تفاوت بین ساختار URL و معماری اطلاعات سایت

آدرس دهی سایت,ساختار url,ساختار آدرس اینترنتی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 5]

ساختار URL و معماری اطلاعات وب سایت از جمله بخش های مهم در سئو سایت است.

سوالات در رابطه با ساختار URL و معماری اطلاعات می تواند به راحتی ما را گیج کند اما ما باید بتوانیم تفاوت بین آن ها را درک کنیم. معماری اطلاعات (Information Architecture) یا همان IA معمولا نسبت به تصمیم گیری های مرتبط با URL اهمیت بیشتری دارند اما آموزش ها و توصیه هایی که مرتبط با IA مطرح می شود معمولا نسبت به نحوه ایجاد بهترین ساختار برای URL ها فایده چندانی ندارد. این مقاله به ما کمک می کند تا بتوانیم تفاوت بین این دو موضوع را درک کنیم و به پاسخ سوالات بسیاری در رابطه با هر کدام از این موضوعات برسیم.

در این مقاله، Will Critchlow یکی از مدیران Distilled، به تفاوت های بین ساختار url و معماری اطلاعات می پردازد:

من متوجه شدم وقتی افراد می خواهند در رابطه با معماری اطلاعات توصیه هایی را ارائه کنند، به صورت خودکار به موضوعات ساختار آدرس وب می پردازند.

به صورت خاص می خواهم این موضوع را از دیدگاه سئو بررسی کنم. پس در واقع ما می خواهیم به صورت گسترده، معماری اطلاعات را بررسی کنیم. اما موضوع اصلی این است که چه چیزی بیشتر از همه برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؟ کاربران نسبت به چه چیزی بیشتر اهمیت می دهند؟ بنابراین ما می خواهیم موضوعات اولیه در رابطه با ساختار آدرس اینترنتی را بررسی کنیم اما در اصل صحبت ما در رابطه با مسیری است که بعد از وارد کردن یک دامنه پیش روی ما قرار می گیرد.

چند روش اصلی برای ایجاد ساختار URL وجود دارد. شما می توانید از انواع تقسیم بندی های فرعی برای ساختار خودتان استفاده کنید و یا می توانید از ساختار های یک دست استفاده کنید که همه بخش های آن به نوعی در یک سطح قرار گرفته اند. در رابطه با هر نوع از ساختار بندی URL معایب و مزایایی وجود دارد و نکات بسیاری در رابطه با نحوه اجرای آن ها یافت می شود. شما معمولا باید مزیت ها و مشکلات هر کدام از این روش ها را سبک سنگین کنید، مثلا معمولا گفته می شود که داشتن URL کوتاه بهتر از URL های بلند است اما از طرفی هم معمولا این توصیه مطرح می شود که بهتر است شما کلمه کلیدی خودتان را در URL هم استفاده کنید.

این توصیه ها به نوعی با یکدیگر کشمکش دارند. برای همین به منظور جهت ایجاد ساختار مناسب در URL هایتان، باید اندکی هنر به خرج دهید. اما من خیلی اوقات میبینم افرادی که می خواهند واقعا توصیه هایی در رابطه با معماری اطلاعات ارائه کنند، در نهایت صحبتشان به ساختار URL ختم می شود و من می خواهم به نوعی بین این موضوعات تفکیک ایجاد کنم تا دقیقا بدانیم در رابطه با چه موضوعی صحبت می کنیم.

بنابراین من فکر می کنم ابهامی که در بحث مرتبط با این موضوعات ایجاد می شود، به این دلیل است که هر دوی این موضوعات شامل سوالاتی در این زمینه می باشند که کدام پیج بر روی وبسایت وجود دارد و چه سلسله مرتبه ای بین این صفحات یا دسته بندی آن ها وجود دارد.

سوالات مرتبط با ساختار url

آدرس دهی سایت,ساختار url,ساختار آدرس اینترنتی

خب این سوال که چه صفحه ای در وبسایت وجود دارد تا حدودی کاملا یک سوال مرتبط با URL می باشد. مثلا اگر من به قسمت “کفش / زنانه” بروم آیا کد وضعیت 200 ایجاد می شود؟ آیا این همان صفحه ای است که اطلاعات روی وبسایت مرا نمایش می دهد؟ خب این موضوع در اصل یک سوال مرتبط با URL می باشد. اما اگر اندکی موضوع را از سطح بالاتری بررسی کنیم و مثلا بگوییم کدام مجموعه صفحات یا گروه صفحاتی بر روی وبسایت من قرار دارند، در این صورت سوال ما مرتبط با معماری اطلاعات می باشد و به صورت خاص، می خواهیم بررسی کنیم که اطلاعات ما چه ساختاری دارند و ساختار کلی این سلسله مراتب هم یک سوال مرتبط با معماری اطلاعات می باشد.

اما خب باز این ابهام وجود دارد که در رابطه با URL ها هم سوالات مرتبط با سلسله مراتب مطرح میشود. پس مثلا وقتی که شما صفحه دسته بندی کفش های قرمز زنانه را در سایت فروشگاهی خودتان در نظر میگیرید، شما می توانید ساختار آن را به روش یک دست مانند مثال نمایش داده شده انتخاب کنید و یا می توانید از ساختار زیر شاخه یا دسته بندی فرعی استفاده کنید. این موضوع هم کاملا به URL مربوط می شود. اما وقتی که سوالات مرتبط با ساختار اطلاعات مطرح می شود دوباره این بحث اندکی ابهام برانگیز می شود که ما این موضوع را هم بررسی می کنیم.

فکر می کنم یکی از موضوعات مهمی که به ذهن ما می رسد این است که صفحه های حاوی جزییات در کجا قرار می گیرند؟ مثلا بر روی یک سایت فروشگاهی، صفحه یکی از محصولات خودتان را در نظر بگیرید. شما می توانید خیلی راحت از “کد صفحه-محصول/”  (product-slug/) استفاده کنید که در حالت ایده آل، یک کلمه کلیدی برای توصیف محصول را هم در خودش داشته باشد و یا این که می توانید فقط از یک کد بی نام استفاده کنید. اما شما می توانید مثل این نمونه آدرس، این صفحه را در سطح اصلی (دامنه) قرار داده و یا آن را در دسته بندی ها و زیر شاخه های مربوط به خودش قرار دهید.

مثلا اگر محصول مد نظر شما یک جفت کفش زنانه قرمز بوده، شما می توانید آن را در آدرس دهی سایت مانند “کفش/ زنانه/ قرمز” قرار دهید. استفاده از این روش مزایا و معایب مختلفی دارد که نمی خواهم به صورت دقیق آن ها را بررسی کنم، اما به صورت کلی نکته این است که شما می توانید در رابطه با URL های خودتان مستقل از سوالات مرتبط با معماری اطلاعاتی تان، تصمیم گیری کنید.

سوالات مرتبط با معماری اطلاعات وب سایت

ساختار آدرس وب,معماری اطلاعات,معماری اطلاعات سایت

خب حالا می خواهیم موضوعات مرتبط با معماری اطلاعات سایت را بررسی کنیم زیرا این سوالات از نظر عملکرد جستجوی شما اهمیت بسیار بیشتری دارد. این سوالات همانطور که پیش از این مطرح کردم، در اصل مرتبط با این موضوع است که چه صفحه هایی در وبسایت وجود دارد و سلسله مراتب آن ها به چه صورت است.

  • چند سطح دسته بندی و زیر شاخه (subcategory) باید در وبسایت وجود داشته باشد؟
  • در قسمت مسیریابی اصلی سایت چه چیز هایی باید وجود داشته باشد؟
  • آیا سایت دو سطح عمق دارد؟ 
  • آیا سایت سه سطح عمق دارد؟
  • آیا می خواهیم صفحات سایت همه قابلیت پیمایش و ایندکس شدن را داشته باشند؟
  • بین این قسمت های مختلف سایت چگونه لینک ایجاد می کنیم؟
  • بین محصولات مشابه که در همان دسته بندی یا subcategory قرار دارند چگونه باید لینک ایجاد کنیم؟
  • بین این ساختار ها و دسته بندی های سطح بالاتر (parent) چگونه لینک ایجاد کنیم؟
  • چگونه باید به صورت قطعی مسیر های لینک خوبی را از صفحه های بزرگ و اصلی سایتمان، مانند صفحه اصلی یا صفحه های دسته بندی اصلی، به قسمت های دیگر ایجاد کنیم؟
  • مسیر لینکی که از طریق آن شما می توانید با کلیک کردن بر روی چند لینک به سطح جزییات برای هر محصول در وبسایت برسید، به چه صورت است؟

این سوالات اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوعات هم بر روی سئو و هم بر روی عمق پیمایش سایت تاثیر زیادی دارد. مثلا خزنده موتور جستجو وارد سایت شما می شود و می گوید: “من باید تمام این صفحات و تمام صفحه های حاوی جزییات در وبسایت تان را پیدا کنم.” خب پس سوال این است که عمق کلیک و مسیر خزشی که از این صفحه اصلی به دیگر قسمت های سایت می رود به چه صورت می باشد؟

اعتبار لینک (link authority) و مسیر لینک 

معماری اطلاعات وب سایت

موضوع اعتبار لینک هم یکی از موضوعات مهم می باشد. ساختار لینک دهی داخلی شما بر روی رتبه صفحه شما و دیگر معیار های ارزشیابی لینک در وبسایت شما، تاثیر دارد، به همین دلیل شما باید مسیر های لینک دقیقی را برای محصولات خودتان، بین محصولات و بین دسته بندی محصولات و سلسله مراتب صفحه های اصلی داشته باشید. چگونه می توانیم از صفحه های اصلی خودمان، بهترین لینک ها را به سمت صفحه های حاوی جزییات و صفحه های بازگشت به دسته بندی اصلی، ایجاد کنیم؟

قبل از تصمیم گیری در رابطه با ساختار URL، تصمیم گیری های مرتبط با IA را انجام دهید

بعد از این که تمام تصمیم گیری های مرتبط با IA را انجام دادید، حالا می توانید URL مورد پسند خودتان را برای هر نوع صفحه ای که مد نظرتان است، انتخاب کنید.

سوالاتی مرتبط با معماری اطلاعات سئو وجود دارد و موضوع مهمی که شما باید درک کنید این است که شما می توانید تمام تصمیم گیری های مرتبط با ساختار اطلاعات خودتان را انجام دهید؛ مثلا چه صفحه هایی وجود دارد، کدام subcategory ما باید ایندکس شود، بین محصولات مشابه چگونه لینک ایجاد کنیم و از این دست موضوعات. ما می توانیم تمام این تصمیم گیری ها را انجام دهیم و همچنین فارغ از تمام تصمیم گیری ها، می توانیم هر ساختار URL مورد نیاز برای مسیر صفحات و نوع URL مورد نظر خودمان را انتخاب کنیم.

اصلا نیازی نیست این موضوعات را با هم قاطی کنیم. اما خیلی اوقات می بینم که افراد نمی توانند بین این موضوعات تفکیک ایجاد کنند. افراد جوری در رابطه با این سوالات صحبت می کنند که انگار مرتبط با معماری اطلاعات می باشد و اول در رابطه با URL تصمیم گیری می کنند در حالی که شما باید نخست در رابطه با بهترین ساختار آدرس اینترنتی مد نظر خودتان تصمیم گیری کنید مثلا همانطور که گفتم، معمولا برای تصمیم گیری بین انتخاب URL های بلند، URL هایی با جزییات بیشتر و یا مسیر های کوتاه URL، علاوه بر دانش خودتان، شما باید اندکی هنر به خرج دهید.

امیدوارم که این مقاله شما را با موضوعات اصلی و تفاوت های بین ساختار URL و معماری اطلاعات وب سایت ها به خوبی آشنا کرده باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *