7 نکته سئو فنی برای افزایش رنک سایت

تاثیر هاست بر روی سئو,سئو تکنیکی,سئو سایت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 10 امتیاز : 4.1]

سئو فنی در کل پروسه سئو سایت، بسیار با اهمیت است. اگر با سئوی فنی خود مشکلی دارید، احتمال آن وجود دارد که تلاش ها و تکنیک های شما برای سئو، نتایج خوبی به دنبال نداشته باشد.

در سئو فنی، محتوای باکیفیت و داشتن لینک های مرتبط و با چگالی بالا اهمیت پیدا می کند. وقتی از استراتژیست کیفیت جستجوی گوگل Andrey Lipattsev، سه تا از مهم ترین فاکتورهای رنک دهی را سوال کردیم، او گفت:

  • محتوا
  • لینک
  • الگوریتم RankBrain

دنیای سئو با این افشاگری آشفته شد و از آن زمان، تاکید و تمرکز بیشتری بر روی این سه سیگنال می شود.

هرچند، یک فاکتور مهم دیگر نیز، سئوی فنی است. اگر به خوبی سایت خود را سئو فنی نکنید، حتی این سه فاکتور مهم هم شاید نتوانند به شما کمک شایانی بکنند و شرایط شما را تغییر دهند.

برای مثال، اگر سئو فنی ضعیفی داشته باشید، وب سایت شما احتمالا غیر قابل بررسی، غیر قابل ایندکس و غیرقابل دسترس خواهد بود. در نتیجه، صرف نظر از اینکه چقدر محتوای شما عالی و خوب است، موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته یا آن را ایندکس کنند. با توجه به این مسئله، نه تنها مسلم می شود که سئو فنی لازم و ضروری است، بلکه می توانیم متوجه شویم سئو فنی مهم تر از تمامی فاکتورهای رنک دهی دیگر است.

هفت نکته ای که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، به شما دیدگاه بهتری در رابطه با سئو فنی می دهند و به گرفتن رنک و رتبه بهتر کمک می کنند.

  1. پروتکل امن HTTPS را برای وب سایت خود فعال کنید

بسیاری از کسب و کارها هنوز پروتکل HTTPS را برای وب سایت های خود فعال نکرده اند. بسیاری از افرادی که موافق فعال کردن HTTPS هستند، می گویند با این کار تبدیل های کسب و کار افزایش پیدا می کند. چرا که نوار سبز رنک و علامت قفل باعث می شود کاربران به وب سایت و انجام تراکنش اعنماد داشته باشند. با اینکه این مسئله دلیل خوبی برای فعال کردن پروتکل HTTPS است، اما سئو هم یک دلیل بسیار مهم دیگر برای انجام این کار می باشد.

فعال کردن پروتکل HTTPS یکی از چند تکنیک سئو فنی است که تنها چند دقیقه از شما زمان می گیرد اما تاثیر فوق العاده ای بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد. گوگل نیز بیان کرده است که پروتکل HTTPS را در سیگنال های رنک دهی اعمال می کند. البته زمانی که گوگل این مسئله را مطرح کرد، گفت تاثیر پروتکل HTTPS آنقدرها زیاد نیست، هرچند کاربران متوجه شده اند که در طی زمان، گوگل به وب سایت هایی که پروتکل HTTPS دارند امتیازات ویژه ای می دهد.

در مطالعه ای که بر روی عملکرد رتبه جستجو پس از فعال سازی HTTPS بر روی سایت انجام شد، کمپانی SEO Hacker گفت افزایش 480 درصدی برای رنک یک عبارت کلیدی و در دوره زمانی یکسان، در مقایسه با نزدیک ترین رقیب خود داشته است.

  1. توجه ویژه ای به هاست وب خود داشته باشید

طی سالها، بر سر موضوع هاست های وب و تاثیر هاست بر روی سئو بحث و گفتگو بوده است. اما واقعیت این است که هاست وب شما تاثیر واقعی بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد.

هاست وب، از چند لحاظ بر روی رنک و رتبه سایت شما تاثیر می گذارد. مثلا سرعت وب سایت، که یکی دیگر از فاکتورهای رنک دهی است تحت تاثیر خصوصیات و ویژگی های سرور است که با هاست وب شما مشخص می شود.

Down شدن سرور نیز بر روی رنک و رتبه وب سایت شما تاثیر می گذارد. با اینکه Down شدن یک روزه و غیرعادی تاثیر زیادی نمی گذارد، Down شدن های متناوبی که به خاطر هاست ضعیف رخ می دهند تاثیر خواهند گذاشت. زمانی که به افراد توصیه هایی برای سئو سایت می کنم، همیشه می گویم باید از هاست های بد اجتناب کنند.

  1. آماده شدن برای الگوریتم Mobile-first index

تاثیر هاست بر روی سئو,سئو تکنیکی,سئو سایت

مطالعات نشان داده اند که کاربران اینترنت بیشتر از اینکه از دسکتاپ استفاده کنند، از موبایل های خود استفاده می کنند. همچنین گوگل گفته است اکثر جستجوهایی که در پلتفرم های آنها صورت می گیرد، توسط کاربران موبایلی است. در نتیجه، پس از انجام آزمایشاتی به مدت 18 ماه، گوگل اعلام کرد می خواهد برای کاربران وب، الگوریتم mobile-first index را ارائه دهد.

این الگوریتم از زوایای زیر می تواند برای شما مشکل ساز شود:

  • اگر وب سایت شما برای خوانندگان موبایلی بهینه نشده باشد، رنک و رتبه سایت شما کاهش پیدا می کند
  • اگر ورژن موبایلی سایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن، ضعیف تر بهینه شده باشد، رنک و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.

جهت کسب آمادگی برای این تغییر، بهترین کار این است که وب سایت ریسپانسیوی داشته باشید که برای تمامی دستگاه ها مناسب باشد.

همچنین می توانید ورژن جداگانه ای از سایت خود را برای کاربران موبایلی طراحی کنید. هر کار می کنید، از کاربران موبایلی خود غافل نشوید.

  1. از ایندکس شدن محتوای خود اطمینان حاصل کنید

موتورهای جستجو تنها به محتوایی رنک می دهند که می توانند آن را ایندکس کنند. اگر محتوای شما ایندکس نشود، یا اگر به درستی ایندکس نشود، رنک هم نمیگیرد.

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سئوی فنی انجام دهید، این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما ایندکس شده است. برای انجام این کار، به گوگل (یا هر موتور جستجویی که می خواهید) بروید و عبارت “site:yourdomain.com” (البته قطعا بدون کوتیشین!) را جستجو کنید.

اگر سایت شما ایندکس شده باشد، باید تعدادی صفحه به تناسب صفحات سایتتان در نتایج جستجو نمایش داده شود. اما اگر صفحات کمتری نمایش داده شود و یا هیچ صفحه ای نمایش داده نشود، باید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو را از بررسی و ایندکس سایت خود منع نمی کنید. همچنین باید نگاهی به نقشه سایت خود بیندازید و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

  1. به نقشه سایت خود توجه کنید

موتورهای جستجو مدام در حال پیشرفت هستند و می توانند اکثر لینک های شما را پیدا کنند، اما بدون داشتن نقشه سایت، اغلب حجم بسیاری از محتوای شما از دید آنها دور می ماند. هرچند، نداشتن نقشه سایت خیلی بهتر از داشتن نقشه سایت منقضی است.

اگر نقشه سایت ندارید، یکی بسازید و آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. همچنین می توانید جایی که قابل دیدن و بررسی است، آن را لینک کنید. اگر نقشه سایت دارید، آن را به صورت مداوم به روز کنید.

  1. لینک های سایت خود را بازرسی کنید

بهتر است لینک های سایت خود را بازرسی کنید. چه به سایت های خارجی لینک دهید و چه به صفحات داخلی خود لینک داخلی دهید، حتما باید:

  • به صورت مداوم لینک های مرده یا لینک های شکسته سایت های دیگر را بررسی یا حذف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لینک های داخلی به صفحات دیگر سایت شما درست کار می کنند.
  • وقتی صفحه ای را در سایت خود ریدایرکت می کنید، باید از صحیح بودن آن اطمینان داشته باشید. برای ریدایرکت های دائمی، از ریدایرکت 301 استفاده کنید و برای ریدایرکت های موقت از ریدایرکت 302 استفاده کنید
  • بازرسی هایی انجام دهید و صفحاتی که رها شده اند را پیدا کنید؛ به عبارت دیگر، باید به دنبال صفحاتی باشید که در هیچ صفحه دیگری در سایت شما به آنها لینک داده نشده است (و به همین دلیل هم پیدا کردن و بررسی آنها برای موتورهای جستجو سخت است). سعی کنید به آنها لینک دهید.
  1. کنسول جستجوی گوگل (یا همان گوگل وبمستر تولز) را برای سایت خود فعال کنید

احتمالا یکی از کارهای مناسب برای سئو فنی، فعال کردن کنسول جستجوی گوگل است. کنسول جستجو داشبردی است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما اجازه می دهد بر روی سلامت وب سایت خود نظارت کنید. این داشبرد دائما مشکلات فنی که وب سایت شما با آنها رو به رو است و می تواند تاثیر منفی بر روی رنک و رتبه شما داشته باشد را یادآوری می کند. این مشکلات فنی شامل مشکلات بررسی وب سایت، صفحات ایندکس شده که خطای 404 دارند، نظر گوگل در رابطه با امنیت وب سایت شما، خطاهای کاربری موبایلی سایت شما و غیره است. جهت کسب اطلاعات بیشتر ویدئو تاثیر بررسی و تحلیل وبمستر تولز در سئو را مشاهده نمایید.

اگر می خواهید تنها به یک توصیه این مقاله عمل کنید، بهتر است این باشد: کنسول جستجوی گوگل را نصب کنید و به صورت مداوم به آن سر بزنید و به توصیه های آن عمل کنید. به این ترتیب تا حدودی خیالتان می تواند از بابت سئو تکنیکی سایتتان راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *