سئو فنی در کل پروسه سئو سایت، بسیار با اهمیت است. اگر با سئوی فنی خود مشکلی دارید، احتمال آن وجود دارد که تلاش ها و تکنیک های شما برای سئو، نتایج خوبی به دنبال نداشته باشد. در سئو فنی، محتوای باکیفیت و داشتن لینک های مرتبط و با چگالی بالا اهمیت پیدا می کند. وقتی از استراتژیست کیفیت جستجوی گوگل Andrey Lipattsev، سه تا از مهم ترین فاکتورهای رنک دهی را سوال کردیم، او گفت:
– محتوا
– لینک ها
– RankBrain
دنیای سئو با این افشاگری آشفته شد و از آن زمان، تاکید و تمرکز بیشتری بر روی این سه سیگنال می شود.
هرچند، یک فاکتور مهم دیگر نیز، سئوی فنی است. اگر به خوبی سایت خود را سئو فنی نکنید، حتی این سه فاکتور مهم هم شاید نتوانند به شما کمک شایانی بکنند و شرایط شما را تغییر دهند.
برای مثال، اگر سئو فنی ضعیفی داشته باشید، وب سایت شما احتمالا غیرقابل بررسی، غیرقابل ایندکس و غیرقابل دسترس خواهد بود. در نتیجه، صرف نظر از اینکه چقدر محتوای شما عالی و خوب است، موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته یا آن را ایندکس کنند. با توجه به این مسئله، نه تنها مسلم می شود که سئو فنی لازم و ضروری است، بلکه می توانیم متوجه شویم سئو فنی سایت مهم تر از تمامی فاکتورهای رنک دهی دیگر است.
متأسفانه در پازل سئو، سئو فنی اغلب قطعه ای هست که نادیده گرفته می شود.
اگر به گزارش مشاغل سئو در Backlinko نگاه بیاندازید، متوجه می شوید که فقط 23٪ از کارفرمایان به دنبال شخصی با مهارت های تکنیکی و فنی در SEO هستند.
در یکی از مباحث ردیت، Gray Illyes از گوگل به این نکته اشاره دارد که: متخصصان سئو اغلب روی موارد نادرست تمرکز می کنند و اصول پایه ای یا همان سئو فنی را فراموش می کنند.
همچنین می گوید: آرزو می کنم که متخصصان SEO به اصول اولیه برگردند و با توسعه دهندگان وب سایت ها صحبت کنند تا به جای تمرکز در بروزرسانی های بی معنی و اصطلاحات ساختگی برای رتبه بندی، اصول بنیادی سئو را که همان نکات سئو فنی می باشد پایه گذاری نمایند.
حالا این سوال مطرح می شود که: اگر سایت ها فقط روی برخی از اصول مهم سئو، تمرکز زیادی داشته باشند نه همه اصول، آیا می توانند در رتبه بندی رقابت کنند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که در بسیاری از موارد، خیر. تمرکز روبه رشد گوگل بر تجربه کاربری است و یکی از راه های اصلی ایجاد تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان از سایت، عملکرد مناسب سایت یا همان سئو فنی می باشد.
گوگل در مورد تأثیر تجربه کاربردی در یک صفحه سایت بر رتبه بندی آن، در اینجا توضیح می دهد:
– جستجوگر گوگل همیشه سعی می کند مرتبط ترین محتوا به هدف کاربر را نشان دهد، حتی اگر تجربه کاربری آن صفحه کمتر از حد مطلوب باشد. اما در بسیاری از جستجوهایی که محتوای مفید زیادی در دسترس است، در چنین مواردی داشتن یک تجربه کاربری عالی می تواند به موفقیت صفحه شما در نتایج جستجو کمک کند.
سئو فنی را با یک مثال می توان توضیح داد: تصور کنید در حال ساختن یک خانه هستید. قبل از دکوراسیون های شیک یا استفاده از ابزارها و وسایل پیشرفته، به یک پایه و چارچوب محکم نیاز دارید؛ این همان کاری است که Seo Technical برای سایت شما انجام می دهد.
سئو فنی در واقع بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت است تا عملکرد آن سایت را برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بهبود بخشد.
سئو تکنیکال به مسائلی مانند سرعت سایت، واکنش گرا بودن صفحات سایت، امنیت سایت، بهینه سازی برای خزنده های موتور جستجو و موارد اینچنینی دیگر می پردازد. بنابراین می توان گفت هنگامی که روی جنبه های فنی وب سایت خود کار می کنید، پایه ای محکم برای سایر جنبه های سئو سایت خود ایجاد می کنید.
در حالی که سئو فنی در “پشت صحنه” یک وب سایت متمرکز می شود تا عملکرد آن را بهبود بخشد، سئو داخلی با کمک به صفحات وب سایت برای بیشتر مرتبط شدن با جستجوی کاربر تمرکز می کند. در واقع، این دو حالت سئو به صورت گروهی و دست در دست هم کار می کنند یعنی هر چیزی که برای بهبود شرایط سئو فنی یک صفحه انجام می شود می تواند آن را برای رتبه بندی ها بهتر آماده نماید.
بنابراین برای داشتن یک صفحه با عملکرد عالی (Technical SEO) باید آن را با یک محتوای با کیفیت و بهینه شده (On-PageSEO) ترکیب نمایید تا صفحه وب سایت شما به بهترین شکل عمل نماید.
هفت نکته ای که در ادامه این مقاله از آموزش سئو سایت نیوسئو به آنها اشاره می کنیم، به شما دیدگاه بهتری در رابطه با سئو فنی سایت می دهند و به گرفتن رنک و رتبه بهتر کمک می کنند.
1. پروتکل امن HTTPS را برای وب سایت خود فعال کنید
اغلب وب سایت ها از HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) استفاده می کنند. اگر شما جزء ۱۵٪ ی هستید که هنوز از آن استفاده نمی کنید، این یک امر غیرقابل قبول می باشد.
HTTPS یک پروتکل رمزگذاری در اطلاعات ارسالی بین مرورگر کاربر و وب سایت شماست که برای هکرها دسترسی به اطلاعات حساس مانند، رمزهای عبور یا شماره های کارت اعتباری را دشوار می کند. با کمک سئو فنی، این مهم را می توان در هر سایتی ایجاد نمود.
اما HTTPS علاوه بر تأمین امنیت سایت به عنوان یک عامل رتبه بندی در الگوریتم گوگل می باشد. گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که HTTPS به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده خواهد شد که به وب سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند، کمک می کند.
از سال 2014 به بعد، گوگل در مورد استفاده از HTTPS جدی تر شده است؛ از ژانویه ۲۰۱۸، گوگل کروم همه وب سایت های HTTP را به عنوان “نا امن” نشان می دهد. نمی توانید تصور کنید که یک اخطار مانند این می تواند چه اثرات مخربی بر روی ترافیک سایت شما داشته باشد.
HTTPS به طور مداوم در حال کامل شدن است، هر نسخه جدید می تواند مزایایی مانند افزایش امنیت و عملکرد بهتر را ارائه دهد. بنابراین، اگر می خواهید امنیت و ترافیک وب سایت خود را بهبود بخشیده و شاهد افزایش رتبه خود باشید، اجرای HTTPS می تواند جزء بهترین گزینه های سئو فنی سایت شما باشد.
بسیاری از کسب وکارها هنوز پروتکل HTTPS را برای وب سایت های خود فعال نکرده اند. بسیاری از افرادی که موافق فعال کردن HTTPS هستند، می گویند با این کار تبدیل های کسب وکار افزایش پیدا می کند. چرا که نوار سبز رنک و علامت قفل باعث می شود کاربران به وب سایت و انجام تراکنش اعتماد داشته باشند. با اینکه این مسئله دلیل خوبی برای فعال کردن پروتکل HTTPS است، اما سئو هم یک دلیل بسیار مهم دیگر برای انجام این کار می باشد.
فعال کردن پروتکل HTTPS یکی از چند تکنیک سئو فنی است که تنها چند دقیقه از شما زمان می گیرد اما تأثیر فوق العاده ای بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد. گوگل نیز بیان کرده است که پروتکل HTTPS را در سیگنال های رنک دهی اعمال می کند. البته زمانی که گوگل این مسئله را مطرح کرد، گفت تأثیر پروتکل HTTPS آن قدرها زیاد نیست، هرچند کاربران متوجه شده اند که در طی زمان، گوگل به وب سایت هایی که پروتکل HTTPS دارند امتیازات ویژه ای می دهد.
در مطالعه ای که بر روی عملکرد رتبه جستجو پس از فعال سازی HTTPS بر روی سایت انجام شد، کمپانی SEO Hacker گفت افزایش 480 درصدی برای رنک یک عبارت کلیدی و در دوره زمانی یکسان، در مقایسه با نزدیک ترین رقیب خود داشته است.
2. توجه ویژه ای به هاست وب خود داشته باشید
طی سال ها، بر سر موضوع هاست های وب و تأثیر هاست بر روی سئو بحث و گفتگو بوده است. اما واقعیت این است که هاست وب شما تأثیر واقعی بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد.
هاست وب، از چند لحاظ بر روی رنک و رتبه سایت شما تأثیر می گذارد. مثلا سرعت وب سایت، که یکی دیگر از فاکتورهای رنک دهی است تحت تأثیر خصوصیات و ویژگی های سرور است که با هاست وب شما مشخص می شود.
Down شدن سرور نیز بر روی رنک و رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارد. با اینکه Down شدن یک روزه و غیرعادی تأثیر زیادی نمی گذارد، Down شدن های متناوبی که به خاطر هاست ضعیف رخ می دهند تأثیر خواهند گذاشت. زمانی که به افراد توصیه هایی برای سئو سایت می کنم، همیشه می گویم باید از هاست های بد اجتناب کنند.
مطالعات نشان داده اند که کاربران اینترنت بیشتر از اینکه از دسکتاپ استفاده کنند، از موبایل های خود استفاده می کنند. همچنین گوگل گفته است اکثر جستجوهایی که در پلتفرم های آنها صورت می گیرد، توسط کاربران موبایلی است. در نتیجه، پس از انجام آزمایشاتی به مدت 18 ماه، گوگل اعلام کرد می خواهد برای کاربران وب، الگوریتم mobile-first index را ارائه دهد.
این الگوریتم از زوایای زیر می تواند برای شما مشکل ساز شود:
– اگر ورژن موبایلی سایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن، ضعیف تر بهینه شده باشد، رنک و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.
جهت کسب آمادگی برای این تغییر، بهترین کار این است که وب سایت ریسپانسیوی داشته باشید که برای تمامی دستگاه ها مناسب باشد.
همچنین می توانید ورژن جداگانه ای از سایت خود را برای کاربران موبایلی طراحی کنید. هر کار می کنید، از کاربران موبایلی خود غافل نشوید.
ترافیک موبایل تقریباً نصف ترافیک وب جهان است. به دلیل اینکه ترافیک موبایل در حال رشد است و سایتی که با صفحه گوشی همخوانی داشته باشد برای کاربران مفیدتر است. امروزه توجه به سازگاری با موبایل یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت هاست و گوگل به طور رسمی ایندکس کردن نسخه موبایل را در اولویت قرار داده است. این بخش از سئو در حوزه سئو فنی قرار می گیرد.
برای داشتن یک وب سایت قوی سازگار با موبایل، موارد مهم زیادی وجود دارد ولی این رویکرد برای همه به یک میزان نمی باشد. برای اطمینان از اینکه وب سایت شما سازگار با موبایل است، مراحل زیر را دنبال کنید:
– آشنایی با بهترین روش های سازگاری با موبایل. بخش راهنمای سازگاری با موبایل گوگل و منابع مرتبط دیگر را مرور کنید تا بهترین روش ها را درک کنید. در نظر داشته باشید که مشاوره از یک متخصص سئو فنی و استفاده از راهنمایی آن کمک شایانی به شما می نماید.
– سایت خود را آزمایش کنید. برای تست سازگاری سایت خود با موبایل، از ابزارهای گوگل مانند Lighthouse استفاده کنید.
– اعمال تغییرات برای رفع مشکل رسپانسیو نبودن. پس از آزمایش سازگاری سایت خود با موبایل و درک مشکلات اصلی که در فاز تست مشخص شد، تغییرات لازم را اعمال نمایید تا مشکلات نمایش داده شده برطرف شود. پیج خود را طراحی رسپانسیو (واکنش گرا) نمایید.
3. آماده شدن برای الگوریتم Mobile-first index
اگر وب سایت شما برای خوانندگان موبایلی بهینه نشده باشد، رنک و رتبه سایت شما کاهش پیدا می کند.
اگر ورژن موبایلی سایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن، ضعیف تر بهینه شده باشد، رنک و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.
آشنایی با بهترین روش های سازگاری با موبایل. بخش راهنمای سازگاری با موبایل گوگل و منابع مرتبط دیگر را مرور کنید تا بهترین روش ها را درک کنید. در نظر داشته باشید که مشاوره از یک متخصص سئو فنی و استفاده از راهنمایی آن کمک شایانی به شما می نماید.
سایت خود را آزمایش کنید. برای تست سازگاری سایت خود با موبایل، از ابزارهای گوگل مانند Lighthouse استفاده کنید.
اعمال تغییرات برای رفع مشکل رسپانسیو نبودن. پس از آزمایش سازگاری سایت خود با موبایل و درک مشکلات اصلی که در فاز تست مشخص شد، تغییرات لازم را اعمال نمایید تا مشکلات نمایش داده شده برطرف شود. پیج خود را طراحی رسپانسیو (واکنش گرا) نمایید.
4. از ایندکس شدن محتوای خود اطمینان حاصل کنید
موتورهای جستجو تنها به محتوایی رنک می دهند که می توانند آن را ایندکس کنند. اگر محتوای شما ایندکس نشود، یا اگر به درستی ایندکس نشود، رنک هم نمی گیرد.
یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سئوی فنی انجام دهید، این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما ایندکس شده است. برای انجام این کار، به گوگل (یا هر موتور جستجویی که می خواهید) بروید و عبارت “site:yourdomain.com” (البته قطعا بدون کوتیشین!) را جستجو کنید.
اگر سایت شما ایندکس شده باشد، باید تعدادی صفحه به تناسب صفحات سایتتان در نتایج جستجو نمایش داده شود. اما اگر صفحات کمتری نمایش داده شود و یا هیچ صفحه ای نمایش داده نشود، باید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو را از بررسی و ایندکس سایت خود منع نمی کنید. همچنین باید نگاهی به نقشه سایت خود بیندازید و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.
موتورهای جستجو مدام در حال پیشرفت هستند و می توانند اکثر لینک های شما را پیدا کنند، اما بدون داشتن نقشه سایت، اغلب حجم بسیاری از محتوای شما از دید آنها دور می ماند. هرچند، نداشتن نقشه سایت خیلی بهتر از داشتن نقشه سایت منقضی است.
اگر نقشه سایت ندارید، یکی بسازید و آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. همچنین می توانید جایی که قابل دیدن و بررسی است، آن را لینک کنید. اگر نقشه سایت دارید، آن را به صورت مداوم به روز کنید.
5. به نقشه سایت خود توجه کنید
ساختار هر وب سایتی بر پایه لینک های داخلی آن استوار است، این لینک ها می تواند از طریق نوار اصلی، لینک های پاورقی، لینک های متنی یا لینک های مرتبط دیگر باشد.
لینک داخلی (Internal Link) لینکی است که کاربر را از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان وب سایت هدایت می کند و کمک شایانی به سئو فنی سایت می نماید.
تفاوت لینک های داخلی با لینک های خارجی (External Link) در این است که لینک خارجی به یک صفحه از وب سایت دیگری اشاره می کنند. لینک خارجی همچنین با لینک های ورودی (Inbound Link) متفاوت هستند و لینک های ورودی در واقع به یک صفحه از وب سایت شما اشاره می کنند اما از وب سایت دیگری می آیند.
عملکرد لینک های داخلی:
– به کاربران کمک می کنند تا محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنند.
– به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک کنند که وب سایت شما مرتبط با کدام کلمات کلیدی هدف است.
– به موتورهای جستجو امکان می دهند تا صفحات بیشتری از سایت شما را کشف کنند.
– اعتبار لینک را بین صفحات وب سایت شما انتقال می دهند.
6. لینک های سایت خود را بررسی کنید
نظر گوگل در مورد لینک ها:
– لینک ها یک روش عالی برای اتصال موتورهای جستجو و کاربران به صفحات دیگر از وب سایت شما یا صفحات مرتبط در وب سایت های دیگر هستند. در واقع، گوگل بیشترین تعداد صفحات جدید را هر روز از طریق لینک ها پیدا می کند. لینک ها یک منبع بسیار حیاتی برای کمک به گوگل در کشف صفحات شما و احتمالاً نمایش در نتایج جستجو می باشند.
سئو فنی در کل پروسه سئو سایت، بسیار با اهمیت است. اگر با سئوی فنی خود مشکلی دارید، احتمال آن وجود دارد که تلاش ها و تکنیک های شما برای سئو، نتایج خوبی به دنبال نداشته باشد.
در سئو فنی، محتوای باکیفیت و داشتن لینک های مرتبط و با چگالی بالا اهمیت پیدا می کند. وقتی از استراتژیست کیفیت جستجوی گوگل Andrey Lipattsev، سه تا از مهم ترین فاکتورهای رنک دهی را سوال کردیم، او گفت:
- محتوا
- لینک
- الگوریتم RankBrain
دنیای سئو با این افشاگری آشفته شد و از آن زمان، تاکید و تمرکز بیشتری بر روی این سه سیگنال می شود.
هرچند، یک فاکتور مهم دیگر نیز، سئوی فنی است. اگر به خوبی سایت خود را سئو فنی نکنید، حتی این سه فاکتور مهم هم شاید نتوانند به شما کمک شایانی بکنند و شرایط شما را تغییر دهند.
برای مثال، اگر سئو فنی ضعیفی داشته باشید، وب سایت شما احتمالا غیر قابل بررسی، غیر قابل ایندکس و غیرقابل دسترس خواهد بود. در نتیجه، صرف نظر از اینکه چقدر محتوای شما عالی و خوب است، موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته یا آن را ایندکس کنند. با توجه به این مسئله، نه تنها مسلم می شود که سئو فنی لازم و ضروری است، بلکه می توانیم متوجه شویم سئو فنی سایت مهم تر از تمامی فاکتورهای رنک دهی دیگر است.
متأسفانه در پازل سئو، سئو فنی اغلب قطعه ای هست که نادیده گرفته می شود.
اگر به گزارش مشاغل سئو در Backlinko نگاه بیاندازید، متوجه می شوید که فقط 23٪ از کارفرمایان به دنبال شخصی با مهارت های تکنیکی و فنی در SEO هستند.
در یکی از مباحث ردیت، Gray Illyes از گوگل به این نکته اشاره دارد که: متخصصان سئو اغلب روی موارد نادرست تمرکز می کنند و اصول پایه ای یا همان سئو فنی را فراموش می کنند.
همچنین می گوید: آرزو می کنم که متخصصان SEO به اصول اولیه برگردند و با توسعه دهندگان وب سایت ها صحبت کنند تا به جای تمرکز در بروزرسانی های بی معنی و اصطلاحات ساختگی برای رتبه بندی، اصول بنیادی سئو را که همان نکات سئو فنی می باشد پایه گذاری نمایند.
حالا این سوال مطرح می شود که: اگر سایت ها فقط روی برخی از اصول مهم سئو ،تمرکز زیادی داشته باشند نه همه اصول، آیا می توانند در رتبه بندی رقابت کنند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که در بسیاری از موارد، خیر. تمرکز روبه رشد گوگل بر تجربه کاربری است و یکی از راه های اصلی ایجاد تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان از سایت، عملکرد مناسب سایت یا همان سئو فنی می باشد.
گوگل در مورد تأثیر تجربه کاربردی در یک صفحه سایت بر رتبه بندی آن، در اینجا توضیح می دهد:
جستجوگر گوگل همیشه سعی می کند مرتبط ترین محتوا به هدف کاربر را نشان دهد، حتی اگر تجربه کاربری آن صفحه کمتر از حد مطلوب باشد. اما در بسیاری از جستجوهایی که محتوای مفید زیادی در دسترس است، در چنین مواردی داشتن یک تجربه کاربری عالی می تواند به موفقیت صفحه شما در نتایج جستجو کمک کند.
سئو فنی چیست؟
سئو فنی را با یک مثال می توان توضیح داد: تصور کنید در حال ساختن یک خانه هستید. قبل از دکوراسیون های شیک یا استفاده از ابزارها و وسایل پیشرفته، به یک پایه و چارچوب محکم نیاز دارید؛ این همان کاری است که Seo Technical برای سایت شما انجام می دهد.
سئو فنی در واقع بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت است تا عملکرد آن سایت را برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بهبود بخشد.
سئو تکنیکال به مسائلی مانند سرعت سایت، واکنش گرا بودن صفحات سایت، امنیت سایت، بهینه سازی برای خزنده های موتور جستجو و موارد اینچنینی دیگر می پردازد. بنابراین می توان گفت هنگامی که روی جنبه های فنی وب سایت خود کار می کنید، پایه ای محکم برای سایر جنبه های سئو سایت خود ایجاد می کنید.
سئو فنی (Technical SEO) در مقابل سئو داخلی (On-Page SEO)
در حالی که سئو فنی در “پشت صحنه” یک وب سایت متمرکز می شود تا عملکرد آن را بهبود بخشد، سئو داخلی با کمک به صفحات وب سایت برای بیشتر مرتبط شدن با جستجوی کاربر تمرکز می کند. در واقع، این دو حالت سئو به صورت گروهی و دست در دست هم کار می کنند یعنی هر چیزی که برای بهبود شرایط سئو فنی یک صفحه انجام می شود می تواند آن را برای رتبه بندی ها بهتر آماده نماید.
بنابراین برای داشتن یک صفحه با عملکرد عالی (Technical SEO) باید آن را با یک محتوای با کیفیت و بهینه شده (On-PageSEO) ترکیب نمایید تا صفحه وب سایت شما به بهترین شکل عمل نماید.
هفت نکته ای که در ادامه این مقاله از آموزش سئو سایت نیوسئو به آنها اشاره می کنیم، به شما دیدگاه بهتری در رابطه با سئو فنی سایت می دهند و به گرفتن رنک و رتبه بهتر کمک می کنند.
نکات سئو فنی
-
پروتکل امن HTTPS را برای وب سایت خود فعال کنید
اغلب وب سایت ها از HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) استفاده می کنند. اگر شما جزء ۱۵٪ ی هستید که هنوز از آن استفاده نمی کنید، این یک امر غیرقابل قبول می باشد.
HTTPS یک پروتکل رمزگذاری در اطلاعات ارسالی بین مرورگر کاربر و وب سایت شماست که برای هکرها دسترسی به اطلاعات حساس مانند، رمزهای عبور یا شماره های کارت اعتباری را دشوار می کند. با کمک سئو فنی، این مهم را می توان در هر سایتی ایجاد نمود.
اما HTTPS علاوه بر تامین امنیت سایت به عنوان یک عامل رتبه بندی در الگوریتم گوگل می باشد. گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که HTTPS به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده خواهد شد که به وب سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند، کمک می کند.
از سال 2014 به بعد، گوگل در مورد استفاده از HTTPS جدی تر شده است؛ از ژانویه ۲۰۱۸، گوگل کروم همه وب سایت های HTTP را به عنوان “نا امن” نشان می دهد. نمی توانید تصور کنید که یک اخطار مانند این می تواند چه اثرات مخربی بر روی ترافیک سایت شما داشته باشد.
HTTPS به طور مداوم در حال کامل شدن است، هر نسخه جدید می تواند مزایایی مانند افزایش امنیت و عملکرد بهتر را ارائه دهد. بنابراین، اگر می خواهید امنیت و ترافیک وب سایت خود را بهبود بخشیده و شاهد افزایش رتبه خود باشید، اجرای HTTPS می تواند جزء بهترین گزینه های سئو فنی سایت شما باشد.
بسیاری از کسب و کارها هنوز پروتکل HTTPS را برای وب سایت های خود فعال نکرده اند. بسیاری از افرادی که موافق فعال کردن HTTPS هستند، می گویند با این کار تبدیل های کسب و کار افزایش پیدا می کند. چرا که نوار سبز رنک و علامت قفل باعث می شود کاربران به وب سایت و انجام تراکنش اعتماد داشته باشند. با اینکه این مسئله دلیل خوبی برای فعال کردن پروتکل HTTPS است، اما سئو هم یک دلیل بسیار مهم دیگر برای انجام این کار می باشد.
فعال کردن پروتکل HTTPS یکی از چند تکنیک سئو فنی است که تنها چند دقیقه از شما زمان می گیرد اما تاثیر فوق العاده ای بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد. گوگل نیز بیان کرده است که پروتکل HTTPS را در سیگنال های رنک دهی اعمال می کند. البته زمانی که گوگل این مسئله را مطرح کرد، گفت تاثیر پروتکل HTTPS آنقدرها زیاد نیست، هرچند کاربران متوجه شده اند که در طی زمان، گوگل به وب سایت هایی که پروتکل HTTPS دارند امتیازات ویژه ای می دهد.
در مطالعه ای که بر روی عملکرد رتبه جستجو پس از فعال سازی HTTPS بر روی سایت انجام شد، کمپانی SEO Hacker گفت افزایش 480 درصدی برای رنک یک عبارت کلیدی و در دوره زمانی یکسان، در مقایسه با نزدیک ترین رقیب خود داشته است.
-
توجه ویژه ای به هاست وب خود داشته باشید
طی سالها، بر سر موضوع هاست های وب و تاثیر هاست بر روی سئو بحث و گفتگو بوده است. اما واقعیت این است که هاست وب شما تاثیر واقعی بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد.
هاست وب، از چند لحاظ بر روی رنک و رتبه سایت شما تاثیر می گذارد. مثلا سرعت وب سایت، که یکی دیگر از فاکتورهای رنک دهی است تحت تاثیر خصوصیات و ویژگی های سرور است که با هاست وب شما مشخص می شود.
Down شدن سرور نیز بر روی رنک و رتبه وب سایت شما تاثیر می گذارد. با اینکه Down شدن یک روزه و غیرعادی تاثیر زیادی نمی گذارد، Down شدن های متناوبی که به خاطر هاست ضعیف رخ می دهند تاثیر خواهند گذاشت. زمانی که به افراد توصیه هایی برای سئو سایت می کنم، همیشه می گویم باید از هاست های بد اجتناب کنند.
-
آماده شدن برای الگوریتم Mobile-first index
مطالعات نشان داده اند که کاربران اینترنت بیشتر از اینکه از دسکتاپ استفاده کنند، از موبایل های خود استفاده می کنند. همچنین گوگل گفته است اکثر جستجوهایی که در پلتفرم های آنها صورت می گیرد، توسط کاربران موبایلی است. در نتیجه، پس از انجام آزمایشاتی به مدت 18 ماه، گوگل اعلام کرد می خواهد برای کاربران وب، الگوریتم mobile-first index را ارائه دهد.
این الگوریتم از زوایای زیر می تواند برای شما مشکل ساز شود:
- اگر وب سایت شما برای خوانندگان موبایلی بهینه نشده باشد، رنک و رتبه سایت شما کاهش پیدا می کند
- اگر ورژن موبایلی سایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن، ضعیف تر بهینه شده باشد، رنک و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.
جهت کسب آمادگی برای این تغییر، بهترین کار این است که وب سایت ریسپانسیوی داشته باشید که برای تمامی دستگاه ها مناسب باشد.
همچنین می توانید ورژن جداگانه ای از سایت خود را برای کاربران موبایلی طراحی کنید. هر کار می کنید، از کاربران موبایلی خود غافل نشوید.
ترافیک موبایل تقریباً نصف ترافیک وب جهان است. به دلیل اینکه ترافیک موبایل در حال رشد است و سایتی که با صفحه گوشی همخوانی داشته باشد برای کاربران مفید تر است. امروزه توجه به سازگاری با موبایل یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت هاست و گوگل به طور رسمی ایندکس کردن نسخه موبایل را در اولویت قرار داده است. این بخش از سئو در حوزه سئو فنی قرار می گیرد.
برای داشتن یک وب سایت قوی سازگار با موبایل ، موارد مهم زیادی وجود دارد ولی این رویکرد برای همه به یک میزان نمی باشد.برای اطمینان از اینکه وب سایت شما سازگار با موبایل است، مراحل زیر را دنبال کنید:
- آشنایی با بهترین روش های سازگاری با موبایل. بخش راهنمای سازگاری با موبایل گوگل و منابع مرتبط دیگر را مرور کنید تا بهترین روش ها را درک کنید. در نظر داشته باشید که مشاوره از یک متخصص سئو فنی و استفاده از راهنمایی آن کمک شایانی به شما می نماید.
- سایت خود را آزمایش کنید. برای تست سازگاری سایت خود با موبایل، از ابزارهای گوگل مانند Lighthouse استفاده کنید.
- اعمال تغییرات برای رفع مشکل رسپانسیو نبودن. پس از آزمایش سازگاری سایت خود با موبایل و درک مشکلات اصلی که در فاز تست مشخص شد، تغییرات لازم را اعمال نمایید تا مشکلات نمایش داده شده برطرف شود. پیج خود را طراحی رسپانسیو (واکنش گرا) نمایید.
-
از ایندکس شدن محتوای خود اطمینان حاصل کنید
موتورهای جستجو تنها به محتوایی رنک می دهند که می توانند آن را ایندکس کنند. اگر محتوای شما ایندکس نشود، یا اگر به درستی ایندکس نشود، رنک هم نمیگیرد.
یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سئوی فنی انجام دهید، این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما ایندکس شده است. برای انجام این کار، به گوگل (یا هر موتور جستجویی که می خواهید) بروید و عبارت “site:yourdomain.com” (البته قطعا بدون کوتیشین!) را جستجو کنید.
اگر سایت شما ایندکس شده باشد، باید تعدادی صفحه به تناسب صفحات سایتتان در نتایج جستجو نمایش داده شود. اما اگر صفحات کمتری نمایش داده شود و یا هیچ صفحه ای نمایش داده نشود، باید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو را از بررسی و ایندکس سایت خود منع نمی کنید. همچنین باید نگاهی به نقشه سایت خود بیندازید و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.
-
به نقشه سایت خود توجه کنید
موتورهای جستجو مدام در حال پیشرفت هستند و می توانند اکثر لینک های شما را پیدا کنند، اما بدون داشتن نقشه سایت، اغلب حجم بسیاری از محتوای شما از دید آنها دور می ماند. هرچند، نداشتن نقشه سایت خیلی بهتر از داشتن نقشه سایت منقضی است.
اگر نقشه سایت ندارید، یکی بسازید و آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. همچنین می توانید جایی که قابل دیدن و بررسی است، آن را لینک کنید. اگر نقشه سایت دارید، آن را به صورت مداوم به روز کنید.
-
لینک های سایت خود را بررسی کنید
ساختار هر وب سایتی بر پایه لینک های داخلی آن استوار است، این لینک ها می تواند از طریق نوار اصلی، لینک های پاورقی، لینک های متنی یا لینک های مرتبط دیگر باشد.
لینک داخلی (Internal Link) لینکی است که کاربر را از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان وب سایت هدایت می کند و کمک شایانی به سئو فنی سایت می نماید.
تفاوت لینک های داخلی با لینک های خارجی (External Link) در این است که لینک خارجی به یک صفحه از وب سایت دیگری اشاره می کنند. لینک خارجی همچنین با لینک های ورودی (Inbound Link) متفاوت هستند و لینک های ورودی در واقع به یک صفحه از وب سایت شما اشاره می کنند اما از وب سایت دیگری می آیند.
عملکرد لینک های داخلی :
- به کاربران کمک می کنند تا محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنند.
- به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک کنند که وب سایت شما مرتبط با کدام کلمات کلیدی هدف است.
- به موتورهای جستجو امکان می دهند تا صفحات بیشتری از سایت شما را کشف کنند.
- اعتبار لینک را بین صفحات وب سایت شما انتقال می دهند.
نظر گوگل در مورد لینک ها:
لینک ها یک روش عالی برای اتصال موتورهای جستجو و کاربران به صفحات دیگر از وب سایت شما یا صفحات مرتبط در وب سایت های دیگر هستند. در واقع، گوگل بیشترین تعداد صفحات جدید را هر روز از طریق لینک ها پیدا می کند. لینک ها یک منبع بسیار حیاتی برای کمک به گوگل در کشف صفحات شما و احتمالاً نمایش در نتایج جستجو می باشند.
نکات مهمی که در لینک های داخلی باید رعایت شود:
بررسی ساختار لینک های موجود. به طور منظم و دوره ای ساختار لینک های داخلی خود را با استفاده از ابزارهای سئو مانند SEOToolSet، Screaming Frog، Ahrefs، Semrush یا Google Search Console بررسی کنید. به دنبال لینک های شکسته، ریدایرکت ها (تغییر مسیرها)، صفحات بدون لینک و مشکلات عمق کلیک بگردید.
تعیین عمق کلیک. تعداد کلیک های لازم از صفحه اصلی برای رسیدن به صفحات مهم حداقل باشد، در حالت ایده آل سه کلیک می باشد. این مسئله پیدا کردن و مرور محتوای کلیدی وب سایت شما را برای کاربران و موتورهای جستجو، آسان تر می کند.
فقط لینک دادن از صفحه اصلی به صفحات مهم. تنها لینک دادن به صفحات مهم از صفحه اصلی به انتقال اعتبار لینک کمک می کند و باعث تقویت اهمیت این صفحات برای موتورهای جستجو می شود.
استفاده از لینک های نشان دهنده مسیر .(Breadcrumb) لینک های نشانگر به کاربران مسیری که برای رسیدن به صفحه فعلی طی کرده اند را نشان می دهند و به کاربران کمک می کنند تا ساختار وب سایت شما را بهتر درک کنند.
استفاده هوشمندانه از انکرتکست ها. انکرتکست، متن قابل کلیک یک لینک است. از انکرتکست های توصیفی و مرتبطی استفاده کنید که به کاربران و موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه زمینه مناسبی ارائه دهد. از استفاده عبارات عمومی مثل “کلیک کنید” خودداری کنید.
استفاده از Nofollow به میزان لازم. برای لینک دادن به صفحاتی مانند محتوای اسپانسری، لینک های همکاری یا لینک های تولید شده توسط کاربران، از ویژگی “rel=nofollow” استفاده کنید. این به موتورهای جستجو می گوید که اعتبار از وب سایت شما به صفحه ای که به آن لینک شده منتقل نشود.
مدیریت خطای 404. سایت خود را برای خطاهای 404 (صفحه یافت نشد) بررسی کنید و آنها را با ریدایرکت لینک های خراب به صفحات مرتبط برطرف کنید. یک صفحه 404 سفارشی می تواند به کاربران کمک نماید تا در صورتی که در وب سایت شما با لینک شکسته روبرو می شوند، به مسیر خود ادامه دهند.
مدیریت لینک های داخلی. از آنجایی که وب سایت شما دائما در حال رشد و تکامل می باشد به طور منظم لینک های داخلی خود را بررسی و به روزرسانی کنید. لینک های داخلی جدید را به محتوای مرتبط اضافه کنید، لینک های شکسته را حذف و اطمینان حاصل کنید که ساختار لینک های داخلی شما با هدف سئو شما هماهنگ است و لینک های داخلی به صفحات دیگر سایت شما درست کار می کنند.
پیدا کردن صفحاتی که لینک ندارد. بازرسی هایی انجام دهید و صفحاتی که رها شده اند را پیدا کنید؛ به عبارت دیگر، باید به دنبال صفحاتی باشید که در هیچ صفحه دیگری در سایت شما به آنها لینک داده نشده است (و به همین دلیل هم پیدا کردن و بررسی آنها برای موتورهای جستجو سخت است). سعی کنید به آنها لینک دهید.
-
کنسول جستجوی گوگل (یا همان گوگل وبمستر تولز) را برای سایت خود فعال کنید
احتمالا یکی از کارهای مناسب برای سئو فنی، فعال کردن کنسول جستجوی گوگل است. کنسول جستجو داشبردی است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما اجازه می دهد بر روی سلامت وب سایت خود نظارت کنید. این داشبرد دائما مشکلات فنی که وب سایت شما با آنها رو به رو است و می تواند تاثیر منفی بر روی رنک و رتبه شما داشته باشد را یادآوری می کند. این مشکلات فنی شامل مشکلات بررسی وب سایت، صفحات ایندکس شده که خطای 404 دارند، نظر گوگل در رابطه با امنیت وب سایت شما، خطاهای کاربری موبایلی سایت شما و غیره است. جهت کسب اطلاعات بیشتر ویدئو تاثیر بررسی و تحلیل وبمستر تولز در سئو را مشاهده نمایید.
اگر می خواهید تنها به یک توصیه این مقاله عمل کنید، بهتر است این باشد: کنسول جستجوی گوگل را نصب کنید و به صورت مداوم به آن سر بزنید و به توصیه های آن عمل کنید. به این ترتیب تا حدودی خیالتان می تواند از بابت سئو تکنیکی سایتتان راحت باشد.
چند تکنیک بهینه سازی وب سایت برای خزنده های موتور جست وجو:
داشتن نقشه سایت یا sitemap. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML برای کشف و شناسایی صفحات شما استفاده می کنند. نقشه سایت به بهبود خزیدن و دیده شدن صفحات سایت شما کمک می کند. یک متخصص سئو با استفاده از نکات سئو فنی می تواند نقشه سایت شما را ایجاد و در جایگاه مربوطه قرار دهد.
استفاده از فایل robots.txt برای کنترل دسترسی ربات ها. robots.txt یک فایل متنی است که در Root وب سایت قرار می گیرد و برای ربات های موتورهای جستجو اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به صفحات سایت را مشخص می کند. با این حال، این فایل تضمینی برای اینکه URLهای مشخص شده، ایندکس نشوند ندارد، زیرا خزنده های موتور جستجو می توانند از طریق لینک های صفحات دیگر آنها را پیدا کنند و وارد صفحات شده و آن ها را ایندکس نمایند.
استفاده برچسب های کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری. تگ کنونیکال به حل مشکلات محتوای تکراری کمک می کند زیرا به موتورهای جستجو مانند گوگل اعلام می کند که کدام صفحه (از بین صفحاتی که تکراری یا نزدیک به هم هستند) اصلی یا بهترین انتخاب است.
کاهش زنجیره ها و چرخه های ریدایرکت. زمانی که یک URL به URL دیگر و سپس به URL سوم و غیره تغییرمسیر می دهد زنجیره های ریدایرکت اتفاق می افتد، که این می تواند زمان بارگذاری صفحه را کند کرده و خزنده های موتور جستجو را گیج کند. از طرف دیگر، چرخه های تغییر مسیر نیز وقتی رخ می دهند که دو یا چند URL به یکدیگر در یک حلقه تغییر مسیر می دهند، که باعث می شود ربات ها را سردرگم کرده و خزش را دچار مشکل می نماید.
بررسی دوره ای و حل مشکلات خزیدن. Errors Crawl زمانی رخ می دهند که ربات های موتور جستجو با مشکلاتی در حین خزیدن یک وب سایت روبرو می شوند. خطاهای متداول شامل: خطاهای ۴۰۴ ( پیدا نشد)، خطاهای سرورXX ۵ و خرابی جستجوی DNS است. این خطاها را به طور منظم بررسی کرده و به کمک سئو فنی به سرعت آنها را حل کنید تا موتورهای جستجو قادر به ایندکس وب سایت شما شوند و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید.
وقت بخیر ساختار سئو فنی سایت مخصوصاً در سایتهای فروشگاهی که دارای چندین هزار صفحه محصول هستند، بسیار مهم است. این ساختار اگر درست و اصولی نباشد، باعث بهوجودآمدن صفحات بدون استفاده زیادی میشود
سلام استاد روز بخیر آیا بهینه سازی تصاویر از لحاظ حجم و سایر موارد جزو سئو فنی به حساب میاد ؟
درود. بخشیش به سئو محتوا مربوط میشه و بخشیش به سئو فنی
یکی از مهمترین موارد در سئو فنی ، سرعت لود سایته. سایتی که دیر لود بشه به سرعت کاربران خود رو از دست میده برای افزایش سرعت سایت روشهای مختلفی وجود داره که میشه از اون ها بهره برد
سلام بهبود سئو فنی افزایش رتبه وب سایت و کسب ورودی مناسب در نتایج گوگل رو همراه داره، بدست آوردن بالاترین میزان بازدید از کانال جستجوی ارگانیک اهمیت بالایی دارد
خداقوت به عقیده من سئو فنی یک قسمت مهم از استراتژی سئو هر وب سایتیه که با قرار دادن بهترین روش های سئو فنی در استراتژی کلی سئو سایت خود، می توانید پایه ای قوی برای موفقیت وب سایت خود در نتایج جستجو و میان کاربران ایجاد کنید.
سلام خسته نباشید استاد ممنون بابت مقاله و نکات عالیتون در مورد سئو فنی سایت ها ، برای حذف موقت یک صفحه ای که 404 شده از ریموال سرچ کنسول استفاده میکنیم برای حذف دائمیش چه اقدامی باید انجام داد ؟!
درود بر شما
برای حذف دائمی، می تونید علاوه بر استفاده از بخش ریموال از ریدایرکت gone یا 410 هم استفاده کنید
سلام استاد وقت بخیر طبق تجربه بنده و نکاتی که از دوره جامع شما یادگرفتم ، بررسی مداوم سرچ کنسول و رفع خطاها نقش مهمی در سئو فنی داره که باعث بهینه بودن سایت میشه
وقت بخیر به طور منظم باید بررسی های سئو فنی باید انجام بشه تا از بهینه بودن قسمت های مختلف اطمینان حاصل بشه و مشکلات قابل رفع رو شناسایی و حل کنید
سلام یکی از نکات مهمی که در لینک های داخلی جهت بهبود سئو فنی سایت باید رعایت و بررسی شود بررسی لینک های شکسته، ریدایرکت ها و همینطور صفحات بدون لینک است
یکی از نکات مهم سئو فنی پیدا کردن صفحاتی است که لینک ندارد باید بررسی هایی انجام بشه و صفحاتی که رها شده اند رو پیدا کنین و به عبارت دیگر، باید به دنبال صفحاتی باشین که در هیچ صفحه دیگری در سایت شما به آنها لینک داده نشده
سلام استاد یکی از نکات مهم سئو فنی سایت بررسی دائمی لینک های داخلیه که به کاربران کمک می کنه تا محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنن.و همینطور باعث انتقال اعتبار لینک ها بین صفحات مختلفه
سلام وقت بخیر یکی از نکات سئو فنی که رعایت نکردنش ضرر میزنه عدم داشتن نقشه سایته، بیشتر اوقات بسیاری از محتوای شما از دید آنها دور می ماند. هرچند، نداشتن نقشه سایت خیلی بهتر از داشتن نقشه سایت منقضی است.
وقت بخیر یکی از مواردی که در جهت سئو فنی سایت مهمه ایندکس شدن مطالب است باید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو را از بررسی و ایندکس سایت خود منع نمیکنید
سلام یکی از نکات سئو فنی سایت هاست سایته که از چند لحاظ بر روی رنک و رتبه سایت ما تاثیر میزاره. سرعت وب سایت، که یکی دیگر از فاکتورهای رنک گرفتنه تحت تاثیر خصوصیات و ویژگی های سرور هست
سلام استاد قمصری تشکر از اطلاعات کاملی که در حوزه سئو فنی سایت مطرح کردید ، سوال بنده اینه که تفاوت سئو فنی با سئو داخلی در چی هست ؟ آیا یه سری فاکتورها مثل محتوا یکسان هستتند ؟
درود بر شما عزیزم
اکثر تکنیک های سئو فنی بر خلاف سئو داخلی، سخت است و نیاز به متخصص باتجربه دارد. یک سری از موارد سئو فنی مربوط به برنامه نویسی است و تقریبا هیچ ربطی هم به سئو محتوا نداره
فعال کردن پروتکل HTTPS یکی از چند تکنیک سئو فنی است که زمان کمی از شما میگیره اما تاثیر فوق العاده ای بر روی رنک و رتبه سایت شما میزاره و گوگل به وب سایت هایی که پروتکل HTTPS دارند امتیازات ویژه تری میده
سئو فنی به مسائلی مانند سرعت سایت، ریسپانسیو بودن صفحات سایت، امنیت سایت، بهینه سازی برای خزنده های گوگل و موارد دیگر می پردازد به همین علت باید پایه قوی برای وبسایت از لحاظ سئو فنی ساخت
سلام اگر سایت ما سئو فنی ضعیفی داشته باشه وب سایت ما احتمالا توسط گوگل بررسی نمیشه و غیر قابل ایندکس و غیرقابل دسترس میشه هر چند که محتوای وبسایت ما بسیار خوب باشه
سلام استاد وقت بخیر در حال حاضر در سئو فنی، محتوای باکیفیت و لینک های مرتبط مهم ترین عوامل هستند آیا تجربه کاربری سایت هم جزو سئو فنی سایت به شمار میاد ؟
درود علی جان. محتوای با کیفیت ربطی به سئو فنی نداره! برعکس اون تجربه کاربری که گفتی به سئو فنی ربط داره
گاهی وقت بروز نکردن سایت بهتر از بروز کردن هست من فکر می کنم مطالب وبلاگ شما داره به سمت بی کیفیت شدن میره
لطفا بیشتر دقت فرمایید
لطفا انتقاد پذیر باشید و نظر منو منتشر کنید
سلام وقت بخیر
خواهشی که از شما دارم دلایل بی کیفیت شدن محتواها را به ما انتقال دهید تا بررسی شود و اصلاحات را انجام دهیم.