می‌خواستیم مجموعه‌های محتوا را در سایت قرار دهیم؛ اما در نهایت تصمیم گرفتیم این کار را نکنیم. مقالات قدیمی زیادی وجود داشت که نیاز به کار مجدد داشتند، مطالب و موضوعات بسیار زیادی وجود داشت که ارتباط نزدیکی داشتند اما برای استفاده به‌عنوان بخشی از یک محتوای خوشه ای مناسب نبودند.

اگر می‌خواهید یک وب‌سایت بهینه‌سازی شده برای سئو ایجاد کنید، محتوای خوشه ای راهی عالی برای ساختار محتوا هستند. در نیوسئو، محتوای خوشه ای ایده‌های خوبی در مورد چگونگی ساختار لینک داخلی در وب‌سایت خود به ما داده بود. علاوه بر این، توجه داشتن به لینک‌های بین صفحات مختلف، ایجاد یک سلسله مراتب و همچنین موضوع بندی (تقسیم موضوعات مختلف) محتوای سایت مفید است؛ اما چرا محتوای خوشه ای مفید است؟

دلیل اول: اگر تولید سرنخ، اولویت شماره یک شما باشد، می‌توانید فراخوان عمل (calls to action) را به صفحاتی اضافه کنید که به تبدیل آن به سرنخ‌ها کمک می‌کنند.

دلیل دوم: زیرا هر بازاریاب باید محتوایی را که منتشر می‌کند سازمان‌دهی کند تا به‌طور منظم ظاهر شود و همچنین باید برنامه‌ریزی کند تا به ترتیب مشخصی محتواها ظاهر شوند و به تدریج هر مقاله‌ای را که قبلاً منتشر کرده‌اند را دوباره بررسی کنند.

در نهایت، سخت است که همیشه به یک ساختار محتوای خوشه ای پایبند باشید. این بدان معناست که نه‌تنها مقدار معینی از محتوا را منتشر کنید تا خوشه واقعاً مؤثر باشد، بلکه به این معنی است که برنامه ریزی های قبلی برای لینک‌های داخلی در وب‌سایت شما نیز وجود دارند.

انتخاب با شماست!

اگر منابع لازم برای انجام این کار را دارید، قرار دادن برخی از محتوا های خوشه ای در وب‌سایت شما واقعاً می‌تواند بر روی سئو و دیده شدن در موتور جستجو تأثیر بگذارد. نکاتی که باید در ایجاد محتوای خوشه ای رعایت کنید:

  • قرار دادن لینک‌هایی به صفحاتی که عمیق‌تر به موضوعات خاص می‌پردازند.
  • در ابتدای صفحه یا مقاله «پیلار» لینکی به یک صفحه سطح بالای عمومی‌ اضافه کنید.
  • لینک‌هایی به صفحات یا مقالاتی در مورد موضوعات مرتبط، در پایین صفحه اضافه کنید.
  • تعداد موضوعات وب‌سایت خود را بهینه کنید.

تولید محتوا,محتوا خوشه ای,محتوای خوشه ای چیست

مقدمه‌ای بر موضوعات

در سئو، مفهوم موضوعات مربوط، به معنای کلماتی است که افراد در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. از نظر عملی، این بدان معنی است که موتورهای جستجو سعی می‌کنند حدس بزنند که کاربران اینترنت در هنگام واردکردن کلمات کلیدی خاص به دنبال اطلاعات در مورد چه موضوعی هستند. به‌عنوان مثال، اگر فهرستی از مواد غذایی را در گوگل تایپ کنید، ایده‌هایی برای دستور پخت به شما ارائه می‌دهد:

نمونه ای از ساختار خوشه های محتوا و محتوای پیلار کلاستر

قبلاً می‌گفتند که باید تا حد امکان کلمات کلیدی را به یک صفحه وب اضافه کنید تا رتبه خوبی کسب کنید. امروزه، بهتر است که شما تعداد حوزه‌های موضوع را در وب‌سایت خود بهینه کنید. این به معنای پرداختن به تمام موضوعات ممکن در بخش یا حوزه تجاری خود است که گوگل آن را مهم می‌داند تا وب‌سایت شما به بهترین شکل نیازهای بازدیدکنندگان شما را برآورده کند.

کلام آخر

با بررسی کردن این که محتوای خوشه ای چیست دریافتیم که این نوع محتوا میتواند به جستجوگر کمک کند، درک بهتری از سایت شما داشته باشد. محتواهای خوشه ای به خوبی میتوانند اعتبار بالایی برای سایت شما کسب کنند و در نتایج جستجو ظاهر شوند. این یکی از مباحث آموزشی دوره جامع آموزش سئو نیوسئو است که در ابعداد گسترده تری به این موضوع پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود