استراتژی سئو سایت از جنس سئو فنی

استراتژی های سئو فنی,سئو تکنیکال,سئو تکنیکی

سئو سایت به صورت فنی و تکنیکی یکی از بخش های سئو می باشد. بسیاری از ما تا حدودی با سئو فنی آشنا هستیم اما ممکن است به ضورت حرفه ای به آن مسلط نباشیم.

اما آیا تاکنون روشی را در نظر گرفته اید که بتوانید با سئو فنی به موفقیت برسید؟ امروز ما می خواهیم یک چارچوب امتحان شده و صحیح را به شما ارائه کنیم تا موضوعات سئو فنی را به صورت استراتژیک ارزیابی کرده و در نظر بگیرید.

می خواهیم در رابطه با نحوه ی تفکر در رابطه با سئو فنی صحبت کنیم. سئو فنی چیزی است که بسیاری از افراد نسبت به آن تا حدودی مطلع هستند.

ممکن است شما از منابع مختلفی اطلاعات زیادی در این زمینه به دست آورده باشید. شما قطعا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه دارید اما هر کسی می تواند سئو تکنیکال را از یک نقطه نظر استراتژیک بررسی کند. این مهارتی است که امروز می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم.

تعیین چارچوب مسئله سئو فنی سایت

بیایید چارچوب مسئله را مشخص کنیم. به این نمودار نگاه کنید. حالا می خواهم مدل ذهنی اکثر افراد در رابطه با سئو فنی را به شما معرفی کنم که مطابق با این جدول می باشد.

استراتژی های سئو فنی,سئو تکنیکال,سئو تکنیکی

خب در این جدول، خط تو پر مشکی٬ ترافیک واقعی است که شما به دست می آورید. در حالی که خط نقطه چین ترافیک فرضی است که اگر تمام مشکلات فنی در سایت شما رفع شود، شما می توانید به آن دست پیدا کنید. در نتیجه افراد این نمودار را می بینند و می گویند «خب می دانی، اگر من بتوانم تمام مشکلات فنی سایت خودم را حل کنم، می توانم ترافیک مد نظر خودم را به دست بیاورم».

این یک روش برای بررسی این نمودار می باشد اما من معتقد هستم که این روش بهترین نیست. زیرا واقعا موضوعات فنی زیادی وجود ندارد که بتوانید به راحتی آن را بهبود دهید. تعداد مشکلات موجود محدود هستند.

مشکلات سئو فنی

تصویر بالا به نوعی همان نمودار و شرایط می باشد. در این قسمت شما یک ترافیک واقعی و یک ترافیک فرضی را در نمودار مشاهده می کنید. اما واقعا چیزی که در این شرایط رخ می دهد این است که مشکلات فنی سایت، اجازه نمی دهند که به بیشترین ترافیک دست پیدا کنید. حالا زمانی که شما مسئله را به این صورت چارچوب بندی کنید، چطور می توانید آن را حل کنید؟

خب بعضی از دوستان می گویند که مشکلاتی را شناسایی کردیم و حالا باید صفحه به صفحه تمام مشکلات را بررسی کنیم؟ خب اگر فرض کنیم جواب مثبت باشد٬ آیا زمان کافی برای یررسی مشکلات وجود دارد؟ یا بقدری این مسئله طولانی خواهد شد که بودجه و صبر مشتری تمام شود و کار نیمه تمام بماند.

خب، چارچوبی که من می خواهم به شما معرفی کنم دقیقا قرار است همین مسائل را حل کند. با روشی که می خواهم به شما پیشنهاد کنم، مشکل کلی سئو فنی به قسمت های کوچک تر تقسیم می شود و دوباره این تجزیه انجام می شود تا زمانی که مشکلات آن قدر کوچک شوند که بتوانید آنها را حل کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: معیار های سئو فنی در سال 2019پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

رویکرد ما در رفع مشکلات سئو فنی

وقتی که شما یک مشکل بزرگ دارید که می خواهید آن را به مشکلات کوچک تر تجزیه کنید، می توانید مانند بسیاری از افراد٬ اول از نمودار های Venn استفاده کنید و اول مشکل را تجزیه کنید. در نتیجه ما ابتدا یک مشکل را در نظر می گیریم و سپس آن را به سه قسمت تجزیه می کنیم. ممکن است همپوشانی هایی بین این قسمت ها وجود داشته باشد.

استراتژی های سئو فنی,سئو تکنیکال,سئو تکنیکی

زمانی که یک همپوشانی وجود دارد٬ امکان دارد به این روش اطمینان نداشته باشید. ممکن است با خودتان فکر کنید که یک کار تکراری را انجام می دهید و یا ممکن است فکر کنید به دلیل این که دو بخش از مسئله شبیه هم هستند، قسمت هایی از مسئله را نادیده گرفته باشید. در هر صورت ممکن است شرایط اندکی پیچیده شود. برای رفع این مشکل، من از یک مفهوم با نام MECE استفاده می کنم.

دو به دو ناسازگار و جامع با تمام جزییات

MECE به معنی جداسازی مشکلات از هم می باشد که در مجموع مشکل اصلی را رفع می کنند. من به صورت تصویری می خواهم به شما نشان دهم که منظورم چیست. در نتیجه به جای این که ما از یک نمودار Venn مثل این مورد استفاده کنیم، بهتر است که هر مسئله ای که داریم را به صورت کاملا مستقل مورد بررسی قرار دهیم. مسائل کوچک در مجموع همان مسائل بزرگ را پوشش می دهند و فقط همپوشانی بین آن ها وجود ندارد. همین موضوع، مفهوم MECE را نشان می دهد.

استراتژی های سئو فنی,سئو تکنیکال,سئو تکنیکی

به دلیل این که هیچ گونه همپوشانی بین این قسمت ها وجود دارد، می توان گفت که این مسئله ها دو به دو ناسازگار هستند. آن ها تمام مسئله ی اصلی را پوشش می دهند و کاملا جامع هستند. در نتیجه این موضوع در سئو فنی به چه معنی است؟

به یاد داشته باشید که مسئله ی ما از این قرار است که بعضی از مشکلات فنی در سایت مانع رسیدن به ترافیک اصلی مدنظر ما می شوند. در نتیجه سه حالتی که ممکن است باعث این مسئله شود چیست؟

  1. شاید محتوای ما ایندکس نشده است. محتوای ما ممکن است به دلایل فنی ایندکس نشده باشد.
  2. محتوای ما آن طور که باید رتبه بندی نشده است و به همین دلیل، ما ترافیک از دست داده ایم.
  3. دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما به صورت مناسب در SERP ها ارائه نشده است.

مواردی مانند داشتن rich snippet ها، ستاره های امتیاز دهی و موضوعاتی از این قبیل٬ می توانند باعث افزایش نرخ کلیک شوند. این موارد به نظر بدیهی هستند اما در واقع تمام مشکلات فنی که شما می توانید در سایت خودتان پیدا کنید٬ بر روی یک یا موارد بیشتری از این سه استراتژی موثر هستند.  خب حالا بیایید در رابطه با یک نمونه صحبت کنیم تا ببینیم این روش چطور کار می کند.

بررسی یک نمونه در سئو فنی سایت

خب به عنوان مثال، ما می خواهیم در نظر بگیریم که یک دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما ایندکس نشده است. خب، چه حالت هایی ممکن است باعث این مشکل شده باشد؟ یکی از روش ها این است که URL ها توسط خزنده ها قابل مشاهده نمی باشد. کل این موضوع را دوباره میتوان به قسمت های جزئی تر تقسیم کرد.

خب ممکن است نقشه سایت XML ما در Google Search Console آپلود نشده باشد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که ما مشکلی داشته باشیم. اما یک احتمال بسیار خوب وجود دارد که علت و مشکل خاصی برای این شرایط وجود داشته باشد. زیبایی این روش فقط این نیست که به ما کمک می کند تا یک چک لیست داشته باشیم که مشکلات فنی را بررسی کنیم، بلکه به ما کمک می کند که بتوانیم مشکل را به صورت دقیق شناسایی کنیم.

همچنین این روش به ما کمک می کند تا دقیقا مشخص کنیم که معنی یافته های ما چیست و چرا این موضوع ممکن است برای افراد مختلف مهم باشد. در نتیجه این یک نمونه است که می توانم همکاران خودم را تشویق کنم که از این روش استفاده کنند. این روش می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا سئو فنی را ارزیابی کنیم.

خب پس ما این کار را از همین الان شروع می کنیم. می بینیم که نقشه سایت XML ما در Google Search Console آپلود نشده است. این مشکلی است که شاید به این دلیل ایجاد شده  که URL ها توسط خزنده ها شناسایی نشده است. ما باید نسبت به این موضوع اهمیت بدهیم زیرا یک دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما ایندکس نشده است و دقیقا این پیامی است که شما می خواهید به مشتری خودتان برسانید! یعنی به او نشان دهید که مشکل را شناسایی کرده اید!

نکته آخر، این همان چارچوب کاری است که من برای ارزیابی های سئو فنی خودم استفاده می کنم. این روش باعث شده من با اطمینان زیادی کار کنم و بینش های زیادی را در رابطه با این فرآیند به دست بیاورم و از تحلیل ها و مشاوره های مختلف استفاده کنم و در نتیجه توانسته ام خروجی های بهتری را به دست بیاورم.

از همراهی شما به شدت متشکر هستم و امیدوارم که این روش باعث شود شما هم بتوانید ارزیابی های فنی سایت خودتان را بهتر انجام دهید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود