زنجیره ریدایرکت چیست؟

redirect chain,redirect chain چیست,تاثیر زنجیره ریدایرکت در سئو

یکی از متداول ترین سوالات کاربران حوزه وب در انجام ریدایرکت ها این است که زنجیره ریدایرکت چیست. امروزه ریدایرکت یک جنبه بسیار مهم و گاها حیاتی در مدیریت چند وب سایت و یا صفحات خاصی از یک وبسایت به شمار می رود. اما در زمانی که این کار به زنجیره ریدایرکت یا redirect chain تبدیل شود، می تواند نتایج برعکسی بر روی رتبه ها و سئو سایت شما بگذارد.

بنابراین، نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که بدون داشتن اطلاعات دقیق در این زمینه و انجام کار به درستی، نه تنها نتیجه خوبی از زنجیره ریدایرکت و سئو نخواهید گرفت، بلکه رتبه ها و ترافیک قبلی خود را هم از دست خواهید داد.

در کل، وقتی که یک وبسایت یا صفحه وب به طور دائم یا موقت به آدرس دیگری منتقل می شود، ریدایرکت ابزاری است که به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد. اما اگر در این فرآیند زنجیره ریدایرکت صورت گیرد، می تواند تأثیرات منفی بر سئو سایت شما داشته باشد. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش سئو نیوسئو ما شما را با صفر تا صد این موضوع آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

منظور از زنجیره ریدایرکت چیست؟ (redirect chain)

زنجیره ریدایرکت یا redirect chain به مفهومی در دنیای طراحی سایت و سئو اطلاق می شود که شما آدرس یک صفحه از سایت را به یک URL دیگر ریدایرکت می کنید که خود آن صفحه هم قبلاً به آدرس دیگری ریدایرکت شده است. بنابراین اگر بخواهیم این موضوع را خیلی ساده توضیح دهیم، باید در مورد زنجیره ریدایرکت گفت که انتقال یک صفحه یا URL به صفحه از قبل ریدایرکت شده نامیده می شود.

مطابق تصویری که در پایین می بینید، امکان دارد این زنجیره تا چند بار اتفاق بیافتد، بدون اینکه صاحب وب سایت از آن خبر داشته باشد. در چنین مواردی باید به اصلاح خطای اتفاق افتاده پرداخت. چرا که اگر یک کاربر بر روی URL 1 مطابق زیر کلیک کند، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا صفحه هدف یعنی URL 4 انتقال پیدا کند. این مورد به زنجیره ریدایرکت معروف است.

redirect chain,redirect chain چیست,تاثیر زنجیره ریدایرکت در سئو

زنجیره ریدایرکت چگونه ایجاد می شود؟

پس از رسیدن به پاسخ این سوال که زنجیره ریدایرکت چیست، احتمالاً این سوال برایتان پیش آید که چرا زنجیره ریدایرکت در مورد یک وبسایت و یا چند URL اتفاق می افتد. در جواب باید گفت که اصلی ترین دلیل آن، عدم آگاهی به این موضوع می باشد. به این صورت که شما اقدام به ریدایرکت کردن یک URL صفحه به آدرس جدید می کنید. ولی از این موضوع خبر ندارید که خود صفحه مورد نظر از قبل در آن ریدایرکت اتفاق افتاده است. همچنین در زمانی که می خواهید دامنه یک وب سایت را به وب سایت دیگری انتقال دهید، می تواند این اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، به دلیل عدم بروزرسانی ریدایرکت ها، زنجیره ریدایرکت اتفاق می افتد.

حلقه ریدایرکت چیست؟

در کنار زنجیره ریدایرکت مورد دیگری هم هست که در این بخش جا دارد به آن اشاره شود. اگر چنانچه مطابق تصویر زیر URL A را به URL B انتقال داده و سپس URL B را به URL C که خود به URL A ریدایرکت شده است، ریدایرکت کنید، در چنین شرایطی حلقه ریدایرکت ایجاد می شود.

در چنین شرایطی، دسترسی به صفحه مورد نظر برای کاربر غیرممکن خواهد بود و یک زنجیره بی پایانی ایجاد خواهد شد که تأثیرات منفی بر سئو سایت خواهد داشت. بهترین کار این است که این زنجیره های ریدایرکت شناسایی شوند و عیب یابی شوند.

حلقه ریدایرکت چیست,زنجیره ریدایرکت,زنجیره ریدایرکت چیست

چرا زنجیره های ریدایرکت برای سئو مضر هستند؟

اما سوال اصلی این است که زنجیره ریدایرکت و سئو چه ارتباطی با هم دارند. آیا ایجاد زنجیره ریدایرکت بر سئو سایت شما تأثیر مثبت خواهد دارد یا خیر؟

در ادامه دلایلی را ذکر خواهیم کرد که نشان می دهند زنجیره های دایرکت در نهایت تاثیرات منفی بر رتبه ها و سئو سایت‌تان خواهند داشت. این موارد عبارتند از:

1. سرعت لود صفحات سایت کاهش پیدا می کنند

یکی از اصلی ترین دلایل ضرر زنجیره ریدایرکت بر سئو سایت این است که با افزایش زنجیره URL های ریدایرکت شده، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا کاربر به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کند. در چنین شرایطی سرعت لود صفحه مورد نظر در سایت شما بیشتر طول خواهد کشید. این مورد از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو، یک امتیاز منفی برای وبسایت شما در نظر گرفته خواهد شد. چرا که سرعت صفحات سایت یکی از موارد تعیین کننده رتبه وبسایت ها در نظرگرفته می شود. بنابراین با از بین بردن زنجیره ریدایرکت، شما به افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت خود کمک خواهید کرد.

2. تاثیر بر عملکرد خزنده های گوگل

یکی از مواردی که باید در زمان طراحی صفحات سایت و سئو در نظر داشته باشید، این است که ربات های خزنده گوگل به راحتی به تمامی صفحات مورد نظر وبسایت شما دسترسی داشته باشند. اگر چنانچه زنجیره ریدایرکت در سایت افزایش پیدا کند، این احتمال دارد که ربات های گوگل برای پیدا کردن صفحه نهایی و هدف بی خیال شوند و صفحه مورد نظر شما در گوگل ایندکس نشود. حتی ممکن است این ربات ها صفحه ریدایرکت شده را به عنوان خطای 404 در نظر بگیرند. بنابراین، برای جلوگیری از این مورد باید بتوانید زنجیره ریدایرکت در سایت خود را کاهش دهید.

3. کاهش اثر سئو آف پیج بر صفحه مورد نظر

در مواردی ممکن است شما برای یک صفحه مورد نظر اقدام به انتشار رپورتاژ و انتشار بک لینک در سایت های مختلف کرده باشید. با این کار اعتبار زیادی برای صفحه مورد نظر ایجاد کرده باشید که با ریدایرکت به صفحه جدید انتقال پیدا می کند. اما در زنجیره ریدایرکت امکان دارد این اتفاق نیفتد و تمامی تلاش های قبلی شما تأثیری برای صفحه جدید ایجاد شده نداشته باشد.

در چه شرایطی باید نگران وجود زنجیره ریدایرکت باشیم؟

احتمالاً در زمینه زنجیره ریدایرکت و سئو این سوال برای شما پیش آید که زنجیره ریدایرکت تا چند URL ادامه پیدا کند، خطرناک نیست. طبق توضیحاتی که جان مولر به عنوان مدیر ارشد تیم جستجو و تحلیل گر گوگل در این زمینه عنوان کرده است، اگر چنانچه در یک زنجیره ریدایرکت بیشتر از 5 ریدایرکت وجود داشته باشد، گوگل URL نهایی را ایندکس نخواهد کرد. بنابراین، بهترین حالت این است که زنجیره ریدایرکت کمتر از 5 مورد در نظر گرفته شوند.

نحوه پیدا کردن زنجیره ریدایرکت

در کنار اینها، یکی از موارد مرتبط با زنجیره ریدایرکت و سئو نحوه پیدا کردن این زنجیره ها است. در این زمینه، بهترین کار استفاده از ابزارهایی است که در این زمینه وجود دارند.

یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن زنجیره های ریدایرکت نرم افزار Screaming Frog است.

برای استفاده از این نرم افزار Screaming Frog در قدم اول می توانید نرم افزار آن را دانلود کرده و بعد از نصب آدرس وبسایت مورد نظر خود را در فیلد جستجو اپلیکیشن، وارد نمایید و گزینه start را بزنید تا شروع به آنالیز آن نماید. بعد از اتمام آنالیز وارد بخش Reports شده و بر روی گزینه redirect کلیک کنید. سپس بر روی گزینه redirect chain کلیک نمایید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که ابزار Screaming Frog کاربردهای دیگری نیز دارد و معمولا برای تحلیل سئو سایت استفاده می شود.

نحوه حل مشکل زنجیره ریدایرکت یا redirect chain

برای حل مشکل زنجیره ریدایرکت باید در قدم اول url های درگیر در زنجیره ریدایرکت را شناسایی کنید. سپس در قدم بعدی باید url نهایی که هدف همه این صفحات است را مشخص نمایید. در نهایت، مطابق تصویر زیر همه صفحات را به طور جداگانه به صفحه مورد نظر ریدایرکت نمایید.

زنجیره ریدایرکت و سئو

نتیجه گیری

در بسیاری از موارد در وبسایت های فروشگاهی و یا آموزشی و سایت های فیلم، انتقال یک صفحه قدیمی یا صفحه محصولی که دیگر موجود نیست، به یک url جدید ضروری به نظر می رسد و این مورد هیچ اشکالی ندارد. اما اگر چنانچه این کار به صورت زنجیره ای تکرار شود، می تواند باعث ایجاد زنجیره ریدایرکت در سایت شود و به تبع آن، تاثیرات منفی بر وبسایت و سئوی آن داشته باشد. در این بخش شما را با زنجیره ریدایرکت و سئو آشنا کردیم و راه های برطرف کردن این مشکل را هم مطرح نمودیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود