طراحی تجربه کاربری و نکات مهم آن

طراحی تجربه کاربری یعنی چه

طراحی تجربه کاربری می توان گفت به نوعی اولین راه انسانی طراحی محصولات می باشد. این روند موجب افزایش فروش و رضایت کاربر می شود. در واقع طراحی ux قسمتی از طراحی وب می باشد که از عوامل تاثیرگذار بر تجربه کاربر و یا شرکت خواهد بود. در صنعت وب سایت ux از جنبه هایی همچون محتوای وب سایت، سیستم پشتیبان، ساختار و طراحی برخوردار است. طراحی تجربه کاربری خوب می تواند رابط میان کیفیت و رضایت بین کاربر و محصولات باشد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم طراحی تجربه کاربری مجموعه ای از دستور العمل هاست که هنگام ارتباط گیری کاربر با محصول یا صفحه سایت، از سودمندی ها و تجربه ها حمایت می کند. در این بخش طراحی به معنای یافتن راه حل برای مشکلات است. به طور خلاصه ux یا بهتر است بگوییم user experience به معنای یافتن راه حل جهت بهبود تجربه های کاربران است.

3 نکته بسیار مهم در مورد طراحی تجربه کاربری

  • درواقع ux نوعی فرایند است. بدین معنا که نمی توان آن را یکبار بخرید و از آن استفاده کنید.
  • برای بهره گیری از طراحی تجربه کاربری باید از بالاترین مقام سازمان شروع کرد نه با ظاهر محصولات
  • به یاد داشته باشید ux یک فرایند تکاملی است که انجام آزمایش و تکرار، بهبود پیدا کند و هیچگاه اتفاقی خلق نمی شود.

چگونگی طراحی تجربه کاربر در دنیای دیجیتال

به این نکته توجه کنید که طراحی تجربه کاربری فقط مختص دنیای دیجیتال نیست برای مثال اگر شما تولید کننده پوشاک هستید، باز هم می توانید تجربه خلق کنید. در هر یک از حوزه های کاری المان های مختلف از اهمیت متفاوتی برخوردار هستند. به عنوان نمونه در صنعت خودرو سازی، طراحی صنعتی از دیگر موارد اهمیت بیشتری دارد ولی در دنیای دیجیتال المان های دیگری مهم هستند که در ادامه قصد داریم به شرح آن ها بپردازیم:

طراحی دیداری

طراحی دیداری مربوط به هرگونه استفاده از روش های بصری همچون رنگ، تصاویر، نمادها جهت ارسال پیام به کاربر می باشد. این یعنی شما با رنگ هایی که در قالب سایت، تصاویر، منو ها و… استفاده می کنید، به نوعی به کاربران انرژی مثبت منتقل کرده و سعی کنید حس و حال خوبی را به آن ها منتقل کنید.

کاربر هر زمان که به اصطلاح از سایت، محصول یا محتوای سایت شما خوشش آید، برای رفع نیازهای خود یا خرید محصول حوزه کاری شما، حتما شما در گزینه های خود قرار می دهد.

طراحی تعامل

یکی از مهم ترین المان های ux طراحی تعامل است. این روش شامل رابطه انسان با محصولات دیجیتالی می شود. از آنجایی که ارتباط انسان ها با محصولات دیجیتالی کمی متفاوت تر از دیگر محصولات است، باید کاری کنید که کاربر بیشتر به شما اعتماد کند. معمولا زمانی کاربران با یک محصول دیجیتالی ارتباط برقرار می کنند که آن به بهترین شکل مشکل، نیاز یا خواسته آن ها را برطرف کنید. معمولا در دنیای دیجیتال رقابت بسیار سنگین است. اگر نکته متمایز کننده ای در وب سایت خود نداشته باشید، برای کاربر هم جذابیت خاصی نخواهید داشت.

کاربرد پذیری

برای تعریف کاربرد پذیری بهتر است از طرح یک سوال شروع کنیم.

جهت رسیدن به اهداف مشخص باید چه خدماتی را در اختیار کدام دسته از کاربران بگذاریم که موجب رضایتمندی آن ها شود؟

البته باید بگوییم کاربرد پذیری خوب، یکی از ضروریات خلق تجربه خوب محسوب می شود. اما به تنهایی امکان پذیر نیست و باید به توانایی انسان در استفاده از آن محصول هم توجه داشت.

طراحی تجربه کاربری یعنی چه

طراح تجربه کاربری چه کسی است؟

به طور کلی طراحان تجربه کاربری به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. متخصص
  2. آشنا به طراحی ux

برای درک بهتر می توان متخصص را به یک پزشک متخصص تشبیه کرد و فردی که آشنا به ux است را به پزشک عمومی

به طور خلاصه فردی که به امور طراحی تجربه کاربری آشنا است فردی است که به صورت عمومی از این مبحث آگاهی دارد و به طور تخصصی وارد آن نشده است.

طراح تجربه کاربر به فردی گفته می شود که به تمامی تجربه های خوب و بد کاربران محصولات شما توجه می کند و راهکارهایی برای بهبود آن ها ارائه می دهد. اما باید بگوییم این موضوع به 3 دلیل پیچیده است:

  1. طراحی ux مبتی بر داده ها می باشد که این داده ها می توانند کمی فریبنده باشند.
  2. تجربه های کاربران روز به روز در حال تغییر است و برای برخورد با آن ها باید از راه حل های به روز استفاده کرد.
  3. رفتار های انسان بسیار پیچیده است و سخت تر می توان برای همه رفتارها راه حلی در پیش گرفت.

اگر شما مدیر کسب و کار هستید، در حال تولید هرگونه محصولاتی هم که باشید، در بین راه نیازهایی از سمت کاربران پیش می آید که می بایست به آن ها پاسخ دهید. اگر از یک طراح کاربلد کمک بگیرید به راحتی می توانید به این نیازها پاسخ دهید و نیاز کاربران خود را رفع کنید.

طراحی تجربه کاربری یعنی چه

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری

رابط کاربری ui قسمتی از تجربه کاربری یا همان طراحی ux می باشد که بخش پر اهمیت آن محسوب می شود. در واقع تجربه کاربری مسیر را برای رابط کاربری روشن می کند. اما در هر صورت هریک از این دو ویژگی ها و هویت مختص خود را دارند و اصلا نمی توان گفت با یکدیگر هم معنی هستند.

اگر می خواهید یک طراحی خوب داشته باشید باید هم طراحی تجربه کاربری و هم رابط کاربری را به بهترین نحو انجام دهید. یک طراحی رابطه منحصر به فرد می بایست یک تجربه کاربری را درک کند و از اهمیت آن با خبر شود و همینطور برعکس. امیدواریم توانسته باشیم به خوبی مفاهیم را برای شما شرح داده باشیم. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بوده اید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود