ضروری

سئوی فنی در عصر جستجوی معنایی

آموزش سئو,جستجوی معنایی,جستجوی معنایی در وب حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 3.8]

مفهوم جستجوی معنایی و گام های رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی را در مقالات گذشته بررسی کردیم. در اینجا قصد داریم به نقش سئوی فنی در ارتباط با جستجوی معنایی بپردازیم که از مهم ترین مباحث آموزش سئو می باشد. 

طبق نظر بسیاری از متخصصین سئو امروزه نفش سئو سایت از هر زمان دیگر مهم تر است؛ اما برای حفظ رنک در طولانی مدت، درک چگونگی پردازش داده ها به وسیله گوگل، کلید موفقیت است.

“آیا هنوز هم سئو فنی اهمیت دارد؟”

“اگر محتوای زیادی بنویسم، ترافیک خوبی هم می گیرم، درسته؟”

” آیا جستجوی کلمه کلیدی ارزش سرمایه گذاری را دارد؟”

این ها سوالات متداولی است که مدام از من پرسیده می شود و میبینم که در سراسر وب نیز این سوالات برای بسیاری از افراد وجود دارد. در دوره ای که هر سال به مرگ سئو نزدیک می شویم و هر سال بیش از پیش به ما می گویند:”محتوا حرف اول را می زند”، اصل اساسی نباید فراموش شود. به نظر من، هنوز هم باید درباره سئو حرف بزنیم.

با اینکه گوگل تغییرات اساسی در نحوه درک مطالب و نمایش نتایج ایجاد کرده است، اما این ایده که دیگر وب سایت ها به سئوی فنی احتیاجی ندارند، بی اساس است. هدف من این است که به شما کمک کنم بفهمید که چگونه جستجوی معنایی و هوش مصنوعی به سئوی فنی نیاز دارند تا بتوانند نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهند.

الگوریتم Hummingbird

وقتی گوگل در سال 2013 از الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) پرده برداری کرد، جستجوی معنایی در وب را هم همراه با آن راه اندازی کرد. Hummingbird، تنها یک آپدیت الگوریتم ساده نبود، بلکه در واقع تغییری اساسی در نحوه نمایش نتایج گوگل به وجود آورد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird) نتیجه بیش از 15 سال تحلیل داده ها و کاربران است. این الگوریتم در تلاش بود تا کاربران تجربه بهتری از جستجو در گوگل داشته باشند. بعد از این آپدیت دیگر تولیدکننده های محتوا و کاربران به صورت چشم بسته قادر به حدس کلمات کلیدی یکدیگر نبودند.

هدف جستجوی معنایی، استفاده از حجم بالای داده های جمع آوری شده بدست گوگل، در مسیر نمایش پاسخ های مناسب در جواب سوالات بود. در اینجا سه عامل اساسی که این تغییرات را منحصر به فرد کرده است را نام می برم:

  • برای الگوریتم Hummingbird، تمام عبارت جستجو شده اهمیت دارد، نه فقط کلمات کلیدی آن.
  • این الگوریتم کاربر، الگوی جستجوی او، تاریخچه جستجوهایش و متغیرهای دیگری را در نظر می گیرد.
  • این الگوریتم نوع دستگاهی که کاربر از آن استفاده می کند، ساعت، روز و مکانی که کاربر در آن قرار گرفته است را در نظر می گیرد.

گوگل به منظور نمایش نتایج صحیح در کمترین زمان ممکن، جستجوی معنایی در وب را راه اندازی کرد. در واقع، هدف جستجوی معنایی، ایجاد پیوند ارتباطی با ارسال محتوای مرتبط است.

تاثیر  جستجوی معنایی بر روی سئو

آموزش سئو,جستجوی معنایی,جستجوی معنایی در وب

با اینکه در نحوه نمایش نتایج تغییرات چشمگیری اعمال شده، اما هنوز هم اصول اولیه سئو اعمال می شوند. لینک ها هنوز هم اهمیت دارند، کلمات کلیدی هنوز هم اهمیت دارند و بهینه سازی درون صفحه همچنان ضروری است. وقتی همه چیز تغییر می کند، دیگر مسائل قدیمی اهمیتی ندارند. تغییر مهمی که جستجوی معنایی ایجاد کرده است این است که رنک گرفتن را برای کسانی که از فنون غیر اخلاقی استفاده می کردند، سخت کرده است.

وقتی کلمه “معنایی” را می شنویم، به سادگی می توانیم آن را به زبان شناسی ربط دهیم. اما چنین برداشتی زیاد صحیح نیست. بله، محتوا نقش پررنگی را بازی می کند، اما بقیه عناصر صفحه شما که ربات گوگل آنها را بررسی می کند نیز نقش پررنگی دارند.

من همیشه چنین چیزی را در فضای بازاریابی دیجیتال می بینم. بازاریاب ها و صاحبان سایت فکر می کنند که اگر کلی محتوای آراسته بنویسند، رنک خواهند گرفت و ثروتمند خواهند شد. متاسفانه چنین چیزی اصلا اهمیت ندارد.

گوگل می خواهد با جستجوی معنایی، ارتباطات طبیعی تری بسازد. اما مشکل اینجاست؛ این الگوریتم نمی تواند خودش درک و فهم درستی از معانی گوناگون داشته باشد.

فکر می کنم بزرگترین مشکل این روزهای ما این است که فکر می کنیم الگوریتم بیشتر از ما می داند. به نظر می رسد فراموش کرده ایم که این فقط یک الگوریتم است و انسان نیست. مانند هر برنامه ای که با داده و هوش مصنوعی کار می کند، این الگوریتم هم برای آموختن هرچیزی به داده های ساختار یافته احتیاج دارد.

وقتی عباراتی مانند هوش مصنوعی (artificial intelligence) و یادگیری ماشین (machine learning) را می شنویم، می توانیم به سادگی به ربات های خودآموزی فکر کنیم که خودشان اطلاعات را استخراج می کنند. جستجوی معنایی، الگوریتم RankBrain گوگل یا هر الگوریتم دیگری به این شکل کار نمی کنند. اینها برای آنکه هوشمند شوند نیاز به آموزش دارند.

جستجوی گوگل وسیع ترین ابزاری است که در دنیا از داده استفاده می کند. برای بهینه کردن سایت باید اطلاعات پایه ای از موجودیت داده ها داشته باشیم.

موجودیت داده نشان دهنده داده های شخص، محیط یا هر چیز دیگر و یا طبقه بندی داده هایی است که در ارتباط با طبقه بندی داده های دیگر باشند. با موجودیت داده ها، گوگل می تواند متوجه شود مفاهیم و اطلاعات چه ارتباطی با یکدیگر دارند. زمانی که گوگل می خواهد سایتی را ایندکس کند، به “شخص، محیط یا اشیائی” که سایت درباره آن است نگاه می کند و این موارد را به محتوا یا موجودیت های مرتبط، ربط می دهد تا معانی را متوجه شود.

وقتی گوگل میخواهد معنی سایت و محتوای شما را بیابد، نه تنها موجودیت های روی سایت شما را با هم مقایسه می کند، بلکه سایت شما را با سایت های معتبر و قابل اعتماد درون وب که موجودیت های مشابهی دارند، نیز مقایسه می کند. می دانم این پروسه کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد، اما لازم است نسبت به فرآیندهای گوگل آگاه باشید تا بدانید برای معتبر و قابل اعتماد کردن سایت خود باید چه کاری انجام بدهید.

سئوی فنی چگونه به شما کمک می کند

در عصر جستجوی معنایی، سئوی فنی به شکل های گوناگون می تواند به شما کمک کند:

  • عنوان و متا: عنوان صفحه یکی از اولین مواردی است که در صفحات شما بررسی می شود. ساخت یک عنوان واضح و مشخص به ربات موتور جستجو کمک می کند بهتر محتوای صفحه را متوجه شود. پروسه تشخیص روابط موجودیت ها، با عناوین آغاز می شود. توضیحات متا (Meta descriptions)، فاکتوری در الگوریتم گوگل نیستند، اما من معتقدم که در جستجوی معنایی موثر هستند. ربات موتورهای جستجو، تگ description را بررسی کرده و ایندکس می کنند. دیسکریپشن های خوب نه تنها به افزایش نرخ کلیک (CTR) کمک می کنند، بلکه ربات می تواند دیدگاهی اجمالی نسبت به محتوای صفحه پیدا کند. این داده ها زمانی که موتور جستجو می خواهد معنا و مفهوم صفحه شما را متوجه شود، بسیار کارآمد خواهند بود.
  • ساختار سایت: داشتن ساختار منطقی و مشخصی از سایت، اهمیت زیادی دارد. این ساختار به کاربران کمک می کند محتوای مورد نیاز خود را سریع تر پیدا کنند و همچنین، به ربات ها کمک می کند ارتباط محتواهای گوناگون درون سایت شما را بهتر متوجه شوند. با صرف زمان و تهیه ساختار سایت خوب، اطمینان پیدا خواهید کرد که سایتتان به خوبی ایندکس شده و موتورهای جستجو، موضوعات سایت شما را به خوبی می دانند.
  • داده های ساختار یافته: داده ساختار یافته (Structured data)، متادیتایی است که به ربات موتور جستجو کمک می کند بهتر محتوا و معنی سایت شما را بفهمند. متداول ترین راه تهیه داده ساختار یافته، پیاده سازی Schema می باشد. جستجوی معنایی کاملا به داده ساختاریافته مرتبط است؛ کل ایده ایندکس کردن موجودیت ها، پیرامون داده های ساختاریافته و Schema می گردد. در عصر جستجوی معنایی، بخشیدن ساختار به داده های سایت، لازمه ی موفقیت است.

با اینکه خیلی از افراد معتقد هستند که جستجوی معنایی به دنبال محتوای بهتر و بیشتر است، اما اینگونه نیست. بله، محتوا اهمیت دارد، ولی من می توانم به شما ثابت کنم که سئوی فنی از هر زمان دیگر اهمیت بیشتری دارد. بازاریاب ها، صاحبان سایت و سئوکاران حرفه ای باید زمانی را صرف این کنند که گوگل چگونه داده ها را پردازش می کند و همچنین باید راهی پیدا کنند که با آن به موتورهای جستجو کمک کنند محتوای سایت و مزیت آن برای کاربران را تشخیص دهند.

کسانی که زمانی را صرف انجام این کار ها می کنند، قطعا از مزیت ها و منفعت های انجام این کار، طی سالها بهره مند خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *