
گوگل از ابتدا تاکنون به طور مداوم در حال تکامل بوده است. در ده سال گذشته، این تکامل بیشتر به دلیل پیشرفت های فناوری و تغییرات در انتظارات کاربران رخ داده است. در اینجا 10 راهکار برای جذب ترافیک بیشتر و کسب رتبه اول در گوگل در سال 2025 آورده شده است.
گوگل همواره متعهد به ارائه نتایج جستجوی مفیدتر و پاسخ به رفتارهای متغیر کاربران بوده است. در سال 2012، پنل های دانش (knowledge panels) معرفی شدند و سپس در سال 2014، قطعه های ویژه (featured snippets) به همراه بسته های جستجوی محلی وارد نتایج جستجو شدند. این تغییرات باعث شده است که بهینه سازی برای 10 لینک آبی دیگر روش قدیمی به نظر برسد.
بهینه سازی برای ده لینک آبی یک روش قدیمی در سئو سایت است. برای کسب رتبه اول در گوگل چکار باید بکنید؟ بروز ماندن.
در این مقاله آموزش سئو سایت، به بررسی راه های مختلفی می پردازیم که می توانید با بهینه سازی محتوا برای انواع مختلف نتایج جستجو، رتبه اول گوگل را کسب کنید. این روش ها به شما کمک می کنند تا در نتایج جستجوی گوگل به موفقیت برسید.
توجه: این مطلب جامع نیست و به دلیل آزمایش ها و ویژگی های جدید گوگل، که گاهی ویژگی های محبوب را حذف می کند، اطلاعات آن دائماً تغییر می کند. پس همیشه آماده تغییرات باشید!
انواع اصلی Rich Search Results و تاثیر آن در کسب رتبه اول گوگل
موارد زیر انواع اصلی Rich Search Results هستند. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از آن ها همپوشانی داشته باشند:
- نتایج غنی (Rich Results)
- قطعه های ویژه (Featured Snippets)
- پنل های دانش (Knowledge Panels)
- نتایج کسب و کارهای محلی (Local Business Results)
نتایج غنی (Rich Results)
Rich Results نتایج جستجوی ارگانیک بهبود یافته هستند. در واقع Rich Results اطلاعات بیشتری به یک نتیجه جستجوی متنی ساده اضافه می کنند و آن را گسترش می دهند.
بخاطر داشته باشید که Rich Results نتایج سایت شما را در صفحه سرپ پویا، قابل مشاهده و جذاب تر می کنند.
قطعه های ویژه (Featured Snippets)
Featured Snippets پاسخ های بهبود یافته ای هستند که در بالای نتایج جستجو ظاهر می شوند (گاهی حتی بالاتر از نتایج تبلیغاتی).
گاهی به آن ها “موقعیت صفر(zero position) ” گفته می شود، اما در واقع موقعیت 1، از 10 موقعیت ارگانیک سنتی است.
در حقیقت Featured Snippets، نتایج جستجوی ارگانیک بهبود یافته هستند که به آن ها بهبودهای بصری اضافی مانند ستاره ها افزوده شده و به صورت بخشی از یک کاروسل نتایج جستجو نمایش داده می شوند. همچنین، ممکن است تصاویر از چندین سایت در Featured Snippets گنجانده شود.
این نتیجه جستجو یعنی Featured Snippets معمولاً به یک پرسش اطلاعاتی پاسخ می دهد. Featured Snippets ممکن است شامل متن، فهرست شماره دار (یا بدون شماره) و تصاویر (گاهی از چندین سایت) باشد.
قطعه های ویژه (Featured Snippets ) نتایج جستجوی ارگانیک شما را پویا، قابل مشاهده و جذاب تر می کنند و در کسب رتبه اول در گوگل بسیار تاثیرگذار هستند.
داده های تحقیقاتی از منابع مختلف در سال های اخیر تخمین می زنند که قطعه های ویژه در حدود 11% تا 19% از صفحات نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می شوند.
پنل های دانش (Knowledge Panels)
پنل های دانش اطلاعاتی هستند که در مورد آنچه به طور کلی به عنوان “موجودیت ها” شناخته می شود، نمایش داده می شوند. منظور از کلمه “موجودیت ها” افراد، مکان ها، سازمان ها، فیلم ها، موسیقی و دیگر موارد است.
پنل های دانش اطلاعات سریع در مورد موجودیت ها ارائه می دهند که به طور خودکار ایجاد می شوند. پنل های دانش بیشتر در سایت هایی که موفق به کسب رتبه اول در گوگل شده اند نمایش داده می شود.
افراد یا سازمان هایی که موضوع پنل های دانش گوگل هستند (مثل افراد مشهور، شرکت ها، مکان ها و غیره)، می توانند پنل دانش خود را مدیریت کنند. مدیریت پنل دانش به آن ها این امکان را می دهد که اطلاعات موجود در پنل خود را تغییر دهند یا اصلاح کنند.
گوگل همچنین بازخورد کاربران را درباره پنل های دانش می پذیرد.
نتایج کسب وکارهای محلی (Local Business Results)
پروفایل کسب و کار گوگل (قبلاً Google My Business) یک برنامه از گوگل است. این برنامه به کسب و کارهای محلی این امکان را می دهد که حضور آنلاین خود را مدیریت کنند. این کار زمانی صورت می گیرد که کسی کسب و کار، محصول یا خدمات محلی آن ها را جستجو می کند.
اطلاعاتی که در پروفایل کسب و کار گوگل خود وارد می کنید (مثل شماره تلفن، آدرس و ساعات کاری) به نمایش درست این اطلاعات در بسته نقشه های محلی گوگل کمک می کند. همچنین، گوگل به شما این امکان را می دهد که پروفایل کسب و کار خود را مدیریت کرده و از طریق آن، کنترل کنید که چه اطلاعاتی در نتایج جستجو نمایش داده می شود.
اینکه شما در یکی از فرمت ها (مثل نتایج ویژه یا پنل های دانش) نمایش داده شوید، به صدها عامل مختلف بستگی دارد که تنها گوگل از آن ها اطلاع دارد. با این حال، عوامل زیر نقش بسیار مهمی در نمایش شما در این فرمت ها دارند:
- مرتبط بودن محتوا با جستجوهای کاربران
- قرار داشتن در صنعت خاص (گردشگری) یا بخش هایی از صنعت ( صنعت گردشگری بخش هتل) یا بخش های عمومی تر مثل (مثل پروازها یا رستوران ها)
- استفاده صحیح از داده های ساختاریافته (structured data)
- کیفیت محتوای تولید شده
در ادامه این بخش از آموزش سئو سایت، روش های کسب رتبه اول در گوگل آورده شده است. شما می توانید از این 10 روش برای به دست آوردن نتایج بهتر در صفحه اول گوگل و کسب رتبه اول در گوگل یا حتی موقعیت صفر از آن ها استفاده کنید.
1. نتایج جستجوی ارگانیک متنی ساده و کسب رتبه اول در گوگل
دستیابی به بالاترین نتیجه جستجوی ارگانیک متنی ساده یا همان کسب رتبه اول در گوگل امروزه دشوارتر از همیشه است.
در سال های اخیر نه تنها جستجو به شدت رقابتی شده است، بلکه نتایج جستجویی که تنها شامل لینک های آبی ساده هستند کمتر دیده می شوند. لینک های آبی خصوصا برای بعضی از انوع پرسش ها، به ویژه جستجوهای “چگونه” بسیار کمیاب شده اند.
ده لینک آبی، امروزه دیگر در دستگاه های موبایل وجود ندارند. نتایج جستجو در موبایل به صورت اسکرول مداوم نمایش داده می شوند. کاربران موبایلی دیگر نیازی به کلیک کردن برای رفتن به صفحه بعدی در نتایج جستجو ندارند.
چگونه برای نتایج جستجوی ارگانیک متنی ساده بهینه سازی کنیم؟
- به نیاز جستجوگر برای اطلاعات پاسخ دهید.
- در هر جنبه ای سعی کنید برتر باشید.
2. با نتایج غنی ویدئویی چگونه رتبه اول گوگل شویم؟
این که نتایج یوتیوب در نتایج جستجوی گوگل به طور برجسته ای نمایش داده می شوند، تعجب آور نیست. نتایج جستجوی گوگل به طور برجسته ای ویدیوهای یوتیوب را نمایش می دهند و این می تواند یک فرصت عالی برای کسب رتبه اول در گوگل باشد.
تا سال گذشته، ویدیوها تنها به صورت تصویری کوچک همراه با لینک های متنی آبی نمایش داده می شدند. اما اکنون گوگل این ویدیوها را در قالب نتایج غنی ویدئویی (Video Rich Result) سازمان دهی کرده است که گاهی اوقات حتی بالاتر از نتایج لینک های متنی معمولی قرار می گیرند.
بنابراین اگر محتوای ویدیویی شما به درستی بهینه سازی شده باشد، می توانید در نتایج جستجوی گوگل نه تنها در رتبه های بالا، بلکه در موقعیت های برجسته تری مثل موقعیت صفر نیز قرار بگیرید و ترافیک بیشتری جذب کنید.
چگونه برای Video Rich Results بهینه سازی کنیم؟
- به جستجوگران و موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای ویدیوی شما را با عناوین، توضیحات و برچسب های مرتبط و باکیفیت درک کنند.
- از داده ساختاری VideoObject مناسب استفاده کنید.
3. نتایج غنی کاروسل (Carousel Rich Results)
مستندات گوگل بیان می کند که نتایج غنی کاروسل برای چهار نوع خاص از محتوا در دسترس است:
- دوره های آموزشی
- فیلم
- دستور پخت
- رستوران
نتایج غنی کاروسل گوگل به جز فیلم ها، برای انواع دیگر رسانه های سرگرمی نیز در دسترس است. یعنی اگر شما محتوای صوتی مانند پادکست ها یا حتی مطالبی درباره نویسندگان خاص مانند نویسندگان دوران ویکتوریایی تولید کرده باشید، این محتوا نیز می تواند در قالب یک کاروسل غنی در نتایج جستجو نمایش داده شود. این روش می تواند یکی از تکنیک های کسب رتبه اول گوگل باشد.
چگونه برای Carousel Rich Results بهینه سازی کنیم؟
- نیازمندی های نشانه گذاری گوگل برای تمام کاروسل ها را بررسی کنید.
4. نقش Featured Snippet برای کسب رتبه اول در گوگل
قطعه های ویژه (Featured Snippets) نوعی از نتایج جستجوی ارگانیک هستند که به طور برجسته در بالای سایر نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این قطعه ها معمولاً شامل حدود 50 کلمه متن، عنوان صفحه، URL و یک تصویر کوچک ویژه هستند. قطعه های ویژه به طور معمول برای پاسخ به سوالات کاربران نمایش داده می شوند. این بخش ها به طور خلاصه و مفید اطلاعاتی را ارائه می دهند که به طور مستقیم به پرسش کاربران پاسخ می دهد.
بهینه سازی برای قطعه های ویژه یک استراتژی قوی برای کسب رتبه اول در گوگل است. Featured Snippets این امکان را به شما می دهد که به طور مؤثری ترافیک هدفمند بیشتری جذب کنید و سئو سایت خود را تقویت کنید. داشتن قطعه های ویژه بخصوص در جستجوهای موبایلی، جایی که این نوع از نتایج برجسته تر هستند، می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی بزرگ در نظر گرفته شود.
چگونه برای Featured Snippets بهینه سازی کنیم؟
- به سوالات پاسخ دهید: به سوالات اطلاعاتی مرتبط با کسب و کار و محصولات یا خدمات خود پاسخ دهید.
- از فرمت پاراگرافی و پرسش و پاسخ استفاده کنید: برای قطعه های ویژه، از ساختار ساده ای استفاده کنید که سوال و پاسخ در یک قالب پاراگرافی و شفاف ارائه شود.
- تحقیقات را انجام دهید و به فرصت ها توجه کنید: بررسی کنید که کاربران چه سوالاتی را بیشتر جستجو می کنند؟ آیا سوالاتی وجود دارند که هیچ نتیجه ای برای آن ها نمایش داده نمی شود؟ یا نتایج موجود کیفیت پایینی دارند؟ از این فرصت ها برای نوشتن محتوای بهتر استفاده کنید.
5. قطعه جدول داده از راه های کسب رتبه اول گوگل
قطعه جدول داده ها (Data Table Snippet) نوعی نتیجه غنی در گوگل است که جداول ساختاریافته ای از اطلاعات را به صورت مستقیم در نتایج جستجو نمایش می دهد. این جداول معمولاً برای ارائه مقایسه، دسته بندی، یا نمایش داده های سازمان یافته مانند لیست قیمت ها، مشخصات محصولات یا آمار استفاده می شوند. جدول ها می توانند راه موثری برای به اشتراک گذاری اطلاعات یا نمایش مفاهیم باشند.
توجه داشته باشید که گوگل ابتدا قطعه جدول داده ها را برای رسانه های خبری توسعه داد. اما از آنجاییکه امروزه برندها به طور فزاینده ای به عنوان ناشر عمل می کنند و حتی داستان های خبری را پوشش می دهند، قطعه جدول داده ها می تواند برای آن ها یک فرصت باشد.
گوگل همچنین قادر است داده هایی که در جداول HTML (بدون داده ساختاریافته) نمایش داده می شود را بخواند و آن ها را به عنوان قطعه جدول داده نمایش دهد.
چگونه برای قطعه جدول داده بهینه سازی کنیم؟
- رویکرد گوگل برای کشف داده ها را بررسی کنید و منابع توسعه دهنده را در سایت (https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/dataset) پیدا کنید.
- اطلاعات بیشتر در مورد قطعه جدول داده در نتایج جستجو را در سایت (https://www.searchenginejournal.com/google-rolls-out-new-markup-for-displaying-data-tables-in-search-results/263837/) پیدا کنید.
ادامه دارد…