ضروری

دلایل کاهش ناگهانی بازدید سایت ها

افت ناگهانی ترافیک سایت,دلایل کاهش ناگهانی ترافیک,کاهش ترافیک سایت

افت ناگهانی ترافیک سایت، مشکلات بسیاری در سئو سایت شما به وجود می آورد که در واقع نتیجه آن کاهش ناگهانی رتبه سایت و یا موجب حذف شدن سایت از گوگل می باشد.

اگر شما مدیر وب سایت یا بازاریاب محتوا هستید، احتمالا چند بار تا به حال تجربه کرده اید که:

بازدید سایت شما به صورت ناگهانی و به شدت افت می کند و اصلا نمی دانید چه اتفاقی افتاده است.

این مسئله چندین دلیل دارد و شاید تغییر الگوریتم های گوگل اولین چیزی باشد که به ذهنتان می رسد.

هر زمان که ترافیک طبیعی وب سایتی افت می کند، چند عکس العمل طبیعی است. ترس و وحشت، سردرگمی و عدم اطمینان نسبت به اینکه چطور می توانید همه چیز را دوباره مرتب کنید.

آنچه که مسلم است این است که: بهتر است قبل از آنکه رنک و رتبه شما، تبدیل ها و فروش هایتان کاهش زیادی داشته باشد، جلوی همه چیز را بگیرید.

در زمان های بحرانی، بسیار خوب است که فکر همه چیز را بکنید. اینجاست که این چک لیست به درد شما می خورد. بیایید به شش چیزی که شما در زمان کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت باید به آنها توجه کنید نگاهی بیاندازیم.

  1. Google Search Console

بررسی اکانت گوگل وبمستر تولز (Google Search Console) اولین چیزی است که در این لیست قرار دارد. دلیل آن ساده است: این حساب کاربری به شما می گوید چه اتفاقاتی برای ترافیک طبیعی سایت شما در حال افتادن است. به همین دلیل کنسول جستجو به طور خودکار باید نقطه شروع شما باشد برای آنکه بفهمید چه اتفاقی برای ترافیک وب سایت شما افتاده است.

کاپوت Google Search Console وب سایت خود را بالا بزنید!

گوگل وبمستر تولز به شما اجازه می دهد میزان دیده شدن (visibility) سایت خود را بهینه کنید و وضعیت ایندکس شدن سایت خود را بررسی نمایید. Google Search Console برای به دست آوردن بسیاری از اطلاعات ضروری پیرامون عملکرد وبسایت شما، نقطه شروع است.

افت ناگهانی ترافیک سایت,دلایل کاهش ناگهانی ترافیک,کاهش ترافیک سایت

 

می توانید چند مورد از چیزهایی که با بررسی گوگل وبمستر تولز قادر به پیدا کردن آنها خواهید بود را ببینید:

  • پیام هایی که از طرف گوگل می آید (مثلا درباره manual actions گوگل)
  • لیست صفحات داخلی و خارجی که به صفحه شما لینک داده اند
  • خطاهای سایت
  • میزان crawl rate و زمانی که Googlebot به سایت شما دسترسی دارد
  • جستجوهای عبارت کلیدی که به سایت شما کمک می کند در صفحه نتایج جستجو (SERPs) دیده شوید.

این داده ها به شما اجازه می دهند، برخی مشکلات اساسی را تشخیص دهید. چه زمانی کاهش ناگهانی ترافیک آغاز شده است؟ آیا این کاهش با تغییرات دیگری در سایت شما نیز همراه بوده است؟ آیا شما رنک خود را برای برخی از عبارت های کلیدی تاپ و برتر خود نیز از دست داده اید؟ آیا مشکلاتی در فهرست بندی (indexing) وجود دارد؟

از این الگو استفاده کنید: وقتی برق خانه شما می رود، اولین چیزی که چک می کنید جعبه فیوز است. به همین ترتیب و به صورت مشابه، وقتی کاهش ترافیک در سایت خود دارید، اولین چیزی که باید چک کنید Search Console است.

  1. Tracking Code

گاهی اوقات، یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت شما داده های غیرقابل اعتماد است. یکی از متداول ترین بخش هایی که داده های غیرقابل اعتماد دارند، tracking code سایت است. از آنجا که تغییرات کد وبسایت یا حتی پلاگین های Analytics می تواند سبب بروز مشکلاتی برای tracking code شود، مشکلاتی در گزارشات analytics نیز به چشم می خورد.

بنابراین، برای آنکه خود را از دردسر بررسی بخش های پیچیده تر برهانید، قبل از هرچیز tracking code سایت خود را بررسی کنید.

کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت,کاهش ناگهانی ترافیک سایت,کاهش ناگهانی رتبه سایت

ابتدا اطمینان حاصل کنید که tracking code به خوبی نصب شده است. به بخش tracking code بروید. می توانید این بخش را در آدرس Admin → Tracking Info → Tracking Code پیدا کرده و در بالای صفحه به دنبال کد وضعیت باشید. با این کار می توانید مطمئن شوید که این کد به خوبی کار خودش را انجام می دهد و Google Analytics می تواند به صورت قابل اعتماد داده های شما را بخواند.

اگر متوجه شدید که چیزی اشتباه است، یا می خواهید مطمئن باشید که tracking code به خوبی نصب شده است، به بخش Google’s Analytics Help page مراجعه کنید. در این قسمت می توانید نکاتی در رابطه با حل مشکل بخوانید یا با توسعه دهنده یا مدیر سایت خود ارتباط برقرار کنید.

  1. تغییرات الگوریتم گوگل

نکته جالب درباره سئو در سال 2018 این است که گوگل الگوریتم های خود را بیش از یک بار در روز تغییر می دهد! گزارشات نشان می دهند که این کمپانی الگوریتم های خود را تا 600 بار در سال تغییر می دهد. با اینکه اکثر این آپدیت ها، در برگیرنده تغییرات کوچک هستند، اما بین این آپدیت ها، آپدیت اساسی ای مانند مرغ مگس خوار یا پاندا نیز به چشم می خورند که می توانند تاثیرات عمیقی بر روی ترافیک و رنکینگ جستجوی شما بگذارند.

به همین دلیل باید در دنیای سئو، همیشه پا به پای تغییرات پیش روید تا متوجه آپدیت شدن الگوریتم ها باشید یا متوجه شوید زمانی که از آپدیت الگوریتم ها رونمایی می شود باید چکار کنید. بلاگ WordStream منبعی عالی برای آپدیت های سئو است، اما به شما پیشنهاد می کنیم Search Engine Land و Search Engine Roundtable را نیز برای آگاهی از اخبار جدید در زمینه آپدیت ها بررسی کنید. Glenn Gabe از G-Squared Interactive نیز منبعی عالی برای تحلیل علت و تاثیر آپدیت الگورتیم ها است.

از منابع مذکور برای تشخیص طبیعت تغییر الگوریتم استفاده کنید. به دنبال اطلاعاتی از قبیل از زیر باشید:

  • گوگل دقیقا چه چیزی را جریمه می کند
  • گوگل چرا این تغییرات را ایجاد کرده است
  • در برابر این جریمه ها باید چه کار کنیم و چه طور به چشم گوگل خوب باشیم

وقتی تمام این اطلاعات را به دست آوردید، باید اقدامات ضروری را انجام دهید تا مطمئن شوید سایت شما با الگوریتم جدید گوگل به مشکل نخورده است و جلوی مشکلات آینده را بگیرید.

  1. از دست دادن لینک ها

یکی از دلایل افت بازدید سایت می تواند این باشد که سایت شما لینک های خود را از دست داده است. شاید از دست دادن مستقیم ترافیک ارجاعی را ببینید، اما از تاثیرات غیرمستقیم نیز غافل نشوید. وقتی سایت شما لینک های ورودی خود را از دست می دهد، به گوگل می گوید که سایت شما دیگر قابل اعتماد و معتبر نیست و در نتیجه وب سایت شما رنک و رتبه پایین تری در جستجو خواهد گرفت و ترافیک آن افت خواهد داشت (به دلیل اینکه اگر سایت شما به اندازه کافی رنک بالایی نداشته باشد، افراد کمتری می توانند آن را پیدا کنند).

اگر مشکوک به از دست دادن لینک های سایت خود هستید، می توانید چک کنید و ببینید آیا شک شما درست است یا خیر. از ابزاری مانند Majestic یا Ahrefs استفاده کنید. این ابزارها، دوتا از بزرگترین شمارندگان لینک در وب برای تشخیص این هستند که آیا شما لینکی را از دست داده اید یا خیر.

با استفاده از این ابزارها، می توانید اطلاعات زیر را پیدا کنید:

  • کاهش لینک در کل سایت
  • کاهش لینک ممکن در یک صفحه خاص یا گروهی از صفحات
  • کاهش لینک بالقوه برای صفحه ای (صفحه A) خاص در سایت شما که این صفحه به صفحه ای دیگر در سایت شما لینک شده است (صفحه B) و صفحه B کاهش بازدید سایت را تجربه کرده است.
  • کاهش لینک ممکن در صفحات خارجی که لینک های ورودی به سایت شما یا صفحه خاصی از سایت شما دارند.

بسته به اینکه شما چه مشکلی را می توانید تشخیص دهید، دو گزینه پیش روی خود دارید.

اول، می توانید با سایت هایی که بک لینک های شما را حذف کرده اند ارتباط برقرار کنید. حتی اگر ارتباط خاصی با مدیران این سایت ها ندارید ممکن است اگر به این افراد ایمیل بزنید، مشکل کاهش ترافیک خود را مطرح کنید و از آنها بخواهید لینک های ورود به سایت شما را بازگردانند، درخواست شما را قبول کنند.

استراتژی دیگری که می توانید دنبال کنید این است که عملیات لینک سازی خود را مجدد انجام دهید. این استراتژی شامل کارهایی است از قبیل:

  • نوشتن پست مهمان در سایت هایی که چگالی دامنه (domain authority) بالایی دارند
  • افزایش فعالیت ها در راستای اینفلوئنسر مارکتینگ جهت دریافت لینک از بلاگ یا شبکه اجتماعی اینفلوئنسرهای حوزه کاری
  • افزایش بازاریابی شبکه های اجتماعی برای آنکه کاربران بیشتری مطالب شما را به اشتراک بگذارند و به این ترتیب بتوانید از افرادی که در شبکه های اجتماعی درباره محتوای شما صحبت می کنند، بک لینک های بیشتری بگیرید.
  1. مشکلات طراحی مجدد و یا انتقال سایت

افت ناگهانی ترافیک سایت,دلایل کاهش ناگهانی ترافیک,کاهش ترافیک سایت

گاهی اوقات سایت ها بخاطر مسائل کاری تغییر داده می شوند و سئو اولویت اول نیست. اگر به تازگی طراحی مجدد یا انتقال برای سایت خود انجام داده اید و متعاقبا متوجه کاهش بازدید آن شده اید، باید ببینید آیا به صورت غیرعمدی در طی پروسه انجام کار خود، چیزی را از حالت بهینه درآورده اید یا خیر؟

برای مثال، سرعت بارگزاری صفحات سایت و داشتن سایتی پر سرعت این روزها دارای اهمیت روز افزون است. گوگل هم موافق است که سرعت صفحه یکی از فاکتورهای رنک دهی برای موبایل است. بنابراین تعجبی نیست که این فاکتور ضروری است و سایت کند تر، ترافیک و رنک و رتبه پایین تری نیز دارد.

اگر اخیرا طراحی مجدد یا انتقال وبسایت انجام داده اید و باعث شده است سایت شما به خصوص در دستگاه های موبایل دیرتر بارگذاری شود، این مشکل می تواند گریبان گیر شما شود. حتی اگر پول زیادی برای رفع این مشکل بپردازید هم به خوبی ارزش این را دارد که ترافیک و رنک و رتبه سایت خود را از دست ندهید.

طراحی مجدد و انتقال سایت به خودی خود می توانند موجب به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی شوند. برخی مواردی که در اثر انتقال ضعیف سایت همیشه می توانند مشکل ساز شوند عبارت اند از:

  • مشکلات قطع شدن سرویس
  • اجرای اشتباه ریدایرکت
  • از دست دادن محتوا یا متادیتا
  • لینک ها و تصاویر شکسته
  • از دست دادن لینک های داخلی
  • تغییرات معماری اطلاعات

می توان با برنامه ریزی دقیق و تضمین کیفیت (QA) از بروز این مشکلات جلوگیری کرد، اما اگر در حال حاضر شاهد کاهش بازدید سایت خود هستید، برای این کار بسیار دیر شده است! با توسعه دهندگان خود کار کنید تا آنها این مشکلات را تشخیص دهند و به این ترتیب شما بتوانید آنها را به ترتیب اولویت رفع کنید.

  1. تولید محتوای باکیفیت

یکی از چیزهایی که می تواند جلوی کاهش ترافیک سایت شما را بگیرد، کیفیت محتوایی است که در سایت خود منتشر می کنید. آپدیت های قبلی گوگل مثل Panda قبلا به طور خاص برای حل مشکل محتوای بی کیفیت در وبسایت ها منتشر شده اند. به طور خلاصه اگر بگویم: قصد الگوریتم پاندا این بود که نگذارد سایت هایی که محتوای باکیفیت ندارند، در نتایج جستجو ظاهر شوند.

به علاوه، همه ما از مطالعات کلاسیکی که همبستگی میان محتوای طولانی تر و رنک و رتبه های بالاتر در صفحه نتایج (SERP) را نشان می دهند آگاه هستیم.

واضح است که گوگل محتوای بی کیفیت را جریمه کرده و محتوای باکیفیت را تشویق می کند. اما این سوال پیش می آید که، اصلا به چه محتوایی محتوای باکیفیت گفته می شود؟

محتوای خود را با انجام کارهای زیر، به یک محتوای عالی تبدیل کنید:

  • از فهرست خارج کردن (Deindexing)، حذف کردن یا ارتقاء صفحات دروازه ای (Doorway Pages) یا صفحاتی که به صورت دینامیک تولید شده اند و بازدید ارگانیک زیادی نمی گیرند
  • تلاش برای ساخت محتوای طولانی تر (بیش از 2000 کلمه یا بیشتر در هر مقاله)
  • استفاده از تصاویر باکیفیت در محتوا
  • پاسخ به سوال مشتریان آینده با محتوای آموزشی عمیق و دقیق
  • حداقل کردن تبلیغات و Pop Up هایی که به تجربه کاربری آسیب می زند
  • طراحی محیط های کاربری خوانا که به سادگی قابلیت Navigation داشته باشد

به اعصاب خودتان مسلط باشید و چک لیستی که در دست دارید را پیاده کنید!

اگر تا به حال کاهش ترافیک ارگانیک را تجربه کرده اید، با هم همدردیم. این مسئله می تواند ترسناک باشد چون کاهش بازدید سایت به معنای کاهش دیده شدن (Visibility)، تبدیل های کمتر و درآمد کمتر است. حتما می توانید تصور کنید چقدر دردناک است که وقتی تلاش زیادی برای بهینه سازی وبسایت خود کرده اید، ناگهان همه چیز در هم بشکند.

با این که ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسد، بهترین کاری که می توانید در چنین شرایطی انجام دهید این است که کنترل شرایط را به دست گرفته و عصبی نشوید. در عوض، نفسی عمیق بکشید و به آرامی به دلایل مختلف و ممکن این کاهش بازدید فکر کنید.

شاید اگر به صورت استراتژیک پروسه محدود کرده چک لیست خود را شروع کرده باشید و در صدد حل مشکل برآیید، بتوانید به سادگی آن را تشخیص داده و حل کنید.

14 نظر در مورد مقاله “ دلایل کاهش ناگهانی بازدید سایت ها ” ثبت شده است
  1. آریاز

    ممنونم پس محتوا مشکل داره باید رفع بشه.


  2. فراز

    سلام استاد خسته نباشید من دوره های جامع شما رو خریداری کردم قبل از سال 1400 همه چی عالی بود سایتم رشد زیادی داشت یهو از اول سال کامل افت کردیم کلمات کلیدیم اوکی هست صفحات اول هستم اما بازدیدهام هر روز کمتر میشه میخواستم ببینم علتش چی میتونه باشه ؟ ممنون میشم استاد پاسخ بدید؟ سپاسگذارم


    • ناظر سایت

      اگر با کلمات کلیدی مدنظرتون هنوز صفحه اول هستید، احتمال زیاد محتوا یا خدماتی که در اختیار کاربر میزارید، خوب و دلچسب نیز و یه جورایی به دل کاربر نمیشینه


  3. یسب

    سلام ببخشید میتونید منو راهنمایی کنید که دلیل افت ناگهانی بازدید سایت من چیه مثلا من قبلا 5000 بازدید کننده در روز داشتم اما الان کمتر از 1000 تاست اینم سایت من : https://intal.ir


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      این مورد طی هفته های گذشته زیاد اعلام شده و دلیلش هم حتما باید در سایتتون بررسی بشه. بنابراین حتما باید از منوی بالای سایت درخواست تحلیل سئو سایت بدید


  4. میثم

    سلام وقتتون بخیر، بنده ۵ سایت مجزا رو مدیریت می‌کنم و تقریباً همشون رتبه هایی خیلی خوبی دارن.
    ولی از تاریخ ۱۵/۲/۱۳۹۹ افت رتبه توی تمام سایت هام مشاهده‌ می‌کنم. نه لینکی پاک شده نه محتوایی مشکل داره توی گوگل هم سرچ می‌کنم همه چی اوکی و رتبه یک تا سه رو تمام سایت هام دارن.
    خواستم بدونم شماهم این مشکل رو تجربه کردید؟ عجیبه واقعا میزان بازدید و کلیک سایتم خیلی کم شده. به عنوان مثال یکی از سایتم روزانه ۷۰۰ تا کلیک داشت ولی الان به ۴۰۰ کلیک رسیده.
    تعداد مشتریان هم خیلی کم شده ولی همون‌طور که گفتم عبارتی رو سرچ میکنم رتبه یک تا سه رو دارن
    اگه بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما وقتتون بخیر. نگران نباشید. هر وب سایتی، در بازه های مشخصی از سال، بازدیدکنندگان مخصوص خودش رو داره. فرض بفرمایید کلمه کلیدی دوره آموزش سئو؛ طبق تجربه، این کلمه در فصل تعطیلات، جستجو و صدالبته بازدید بیشتری برای ما داره.


  5. سنسی

    سلام و عرض ادب
    مهندس، شما میفرمایید گوگل دنس، یکی از همکاران سئو کار متخصص بعد از آنالیز گفتند که بک لینک مخرب داریم، یکی دیگه گفتن که سایت مپ مشکل داره، خلاصه که من موندم چیکار کنم،


    • امیر قمصری

      دوست عزیزم، من نمی دونم همکاران بنده چگونه بدون بررسی نظر نهایی دادند! گوگل دنس یک نظر قطعی نیست. مثل اینکه دکتر به شما بگه شما کمبود ویتامین دارید. حالا نیاز به آزمایش است که معلوم بشه چه ویتامینی کم دارید. بنده هم پیشنهاد تحلیل را برای شناسایی مشکل اصلی دادم. انتخاب با شماست


  6. سنسی

    وب سایت ما هم دچار افت کلمات کلیدی و بازدید شده و تقریبا از اواسط تیر ماه گریبان گیر ما شده است.از طریق وب مستر رفع خطا میکنیم چند روز درست میشه و دوباره بهم میریزه.خیلی از کلمات کلیدی بیشتر از یکسال لینک اول بودیم ولی به طئر ناگهانی افت شدید پیدا کرده و به صفحات دوم یا سوم نزول پیدا کردیم.حتی تو گوشی موبایل جایگاه کلمات کلیدی به درستی نشان داده میشه ولی در لپ تاپ یا pc ، دچار تغییر میشه.مثلا کلمه خرید نقره که همیشه اول بودیم در گوشی اولیم ولی با لپ تاپ به صفحه دوم رفتیم.دیگه نمیدونم چیکار کنم .بیشتر از دو هفته ست درگیریم.حتی با آی پی های مختلف تست گرفتیم و همین مشکل وجود داره.


    • امیر قمصری

      درود بر شما. دوست عزیزم شما درگیر گوگل دنس شده اید.
      پیشنهاد می کنم هرچه سریعتر از طریق لینک زیر سفارش تحلیل سئو سایت بدید تا شرایط شما بررسی بشه و رفعش کنیم با هم
      https://www.newseo.ir/website-seo-analysis


  7. محمد

    دلیل افت شدید که از حدود ۱۴-۱۵ خرداد در بسیاری از سایت ها ایجاد شده، نتیجه ای گرفته شده؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      هنوز نتیجه مناسبی براساس تحقیقات گرفته نشده که اعلام کنیم


  8. متین

    مرسی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود