20 ابزار سئو فنی – قسمت اول

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 5]

ابزارهای سئو فنی (Technical SEO) زیادی برای شرکت ها وجود دارد که ضروری ترین آنها را در این مقاله برای شما دوستان عزیز معرفی می کنیم.

در هنگام شناسایی مشکلات یک وب سایت، از مشکلات مربوط به سرعت سایت گرفته تا بررسی و ایندکس سایت، مهم است که ابزارهای مناسب را برای شناسایی هر گونه مشکل فنی که ممکن است کارایی جستجوی طبیعی سایت را تحت تاثیر قرار دهد، در اختیار داشته باشید.

در ادامه به ارائه لیستی از ابزارهای تکنیکال سئو که هر متخصص سئو باید با آن ها آشنا باشد، پرداخته ایم.

  1. Screaming Frog

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

Screaming Frog یک ابزار ارزیابی ضروری است که حتما باید آن را در اختیار داشته باشید.

به منظور بررسی یک وب سایت ابتدا باید آن را با این ابزار ارزیابی کنید.

با استفاده از بعضی از تنظیمات Screaming Frog این امکان وجود دارد که نکات مثبت غیرواقعی یا خطاهایی را که ممکن است نادیده بگیرید، در یک ارزیابی مد نظر قرار دهید.

این ابزار تست سئو سایت می تواند در شناساسیی مشکلات پایه زیر به شما کمک کند:

  • ننوشتن تایتل های صفحات
  • ننوشتن توضیحات متا
  • ننوشتن عبارت های کلیدی متا
  • بزرگ بودن تصاویر
  • کدهای پاسخگویی خطا داده
  • خطاهای موجود در URL
  • خطاهای موجود در Canonical

عوامل زیر امکانات پیشرفته ای هستند که Screaming Frog می تواند در انجام دادن آن ها به شما کمک کند:

  • شناسایی مشکلات مربوط به صفحه بندی
  • عیب یابی مشکلات مربوط به اعمال سئو سایت های بین المللی
  • بررسی عمیق ساختار وب سایت
  1. Search Console گوگل

ابزارهای تکنیکال سئو,ابزارهای سئو,ابزارهای سئو فنی

ابزار اصلی سئو هر سایتی باید Search Console گوگل باشد.

این ابزار کارآمد اخیرا به طور کامل بهینه سازی شده است و گزارشات، ویژگی ها و اطلاعات بیشتری را به جای ویژگی های نسخه قبلیش در اختیار شما می گذارد.

Search Console گوگل در ایجاد یک فرآیند گزارش دهی به شرکت ها کمک می کند.

گزارش دهی برای شرکت هایی که با سئو سر و کار دارند، یک فرآیند مهم است. اگر که هنوز یک فرآیند گزارش دهی را طراحی نکرده اید، توصیه می کنیم که هرچه سریع تر این کار را انجام دهید.

این فرآیند می تواند در هنگام بروز مشکلاتی مربوط به ایجاد تغییراتی در سایت مانند پاک شدن اکانت های GSC به شما کمک کند. اگر اکانت های GSC پاک شوند، شما می توانید با کمک Search Console گوگل اطلاعات GSC را بازگردانید.

اپلیکیشن های شرکتی هم می توانند با استفاده از API اطلاعات لازم را نسبت به مصرف داده ها در اختیار شما بگذارند.

  1. Google Analytics

اگر که یک پلت فرم تحلیل کننده کارآمد برای تحلیل کارایی جستجوی طبیعی وجود نداشت، معلوم نبود که در دنیای محتوانویسی در چه موقعیتی قرار داشتیم.

Google Analytics یک ابزار رایگان است و می تواند اطلاعاتی را در مورد نحوه شناسایی جریمه ها، مشکلات مربوط به ترافیک و هر مانع دیگری که ممکن است در راه شما ظاهر شود، در اختیارتان بگذارد.

اگر Google Analytics را هم مانند Google Search Console به درستی تنظیم کنید، می توانید به کمک این ابزار یک فرآیند گزارش دهی ماهانه را هم در اختیار داشته باشید.

این فرآیند در موقعیت هایی که مشکلات بسیار بدی در زمینه دسترسی مشتری به Google Analytics پیش می آید، به شما در ذخیره اطلاعات کمک می کند.

Google Analytics از پاک شدن همه اطلاعات مشتریان جلوگیری می کند.

  1. نوار ابزار توسعه وب (Web Developer Toolbar)

سئو فنی

شما می توانید این پلاگین را برای مرورگر گوگل کروم خود دانلود کنید.

نوار ابزار توسعه وب یک پورت رسمی برای افزودنی توسعه وب فایرفاکس است.

شناسایی مشکلات مربوط به کد نویسی مخصوصا در هنگام به کار گیری زبان کد نویسی JavaScript برای طراحی منوها و رابط کاربری از کاربردهای اصلی این افزودنی به شمار می آید.

شما می توانید با کنار گذاشتن JavaScript و CSS به کمک افزودنی نوار ابزار توسعه وب بفهمید که مشکلات فوق در کدام قسمت مرورگر ایجاد شده اند.

ارزیابی وب سایت شما تنها به مشکلات JavaScript و CSS محدود نمی شود.

نوار ابزار توسعه وب در پیدا کردن متن alt، عکس های خراب، مشاهده اطلاعات متا تگ و دیدن سر صفحه های پاسخی هم به شما کمک می کند.

  1. WebPagetest

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

در چند سال اخیر سرعت صفحه یک سایت به یک موضوع مهم تبدیل شده است؛ ارزیاب هایی که سرعت صفحه را بررسی می کنند، ابزارهای مهمی را برای این کار در اختیار شما می گذارند.  

WebPagetest در این زمینه یکی از ابزارهای ضروری سئو است که هر شرکتی باید آن را در اختیار داشته باشد.

این ابزار بررسی سئو می تواند در انجام کارهای زیر به شما کمک کند:

  • تست های سرعت waterfall
  • تست های سرعت رقیب
  • سرعت فیلم های رقیب
  • تعیین زمان مورد نیاز برای بارگذاری کامل یک سایت
  • Time to first byte
  • تعیین زمان شروع به رندر شدن
  • عناصر DOM

WebPagetest به شما در فهمیدن این که چگونه عوامل فنی یک سایت برای ایجاد یک نتیجه نهایی با یکدیگر در تعامل هستند یا فهمیدن زمان نمایش کمک می کند.

  1. Google Page Speed Insights

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

با در نظر گرفتن ترکیبی از معیارهای سنجش سرعت برای موبایل و رایانه های دسکتاپ می توان گفت که PageSpeed Insights یک ابزار کاربردی برای شرکت هایی است که می خواهند از نظر سرعت صفحه سایت با سرعت سایر سایت ها رقابت کنند.

PageSpeed Insights برترین ابزار موجود برای تست کردن سرعت یک سایت نیست ولی یک نقطه شروع خوب محسوب می شود زیرا همیشه سرعت دقیق وب سایت را اعلام نمی کند بلکه تخمینی از آن را در اختیار کاربرانش می گذارد.

این امکان وجود دارد که نتایج ارائه شده توسط Google Page Speed با نتایج ارائه شده توسط سایر ابزارها تفاوت داشته باشند.

در هنگام انجام یک بررسی دقیق باید در نظر داشته باشید که PageSpeed گوگل تنها بخشی از یک تصویر را برای شما ترسیم می کند از این رو توصیه می شود که برای دریافت تصویر کلی نسبت به عملکرد سایتتان از چند ابزار برای تحلیل آن استفاده کنید.

  1. Google Mobile-Friendly Testing Tool

برای یک ارزیاب سایت تعیین ویژگی های فنی یک سایت در رابطه با وسایل قابل حمل مهم است. Mobile-Friendly Testing می تواند با بررسی یک سایت کارایی آن را بر روی گوشی های همراه نشان دهد.

  1. Structured Data Testing Tool گوگل

Structured Data Testing Tool تنها یک کار را انجام می دهد ولی در انجام این کار به خوبی ایفای نقش می کند. این ابزار به شما کمک می کند که نشانه گذاری Schema اطلاعات ساختار بندی شده را برحسب اطلاعات Schema.org که توسط گوگل پشتیبانی می شود، تست کنید.

روش ارائه شده توسط این ابزار یک راهکار برای شناسایی مشکلات موجود در کدنویسی Schema قبل از به کار گیری این کد است.

  1. GTMetrix Page Speed Report

GTMetrix یک کارت گزارش سرعت صفحه است و اطلاعات مختلفی را در مورد سرعت صفحه در اختیار شما می گذارد. با بررسی عمیق درخواست های یک صفحه، فایل های CSS و JavaScript بارگذاری شده و دیگر عناصر یک سایت می توانید بسیاری از عوامل کاهش دهنده سرعت سایت را پاک کنید.

  1. W3C Validator

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

شاید یک کد ولیدیتور مانند W3C Validator را به عنوان یک ابزار سئو در نظر نگیرید ولی این ابزار برای شما کارآمد است.

در صورتی که ندانید می خواهید چه کاری را انجام دهید، احتمال اشتباه ارزیابی کردن نتایج بررسی و ایجاد مشکلات جدید وجود دارد به همین دلیل باید بدانید که هدفتان از به کار گیری W3C Validator چیست.

مثلا برای سنجیدن اعتبار کد سایتی که در XHTML طراحی شده ولی به WordPress انتقال یافته است، می توانید از W3C Validator استفاده کنید.

در هنگام طراحی کد کپی کردن همه آن در WordPress به طور خودکار نوع سند کد را تغییر نمی دهد. این عدم تغییر علت بروز خطاهای بسیار زیاد در صفحات یک سایت در هنگام اجرای تست است.

سایتی که به چنین نحوی طراحی شده است باید به طور کامل با کد جدیدی دوباره طراحی گردد، مخصوصا در صورتی که کد قبلی دیگر وجود نداشته باشد.

  1. SEMrush

دلیل اصلی شهرت SEMrush، افزایش دقت جستجوی عبارت های کلیدی و دیگر جستجوهای فنی است. آنچه که SEMrush را ارزشمند می کند، رقیب تحلیلگر دیتای این ابزار محسوب می شود.

SEMrush یک ابزار تحلیلگر فنی نیست اما اگر یک تحلیلگر رقیب را به طور کامل بررسی کنید، داده های رتبه بندی و تحلیل بازار SEMrush می توانند با اطلاعات خود، شما را غافلگیر کنند.  

شما می توانید به واسطه این اطلاعات استراتژی سئو خود را بهتر طراحی کنید و نسبت به رقبایتان برتری یابید.

 

یک نظر در مورد مقاله “ 20 ابزار سئو فنی – قسمت اول
  1. نازنین

    Screaming Frog برای سایتهای https جواب نمی دهد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *