ضروری

پنج اشتباه طراحی مجدد سایت و تغییر برند

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

اشتباهات طراحی مجدد سایت (website redesign) و تغییر برند (rebranding) موجب میشود رتبه سئو سایت کاهش پیدا کند. به ندرت شاهد این هستیم که صاحبان وب سایت، ظاهر و طراحی وب سایت خود را تغییر میدهند، که همین باعث می شود رتبه خود را در گوگل از دست بدهند و تلاش هایی را که سبب افزایش رتبه در حیطه کاری خود انجام داده بودند را از بین ببرند. باید خاطرنشان کرد که از نظر سئو، قبل از هر اقدام جهت انجام تغییرات در وب سایت، باید از قبل، برنامه و طرحی را داشته باشیم تا به رتبه سایت در گوگل و میزان بازدید وب سایت، لطمه ای وارد نشود. 

می توان با استفاده از ابزار مقایسه ای Searchmetrics، موفقیت و یا عدم موفقیت طراحی مجدد سایت یا تغییر برند را مشاهده کرد. در شکل زیر، شاهد پسرفت یک وب سایت به دلیل تغییر دامنه آن هستید.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

مسلما، تصویر بالا برای هیچ کس خوشایند نیست، چرا که صاحبان این وب سایت نتواسنتد رتبه کلمات کلیدی را حفظ کنند. به طور ایده آل، باید بتوانید به هنگام طراحی مجدد و یا ایجاد نام تجاری جدید برای وب سایت خود، رتبه وب سایت را در گوگل حفظ کنید و یا حتی افزایش دهید. شکل زیر، مثالی است از پیشرفت یک وب سایت بعد از بازطراحی و تغییرات.

به تصویر زیر دقت کنید.

تغییر برند,رتبه سئو سایت,ریبرندینگ

اگر قصد ایجاد تغییرات اساسی را دارید، بهتر است از برخی ابزارها مانند Nazzle Media استفاده کنید. به منظور استفاده از خدمات این وب سایت باید در آن ثبت نام کنید.

ریدیزاین,کد گوگل آنالیتیک,نام تجاری جدید

با جلوگیری از اشتباهات رایج به هنگام طراحی مجدد و انتقال سایت به دامنه جدید، می توانید از کاهش رتبه وب سایت خود در گوگل جلوگیری نمایید. این اشتباهات به شرح زیر می باشند:

  1. عدم استفاده از بنچ مارکینگ (Benchmarking

شما باید در قدم اول، قبل از اعمال تغییرات بر روی وب سایت خود، رتبه فعلی وب سایت خود را الگوبرداری (Benchmark) کنید. البته پیشنهاد می شود قبل از آغاز الگوبرداری، اطلاعات زیر را کسب کنید:

– میانگین Organic Sessions در 12 ماه گذشته

– میانگین تعداد کاربران در 12 ماه گذشته

– نرخ خروج کاربر (Bounce Rate) در 12 ماه گذشته

– میانگین Organic Order Value در 12 ماه گذشته در صورت دسترسی

– میانگین Organic Revenue در 12 ماه گذشته در صورت دسترسی

– رتبه فعلی وب سایت در میان 3، 10 و 20 رتبه اول با استفاده از ابزار SEMRush

– میزان بازدید از وب سایت با استفاده از ابزار Searchmetrics

می توان آمار کنونی را با آماری که بعد از انتقال سایت به دامنه جدید به دست می آورید، مقایسه کنید و عملکرد کلی وب ‌سایت را بسنجید.

برخی ترفندها

  • می توانید با استفاده از ابزار Screaming Frog، به بررسی و آنالیز اطلاعات وب سایت بپردازید.
  • اگر می خواهید به یک دامنه جدید بروید، لندینگ پیج یا صفحه فرود خود را در این دامنه بسازید و تمهیداتی بیاندیشید که گوگل بتواند این صفحه را بررسی کند.
  • برای تمامی دامنه های متفاوت در Search Console حساب کاربری بسازید: example.com, www.example.com, https://www.example.com, https://example.com
  1. حذف کردن بخش ها(Sections) و دسته بندی ها(Categories) در وب سایت

یک مسئله بسیار مهم این است که برای وب سایت جدید خود، ساختار مشخصی داشته باشید. به این ترتیب می توانید تخمین بزنید تا چه میزان ترافیک طبیعی صفحات خود را از دست می دهید. 

اگر قصد حذف کردن برخی قسمت ها(Sections) در روند طراحی مجدد وب سایت را دارید، می توانید میزان کاهش آمار بازدید وب سایت خود بعد از تغییرات را با استفاده از ابزار Google Analytics مشاهده کنید:

کافی است که در گوگل آنالیتیک خود، به آدرس زیر مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز را پیدا کنید:

Behavior > Site Content > Landing Pages

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

  1. ریدایرکت های به هم ریخته

هنگامی که آمار و اطلاعات وب سایت بازطراحی شده را دریافت کردید، باید از طرح قدیمی وب سایت برای طرح جدید استفاده کرد. یکی از راه های انجام این کار، استفاده از نرم افزار اکسل است.

در چک لیست ما، توانستیم یک قالب فایل ریدایرکت سرور آپاچی ایجاد کنیم. این قالب کدی را ارائه می دهد که آن را باید در فایل htaccess وارد کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که URL قدیمی و آدرسی که باید این URL را به آن ریدایرکت کنید را وارد کنید. سپس، کد به صورت خودکار در ستون پایینی تولید می شود.

نکته مهم: همه صفحات را به صفحه اصلی ریدایرکت نکنید. تا جای ممکن صفحات خود را به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید. با این کار می توانید رنک صفحات اصلی را به صفحه مقصد منتقل کنید و رنک و رتبه بهتری به دست آورید.

 

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

از زنجیره های ریدایرکت خودداری کنید، برای مثال، زمانی که می خواهید با استفاده از ابزار Screaming Frog وب ‌سایتی را جستجو کنید و اطلاعات کسب کنید، گزارش زنجیره ریدایرکت را دانلود کنید. شکل زیر را برای درک بهتر مشاهده کنید.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

این عمل به شما اجازه می دهد تا هر URL را به مکان درست خود تغییر مسیر دهید. این کار نیز باعث می شود که گوگل تمامی URL ها را جستجو نکند.

  1. از بین بردن کلمات کلیدی بهینه سازی شده:

از دیگر مشکلاتی که اغلب در هنگام بازطراحی سایت رخ میدهد این است که همه کلمات کلیدی بهینه سازی شده گذشته سایت شما روی تگ های عنوان، تگ های هدر، داخل محتوا، تگ های alt و متاتگ توضیحات حذف می شوند.

حتما باید زمانی که وب سایت جدیدی می سازید، استراتژی مشخصی برای عبارت های کلیدی خود داشته باشید. باید بدانید می خواهید کدام صفحات، برای چه عبارت های کلیدی رنک بگیرند.

می توانید از نتیجه الگوبرداری (Benchmark) گذشته ای که توسط ابزار SEMRush انجام دادید استفاده کنید. با این روش می توانید کلمات کلیدی اولویت دار خود را بهتر بشناسید.

بعد از این مرحله می توانید با استفاده از نتایج Benchmark گذشته خود در نرم افزار Screaming Frog، تمامی متادیتاهای ضروری را که باید به صفحه جدید منتقل شوند، مشاهده کنید.

  1. از تغییر و یا حذف کدهای گوگل آنالیتیک خودداری کنید

در وب سایت جدید خود، از کد GA مشابهی استفاده کنید. چرا که زمان ساخت وب سایت جدید، باید داده های خود را با هم مقایسه کنید. هنگام راه اندازی سایت، به جای ایجاد پروفایل گوگل آنالیتیک جدید، آدرس را به روز کنید.

برای به روز کردن آدرس مراحل زیر را انجام دهید.

برای انجام این کار به آدرس admin > property settings مراجعه کنید.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

نکات انتقال سایت به هاست جدید

حال که استراتژی کلمات کلیدی و ریدایرکت ها را بر وب سایت جدید خود اعمال کرده اید و آن را مورد آزمایش های مختلف قرار داده اید، زمان آن رسیده تا وب سایت را به طور رسمی افتتاح کنید. برای حصول اطمینان از اینکه وب سایت با مشکلی رو به رو نخواهد شد، چندین اقدام باید انجام دهید که در قسمت زیر توضیح داده شده است.

ابتدا جستجوهای قبلی در Screaming Frog را پیدا کنید تا مطمئن شوید تمامی تغییر مسیرها (Redirects) به درستی انجام شده اند.

سپس جستجو در وب سایت جدید را آغاز کنید تا از وجود هر گونه ارور 404 مطلع شوید. برای انجام این کار باید به آدرس زیر در Screaming Frog مراجعه کنید:

Bulk Export > Response Codes > Client Error (4XX) Inlinks

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

برای حصول اطمینان از اینکه گوگل به درستی می تواند وب سایت شما را جستجو کند، پیشنهاد می شود که هر صفحه از وب سایت خود را fetch & render کنید، صفحاتی مانند صفحه اصلی (Homepage)، صفحه دسته بندی (Category Page) و صفحات زیرشاخه. برای انجام این عمل، به این آدرس زیر مراجعه کنید:

Search Console > Crawl > Fetch As Google

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

سپس روی گزینه Results یا نتایج کلیک کنید تا از تعداد بازدید ربات گوگل (Googlebot) و بازدیدکنندگان (Visitors ) مطلع شوید. به یاد داشته باشید که فایل های Javascripts و CSS مهم تان را بلاک نکنید.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

می توانید روی سربرگ fetching کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در خصوص رندرینگ وب سایت خود دریافت کنید. در این قسمت گوگل شما را از هر گونه مشکلاتی مانند بلوکه شدن وب سایت توسط تگ هایی مانند noindex tag و x-robots tag مطلع خواهد ساخت.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

می توانید از Google Real Time استفاده کنید و خطاهای 404ای که کاربران شما با آنها برخورد می کنند را پیدا کنید. برای انجام این کار، می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Real Time > Content > Page Views (Last 30 mins)

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

در مرحله بعد می توانید نقشه وب سایت (Sitemap) را برای کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید. برای انجام این کار به آدرس زیر مراجعه کنید:

Crawl > Sitemaps > Add/Test Sitemap

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

حال که با موفقیت تمامی قسمت های وب سایت خود را آزمایش کردید و آزمایش موفقیت آمیز بود، باید آدرس جدید وب سایت خود را برای گوگل ارسال کنید.  

به عنوان آخرین مرحله، یادداشتی را در Google Analytics بنویسید تا بدانید چه زمانی دامنه وب سایت یا طرح آن را تغییر داده اید.

اشتباهات طراحی مجدد سایت,انتقال سایت به دامنه جدید,برندسازی مجدد

با استفاده از این نکات، می توانید در زمان تغییر نام دامنه وب سایت خود، رنک و ترافیک طبیعی خود را حفظ کنید. امیدوارم این مقاله به شما نکات آموزنده ای برای ساخت وب سایت جدید آموزش داده باشد. 

منبع : searchenginewatch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود