
جستجوی صوتی تنها یک مد زودگذر نیست، بلکه به طور فزاینده ای به بخشی اساسی از تعامل افراد با فناوری تبدیل شده است. بنابراین سئو جستجو صوتی از نکات بسیار مهم سئو سایت می باشد زیرا پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۴ حدود ۸.۴ میلیارد دستگاه با دستیارهای صوتی در سراسر جهان فعال باشند؛ این رقم از جمعیت جهان هم فراتر رفته است و در مقایسه با ۴.۲ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری داشته است. این رشد سریع نشان دهنده استفاده گسترده از ابزارهایی مانند Google Assistant ،Alexa ،Siri و Cortana برای انجام کارهای روزانه در دستگاه های مختلف از تلفن های هوشمند گرفته تا اسپیکرهای هوشمند است.
Google Assistant دقیق ترین دستیار صوتی است و به طور میانگین ۹۳ درصد از جستجوها را به درستی پاسخ می دهد، در حالی که Siri و Alexa نیز عملکرد قابل قبولی دارند. به طور میانگین، ۷۲ درصد کاربران در شش ماه گذشته از دستیارهای صوتی استفاده کرده اند.
اسپیکرهای هوشمند مانند Amazon Echo و Google Home در حال تبدیل شدن به بخش جدایی ناپذیری از خانه ها هستند و به زندگی روزمره کاربران کمک می کنند. در میان دستیارهای صوتی، ۳۶ درصد کاربران Google Assistant یا Siri را ترجیح می دهند، در حالی که ۲۵ درصد Alexa را انتخاب می کنند. این روندها نشان می دهند که جستجوی صوتی یک ضرورت برای بهینه سازی سئو سایت است و کسب وکارها باید استراتژی های خود را برای جستجوهای صوتی که بر الگوهای زبان طبیعی و جستجوهای محلی متمرکز هستند، به روزرسانی کنند
تحقیقات PwC نشان می دهد که ۷۱٪ از افراد ترجیح می دهند از روش صوتی برای جستجوی آنلاین استفاده کنند تا تایپ در کادر جستجو. امروزه ۹۰٪ از مصرف کنندگان با دستگاه های دارای قابلیت صوتی، از جمله بلندگوهای هوشمند، دستیارهای صوتی و جستجوی صوتی در گوشی های هوشمند آشنا هستند.
چگونه می توانید صدا را در استراتژی سئو خود بگنجانید؟ در این مقاله، به توضیح سئو جستجو صوتی، اهمیت آن برای گوگل و کاربران، و روش های گسترش دامنه مخاطبان از طریق صدا می پردازیم. همچنین راهکارهایی برای بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی و برآورده کردن بهتر نیازهای جستجوگران ارائه خواهیم داد.
جستجوی صوتی چیست؟
جستجوی صوتی روشی برای جستجو یا انجام یک کار در وب یا در یک اپلیکیشن از طریق صدا است. کاربران کلمات کلیدی، عبارت یا سوال خود را از طریق میکروفون دستگاه موبایل یا به دستیار صوتی مانند Google Home یا Amazon Alexa می گویند و بسته به نوع دستگاه، نتایج را به صورت متن یا صوت دریافت می کنند.
چه با یک دستیار صوتی صحبت کنید یا از موتور جستجوی صوتی استفاده کنید، الگوریتم تلاش می کند بهترین پاسخ ممکن را به شما ارائه دهد. این پاسخ با توجه به این نکته انتخاب می شود که درخواست شما به صورت صوتی بیان شده است.
سئو جستجو صوتی چیست؟
سئو جستجو صوتی بهینه سازی محتوا برای پرسش های صوتی است و شامل استفاده از کلمات کلیدی، نحوه ساختاردهی محتوا، استفاده از نشانه گذاری اسکیما برای کمک به گوگل در درک ارتباط محتوا با یک پرسش صوتی و موارد دیگر می شود.
همانطور که گوگل در Voice Playbook خود بیان می کند، «بیش از یک میلیون کاربر جدید اینترنت هر روز به اینترنت متصل می شوند که بسیاری از آن ها بدون ورودی صوتی قادر به تعامل با تکنولوژی نخواهند بود.»
اطمینان از اینکه محتوا برای همه این کاربران جدید قابل دسترسی باشد، برای گوگل آن قدر مهم است که بخشی از بیانیه مأموریت موتور جستجوی آن را تشکیل می دهد.
در واقع، هدف اصلی گوگل از معرفی RankBrain در سال ۲۰۱۵، پاسخگویی بهتر به نیازهای کاربران موبایلی بود که روز به روز بیشتر از جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنند. RankBrain، که یک سیستم یادگیری ماشینی است، به گوگل کمک می کند تا قصد و زمینه پرسش های طولانی و پیچیده را بهتر درک کند؛ پرسش هایی که معمولاً در جستجوی صوتی رایج هستند.
بهینه سازی محتوای شما با سئو جستجو صوتی می تواند به طور چشمگیری مخاطبان بالقوه شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا در بازارهای جدید مطرح و دیده شوید.
وقتی بدانید که صدا برای گوگل یک اولویت کلیدی است، متوجه می شوید که این موضوع باید برای هر ناشر وبسایت نیز اهمیت بالایی داشته باشد. جستجوی صوتی باید یکی از ملاحظات اصلی در برنامه ریزی استراتژی سئوی آینده شما باشد.
حال سوال این است که پیشرفت فوق چه ارتباطی با سئو دارد؟ در ادامه به شرح 4 روش پرداخته ایم که به شما در بهینه سازی وب سایت تان کمک می کنند؛ این روش ها رتبه بندی سایت شما را در جستجو های صوتی بالا می برند.
-
استفاده از Featured Snippet ها برای سئو جستجو صوتی
Google Home و Google Assistant با خواندن Featured Snippet ها به جستجو های صوتی پاسخ می دهند به همین دلیل شما باید به دنبال نتایج بالاتر از رنک یک گوگل (position zero) باشید.
هنوز جواب مشخصی وجود ندارد که نشان دهد شما چگونه باید به چنین مکانی برسید با این حال تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده است. سه راهکار زیر می توانند در این رابطه مفید واقع شوند؛ توصیه می شود که این راهکار ها را در هنگام نوشتن محتوای خود در نظر بگیرید.
- سوالات مشخص را جواب دهید: از ابزار Answer the Public برای پیدا کردن سوال های مرتبط با موضوع مورد نظرتان استفاده کنید و سپس از نمونه های پیدا شده به عنوان مبنایی برای طرح کردن سوال های خود استفاده کنید. سوالات را در H2 بنویسید و زیر هر سوال پاسخ آن را قید کنید.
- مختصر پاسخ دهید: نباید از تعداد زیادی عبارت های فنی استفاده کنید که برای عموم کاربران غیر قابل درک یا سنگین هستند. گوگل می خواهد بهترین پاسخ را شناسایی کند به همین دلیل باید پاسخ هایی شفاف و قابل درک را ارائه کنید. پاسخ های ارائه شده در قالب لیست ها درون Featured Snippet ها عملکرد بسیار خوبی دارند.
- محتوای جالب و گیرا بنویسید: 99.58 درصد از Featured Snippet ها از صفحاتی به دست می آیند که جز 10 صفحه برتر هستند. بدیهی است که باید اطمینان یابید که صفحه وب سایت تان به خوبی بهینه سازی شده است؛ باید محتوایی گیرا، متادیتایی بهینه سازی شده و لینک های داخلی و خارجی قدرتمندی را ارائه کنید.
به یاد داشته باشید که جستجو های صوتی نسبت به جستجو های نوشتاری ماهیت مکالمه ای بهتری دارند. این ماهیت را در تن صدای خود منعکس کنید تا در رتبه بالاتری قرار بگیرید.
-
سئو محلی برای جستجوی صوتی
39 درصد از کاربرانی که از جستجوی صوتی استفاده می کنند به دنبال اطلاعات کسب و کارها هستند به همین دلیل مهم است که سئو محلی خود را بهینه سازی کنید.
اطمینان یابید که Google My Business Page شما با آدرس های درست و اطلاعات صحیح مخاطبان بروزرسانی شده است و ساعت های شروع کار را نیز در خود دارد.
به هر حال اگر کاربری بپرسد که “نزدیک ترین آرایشگاه نسبت به من در چه مکانی است؟”، شما می خواهید اطمینان داشته باشید که پاسختان جزء جواب های برتر است.
به طور مشابه، اگر کاربری بپرسد که مغازه شما در چه زمانی بسته می شود، باید اطلاعات درست را در اختیار او بگذارید در غیر این صورت کاربر شما گمراه می شود و فروش شما نیز کاهش می یابد.
ایجاد نظرات آنلاین مناسب و استفاده از نشانه گذاری structured data راهکارهای دیگری برای بهینه سازی جستجو های محلی هستند.
-
افزایش سرعت سایت
جستجو های صوتی تقریبا به طور انحصاری با استفاده از دستگاه های موبایلی انجام می شوند از این رو بدیهی است که بهینه سازی نسخه موبایل، برای ارتقا رتبه سایت اهمیت بسیاری دارد. اگر این بهینه سازی انجام نشود، کاربر به سادگی سایت شما را ترک می کند و در نتیجه رتبه شما کاهش می یابد. صفحه ای که 5 ثانیه طول می کشد تا باز شود نسبت به صفحاتی که در عرض 1 ثانیه باز می شوند، 90 درصد بیشتر در معرض بسته شدن قرار دارد.
طبق تحقیقات انجام شده توسط گوگل نرخ بسته شدن صفحات نمایش داده شده بر روی نمایشگر موبایل 9.56 درصد بیشتر از نرخ بسته شدن صفحات نمایش داده شده بر روی نمایشگر کامپیوترهای دسکتاپ است. کاربران موبایل، مخصوصا آن دسته از کاربرانی که از ابزار جستجوی صوتی استفاده می کنند، اغلب در حال حرکت هستند و زمان اضافی برای سپری کردن ندارند.
اگر که نمی دانید وب سایت شما برای استفاده با موبایل مناسب است یا خیر از ابزار Mobile Friendly Test گوگل استفاده کنید.
شما می توانید با کمک این ابزار PageSpeed Insights گوگل را هم چک کنید و از این طریق به راهنمایی های لازم برای بهبود سرعت سایت تان برای بارگذاری با دستگاه های قابل حمل برسید.
-
یافتن کلمات کلیدی در جستجوی صوتی گوگل
گوگل گفته است که می خواهد اطلاعات جستجوی صوتی در گوگل را به Search Console اضافه کند تا از این طریق به همان نحوی که اطلاعات جستجو شده با موبایل را از اطلاعات جستجو شده در دسکتاپ جدا کرده است، این جستجو ها را هم از جستجو های تایپی جدا سازد.
موانع انجام این تغییر و دلیل این که گوگل تا به حال این کار را انجام نداده این است که جستجو های صوتی طبیعتا به دلیل ماهیت مکالمه ای، طولانی تر هستند و در نتیجه حجم هر جستجو ممکن است تا حدی کم باشد که Search Console به طور خودکار آن ها را حذف کند.
هنوز هیچ اعلامیه یا تاریخ نهایی خاصی برای اعمال این تغییر بیان نشده است با این حال این بهینه سازی یکی از تغییراتی محسوب می شود که قرار است اعمال شود. زمانی که گوگل این فناوری را ارائه کند، شما متوجه می شوید که کدام جستجوی صوتی ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت شما هدایت می کند و از این طریق می توانید سایت خود را بهینه سازی و رتبه آن را ارتقاء دهید.
در سال 2024امکان نادیده گرفتن اهمیت جستجوی صوتی وجود ندارد زیرا در این سال، بازار جستجوی صوتی رشد قابل توجهی داشته است. طبق پیش بینی ها، فروش بلندگوهای هوشمند که نقش کلیدی در جستجوی صوتی دارند، به بیش از 30 میلیارد دلار می رسد. این رشد نشان دهنده افزایش استفاده از دستیارهای صوتی و تقاضای بیشتر کاربران برای خدمات مبتنی بر صوت است. علاوه بر این، بخش زیادی از خریداران آنلاین نیز از دستگاه های مجهز به جستجوی صوتی برای خرید استفاده می کنند، که اهمیت بهینه سازی وب سایت ها برای جستجوی صوتی را دوچندان می کند.
این آمارها نشان می دهند که برندهایی که از بهینه سازی صوتی غافل بمانند، در آینده بخشی از ترافیک خود را از دست خواهند داد. اگرچه داده دقیقی از ارزش بازار دقیقاً برای جستجوی صوتی به تنهایی در دسترس نیست، اما افزایش فروش و استفاده از دستگاه های هوشمند، نشان دهنده جهش قابل توجهی در این حوزه است.
۹ نکته مهم در پیاده سازی سئو جستجو صوتی
۱. شناخت مخاطب برای انجام جستجوی صوتی
امیدواریم که شناخت خوبی از نیازها و مشکلات مشتریان خود در فرآیندهای توسعه محصول یا خدمات، سئو، تبلیغات کلیکی و سایر زمینه ها مانند تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید. درک اینکه برای چه کسی بهینه سازی می کنید و چه چیزهایی برای آن ها مهم است، یک گام اولیه و اساسی در سئو جستجو صوتی به شمار می رود.
برای اجرای سئو جستجو صوتی با فهرست کردن سوالات خاص و پرسش هایی که ممکن است مشتریان احتمالی شما استفاده کنند، شروع کنید. چند منبع عالی برای گسترش لیست و درک نیازهای جستجوگران صوتی عبارتند از:
- کنسول جستجوی گوگل
- Answer the Public
- بخش سوالات متداول
سفر مشتری خود را ترسیم کنید و نقاط ضعف محتوا را که در هر مرحله نیازهای آن ها را برآورده نمی کند، شناسایی کنید.
۲. درک دیدگاه جستجوی صوتی
تصور نکنید که در جستجوی صوتی با همان رقبای جستجوی متنی، در نتایج مواجه هستید. با پرسیدن پرسش های خود از دستیارهای صوتی و دستگاه های مختلف، رقابت و فرصت های موجود را بررسی کنید.
به یاد داشته باشید که با اصطلاحات برند خود نیز پرس وجو را انجام دهید. اگر شما با نتیجه ای برای پرسش هایی که به طور خاص به دنبال اطلاعات درباره شرکت و محصولات یا خدمات شما هستند ظاهر نمی شوید، این یک نقطه خوب برای شروع بهینه سازی است.
در جستجوی صوتی متوجه می شوید که Amazon Alexa، Google Home و Google Search هرکدام نتایج متفاوتی به شما ارائه می دهند.
فرصت های خود را برای هدف قرار دادن featured snippets بررسی کنید و رقبا با رتبه بالا را ارزیابی کنید تا استراتژی سئو جستجو صوتی خود را بهبود دهید.
۳. گسترش تحقیق کلمات کلیدی با در نظر گرفتن جستجوی
اکنون که درک خوبی از مخاطبان هدف خود و رقبایی که در جستجوی صوتی موفق هستند دارید، به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید تا فرصت های جدیدی برای بهینه سازی محتوا پیدا کنید.
این ابزارها می توانند در تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک کنند:
- io
- Semrush
- BuzzSumo Question Analyzer
- تکمیل خودکار گوگل (Google Autocomplete)
۴. در نظر گرفتن روش های مختلف جستجوی صوتی
گوگل چهار نوع اصلی تعامل صوتی را شناسایی کرده است:
ضبط صدا معمولاً در برنامه های پیام رسانی مانند واتس اپ یا اینستاگرام به کار می رود، در حالی که دیکته کردن روشی است که کاربران با ویرایشگرهای متنی و کیبوردها تعامل می کنند.
باید به این نکته توجه کنید که کاربران چگونه با صدا جستجو می کنند، زیرا این امر در بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی بسیار مهم است.
کاربران در جستجوی گوگل یا یوتیوب با استفاده از فرمان های صوتی، به دنبال مجموعه ای مرتبط از نتایج هستند. همچنین، همان طور که گوگل اشاره می کند، ما در تعاملات خود با دستیاران صوتی مانند Google Assistant یا Siri، معمولاً از عبارات طولانی تر یا حتی جملات کامل استفاده می کنیم.
این بدان معناست که در سئو جستجو صوتی، اهمیت دارد که برای موارد زیر بهینه سازی کنید:
- کلمات سرشاخه: عبارات کوتاه یا کلمات کلیدی تکی با حجم جستجوی بالا و رقابت زیاد، مانند [شلوارک مردانه] یا [پروانه ها]
-
کلمات کلیدی دم بلند: پرسش هایی که سه کلمه یا بیشتر هستند و معمولاً کمتر رقابتی بوده و به پرسش های زمینه ای بیشتری پاسخ می دهند.
در نتیجه، ترکیب این دو نوع کلمه کلیدی می تواند به شما کمک کند تا استراتژی سئوی موثرتری برای جستجوی صوتی ایجاد کنید.
۵. مختصر، مستقیم و ساده نگه داشتن پاسخ ها
مطالعه ای از Semrush در مورد جستجوی صوتی نشان می دهد که طول متوسط متن پاسخ ها به پرسش های صوتی حدود ۴۱ کلمه است. همچنین، این مطالعه نشان داد که نزدیک به ۹۷٪ از پاسخ های ارائه شده از بین ۱۰ نتیجه برتر در جستجوی ارگانیک گوگل بوده و ۷۰٪ از پاسخ های جستجوی صوتی در یک ویژگی SERP قرار داشتند. از این میان، ۶۰٪ به عنوان یک Featured Snippet معرفی شده بودند.
برای رسیدن به ده نتیجه برتر و دستیابی به Featured Snippet محبوب “موقعیت صفر”، سعی کنید به سوال جستجوگر به طور کامل و در عین حال مختصر پاسخ دهید.
برای رسیدن به رتبه های برتر نیاز نیست از واژگان پیشرفته خود استفاده کنید. خوانایی محتوا باید در حدود سطح کلاس هشتم باشد تا بهترین جایگاه را در نتایج جستجوی صوتی داشته باشد.
۶. نشان دادن تخصص، اعتبار و اعتماد (E-E-A-T)
اهمیت تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد در محتوای نوشتاری یک موضوع داغ و یک عنصر اساسی در بهینه سازی صدا است.
ارائه بهترین پاسخ ممکن برای گوگل بسیار حیاتی است. گوگل قصد دارد اعتماد جستجوگران را با ارائه اطلاعات با کیفیت و قابل اعتماد پرورش دهند و از آن محافظت کنند.
۷. اطمینان از عدم توقف به دلیل مشکلات فنی سئو
یک سایت تمیز و قابل دسترسی همیشه در جستجو عملکرد بهتری دارد، به ویژه زمانی که سایر عوامل یکسان باشند، صرف نظر از نوع درخواست. واکنش گرایی سایت به موبایل بسیار ضروری است، به ویژه با توجه به اولویت بندی گوگل برای به روزرسانی “تجربه صفحه”
اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای معیارهای اصلی وب (Core Web Vitals) بهینه سازی شده است تا از افزایش رتبه بندی که این بهینه سازی می تواند فراهم کند، بهره مند شوید.
هرگونه تغییر مسیر نادرست و محتوای تکراری را بررسی و برطرف کنید، سرعت صفحه خود را بهینه کنید و از robots.txt استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که به طور تصادفی مانع از دسترسی گوگل به هیچ صفحه ای نمی شوید.
۸. استفاده از نشانه گذاری اسکیما
با استفاده از نشانه گذاری Speakable به گوگل کمک کنید تا بخش هایی از صفحه وب شما را که برای پخش صوتی در Google Assistant مناسب تر هستند درک کند.
پس از اعمال اسکیما به صفحه خود، آن را برای بررسی ارسال کنید. این فرآیند ممکن است تا پنج روز طول بکشد. گوگل به شما اطلاع خواهد داد که آیا محتوا با دستورالعمل های آن سازگار است و واجد شرایط برای درج در نتایج Google Assistant می باشد یا خیر.
می توانید از انواع دیگر اسکیما نیز استفاده کنید تا موضوع، نوع اطلاعات و ساختار سایر محتواها را برای موتورهای جستجو واضح کنید.
به عنوان مثال، نشانه گذاری Product می تواند برای هر محصول یا خدمتی استفاده شود، در حالی که نشانه گذاری LocalBusiness به موتورهای جستجو می گوید که صفحه به جستجوهای مربوط به کسب وکارهای محلی مرتبط است.
از ابزارهای تست گوگل برای رفع اشکالات در نشانه گذاری اسکیما در محتوای منتشر شده استفاده کنید.
۹. استفاده از صدا برای انواع پرسش ها
بعضی از افراد معمولاً جستجوهای صوتی را در زمانی که دست های آن ها مشغول است (مانند وقتی که در حال پختن ناهار یا رانندگی هستیم) از Siri، گوگل یا دیگر دستیارهای صوتی می پرسند.
اما جستجوی صوتی توسط انواع مختلف افراد برای حل مشکلات گوناگون استفاده می شود. افرادی که با سواد پایین دست و پنجه نرم می کنند، افرادی که دچار ناتوانی بینایی هستند، کسانی که به آرامی تایپ می کنند، افرادی که به زبان های پیچیده صحبت می کنند، یا کسانی که از دستگاه های ارزان قیمتی که فاقد کیبورد کامل هستند استفاده می کنند، از جستجوی صوتی به عنوان گزینه ای راحت تر نسبت به تایپ پرسش ها بهره مند می شوند.
مقاله جامع و خیلی مفیدی بود ، ممنون . فقط کاش قسمت مقالاتتون واضح و منظم تر بود تا دسترسی به مطالب مورد نظر ساده تر باشه بازم ممنون از مطالب خوبتون.
درود بر شما
ممنون از دیدگاهتون