
آیا به دنبال راهی برای افزایش بودجه سئو در سال جدید هستید؟ یا امیدوارید استراتژی سئویی قوی تری ایجاد کنید که شامل همکاری تیم ها و تاییدیه های چندسطحی باشد؟ پاسخ اینجاست: با گزارش های سئویی عالی. یاد بگیرید چگونه گزارش دهی موثر سئو انجام دهید که اعتماد تصمیم گیرندگان و ذینفعان را جلب کند.
گزارش دهی شفاف و دقیق سئو، کلید نشان دادن ارزش کار شما، تحت تأثیر قرار دادن مدیرتان و رضایت ذینفعان است.
اثرات حاصل از گزارش دهی موثر سئو
ما می دانیم که گزارش دهی در سئو ممکن است جذاب ترین بخش کار شما در سئو سایت نباشد. اما چه دوست داشته باشید و چه نه، بدون توجه به مهارت های حرفه ای شما، گزارش دهی موثر سئو می تواند نقش اساسی در بهبود بخش های زیر ایجاد نماید:
- در حفظ مشتری
- تأمین بودجه بیشتر
- دریافت ترفیع
همان طور که تا الان متوجه شده اید، سئو نمی تواند به تنهایی عمل کند. استراتژی های سئو زمانی نتایج چشمگیری ارائه می دهند که توسط تیم های دیگر پشتیبانی شوند. تیم های پشتیبانی در سئو سایت شامل افرادی هستند که مسئول تولید محتوا و تغییرات سایت می باشند.
برای دستیابی به حداکثر پتانسیل استراتژی سئو، نیاز به تایید و اولویت بندی، در سطوح مختلف سازمان وجود دارد. بنابراین حتی اگر ایجاد گزارش های سئویی گاهی دشوار به نظر برسد، آن ها را به عنوان ابزاری ضروری برای دستیابی به بهترین استراتژی سئو سایت در نظر بگیرید.
در اصل، گزارش دهی موثر سئو همان ارتباط موثر با مخاطبان و ذینفعان است.
چه چیزی یک گزارش سئو عالی، عملی و موثر را می سازد؟
در دنیای سئو، مهم است که بتوانید داده های پیچیده و زیادی که درباره جستجوها و کلمات کلیدی وجود دارد را به شکلی ساده و قابل فهم برای دیگران بیان کنید. مهارت گزارش دهی موثر سئو کمک می کند تا اطلاعات به طور مؤثرتر به مخاطبان منتقل شود و آن ها بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.
صرف زمان اولیه برای مشخص کردن اولویت ها و تنظیم انتظارات، در شروع یک گزارش دهی (چه با همکار، مشتری، ذینفع داخلی یا مدیر اجرایی) تلاشی ارزشمند می باشد.
نحوه صحیح گزارش دهی و جلب رضایت ذینفعان
برای جلب رضایت ذینفعان و اطمینان از موفقیت استراتژی های سئو، ارائه گزارش های شفاف امری ضروری است. گزارش دهی صحیح در سئو، به درک بهتر نتایج و پیشرفت ها کمک می کند. برای ارائه یک گزارش سئو عالی و بی نقص رعایت موارد زیر ضروری است:
- نمایش موفقیت ها.
- هدایت بهینه سازی های استراتژیک.
- ارزیابی و اندازه گیری اثرات استراتژی ها بر نتایج مالی و سودآوری.
- ساخت اعتماد برای کسب و کار.
- نشان دادن تأثیر استراتژی در ایجاد یا افزایش ارزش برای کسب وکار.
تصویر زیر چرخه صحیح گزارش دهی سئو را نمایش می دهد.
در این مقاله از آموزش سئو، مراحل گزارش دهی مؤثر سئو را بررسی خواهیم کرد. در ادامه به شما خواهیم آموخت چگونه با ارائه گزارش های شفاف، نتایج بهتری در سئو سایت کسب کنید و رضایت ذینفعان را جلب نمایید.
1. استراتژی گزارش دهی سئو متناسب با مخاطب تنظیم شود
در گزارش های سئویی، استفاده از اصطلاحات پیچیده، اطلاعات غیرضروری یا جزئیات زیاد می تواند باعث ناامیدی و سردرگمی مخاطبان شود.
برای جلوگیری از سردرگمی و ناامیدی، باید محتوای گزارش های خود را به طور دقیق و متناسب با مخاطب تنظیم کنید.
هر گزارش سئو باید شامل چه مواردی باشد؟
وقتی برای مدیران ارشد (مدیران بازاریابی) گزارش می دهید، باید نتایج سطح بالا و جامع تری ارائه دهید. در ارائه گزارش موثر سئو به مدیران ارشد همیشه شاخص ها را به، درآمد و بازگشت سرمایه (ROI) مرتبط کنید.
برای گزارش دهی به همکاران و افرادی که جزئیات بیشتری نیاز دارند، می توانید با دقت بیشتری گزارش دهید (حتی تا سطح گزارشات کلمات کلیدی فردی).
مطمئن شوید که KPIهایی که اندازه گیری می کنید، نتایج و پیشرفت ها را به درستی نشان دهند. KPIها باید با اهدافی که شما و گیرندگان گزارش بیشتر به آن ها اهمیت می دهید، همخوانی داشته باشند.
در گزارش دهی موثر سئو خود وقت بگذارید و معنی هر شاخص را کامل توضیح دهید. اطمینان حاصل کنید که ذینفعان مفهوم صحیح و دلیل KPIهایی که به آنها گزارش می دهید را درک کنند.
2. از گزارش دهی بر روی متریک های بی محتوا پرهیز کنید
در مورد KPIها صحبت کردیم، حالا بیایید درباره چیزهایی که نباید در گزارش دهی موثر سئو بیاورید صحبت کنیم.
احتمالاً قبلاً درباره خطرات متریک های بی محتوا شنیده اید؛ متریک های بی محتوا اندازه گیری های سطحی هستند. این متریک ها ممکن است در ابتدا چشمگیر به نظر برسند، اما تصویر کامل را نشان نمی دهند. همچنین ممکن است این متریک های بی محتوا، پیروزی ها یا اهمیت ظاهری را بزرگ تر از آنچه که هست نمایش دهند.
این نوع متریک های جذاب یا کلیک خور ممکن است در یک گزارش خاص خوب به نظر برسند، اما اگر به درستی تحلیل نشوند، در طول زمان مشکل ساز خواهند شد. این بزرگ نمایی های بی مورد می تواند منجر به سردرگمی و کاهش اعتماد شود.
شفاف سازی گزارش ها، نقشه راه
کلید گزارش دهی موثر سئو، شفاف سازی نتایج به صورتی دقیق و واضح است که به طور مستقیم نتایج کار شما را منتقل کند. این شفافیت به ساخت اعتماد با ذینفعان کمک کرده و ادامه حمایت سایت را در آینده تضمین می کند.
برای مثال، از اغراق کردن در مورد پیروزی در رتبه بندی کلمات کلیدی پرهیز کنید. کسب رتبه اول ارگانیک برای جستجویی که هیچ حجم جستجویی ندارد، دلیل جشن گرفتن نیست.
اگر مدیران یا مشتریان شما شاخص هایی که در گزارش های سئو ارائه می دهید را به درستی و با درک صحیح از شرایط بررسی کنند، رابطه ای استراتژیک و قوی با آنها ایجاد خواهید کرد. به عبارت دیگر، شفافیت و توضیحات صحیح در مورد شاخص ها باعث جلب اعتماد و همکاری بهتر با ذینفعان خواهد شد.
3. برای گزارش نتایج سئو به شیوه S.M.A.R.T صحبت کنید
تنظیم اهداف خاص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و زمان دار(S.M.A.R.T) با ذینفعان به موفقیت رابطه گزارش دهی موثر سئو شما کمک می کند.(Specific Measurable Achievable Relevant and Time-bound)
صحبت کردن به شیوه S.M.A.R.T باعث می شود که انتظارات به گونه ای شفاف تنظیم شود. حتی این شیوه به شما امکان می دهد که پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف را اندازه گیری و ارزش کار خود را نشان دهید.
چگونه گزارش دهی سئو به شیوه S.M.A.R.T ارزش را منتقل می کند؟
زمانی که در نحوه ارتباط خود از اصول S.M.A.R.T استفاده می کنید، تأثیر زیادی بر درک ارزش کار شما دارد.
مثال زیر از کامرون جنکینز است و تفاوت بین صرفاً بیان حقایق و ارتباط دادن ارزش را نشان می دهد. هر سه جمله بر اساس داده های مشابه است، اما نحوه انتقال آن داده ها تأثیر زیادی بر نتیجه گیری دارد.
4. مخاطبان خود را به یاد بازی بلندمدت بیندازید
سئو موفقیت آمیز یعنی انجام بهبودهای تدریجی و سپس استفاده از این پیروزی ها برای کسب دستاوردهای بیشتر است.
سئو یک دویدن ماراتن است، نه یک دوی سرعت. این یک نکته اساسی است که باید با ذینفعان خود به اشتراک بگذارید. ماراتن هیچ خط پایان از پیش تعیین شده ای ندارد؛ در واقع هیچ خط پایانی ندارد!
مهم است که اهداف سئو را به طور واقع بینانه تنظیم کنید و پیشرفت پایدار را نشان دهید. هدف از سئو سایت این است که به طور تدریجی قدرت حضور ارگانیک خود را تقویت کنید. تقویت تدریجی سئو سایت، در نهایت منجر به سودهای پایدار و بلندمدت در آینده خواهد شد.
5. گزارش دهی موثر سئو با ساخت یک روایت جذاب
ارائه داده های سئو به تنهایی، ممکن است برای افرادی که در زمینه سئو کار نمی کنند مبهم و پیچیده باشند.
وظیفه متخصص سئو این است که این داده ها را به درستی جمع آوری کرده و به طور استراتژیک و قابل فهم برای ذینفعان توضیح دهد. متخصص سئو باید بگوید که چه تغییراتی در نتایج موتور جستجو (SERP) در حال رخ دادن است و این تغییرات چه معنایی دارند.
در نهایت، داده ها بدون بینش هیچ ارزشی ندارند.
چگونه با داده های سئو یک CTR بالا بگیرید؟
برای گزارش دهی موثر سئو، باید داده های خود را به یک داستان جذاب تبدیل کنید. این داستان باید فرصت ها را برجسته کرده و گام های بعدی را به وضوح بیان کند.
برای مثال، وقتی یک سایت در رتبه اول جستجو قرار دارد، اگر ویژگی هایی مانند بسته محلی (Local Pack)، تبلیغات پرداختی یا تصاویر و ویدیوها وجود داشته باشند، سایت رتبه اول ممکن است کمتر دیده شود. این ویژگی ها فضای زیادی از صفحه را اشغال می کنند و باعث می شوند رتبه اول سایت پایین تر و کمتر قابل دسترس به نظر برسد. مانند تصویر زیر که سایت رتبه اول در زیر تصاویر و اطلاعات دیگر قرار گرفته و کمتر دیده می شود.
در مقابل، اگر چنین ویژگی هایی در صفحه جستجو نباشند، رتبه اول بیشتر در معرض دید کاربران قرار می گیرد. این تغییر در نمایش سایت ها باعث می شود که میزان کلیک (CTR)، در هر دو حالت متفاوت باشد.
اگر مشتری شما در رتبه بندی یک کلمه کلیدی مشکل دارد، می توانید بررسی کنید آیا محتوای تولید شده با نیازهای SERP همخوانی دارد. اگر کلمه کلیدی شامل ویدیو است، مشتری باید محتوای ویدیویی تولید کند، حتی اگر متن نوشته شده خوب باشد. این نشان می دهد که باید با فرمت های مورد نظر در SERP هم راستا باشید تا شانس موفقیت و CTR افزایش یابد.
6. گزارش های سئو را مختصر بنویسید و به اصل مطلب بپردازید
هنگام تصمیم گیری درباره نحوه ی گزارش دهی موثر سئو، ابتدا نکات کلیدی را مطرح کنید. در گزارش های سئویی داده های بصری قابل درک ارائه دهید و اطلاعات اضافی را حذف کنید. برای یک گزارش دهی صحیح در سئو، کار اصلی تحلیل و استخراج بینش ها را انجام دهید.
در گزارش سئویی که تنظیم می کنید باید داده های جزئی و دقیق را به بخش پیوست گزارش منتقل کنید. بخش پیوست فقط برای ارجاع به جزئیات و پشتیبانی از ادعاهای شماست. اما نکات اصلی گزارش باید به طور واضح و روشن توضیح دهند که “داده های بخش پیوست چه تاثیری دارد؟” و چرا این اطلاعات برای مخاطب شما مهم است. یعنی باید تمرکز گزارش روی نکات کلیدی باشد و جزئیات در پیوست ها قرار بگیرند. در تصویر زیر می توانید شمایی از یک گزارش دهی مختصر را ببنید.
7. گزارش دهی دوره ای و منظم سئو داشته باشید
دوره و زمان گزارش دهی موثر سئو، می تواند بسته به نوع رابطه ای که با مخاطبان خود دارید متفاوت باشد. برای داشتن یک استراتژی موفق سئو باید حداقل ماهی یک بار گزارش ارائه دهید تا یک ارتباط منظم برقرار شود. همچنین پیشنهاد می شود که برای بررسی گزارش ها یک جلسه ثابت ترتیب دهید تا همه چیز به خوبی مورد بحث قرار گیرد.
گزارش دهی دوره ای و منظم سئو باعث می شود که ذینفعان همواره گزارش های شما را مشاهده کنند. گزارش دهی دوره ای شما را در موقعیتی قرار می دهد تا به سوالات پاسخ دهید و توصیه های لازم را برای تسهیل حمایت دینفعان ارائه دهید.
چه زمانی برای گزارش دهی موثر سئو مناسب است؟
در بیشتر موارد، شما باید گزارش های فصلی (در ماه سوم هر فصل) و سالانه برای بررسی پیشرفت نسبت به دوره قبلی سئو سایت خود تنظیم کنید.
باید شاخص های MoM (ماه به ماه) و YoY (سال به سال) را نمایش دهید. این شاخص ها به ویژه در انتقال ارزش و بازگشت سرمایه (ROI) به مدیران ارشد و کسانی که بودجه را در اختیار دارند، تأثیرگذار است.
وقت بگذارید تا گزارش دهی را به درستی انجام دهید.
امیدواریم مطالب این بخش از آموزش سئو سایت به شما اعتماد به نفس لازم را داده باشد. به کمک این آموزش ها می توانید گزارش دهی سئو را به گونه ای انجام دهید که ارزش کار شما را نشان دهد و از سردرگمی ذینفعان جلوگیری کند.
در نهایت، گزارش دهی مؤثر سئو به ارتباط مؤثر با مخاطبان و ذینفعان بستگی دارد.
از طریق گزارش های خود و آموزش سئو به مخاطبانتان، به آن ها نشان دهید که چگونه می توانند از داده های سئو به بهترین شکل استفاده کنند. داده های سئو تنها زمانی تأثیر مثبت بر درآمد می گذارند که بر اساس آن ها عمل کرده و برای اطلاع رسانی استراتژی های خود از آن ها بهره برداری کنید.
بنابراین، با ایجاد یک همکاری استراتژیک و دائمی، اعتماد وفاداری و حمایت ذینفعان را جلب کرده و موانع موجود بر سر راه تأییدهای داخلی را برطرف کنید.
زمانی که چرخه گزارش دهی موثر سئو را به درستی شروع کنید، در طول زمان از مزایای آن بهره مند خواهید شد.