ضروری

5 راه موثر ترکیب UX با سئو سایت

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

امروزه و در سال جدید میلادی، دیگر سئو به تنهایی عامل موفقیت در کسب و کار دیجیتالی و وب سایت ها به شمار نمی رود. شاید اگر اکنون به شخصی که در زمینه سئو تبحر دارد، بگویید که تنها سئو سایت می تواند راز موفقیت و کلید دستیابی وب سایت شما به یک سیستم فروش و کسب و کار مجازی موفق باشد، به شما خواهد گفت خیر! در این مقاله قصد دارم به این موضوع بپردازم و این ادعا را بررسی کنم.

این روزها آیتم دیگری به نام UX یا User Experience به دغدغه های ما اضافه شده و در کنار سئو به یک ابزار تاثیرگذار جهت تبدیل بیزینس شما به یک کسب و کار قدرتمند بدل شده است.

چه کسی فکر می کرد که در سال 2017 آیتم مهم دیگری در کنار سئو ظهور کند؟

UX بر روی آن دسته از افرادی متمرکز است که بیشتر تصمیماتشان براساس گرایش های طراحی سایت می باشد، در حالی که SEO بیشتر متمرکز بر روی داده های سایت و محتوا از دیدگاه موتورهای جستجو است.

در این مقاله به پنج مورد اساسی با عنوان راهکارهای ترکیب UX و سئو که از روش های افزایش کارایی سایت هستند، اشاره می کنم و با هم آنها را بررسی می کنیم.

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

تولید محتوا برای کاربران:

هم سئو و هم UX بر روی کاربران متمرکزند اما نقطه قوت سئو در جذب کاربران، تولید محتواست. گوگل همواره نسبت به تولید عبارات و محتوای جدید برای کاربرانش حساس است.

مدت زیادی است که اهمیت محتوا در وب سایت ها بر همگان ثابت شده و تلاش همگانی فعالان عرصه وب، جذب عموم مخاطبان می باشد. زمانی در عرصه بازاریابی، تاکید زیادی روی بازاریابی از طریق تولید محتوا می شد. تلاش های مذکور نیز در همین راستاست.

مشکل این است که یک باور غلط توسط بسیاری از افراد در این زمینه وجود دارد و آن این است که محتوا یعنی متن و مقاله؛ به عبارتی تصور می کنند که هرچه مطلب بیشتری تولید کنند (به طور مشخص تولید URL و صفحه در سایت)، در راستای سئو اصولی گام برداشته اند. اما به شما می گوییم که تولید صفحات زیاد به معنی سئو حرفه ای نیست.
در اینجا بهتر است به مخاطب آن چیزی را که می خواهد بدهیم، نه اینکه با تولید محتوای بی ارزش باعث نارضایتی کاربر و در نتیجه پایین آوردن سطح کیفی محتوا شویم. مثلا فروشگاهی اینترنتی را در نظر بگیرید که در قسمت جستجو، فیلتری کارآمد تعبیه کرده است، بدون شک این مورد رضایت بالای مشتری را به همراه دارد.

شاید یکی دیگر از تصورات غلط در زمینه تولید محتوا، تصوری باشد که به زیاد بودن و طولانی بودن مطلب می پردازد. واقعیت این است که محتوای طولانی، پتانسیل بالایی برای فراری دادن مخاطب دارد. حتی گاهی ممکن است با دیدن حجم مطلب، اقدام به مطالعه نشود. پس محتوا باید از لحاظ حجم هم استانداردهایی را رعایت کرده باشد.

راه های پیشرفت در کسب و کار اینترنتی,راهکارهای ترکیب UX و سئو,روش های افزایش کارایی سایت

قابلیت خواندن:

محتوای تولیدی می بایست مناسب، روان و باکیفیت باشد زیرا باید کاربران را برای خواندن مطالب و گذاشتن وقت خود در سایت شما متقاعد نماید.

UX باعث افزایش Readability یا خوانایی سایت می شود، همچنین تاثیر مستقیم بر روی سئو خواهد گذاشت و در نهایت باعث می شود موتورهای جستجو با سرعت و دقت بیشتری پیمایش سایت شما را انجام دهند. همچنین قابلیت خواندن یکی از فاکتورهای مهم سئو به شمار می رود زیرا باید محتوای تولیدی شما شفاف، مناسب، سازنده و حتی الامکان تمام موضوع را تحت پوشش قرار دهد.

از سوی دیگر محتوای تولیدی شما نیز می بایست براساس استراتژی انتخابی کلمات کلیدی بهینه باشد تا بتواند بیشترین کارایی را در افزایش SERP داشته باشد. نکته ای که باید به آن توجه نمایید، کلمات کلیدی هدف می باشد. نیازی به تمرکز بیش از اندازه به کلمات کلیدی هدف نیست زیرا آنها در متن بهینه شده شما تحت پوشش قرار داده می شوند.

Readability یا افزایش خوانایی برای UX در رضایت کاربر خلاصه می شود زیرا این کاربران هستند که باعث ایجاد ترافیک و در نهایت افزایش بازدید در وب سایتتان می شوند.

یکی دیگر از نکات مهمی که حائز اهمیت است، ساختار سایت می باشد که باید سایت شما در تمامی دستگاه ها به صورت بهینه شده نمایش داده شود. Responsive بودن بسیار در این امر مهم است و همگی با آن کاملا آشنا هستید.

سئو سایت,سرعت سایت در سئو,موفقیت در کسب و کار اینترنتی

جلوه های بصری:

یکی از دیگر از شیوه های تولید محتوا، محتوای بصری است که برای مخاطبین جذابیت بالایی دارد. وجود تصاویر و نمادهای بصری یکی از عواملی است که همواره در تولید محتوا مورد توجه بوده است.

جلوه های بصری می تواند معنی و مفهوم یک پیام را به درستی و در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل نماید و از سوی دیگر نیز یکی از راه های جذب ترافیک و همچنین از راه های پیشرفت در کسب و کار اینترنتی می باشد.

UX اهمیت جلوه های بصری را به خوبی درک می کند لذا همواره تلاش می نماید تا تعادلی نسبی میان جلوه های کارشده در سایت و محتوای تولیدی وجود داشته باشد؛ این تعادل می تواند تضمین کننده موفقیت سایت شما هم باشد. (پس یادتون نره که غیر از متن محتوا، به زیبایی اون هم اهمیت بدین!)

موفقیت در کسب و کار دیجیتالی

قابلیت استفاده:

دوستان عزیزم همیشه به این نکته توجه باشید که در طراحی یک وب سایت و یا در پایه ریزی یک کسب و کار تجاری، تنها طراحی موفق نمی تواند عاملی در جهت رسیدن به موفقیت باشد بلکه قابلیت استفاده یا Usability از آن ابزار و یا سرویس به مراتب در رتبه بالاتری قرار دارد.

قابلیت استفاده در طراحی سایت بسیار حیاتی است زیرا به کاربران این اجازه را می دهد تا با میل و رغبت در صفحات بیشتری وبگردی کنند و به محتوای گردآوری شده صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

همچنین در پیدا کردن محتوای مناسب به کاربران کمک شایانی می شود زیرا کاربران تمایل دارند تا محتوای مد نظر خود را هرچه سریع تر پیدا و مورد مطالعه قرار دهند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در Usability سایت به آن اشاره نمود Site Map یا نقشه سایت می باشد. نقشه سایت در خوانایی و راهنمایی کاربران تاثیر به سزایی دارد. (مطمئنم حواستون هست که این سایت مپ اون سایت مپ نیست!!)

فاکتور بعدی در Usability سایت، سرعت سایت می باشد. همیشه به خاطر داشته باشید سایت باید با سرعت مناسب و معقولی لود شود. با توجه به استفاده از جلوه های بصری استفاده شده در سایت، می بایست تمامی تصاویر و عکس ها با ابزارهای مناسب بهینه شوند تا درصورتیکه در سایت مورد استفاده قرار گرفتند، سرعت لود سایت کند نشود.

از دیگر فاکتور های مهم کارایی بررسی عملکرد، مرورگرها و دستگاه های جانبی است. به عبارت دیگر اینکه مرورگر شما با سایت مورد نظر تطبیق پذیر باشد بسیار مهم است.

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

حفظ کاربران خود:

آخرین المانی که شاید مهمترین بخش در این قسمت می باشد حفظ کاربران است. شاید بارها این جمله را شنیده باشید که به دست آوردن ترافیک و جذب مشتری به مراتب کاری ساده تر از نگهداری آنهاست.

فرض کنید به یک ترافیک قابل توجه و میزان فروش بالا رسیده باشید. چگونه می خواهید این حجم مخاطبین و سلایق گوناگون را راضی نگه دارید؟

شما می بایست همواره به این مسئله توجه نمایید که نگهداری کاربران و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، در بالاترین درجه اولویت قرار دارد.

هرگز از اینکه اگر با آنها به صورت مستقیم تماس بگیرید و به آنها بگویید که چه انتظاری از شما دارند، نترسید. یکی از کلیدهای موفقیت، بررسی بازخورد کاربران شماست.

کلام آخر:

خب،همانطور که دیدید، مقاله ای بسیار مهم را باهم پشت سر گذاشتیم، در انتها نیز چند نکته کوتاه که چکیده صحبت هایم است را بیان می کنم.

برای افزایش کارایی وب سایت و موفقیت در کسب و کار اینترنتی، دو عامل مهم یعنی SEO و UX را بررسی کنید، موارد زیر بازخورد ترکیب این دو مقوله است:

  • مناسب بودن متن، سازندگی و محتوای باکیفیت متن
  • استفاده ساده از ساختارهای سایت، کاربری آسان
  • بهینه بودن تصاویر و متن تولیدی چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو
  • طراحی مناسب بر پایه دسترس پذیری آسان

ادامه…

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

قبل از شروع بحث، باید ابتدا معنای تجربه کاربری را درک کنید. بنابراین، تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد و نحوه عملکرد یک محصول از سمت کاربر.

اخیرا محققان صنعت بازاریابی اینترنتی کشف کرده اند که سه تاکتیک تجربه کاربری می تواند به افزایش چندبرابری درآمد در صنعت تجارت الکترونیک کمک کند.

به همین دلیل در این مقاله قصد دارم تاکتیکهای تجربه کاربری که در افزایش درآمد کسب و کار اینترنتی موثر هستند را به شما دوستان عزیزم معرفی کنم.

در ابتدا من نحوه اثرگذاری هر یک از این عوامل را در درآمد توضیح خواهم داد. سپس شما را راهنمایی می کنم که چگونه از هر یک از این عوامل اثرگذار در طراحی و توسعه فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

در بررسی هایی انجام شده بر روی یک وب سایت که مبادرت به فروش محصولات نظارتی می کرد، مشخص شد که درآمد حاصل از هر بازدید کننده (PRV) توسط عوامل زیر تقویت و تشدید شده است:

  • 3.9 برابر زمانی که بازدیدکنندگان از چت استفاده کرده اند
  • 1.7 برابر زمانی که بازدیدکنندگان ویدئوها را تماشا کرده اند
  • 2.2 برابر زمانی که بازدیدکنندگان از کالایاب استفاده کرده اند

به عبارت دیگر، بازدیدکنندگانی که از گفتگوی آنلاین استفاده کرده اند حدود 4 برابر درآمد بیشتری نسبت به بازدیدکنندگانی که از گفتگوی آنلاین استفاده نکرده اند، برای سایت به وجود آورده اند. این مقادیر حتی بیشتر چشمگیر خواهد شد زمانی که بدانید 3.9 برابر برای گفتگوی آنلاین مساوی است با افزایش 290 درصدی درآمد کسب و کار آنلاین. بنابراین کاملا واضح و روشن است که گفتگوی آنلاین چه درآمدی عظیمی را می تواند نصیب شما بکند.

البته من به شما حق می دهم که تصور کنید تاثیرگذاری این عوامل در کسب و کارهای مختلف متفاوت است. اما باید این مسئله را در نظر بگیرید که فاکتورهای مطرح شده در بالا از مطالعه بر روی وب سایتی به دست آمده که محصولات غیر ضروری را به فروش می رساند، نه محصولات ضروری زندگی که مردم باید آن ها را هر هفته و هر ماه خریداری کنند. بنابراین این عوامل در سایت های ارائه دهنده اقلام ضروری می تواند تاثیرگذارتر باشد.

گفتگوی آنلاین

کاملا منطقی به نظر می رسد که گفتگو نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری و درآمد را افزایش دهد. زیرا تعامل و گفتگو باعث ایجاد انگیزه، علاقه و تلاش در انسان خواهد شد. بیشتر کاربران، به خصوص کاربران زیر 30 سال، دوست ندارند که در هنگام خرید با کسی صحبت کنند. آن ها ترجیح می دهند که بیشتر با اس ام اس، ایمیل و گفتگوی آنلاین با دیگران ارتباط برقرار کنند. بنابراین تیم فروش یک سایت فروشگاهی باید همیشه آنلاین، دارای دانش کافی و علاقه مند به پاسخگویی سوالات کاربران باشد.

اگر سایت شما فاقد امکانات گفتگوی آنلاین است، می توانید با انجام مراحل زیر این امکان را به سایت خود اضافه کنید:

  • جست و جو و انتخاب یک ابزار گفتگوی آنلاین مناسب
  • آموزش دادن نحوه صحیح گفتگوی آنلاین و تلفنی به کارکنان بخش خدمات مشتری
  • اتصال ابزار گفتگوی آنلاین به بخش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • استقرار تجربه گفتگوی آنلاین در وبسایت
  • بهبود ابزار گفتگوی آنلاین و تعاملات مرتبط با فروش در زمان های مشخص

زمانی که امکان گفتگوی آنلاین در سایت ارائه شود، درآمد به ازای هر بازدیدکننده (RPV) افزایش چشم گیری خواهد داشت. حتی اگر در اوایل راه اندازی این امکان تجربه گفتگوی آنلاین فوق العاده ای ارائه ندهید، باز هم (PRV) شما بین 1.5 تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که شما باید با استفاده از اطلاعاتی که توسط گفتگوی آنلاین بدست می آورید، تجربه گفتگوی آنلاین و نیز فرآیند تبدیل بازدید کننده به خریدار را بهبود دهید.

ویدئو

بررسی های جدید نشان می دهد که مدت زمان ماندگاری هر کاربر در یوتیوب به 40 دقیقه رسیده است. این آمار شگفت انگیز به دلیل هوشمندی YouTube در استفاده از لیست های چرخشی اتوماتیک، نمایش ویدئوهای مرتبط، صفحات سفارشی شده و دیگر تکنیک ها به دست آمده است.

برای استفاده از قدرت بازاریابی ویدئویی و ارائه یک تجربه فوق العاده ویدئویی در وب سایت خود، می توانید از یوتیوب الگوبرداری کنید. به این نحوه که ابتدا دسته بندی های مختلفی را تعریف کنید و با استفاده از یک محتوای کوتاه ویدئوهای قرار گرفته در هر دسته بندی را توضیح دهید. در صفحه مربوط به هر ویدئو متنی را برای اطلاع از محتوا ویدئو قرار دهید تا کاربر متوجه شود ویدئو در رابطه با چه موضوع یا محصولی است. برای هر محصول خود ویدئوهای مختلفی تولید کنید که شامل ویدئو معرفی محصول و نیز چندین ویدئو برای معرفی ویژگی ها و کارایی های محصول در شرایط مختلف باشد. اسکریپت بخش ویدئو را به نحوی بنویسید که بعد از دیدن ویدئوی یک محصول، تمام ویدئوهای مرتبط با همان محصول نمایش داده شود. باید به نحوی وبسایت خود را سازماندهی کنید که اگر کاربری اطلاعات یک محصول را مشاهده کرد، در همان صفحه بتواند به تمامی ویدئوهای مرتبط با همان محصول دسترسی داشته باشد. در نهایت شما باید قابلیت به اشتراک گذاری ویدئو را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید تا بتوانند در شبکه های اجتماعی یا با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

استفاده از این الگو برای سازماندهی بخش ویدئویی به شما کمک می کند که راحت تر بتوانید بازدیدکننده را به خرید محصول ترغیب کنید. 

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

کالایاب 

اگر شما با کالایاب ها آشنا نیستید، تنها کافی است به این چند جمله توجه کنید: آن ها مانند فروشندگان واقعی به شما خوشامد می گویند، چند سوال از شما می پرسند، سپس بهترین محصولی را که می تواند مشکل شما را حل کند و مفید و کارآمد است، معرفی می کند. البته همان طور که می دانید یک فروشنده خوب به شما فقط یک محصول را معرفی نمی کند، بلکه یک راه حل کامل را به شما معرفی می کند. اگر فروشنده خوب نباشد و نتواند با شما ارتباط درستی برقرار کند، شما را به سمت یک محصول یا راه حل نادرست هدایت خواهد کرد.

برای پیداکردن سوال و جواب های چند گزینه ای از تیم تحقیق و بررسی خود بخواهید بهترین و باکیفیت ترین سوالاتی که بیشتر تکرار می شنود و نقش مهمی در راهنمایی و تصمیم گیری کاربران بازی می کنند را شناسایی کنند. پروسه راهنمایی کاربران باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. برای مثال دکمه ای را با این عنوان طراحی کنید: “برای کسب درآمد از طریق اینترنت از کجا شروع کنم؟”

کاربر باید بلافاصله با کلیک بر روی این دکمه به بخش سوالات منتقل شود. سپس با پاسخگویی به سوالات بهترین پیشنهادات به او معرفی شود. در این بین نباید هیچ صفحه واسطه و اضافه ای به کاربر نمایش داده شود. همچنین باید از نمایش تبلیغات اضافه و نامرتبط نیز خودداری کنید.

اما برای ارائه یک تجربه فوق العاده عالی از کالایاب به نکات زیر توجه کنید:

  • بیشتر از 5 یا 6 سوال مطرح نکنید. (4 سوال ایده آل است.)
  • بیشتر از سه جواب برای هر سوال پیشنهاد ندهید.
  • در صورت نیاز نکاتی را در رابطه با پیامد انتخاب هر پاسخ ارائه دهید.

هنگامی که پیشنهادات را به کاربر نشان می دهید باید به موارد زیر توجه کنید:

  • نمایش پاسخ هایی که کاربر آن ها را انتخاب کرده است.
  • امکان انتخاب نحوه خرید و ارسال محصول در حالت سفارشی یا استاندارد
  • امکان ذخیره پیشنهادات داده شده توسط بازدید کننده از طریق ایمیل یا دانلود فایل

تا این قسمت تکنیک های تجربه کاربری موثر در افزایش درآمد به شما دوستان عزیز معرفی شد. در ادامه مقاله توجه شما را به دو نکته در رابطه با استفاده از این تکنیک ها در سایت جلب می کنم.

دسترسی بیشتر، افزایش درآمد بیشتر

اکتون که شما متوجه شدید که چگونه این عوامل در افزایش درآمد تاثیرگذار هستند، باید آن ها را بیشتر در معرض دید قرار دهید. لطفا از سندروم استفاده از تایمر و چراغ چشمک زن خودداری کنید! و به جای آن دکمه شروع گفتگوی آنلاین را در مکان های درست قرار دهید. برای مثال، در فرآیند خرید و در صفحات ویدئوی معرفی محصول یا جستجوی محصول این دکمه را برای شروع گفتگوی آنلاین قرار دهید.

تجزیه و تحلیل و پیگیری تاکتیک ها

بعد از آن که هر کدام از تاکنیک ها را در سایت خود پیاده سازی کردید، باید آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهید تا هم میزان تاثیرگذاری هر یک در افزایش درآمد اینترنتی شما مشخص شود و هم آنکه ایرادات تاکتیک ها مشخص و رفع شوند تا بتوانید تجربه کاربری بهتری را ارائه بدهید. در واقع باید تا جای امکان از تجربه کاربری بهتر و روان تری در سایت خود استفاده کنید. این مورد کمک می کند تا کاربر بتواند به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کند.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد. امیر قمصری در انتظار شنیدن نظرات، سوالات و تجربیات شما عزیزان در رابطه با این مقاله است.

ادامه…

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

تجربه کاربری ux و سئو سایت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. فرضیه اشتباهی وجود دارد که می‌گوید سئو تنها شامل لینک سازی و استفاده از عبارت های کلیدی مرتبط در محتوا است. با اینکه این دو استراتژی بسیار مهم هستند، گوگل و دیگر موتورهای جستجو موارد بسیار بیشتری را برای رنک کردن وب سایت ها در نظر می‌گیرند. 

فاکتورهایی که تجربه کاربری (User Experience) را تشکیل می‌دهند، در تکنیک های سئو مهم هستند. اینکه آیا سایت شما سریع، امن و موبایل فرندلی است؟ آیا محتوای باکیفیتی در سایت خود دارید که کاربران با آن ارتباط برقرار کنند و آنها را تشویق به ماندن در سایت شما کند؟ آیا سایت شما سریعا بارگذاری شده و بررسی آن ساده است؟

اینها معیارهایی هستند که گوگل و دیگر موتورهای جستجو زمان رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرند. با توجه به مواردی که گفته شد، این مطلب را مطالعه کنید تا بهتر متوجه شوید تجربه کاربری ux چه ارتباطی با بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو دارد.

چرا UX برای سئو اهمیت دارد

گوگل طی سال های گذشته، تغییرات زیادی کرده است. این غول موتور جستجو به طور منظم الگوریتم های خود را به‌روز می‌کند تا اطمینان حاصل کند برای کاربران بهترین نتایج نمایش داده می شود. در هر آپدیتی که گوگل ارائه می دهد، بیشتر بر روی کاربر و کاربر پسند بودن نتایج تمرکز می‌کند. ما تغییراتی در صفحه نتایج جستجو (SERP) مانند پنل دانش (Knowledge Panels) و Rich Snippet و آپدیت های الگوریتمی می بینیم که نشان می دهند تجربه کاربری ux چقدر برای گوگل مهم و حیاتی شده است. کافی است به الگوریتم RankBrain توجه کنید تا متوجه صحبت های من شوید.

معرفی RankBrain

الگوریتم RankBrain در سال 2015 معرفی شد و سومین فاکتور بسیار معنادار در تشخیص ارزش سئو وبسایت، تنها با توجه به محتوا و لینک ها تلقی می شد. RankBrain بیشتر به معیارهای رفتاری توجه می کند. برای مثال pages per session، بانس ریت، Dwell time(مدت زمان ماندن در سایت) و نرخ کلیک طبیعی (organic CTR). این معیار ها به موتور جستجو می گویند آیا کاربر تجربه خوبی در وب سایت داشته است یا خیر.

گذشته از اینها اگر کاربری وب سایت شما را چند بار بازدید کند، زمان خوبی را در آن سپری ‌کند و به سادگی بتواند در وبسایت شما گشت و گذار کرده و آن را بررسی کند، به گوگل این پیام را میدهد که تجربه کاربری خوبی داشته است و به این ترتیب رتبه وب سایت شما افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر اگر کسی وبسایت شما را به محض ورود به آن ترک کرده و به صفحه نتایج گوگل باز گردد، به گوگل این پیام را می رساند که اطلاعاتی مرتبط با آنچه که می خواسته پیدا نکرده و همین مسئله باعث می شود رنک و رتبه شما کاهش پیدا کند.

UX و سئو برخی اهداف مشترک دارند

UX به سئو مربوط است به این دلیل که هر دو اهداف مشابهی دارند. اگر طی چند سال گذشته سئو سایت را دنبال کرده باشید، می دانید که دیگر سئو تنها به معنای رنک و رتبه گرفتن برای عبارت های جستجو نیست. حالا سئو می خواهد به جستجوکننده ها اطلاعاتی بدهد که پاسخ سوالاتشان است. اینجا است که UX و SEO با هم تعامل دارند. هدف هر دو آنها کمک به کاربران با ارائه اطلاعات مرتبط است. سئو به فرد، محتوایی که نیاز دارد را می دهد و UX زمانی که کاربر به یک صفحه وب می رود، به سوالاتش پاسخ می دهد.

تکنیک های مهم سئو که بر روی UX تاثیرگذار هستند

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

خیلی مهم است که تکنیک های متداول سئو و تولید محتوا که بر روی UX تاثیرگذار هستند را بدانید:

  • تگ تصاویر و تیترها ضروری هستند. تگ تصاویر زمانی که تصاویر بارگذاری نمی شوند، اطلاعاتی به کاربر می دهد. با ساخت تگ تصویر اطمینان خواهید داشت که چه در صورت وجود و چه در صورت عدم وجود تصویر، کاربر تجربه تقریبا مشابهی خواهد داشت. تیترها به شما کمک می کنند محتوای صفحه را ساختار بندی کرده و خوانایی آن را افزایش دهید.
  • محتوای شما باید بیش از 600 کلمه داشته باشد تا مطمئن باشید پاسخی کامل و جامع به سوال کاربر داده اید.
  • موبایل فرندلی بودن نیز بسیار ضروری است چرا که موبایل 52.2 درصد از سهم بازار را تشکیل می دهد. در واقع، از سال 2016 استفاده موبایل از اینترنت بیشتر از دسکتاپ شده است.
  • سرعت صفحه نیز نقش اساسی دارد. هیچ کس نمی خواهد دو ثانیه برای بارگذاری صفحه صبر کند. اینترنت باید برای کاربران خود راحتی به ارمغان آورد. تا به حال چندبار پیش آمده است که برای بارگذاری یک صفحه صبر کنید و بعد مجبور شده باشید چند بار دکمه refresh را فشار دهید؟

چگونه باید تجربه کاربری بهتری فراهم کنیم

 خوشبختانه، حالا درک بهتری از اهمیت تجربه کاربری ux در بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو دارید. اما چطور باید تجربه کاربری سایت خود را با توجه به سئو بهبود دهید؟

  • استراتژی های سئو و تجربه کاربری خود را هماهنگ کنید: اولین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان داشته باشید این دو استراتژی یکپارچه هستند. گذشته از این، یکی از اهداف اصلی وب سایت شما باید گردآوری مشتری های هدایت شونده و تبدیل های بیشتر باشد. UX و سئو هر دو نقش حیاتی در رسیدن به این هدف دارند اما اگر می خواهید موفق شوید باید این دو را با هم هماهنگ کنید.
  • بر روی طراحی هایی تمرکز کنید که با اصول سئو هماهنگ باشند: این کار شامل گذاشتن نام و دسکریپشن مناسب بر روی محصولات، ساخت مسیر ناوبری وب سایت (Navigation) ساده و واضح و ساخت محتوایی است که هم برای بازدیدکننده ها و هم برای موتورهای جستجو مناسب باشد.
  • برای طراحی ریسپانسیو سرمایه گذاری کنید: هیچ دلیلی برای داشتن وب سایتی که برای استفاده در تمامی پلتفرم ها آن هم در سال 2018 طراحی نشده است، وجود ندارد. گفته می شود که تا سال 2020، 2.87 میلیارد کاربر تلفن همراه وجود خواهد داشت. بنابراین فکر کنید به اینکه اگر به خوبی وب سایت خود را بهینه نکنید، چقدر مشتری بالقوه را از دست خواهید داد. بعلاوه، رنک و رتبه شما در موتور جستجو نیز آسیب خواهد دید. اگر کسی با استفاده از موبایل به وب سایت شما آمده و استفاده از وب سایت شما برایش سخت باشد، برخی دکمه ها کار نکنند و یا صفحات به کندی بارگذاری شوند، شما هیچوقت نخواهید توانست به رتبه های برتر گوگل برسید.
  • Navigation وب سایت را ساده سازی کنید: navigation وب سایت، فاکتور کلیدی برای سنجش UX و متعاقبا رنک و رتبه شما در موتور جستجو است. صفحه خانگی شما باید Navigation ساده و واضحی داشته باشد. کاربران باید بتوانند مستقیما از وب سایت شما استفاده کنند، آنها نباید به گام بعدی خود فکر کنند. یک روش موثر برای آنکه به گوگل کمک کنید صفحات شما را فهمیده و ایندکس کند این است که نقشه سایت بسازید.
  • بر روی کیفیت تمرکز کنید: Navigation تنها فاکتوری نیست که گوگل زمان بررسی و رتبه دادن به وب سایت شما به آن توجه می کند. فاکتورهای دیگری که باید بر روی آنها کار کنید، شامل چیدمان صفحه (page layout)، مرتبط بودن محتوا، اصالت محتوا، ساختار لینک داخلی و سرعت صفحه است.

وقتی صحبت از رنک کردن وب سایت در صفحات نتایج جستجو می شود، شکی نیست که تجربه کاربری ux یکی از حیاتی ترین فاکتورها است. اگر می خواهید بیشتر دیده شوید و نرخ تبدیل های خود را افزایش دهید، باید UX را با استراتژی سئو خود هماهنگ کنید.

از توصیه های بالا برای شروع استفاده کنید اما حتما بعد از این هم وب سایت خود را آزمایش کرده و آن را ارتقاء دهید. گذشته از این، توجه کنید که اگر راکد بمانید قطعا پیشرفت نخواهید کرد.

ادامه…

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

سئو سایت و یافتن راه های جدید برای بهینه سازی وب سایت برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو٬ از وظایف اصلی یک سئوکار است.

آموزش سئو مسئله ای است که سئوکاران همیشه با آن سر و کار دارند. نکته ی دیگر اینکه هیچ وقت از علم روز سئو نباید بی خبر باشند. البته که بیشتر از اینکه به فکر جذب ترافیک سایت باشید٬ باید به فکر تبدیل ترافیک جذب شده باشید.

تجربه کاربری و فرآیند موفقیت تبدیل از جستجوی گوگل را خیلی سریع در ذهن خودتان تصور کنید:

گام اول: کاربر عبارت جستجو را در گوگل وارد می کند.

گام دوم: گوگل SERP ها را بر اساس درک خودش نسبت به محتوایی که کاربر به دنبال آن است، ایجاد می کند.

گام سوم: کاربر متا داده های نمایش داده شده در SERP ها را بررسی کرده و لینکی که به نظرش بهترین لینک می باشد را انتخاب می کند.

گام چهارم: این مرحله، مهمترین لحظه است؛ به این سبب که کاربر تصمیم می گیرد در سایت بماند و اطلاعات و راه حلی که به دنبالش بوده است را از سایت پیدا کند و یا این که سایت را ترک کند.

گام پنجم: بازدید کننده جدید خیلی سریع ارتباط ایجاد کرده و به سایت اعتماد می کند. آن ها خیلی سریع اطلاعات و یا محصولی که می خواهند را پیدا می کنند و یا این که خیلی راحت می توانند به قسمت مناسب در سایت بروند و خرید خودشان را انجام داده و یا یک قرار ملاقات ترتیب دهند.

گام چهارم نه تنها نشان دهنده یک لحظه بسیار مهم برای سئو کاران است، بلکه برای خود گوگل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که کاربر جستجو٬ مداوم بر روی سایتی که سرعت پایینی دارد کلیک کند٬ یا به سختی بتواند در آن ناوبری کند و یا این که این سایت کاملا نسبت به نیازهاس او متفاوت و بی ربط باشد، از یک موتور جستجوی دیگر استفاده می کنند. به صورت خلاصه، گوگل می خواهد که با ارائه سایت هایی که مطابق با نیاز کاربر هستند، نیاز کاربر را رفع کند.

با تغییر ذهنیت خود از «چطور می توانم به الگوریتم های گوگل نفوذ کنم؟» به « چطور می توانم گوگل و کاربرانش را راضی کنم؟»، شما می توانید بیشتر بر روی مشارکت کاربران تمرکز داشته باشید نه این که فقط سعی کنید حجم جستجو به دست بیاورید. در اصل، موفقیت شما در موتورهای جستجو مبتنی بر UX سایت شما می باشد. دو المان از UX  به صورت خاص ارتباط زیادی با سئو دارند.

  1. ارائه یک تجربه جذاب به کاربران

خودتان را به جای جستجو کننده ها بگذارید. وقتی که در گوگل جستجو می کنید، به دنبال چه چیزی می گردید؟ احتمالا شما به دنبال سه مورد هستید:

  • سرعت بارگذاری سریع سایت
  • طراحی وب سایت که مناسب با زمینه کاری و محرک باشد.
  • اطلاعاتی که کاملا شفاف باشد.

درنتیجه، در حالی که شما تحلیل ها را برای معیارهایی مانند زمان سپری شده در سایت و بانس ریت مطالعه می کنید، باید در نظر داشته باشید که این معیارها در چه زمینه ای ایجاد شده اند.

چرا کاربران در سایت شما باقی می مانند؟

آیا این موضوع بخاطر است که شما کاربران را در سایت خودتان جذب می کنید و یا صرفا به این دلیل است که کاربران به سختی می توانند چیزی که می خواهند را پیدا کنند؟ شما می توانید از سرویس های heatmapping (سرویسی برای بررسی رفتار کاربران) استفاده کنید تا بتوانید درک بهتری نسبت به تعامل واقعی کاربران با سایت خودتان به دست بیاورید. سرویس هایی مانند Full Story, Looker, Hotjar, Crazy Egg, Lucky Orange و Optimizely می توانند این خدمات را به شما ارائه کنند. در صورتی سرویس دیگری هم در ذهن شما است، حتما در قسمت نظرات آن را به ما هم معرفی کنید!

تمرکز بر روی تجربه کاربری می تواند به شما کمک کند تا ترافیک خودتان را افزایش دهید؛ بر اساس یک پست وبلاگ در Think With Google، 1-800-Got-Junk باعث شد که زمان بارگذاری سایت 28% کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث شد که Session های موبایل در این سایت، 19% افزایش پیدا کند.

با ایجاد کردن یک تصویر اولیه قوی٬ برای جذب مشتری جدید و با بازگشت مشتری های قبلی بهترین شانس را برای خودتان ایجاد می کنید.

نحوه ایجاد تجربه لذت بخش برای کاربران (بهبود تجربه کاربری)

بر اساس زمینه کاری و هدف صفحه تان، طراحی و طرح کلی سایت شما باید باعث شکل گیری یک تجربه جذاب، طبیعی و بدون دشواری برای کاربران بشود. این یعنی که:

  • فراخوان عمل های شما (CTA) کاملا شفاف باشد اما توی ذوق کاربر نزند.
  • طراحی شما (از رنگ و تصویر گرفته تا انتخاب فونت) باید مطابق با تمرکز کاربر باشد.
  • بهینه سازی های سرعت برای دسکتاپ و موبایل انجام شده باشد.

زمانی که شما بتوانید توجه خواننده را جذب کنید، می توانید با محتوای جذاب و مرتبط با هدف جستجوی کاربر، او را در سایت خودتان ماندگار کرده و به مشتری خودتان تبدیل کنید.

  1. تمرکز روی تولید محتوای جذاب

انجام دقیق فرآیند یافتن کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد کردن محتوای مفید و جذاب که ظاهر زیبایی داشته باشد، تنها نیمی از مسیر است. نیم دیگر در معادله سئو، هدف جستجو می باشد. فرض می کنیم که شما یک برند فروشگاه اینترنتی هستید و یک صفحه محصول را ایجاد می کنید. کاملا مشخص است که CTA شما به چه صورت است «الان خرید خودتان را انجام دهید». با تمرکز کردن بر روی طراحی و کپی کردن این صفحه برای جستجو کننده هایی که آماده خریده هستند، شما این تضمین را ایجاد می کنید که هم گوگل و هم کاربران راضی هستند که سایت شما را در بالای SERP ها مشاهده کنند.

به صورت مشابه، شما یک صفحه محصولات اطلاعاتی را ایجاد می کنید که متمرکز بر آموزش خواننده ها نسبت به یک زمینه کاری خاص، اخبار و یا FAQ می باشد. حال اگر نکاتی برای فروش محصولات را در این صفحه قرار دهید، قطعا این امر سبب شکست شما می شود. زیرا کاربری را به این صفحه منتقل شده٬ به هیچ وجه قصد انجام خرید ندارد.

ما از یک کتاب با نام داستان برند نوشته دونالد میلر استفاده کردیم تا نسخه وب سایت خودمان را تعریف کنیم. ایده اصلی این کار، ایجاد کردن داستانی است که باعث می شود مشتری شما به قهرمان تبدیل شده و شما نیز او را در این مسیر، برای رفع نیازش راهنمایی می کنید. شما باید داستانی را ایجاد کنید که افراد بخواهند بخشی از آن باشند. البته این کار اصلا دشوار نیست، بلکه شما باید به صورت شفاف و جذاب بیان کنید که چه کسی هستید و چطور می خواهید نیازهای مشتریان خودتان را رفع کنید.

برای درک بهتر این مسئله می توانید کتاب جایگاه سازی (نبردی در ذهن) نوشته ال ریس و جک تراوت انتشارات سیته را مطالعه کنید.

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

ارتباط با مشتریان به این شکل٬ تاثیر زیادی بر روی قیف مشتریان دارد. یک مطالعه جدید توسط گروه تحقیقاتی تجاری در هاروارد نشان می دهد که محتوای احساسی چطور می تواند بر روی هدف نهایی شما تاثیر داشته باشد. در واقع٬ بر اساس گفته های این گروه تحقیقاتی، ممکن است 50% افزایش در نرخ رشد فروش ایجاد شود.

برند شما باید داستانی داشته باشد تا باعث شود کاربر به قهرمان داستان تبدیل شود. مثلا یکی از برندهای معروف با نام GoPro، به مشتریان خودش این امکان را می دهد تا لحظه های لذت بخش زندگی خودشان را ضبط کنند. همین موضوع باعث می شود که آن ها بتوانند ماجراجویی های خودشان را به یاد داشته باشند.

حتی گوگل نیز این کار را در فراخوان عمل فروش خودش انجام داد و محتوای خودش را تقویت کرد و افزایش در ترافیک ارگانیک آن ها به مقدار 64% ایجاد شد. کیفیت محتوا، تنها بخشی از تجربه کاربری است اما می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کسب و کار و مشتریان شما داشته باشد.

سایت شما هر چه از نظر ارتباط موضوعی و جذابیت٬ عملکرد بهتری داشته باشد، بازدید کننده ها اشتیاق بیشتری خواهند داشت تا از این سایت استفاده کنند. در نهایت، گوگل به دنبال این است که کاربران راضی باشند.

چیزی که باعث می شود سایت شما نسبت به بقیه سایت ها در SERP ها متفاوت شود، تعهد شما برای ارائه یک محتوای با کیفیت و مرتبط با هدف کاربران است. در نتیجه تاکید و توجه به UX می تواند دقیقا همان چیزی باشد که باعث موفقیت وب سایت شما می شود.
3 نظر در مورد مقاله “ 5 راه موثر ترکیب UX با سئو سایت ” ثبت شده است
  1. Amir

    درود جناب قمصری
    خسته نباشید
    ممنون بابت مقاله فوق العادتون

    یه سوالی داشتم:
    استفاده از دو قالب وردپرس در یه سایت رو پیشنهاد میکنید؟
    به عنوان مثال بنده برای یه سایت در زمینه معماری قالبی رو به عنوان اصلی در نظر گرفتم که معرف شرکت هست منتهی قسمت اخبار این قالب که بنده به عنوان بلاگ میخوام ازش استفاده کنم تا سایت رو در serp بالا بیارم زیاد جالب نیست.
    آیا پیشنهاد میکنید با همان قالب کار کنم یا برای قسمت بلاگ از قالب دیگری که ظاهر جذاب تر و مناسب تری داره استفاده کنم؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      مشکلی ندارد به شرطی که هر دو بهینه سازی شده باشند و پیشنهاد می شود هر دو از یک تکنولوژی استفاده کنند


  2. حسین

    ممنون از شما و سایت خوبتون که بدون هیچ گونه چشم داشتی فعالیت میکنید ! همواره پاینده باشید .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود