سئو کلاه سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

پخش ویدئو

در این قسمت قصد دارم به یک سوال بسیار مهم پاسخ دهم. چه کارهایی جزء سئو کلاه سیاه محسوب می شود؟ این سوالی است که اخیرا توسط بسیاری کاربران و علاقه مندان به سئو پرسیده می شود و برای آن ها بسیار مهم است که متوجه شوند در حال حاضر در سطح دنیا به چه اقداماتی سئو کلاه سیاه می گویند.

لطفا به مواردی که توضیح می دهم دقت کافی را داشته باشید و در صورت نیاز این نکات را بر روی کاغذ یادداشت بفرمایید.
یکی از مهم ترین مواردی که جزء سئو کلاه سیاه محسوب می شود، لینک سازی به روش غیرطبیعی که به لینک مخرب نیز شهرت دارد، است که در بخش بک لینک به شدت این مسئله را نفی کردم و عنوان کردم که اگر تعداد زیادی لینک را به صورت هم زمان بسازید ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند و یا اگر تعداد زیادی لینک با کیفیت بسازید باز هم امکان ایجاد مشکل وجود دارد همچنین اگر تعداد زیادی لینک بی کیفیت بسازید نیز به همین وضع خواهد بود.

پس برای شما سوء تفاهم نباشد که اگر شما تعدادی لینک با کیفیت بسازید برای شما مشکلی به وجود نیاید در هر صورت باعث شک گوگل به سایت شما می شود. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه به دفعات پیش می آید این است که در وب سایت خود محتوای تکراری ایجاد کنید و در واقع یک محتوا را با کمی تغییرات، در URL دیگر وب سایت خود ایجاد کنید و به دلیل این که در بخش html improvements webmaster tools به عنوان duplicate title و یا duplicate description شناسایی نمی شود شما فکر می کنید که این مورد duplicate نیستند، اما در واقع هستند!

ربات هوشمند گوگل به سادگی توانایی تشخیص این مسئله را دارد، پس لطفا دقت کنید. به طور کلی دلیلی وجود ندارد که شما محتوایی شبیه به محتوایی که در گذشته انتشار داده اید را دوباره منتشر کنید. این بروزرسانی نیست! شما باید پست جدید برای وب سایت خود ایجاد کنید و اگر امروز توانایی ایجاد پست جدید ندارید بهتر است یکی از پست های قدیمی را به روز کنید نه این که پست قدیمی را با کمی تغییر دوباره به خورد کاربر و گوگل دهید!

اما نکته دیگری که حائز اهمیت است بسیار به نکته قبلی شباهت دارد. کپی کردن محتوا سایر سایت ها و قراردادن آن در وب سایت خود. این مورد نیز به عنوان سئو کلاه سیاه محسوب می شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما متن و یا لینکی را داخل صفحه خود پنهان کنید. در واقع این کار را به راحتی می توانید با css انجام دهید و لینک را از دید کاربر پنهان کنید.

اما آیا گوگل نیز همان چیزی که کاربر می بیند را می بیند؟ خیر، گوگل سورس سایت را بررسی می کند و به سادگی متوجه می شود که شما لینک را داخل محتوا خود پنهان کرده اید و شما را جریمه خواهد کرد. نکته بعدی در زمینه انواع و اقسام کارهای مربوط به سئو کلاه سیاه، ریدایرکت کردن اشتباه و یا غیر قانونی است. مثال واضح آن که خیلی از افراد انجام می دهند این است که تعدادی از صفحات وب سایت به هر دلیلی از دست رفته و در این صفحات ارور 404 مشاهده می شود و شما تمام این صفحات را به صفحه اصلی وب سایت و یا به صفحه اصلی بخش مربوطه ریدایرکت می کنید، این دقیقا ریدایرکت غیر قانونی است.

شما تنها حق دارید صفحات پاک شده را به صفحات مشابه و یا صفحاتی که با لینک جدید ساخته شده است، ریدایرکت دهید. این یک ریدایرکت غیرقانونی یا همان اشتباه محسوب می شود که برای شما قطعا مشکلاتی ایجاد می کند. یکی از انواع و اقسام موارد دیگر مربوط به سئو کلاه سیاه این است که شما توسط یک سری ربات به صورت خودکار در وب سایت خود پست ارسال کنید. این مسئله در سال ها قبل حدود سال های 2011 و 2012 بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و بسیاری از سایت ها از این طریق رتبه های خوبی گرفته بودند چرا که در آن زمان ربات گوگل این مسئله را شناسایی نکرده بود اما امروزه ربات گوگل اجازه بالا آمدن این سایت ها را نمی دهد.

پس لطفا توجه کنید که یک ربات نباید محتوا دیگر سایت ها را در وب سایت شما قرار دهد دلیل آن نیز بسیار واضح است، چرا که ربات، محتوا را به صورت کپی شده در وب سایت شما قرار می دهد پس duplicate content رخ می دهد و برای سایت شما مشکل ایجاد خواهد کرد. اما آخرین نکته در زمینه سئو کلاه سیاه این است که شما ناخواسته داخل سورس صفحه ویروس قرار دهید و یا تروژان قرار دهید که گوگل بسیار سریع این موارد را تشخیص می دهد و به محض تشخیص وب سایت شما را از نتایج خود حذف می کند.

حالا حذف شدن سایت یک مسئله است و اثبات کردن شما که این مشکل به صورت ناخواسته و اتفاقی بوده است و دوباره شما را به نتایج بازگرداند، مسئله ای دیگر! در چند سال گذشته برای یکی از سایت های بزرگ ایران نیز این مشکل پیش آمد و گوگل صفحات وب سایت آن را از نتایج خود حذف کرد.

موارد مربوط به سئو کلاه سیاه را خدمت شما گفتم. شما باید با دقت این موارد را تحلیل کنید و این موارد را انجام ندهید و در صورتیکه تیم دارید دقت کنید که تیم شما نیز این موارد را انجام ندهند تا مشکلی ایجاد نشود.
بدانید که مواردی که جزء سئو کلاه سیاه محسوب می شود قطعا به بیزینس شما صدمه خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود