صفحات کش شده یا Cached pages در سئو

Cached pages,افزونه کش سایت,افزونه کش مرورگر وردپرس

قطعا در گذشته با عبارت کش در استفاده از مرورگرتان برخورد کرده اید. به این موضوع نیز توجه کرده اید که برخی از سایت هایی که روزانه بیشترین بازدید را دارد، سریع تر بارگزاری یا لود می شود. به این صفحات، صفحات ذخیره شده در مرورگر یا به عبارتی صفحات کش شده مرورگرتان، می گویند.

کش صفحات یا به طور کلی این فرآیند، اثرگذاری غیرمستقیمی بر سئو وب سایت شما دارد. به همین منظور می خواهیم این موضوع را به طور کامل برایتان بررسی کنیم.

منظور از صفحات کش شده چیست؟

صفحات کش شده همانند یک تصویر هستند که توسط گوگل گرفته شده و در سرور شما ذخیره می شود. گوگل زمانی که یک صفحه کش شده (cached page) می سازد، نحوه ثبت صفحه در تاریخ و زمان مشخص را نیز ثبت می کند. کش صفحه تا زمانی که بروز رسانی خاصی روی وب سایت صورت نگیرد، همان طور باقی خواهد ماند.

همان طور که گفتیم این صفحات در سرور شما ذخیره می شود و معمولا چندین ورژن از صفحات کش شده در سرور وجود دارد.

چرا گوگل صفحات را کش می کند؟

زمانی که صفحات در زمان های مختلف توسط گوگل کش می شوند، سایت شما سریع تر و بهتر به کاربران قدیمی نمایش داده می شود و این تنها هدف گوگل از اجرای این فرآیند است. به هر حال ممکن است که حجم زیاد بازدیدکنندگان یک سایت، لود شدن آن برای کاربران قدیمی سایت زمانبر باشد، به همین منظور گوگل صفحات را کش می کند تا سریع تر برای آن ها نمایش داده می شود.

به عنوان مثال شما هر روز سایت ورزش 3 را می بینید. قطعا سرعت لود این سایت در زمان بازدید روزانه شما، بیشتر از زمانی است که اولین بار، این صفحه را باز می کنید. دلیل این جریان نیز همین است؛ بخش های زیادی از صفحه اصلی سایت ورزش 3 بدون تغییر مانده و تنها بخش آخرین اخبار، بروز شده است.

چگونه نسخه کش شده صفحات را ببینیم؟

گوگل این امکان را برای شما فراهم کرده که نسخه کش شده صفحات در نتایج گوگل را ببینید. برای دیدن نسخه کش شده صفحات می بایست مراحل زیر را طی کنید:

1- صفحه مورد نظر را در نتایج SERP گوگل انتخاب کنید و روی سه نقطه تنظیمات لینک کلیک کنید

Cached pages,افزونه کش سایت,افزونه کش مرورگر وردپرس

2- حال پنجره ای به شما نمایش می دهد که باید روی فلید Cached کلیک کنید

صفحات کش شده,صفحات کش شده در سئو,فعال کردن کش مرورگر

زمانی که صفحه کش شده به شما نمایش داده شود، در قسمت بالای صفحه می توانید آخرین زمان کش گوگل را نیز متوجه شوید.

چرا کش صفحات توسط گوگل برای سئو سایت مهم است؟

حال میرسیم به مهم ترین بخش این محتوا. تمام هدف ما از توضیحات ارائه شده، این بود که متوجه شوید این فرآیند اهمیت زیادی بر سئو سایت داشته و می تواند بر روی جذب ترافیک ارگانیک و همیشگی سایت، کمک شایانی کند.

در ادامه 3 تا از مهم ترین دلایل اهمیت کش صفحات بر سئو سایت را بررسی می کنیم:

1- اثرگذاری بر روی روند ایندکس صفحات توسط گوگل

زمانی که گوگل صفحات شما را ذخیره یا به اصطلاح کش کند، روند ایندکس شدن صفحات سایتتان بهتر شده و اصولی تر ایندکس می شود. معمولا صفحاتی که کش نمی شوند، دارای تگ Noindex هستند. به طور کلی گوگل در زمان ایندکس سایت، در صورتی که سایت کش شده باشد، بر روی بروز رسانی های اخیر سایت تمرکز کرده و آن ها را در روند کراولینگ، بهتر ایندکس می کند.

2- اثرگذاری بر روی سرعت سایت

در ابتدای این مقاله نیز گفتیم که صفحات کش شده توسط گوگل برای کاربران قدیمی به سرعت بارگزاری می شوند. این یعنی اثرگذاری مستقیم بر روی سرعت سایت و به دنبال آن اثرگذاری مستقیم بر روی سئو تکنیکال سایت است.

3- روند کراولینگ صفحات را متوجه می شوید

فرآیند ذخیره سازی صفحات گوگل (Google Cached Pages) به شما کمک می کند که روند ایندکس و کراولینگ صفحات سایتتان را متوجه شوید. کافیست در یک بازه زمانی مشخص (مثلا 3 ماهه) آخرین ورژن کش شده صفحه را یادداشت کنید تا متوجه این روند شده و برای بهبود آن اقداماتی را در نظر بگیرید.

چگونه نگذاریم گوگل صفحات سایت را کش کند؟

برای اینکار کافیست سلسله کد زیر را در بخش header سورس کد صفحه قرار دهید:

<meta name="robots" content="noarchive">

این کد به گوگل اعلام می کند که نیازی نیست این صفحه را کش یا ذخیره کند. توجه کنید که این موضوع جلو ایندکس یا کراول شدن صفحه را نمی گیرد، تنها بر روی روند این دو، اثرگذار خواهد بود.

چگونه روند کش صفحات توسط گوگل را بهتر کنیم؟

برای بهبود روند Google cached pages ابزار اختصاصی یا ترفندهای اختصاصی وجود ندارد. تنها برخی فاکتورهای سئو تکنیکال هستند که در صورت عدم بهینه سازی آن یا عدم بهینه سازی صحیح آن، روند کش صفحات مختل می شود. به طور کلی برای بهبود روند کش صفحات، بهتر است که سایت خود را به صورت کاملا اصولی و حرفه بهینه سازی کنید.

یادگیری نکات سئو و بروز بودن در این حوزه، مهم ترین راهکار برای بهبود این روند است. جالب است بدانید که هر کدام از تکنیک های سئو به صورت غیرمستقیم بر روی روند کش صفحات، اثرگذار است.

کش صفحات توسط گوگل یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند تجربه کاربری و user experience سایت را بهبود ببخشد در نتیجه هیچگاه نباید مواردی مانند کش صفحات توسط گوگل را دست کم بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود