آموزش سئو تکنیکال به عنوان یکی از آموزش های مهم در بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجوگر، نقش مهمی در رساندن شما به نتایج اول گوگل دارد. هر آنچه که مربوط به بهینهسازی سورس سایت است را می توان زیرمجموعه سئو تکنیکال دانست. شما با اصول تکنیکالی سئو شرایط بهتری برای crawling و Indexing ربات گوگل ایجاد میکنید. تولید محتوای ارزشمند، بهینهسازی تمامی صفحات سایت با کلیدواژههای هدف مرتبط، لینکسازی داخلی و ساخت بکلینک همگی برای موفقیت شما در سئو مهم و حیاتی است اما به شرطی که زیرساختهای سایت با اصول سئو تکنیکال، بهینهسازی شده باشد. در نتیجه در کنار آموزش و یادگیری بخش های مختلف سئو، نباید از آموزش سئو تکنیکال غافل شوید.
در این دسته مقالات سایت نیوسئو قصد داریم تمامی موضوعات مهم زیرشاخه سئو تکنیکال را در قالب مقالات مختلف، برای شما بررسی کنیم. با همراه باشید و از بروزترین و کاربردیترین مقالات تکنیکالی سئو بهره مند شوید.
انتخاب هاست مناسب وردپرس به دلیل تعداد زیاد شرکت های ارائه دهنده هاست، بسیار دشوار و سخت شده است. انتخاب هاست مناسب تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی روی سئو دارد و باید به عنوان خشت اول سئو، بهترین هاست ایرانی یا خارجی را انتخاب کنید.
زمان مناسبی است که به معرفی چندین شرکت اراده دهنده هاست بپردازیم و پیشنهادهایی که نیوسئو برای شما دارد را بررسی کنید.
افزایش بودجه خزش از جمله چالش هایی است که مدیران وب سایت ها با آن مواجه هستند و از طرق مختلفی برای بهبود بودجه کراول سایت خود تلاش می کنند.
در این مطلب تلاش کردیم به طور خلاصه تعریف کنیم که crawl budget چیست و چطور باعث دیده شدن سایت شما می شود. با کمک روش هایی که برای افزایش نرخ بودجه خزش بیان شد، می توانید برای بهبود سئو سایت خود، گام بردارید.
وردپرس از زمان راه اندازی آن در سال 2003، سهم غالب بازار سیستم های مدیریت محتوا (CMS) را در اختیار داشته است. در حال حاضر طبق داده های W3Techs که معتبرترین و قابل اعتمادترین منبع داده ها را ارائه می دهد؛ پلتفرم محبوب وردپرس به عنوان یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا با سهم بازار 2/62٪ می باشد.
اما در دو سال اخیر، وردپرس برای اولین بار شاهد کاهش سهم بازار خود بوده است.
شاید قبلاً نام صفحات زامبی را شنیده باشید، اما این صفحات دقیقاً چه هستند؟ صفحات زامبی اساساً صفحاتی هستند که دیگر برای وب سایت شما مفید و مرتبط نیستند، اما به هر دلیلی همچنان در سایت باقی مانده اند.
این صفحات می توانند به سئو سایت آسیب بزنند. بیایید نگاهی دقیق تر به صفحات زامبی بیاندازیم و اینکه چطور می توانید این صفحات بی ارزش را برای همیشه از بین ببرید
انواع cms ها و انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا به ما کمک میکنند که سایت خود را ایجاد کنیم و همچنین انتخاب درست cms ها میتوانند در سئو سایت به ما کمک کند.
با کمک پلتفرم های cms بدون دانش کد نویسی میتوان سایت های فروشگاهی، شخصی، وبلاگی را ایجاد کرد و آنها را سئو کرد، در نهایت با ارائه محصولات در نتایج جستجو می توانید به بهترین شکل، کسب درآمد کنیم.
بررسی اسپم اسکور سایت بیشتر قبل از تدوین برنامه خرید رپورتاژ انجام میشود اما اسپم اسکور چیست که در سئو سایت تاثیرگذار است؟ تشخیص اسپمبودن سایت بسیارسخت است اما با نکاتی که در این محتوا گفته می شود، میتوان بهراحتی تشخیص داد که سایت شما اسپم شدهاست یا خیر. اگر سایت اسپم شده باشد نتایج خوبی را در گوگل کسب نخواهید کرد.
در این محتوا 17 پارامتر که باعث کسب امتیاز اسپم میشود را بررسی کردیم
فایل robots.txt فایلی است که از طریق آن می توانیم به خزنده های موتورهای جستجو بفهمانیم که می خواهیم کدام آدرس ها و فایل های موجود در سایت ما را خزش و ایندکس نکنند.
در این مقاله به مواردی در ارتباط با محل قرارگیری این فایل، چگونگی ساخت آن در سایت های وردپرسی، محدودیت های فایل robots.txt و همچنین تأثیر آن در سئو سایت خواهیم پرداخت.
گوگل از ابتدا تاکنون به طور مداوم در حال تکامل بوده است. در ده سال گذشته، تکامل بیشتر به دلیل پیشرفت های فناوری و تغییرات، در انتظارات کاربران رخ داده است. در اینجا 10 راهکار برای جذب ترافیک بیشتر و کسب رتبه اول در گوگل در سال 2025 آورده شده است.
گوگل همواره متعهد به ارائه نتایج جستجوی مفیدتر و پاسخ به رفتارهای متغیر کاربران بوده است.برای کسب رتبه اول در گوگل چکار باید بکنید؟
آیا به دنبال راهی برای افزایش بودجه سئو در سال جدید هستید؟ یا امیدوارید استراتژی سئویی قوی تری ایجاد کنید که شامل همکاری تیم ها و تاییدیه های چندسطحی باشد؟پاسخ اینجاست: با گزارش های سئویی عالی.
یاد بگیرید چگونه گزارش دهی موثر سئو انجام دهید که اعتماد تصمیم گیرندگان و ذینفعان را جلب کند.گزارش دهی شفاف و دقیق سئو کلید نشان دادن ارزش کار شما، تحت تأثیر قرار دادن مدیرتان و رضایت ذینفعان است.
آیا از مشکل کندی سایت خود خسته شده اید و می خواهید اقدام به رفع مشکلاتCore Web Vitals و افزایش سرعت سایت خود کنید. خوشبختانه تکنیک ها و راهنماهای زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند سرعت سایت و عملکرد Core Web Vitals را بهبود بخشید.
در این مقاله به این قابلیت های جدید مرورگر برای سئو و نحوه استفاده از آن ها برای ارزیابی Core Web Vitals گوگل پرداخته می شود
مهین ولی زاده13 دی 1403
سئو تکنیکال چیست؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که در ابتدای آموزش سئو تکنیکال باید به آن پاسخ دهیم، این است که دقیقا سئو تکنیکال چیست و به چه موضوعاتی از سئو اشاره دارد. سئو فنی فرآیند بهینه سازی سایت برای کمک به موتورهای جستجوگر جهت بهبود روند کراول، ایندکس و فهمیدن صفحات است. سئو فنی مربوط به مواردی است که معمولا در ظاهر برای کاربر قابل درک نیست و اثرگذاری آن روی کاربران، غیرمستقیم است.
مواردی مانند تغییرات در متن محتواهای صفحات، زیباسازی صفحات، سئو محتوا و… همگی سئو داخلی هستند اما مواردی مانند بهینه سازی سورس، تغییرات روی قالب موبایلی صفحات سایت و… اقداماتی هستند که زیرمجموعه سئو تکنیکال محسوب می شوند.
برای اینکه بهتر با سئو فنی یا تکنیکال آشنا شوید، در ادامه می خواهیم اصطلاحات مربوط به این حوزه را برایتان شرح دهیم:
اصطلاحات سئو تکنیکال
در نظر داشته باشید که یادگیری و به خاطر سپردن تمامی اصطلاحات زیر به بهبود سئو فنی سایت شما، کمک خواهد کرد:
Google algorithm: یک سیستم پیچیده که با آن برای بازیابی داده ها از نتایج گوگل و ارائه بهترین نتایج به کاربران، استفاده می شود.
Bot: ربات وظیفه ای را به صورت مستقل انجام می دهد. معمولا این اصطلاح به ربات های گوگل اشاره دارد.
Bread Crumbs: راهی که کاربر می تواند درک کند در کجای یک سایت قرار دارد.
Canonical Issues: اشاره به محتوای تکراری.
Canonical Tag: موتورهای جستجو را از صفحات با محتوای تکراری، مطلع می کند.
URL Canonical: آدرسی که کاربر می تواند بخشی از اطلاعات را در آن قرار دهد.
Cloaking: نمایش صفحه به شکلی متفاوت
CMS: سیستم مدیریت محتوا
Content: محتوای سایت
Crawler: رباتی که از طریق ساختار لینک برای جمع آوری داده ها در سایت حرکت می کند.
Directory: فهرست راهنما
Doorway: دروازه یک صفحه وب
Engagement: نرخ تعامل کاربران با سایت
The Fold: نقطه ای در سایت که صفحه توسط پنجره مرورگر قطع می شود
Frames: نوعی طراحی که در آن چند سند در یک صفحه در چارچوب خود نشان داده می شوند.
Google Bomb: روش هایی برای تغییر نتایج جستجوی Google.
Google Bowling: راهی نامطلوب برای افزایش رتبه سایت.
Googlebot: این عبارت به ربات های گوگل، اشاره دارد.
Google Juice: اعتبار یک سایت از Google است
GYM: به Google، Yahoo! و مایکروسافت اشاره دارد.
Hit: زمانی رخ می دهد که سرور یک شی، گرافیک، فایل یا اسناد را ارسال کند.
Hub: یک صفحه معتمد که محتوای باکیفیت بالا در سایر صفحات مرتبط ارائه می دهد.
HTML: بخشی از کدهای سایت
Impression: منظور نمایش یک صفحه یا سایت است. این اصطلاح معمولا در ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل دیده می شود.
Indexed Pages: صفحات ایندکس شده یعنی صفحاتی که در نتایج گوگل حضور دارد.
Intent یا Search intent: هدف کاربر یا هدف جستجو کاربر
JavaScript: زبان برنامه نویسی.
Keywords/Key Phrase: کلمات کلیدی/عبارت کلیدی.
Keyword Spam/Keyword Stuffing: استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی یا یک دسته کلمه کلیدی مشابه
Metric: یک استاندارد اندازه گیری که توسط یک برنامه تحلیلی استفاده می شود.
Mirror Site: سایت های یکسان، در آدرس های مختلف.
Natural Links: لینک هایی که به طور طبیعی بدست آمده اند.
Natural Search Results: نتایجی که هنگام جستجوی کلمات کلیدی تولید می شوند و هیچ حامی مالی ندارند.
Navigation: پیمایش صفحات از صفحه اصلی.
Noindex: به ربات ها دستور می دهد صفحه یا لینک خاص را ایندکس نکنند.
Advanced Search Operators: جستجوی پیشرفته در گوگل با علائم خاص.
Caching: حافظه پنهان سایت برای افزایش سرعت آن.
Status Code: ناتوانایی سرور در انجام درخواست.
Sentiment: احساس مردم نسبت به یک سایت یا برند.
Paid Results: نتایجی که با پرداخت پول به کاربر نمایش داده می شوند.
محتوای یونیک: محتوای خاص که کپی از سایت های دیگر نیست.
HIT: تعداد درخواست های سایت مانند عکس، فیلم و…
Heading: برچسب عنوان که تفکیک کننده اهمیت مطالب است.
Google Dance: اصطلاحی برای مدت ناپایدار بودن نتایج صفحه اول سرچ و تغییر پذیری آن.
CTR: نرخ کلیک، درصد کسانی که روی لینک سایت شما کلیک کرده اند.
UX: میزان راحتی کار با سایت برای کاربر.
Black Box: برنامه رایانه ای بسیار پیچیده و غیر قابل درک.
CDN: شبکه ای از سرورها که با یکدیگر کار می کنند و در مکان های مختلف قرار دارند.
صفحه AMP: صفحه افزایش دهنده سرعت بارگذاری سایت روی موبایل.
Guest Post: انتشار پست شما در یک سایت دیگر به عنوان پست مهمان.
Impression: میزان بازدید از صفحه سایت در SERP.
Duplicate Content: محتوای تکراری در صفحات یک دامنه یا دامنه های مختلف.
Referral traffic: ترافیک ایجاد شده توسط سایت های دیگر.
Time On Page: مدتی که کاربر در سایت است.
Pruning: حذف کردن صفحه های بی ارزش از سایت.
Personalization: شخصی سازی صفحه سایت
RankBrain: الگوریتمی برای هوش مصنوعی که موجب خودآموز بودن آن می شود.
Panda: الگوریتم تشخیص محتوای بی ارزش.
Image SiteMap: نقشه آدرس تصاویر موجود در سایت.
CRO: فرایند بهبود تبدیل ها در سایت.
Correlation: میزان ارتباط چند عنصر در سایت مانند ارتباط بین الگوریتم ها.
CSS: کدهای تشکیل دهنده ظاهر سایت مانند فونت و…
Scroll Dept: عمق گردش مخاطب در سایت.
Google Trends: ابزاری برای جستجوی کلمات کلیدی و موضوعات جذاب در اینترنت، برای مثال شما می توانید عبارت خدمات سئو چیست را در آن جستجو کنید.
Gray Hat: تکنیک های مطابق با webmaster guideline که تا حدی قوانین گوگل را دور می زند.
Knowledge graph: بانک اطلاعات گوگل شامل مکان ها و…
SERP: زمانی که چیزی را در گوگل سرچ می کنیم، صفحه ای شامل 10 نتیجه برای ما باز می شود که به آن SERP یا ویژگی های نتایج گوگل می گوییم.
Blue link: لینک آبی هر سایت که در صفحه SERP بعد از جستجو نمایش داده می شود.
SMM: تبلیغ کردن سایت یا محتوای خود در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و…
Alt Attribute: یک کد HTML که موتورهای جستجو برای افراد نابینا و کم بینا از آن استفاده می کنند. به آن Alt Text هم می گویند.
Black hat: روش های دور زدن گوگل و … برای سئو کردن سایت.
White hat: انجام سئوی سایت مطابق قوانین گوگل.
Ambiguous Intent: هدف مبهم کاربر.
Crawling: خزیدن ربات ها در یک سایت.
UI: ظاهر یک سایت که مخاطب می بیند.
Indexing: ایندکس کردن به معنای ایجاد نمایه از صفحات سایت ها و ذخیره آن ها در دیتابیس توسط موتورهای جستجو است.
De-Indexed: فرایند بیرون آوردن صفحات از ایندکس گوگل
AJAX: استفاده همزمان XML و Java Script که باعث تغییر شکل سایت بدون لود مجدد می شود.
AI: هوش مصنوعی، یک روش برای تصمیم گیری کامپیوتر بدون دخالت انسان است.
Image Carousels: تصاویری که به دو طرف چپ یا راست کشیده می شوند.
Redirect: منتقل کردن یک سایت به سایتی دیگر را ریدایرکت می گویند.
Back Link: لینک هایی که در سایت خود ایجاد می کنید مانند Exernal link
Penalty: جریمه ای که گوگل برای استفاده بیش از حد از بک لینک در نظر می گیرد.
Manual Penalty: جریمه ای که یک فرد واقعی آن را اعمال می کند نه ربات گوگل.
Bounce Rate: درصد کاربرانی که بدون باز کردن صفحات دیگر سایت، از آن خارج می شوند.
URL: آدرس یا لینک سایت ها.
Local Pack: سرپ فیچرهای نمایش داده شده به کاربران در صفحه SERP.
اسنیپت: کادر جوابی که گاهی اوقات گوگل در پاسخ به سرچ ما، برایمان نشان می دهد.
Featured Snippets: ویژگی های اسنیپت ها مثل عنوان.
People Also Search Box: یک ویژگی اسنیپت که سوالات رایج مردم را در خود دارد.
وبمستر: مدیر یا طراحان و توسعه دهندگان سایت.
Webmaster Guidelines: راهنمایی های موتور های جستجو برای کمک به وبمسترها برای سئو سایت.
Information Queries: سوالات آموزشی یا پرسشی کاربر.