ساب دامین بهتر است یا ساب فولدر؟

اهمیت ساب دامین,تعریف ساب دامین و ساب فولدر,تفاوت ساب دامین با ساب فولدر

مسئله استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر مدت هاست که در دنیای سئو و مدیریت وب سایت ها مورد بحث و جدل قرار گرفته است. این بحث نه تنها میان کارشناسان سئو بلکه در میان مدیران و توسعه دهندگان وبسایت ها نیز مطرح است. گوگل بارها سعی کرده است تا موضع خود را در این زمینه روشن کند، هرچند که نظرات گوگل همیشه با دیدگاه های کارشناسان سئو همخوانی ندارد.

در این مقاله آموزش سئو، به بررسی دقیق تر از تعریف ساب دامین و ساب فولدر می پردازیم و سپس به بحث های پیرامون آن ها و مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت. در نهایت، راهنمایی هایی برای انتخاب بهترین گزینه برای سازماندهی محتوای وب سایت شما ارائه می دهیم.

  • ساب دامین چیست؟
  • ساب فولدر چیست؟
  • ساب دامین در مقابل ساب فولدر
  • صفحات مختص سرچ محلی
  • مهاجرت از ساب دامین به ساب فولدر
  • ساب دامین یا ساب فولدر؟

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یک دامنه وابسته است که در داخل دامنه اصلی (روت دامین) ایجاد می شود.

به عنوان مثال، فرض کنید دامنه اصلی وبسایت شما acme.com است و شما یک ساب دامین برای وبلاگ دارید که به صورت blog.acme.com خواهد بود.

مردم از ساب دامین ها برای مواردی مانند وبلاگ ها، مکان های خاص کشورها، یا هر زمانی که به نظر می رسد تعداد زیادی منابع قابل توجه در مورد یک موضوع وجود دارد و نمی خواهند در سایت اصلی قرار دهند، استفاده می کنند.

به عنوان یک مثال از ساب دامین، می توان به مرکز پشتیبانی گوگل به آدرس support.google.com اشاره کرد.

در کل، ساب دامین در سئو به شما کمک می کنند تا محتوای سایتتان را بر اساس موضوعات مختلف مرتب کنید. مثلاً اگر یک وبلاگ یا بخش خاصی دارید که می خواهید جدا از بقیه سایت نمایش داده شود، می توانید از ساب دامین استفاده کنید. از مزایای ساب دامین این است که مثل ایجاد یک بخش جداگانه در سایت است و به راحتی می توان به آن دسترسی داشت.

ساب فولدر چیست؟

ساب فولدر یک پوشه در داخل دامنه اصلی شما است که صفحات وب شما را سازماندهی می کند.

به عنوان یک مثال از ساب فولدر، اگر دامنه اصلی شما acme.com است می توانید یک ساب فولدر برای وبلاگ داشته باشید که به صورت acme.com/blog نشان داده می شود و یک ساب فولدر برای محصولات شما که به صورت acme.com/widgets می باشد. از مزایای ساب فولدر این است که، می تواند محتوای وبلاگ را در یک مکان و محتوای محصولات را در مکان دیگری نگه دارد.

 ایجاد ساب فولدر در یک سایت، مانند سازماندهی محتواهای موجود در هارد درایو کامپیوتر می باشد که این محتوا ها در ساختارهای سلسله مراتبی به نام فولدرها یا دایرکتوری ها قرار می گیرد.

سازماندهی محتوا در وبسایت شما در ساب فولدرها می تواند تاثیر بزرگی بر سئو سایت شما داشته باشد. در سئو این مفهوم ایجاد ساب فولدر را “سئو سیلو” نیز می نامند.

ساب دامین در مقابل ساب فولدر

هم ساب دامین ها و هم ساب فولدرها محتواهای سایت را بر اساس موضوع به خوبی سازماندهی می کنند. پس تفاوت ساب دامین با ساب فولدر چیست؟

گوگل توانایی رتبه بندی ساب دامین ها و ساب فولدرها را با محتوای مناسب و در شرایط برابر فراهم می کند، به این ترتیب می توانند هر دو نوع ساختار به طور مساوی در نتایج جستجو قرار بگیرند.

موتور جستجوی گوگل به طور مجزا و جداگانه ساب دامین ها را ارزیابی می کند. گوگل ممکن است ارتباط ساب دامین ها با دامنه اصلی را کمتر درک کند، به ویژه اگر ساختار ساب دامین به نحوی باشد که به طور مستقیم به دامنه اصلی نمایش داده نشود و به صورت مستقل مدیریت شود. در صورتی که گوگل یک ساب دامین را بصورت مجزا درک و بررسی نماید آن ساب دامین نمی تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی دامنه اصلی داشته باشد.

با وجود اینکه گوگل گفته است که انتخاب بین ساب دامین یا ساب فولدر مهم نیست، اما ساب دامین ها گاهی به عنوان سایت های کاملاً جداگانه در نظر گرفته می شوند و حتی گوگل آن ها را به طور مستقل در کنسول جستجوی خود ارزیابی و تایید می کند.

جان مولر از گوگل در سال 2017، در یک ویدیو از Google Search Central تلاش کرد تا مسئله ساب دامین ها یا ساب فولدرها را حل کند. تماشای آن ویدیو، برای کسی که در زمینه سئو آگاهی کافی ندارد ممکن است مشکل ایجاد نماید و نتواند تفاوت بین ساب دامین و ساب فولدر را درک کند.

پس از انتشار صحبت های مولر به خاطر ابهامات پیش آمده، مولر دوباره در سال ۲۰۱۸، به سوال “نحوه برخورد گوگل با ساب دامین ها و ساب فولدرها” پاسخ داد.

مولر می گوید: “در کل، گوگل ساب دامین و ساب فولدر را یکسان می بیند.” اما او پس از آن پیشنهاد می دهد که افراد در صورت امکان سعی کنند از ساب فولدر استفاده کننند و محتوای سایت اصلی را نگه دارند و ساب دامین ها را در جاهایی استفاده کنند که واقعاً موضوعات متفاوت هستند. (یعنی اگر شما دارای موضوعات مختلفی هستید که با دامنه اصلی مطابقت ندارند و مناسب آنجا نباشند از ساب دامین استفاده کنید).

برای مثال اگر شما یک برند هستید که کره بادام زمینی و مربا می فروشید، منطقی است که این محصولات را در دامنه اصلی (با استفاده از ساب فولدرها) نمایش دهید. اما برای فروش محصولاتی مانند پیستون در سایت خود، که کاملا متفاوت هستند بهتر است از یک ساب دامین استفاده کنید.

در بسیاری از موارد، استفاده از ساب فولدرها برای سازماندهی محتوای وب سایت ها از نظر سئو منطقی تر به نظر می رسد و این دیدگاه توسط بسیاری از کارشناسان SEO نیز تأیید شده است.

یکی از مواردی که بین افراد یا متخصصان سئو اختلاف وجود دارد، مربوط به تفسیر یا درک مفهوم “برابری ساب دامین یا ساب فولدر با دامنه اصلی” است. این اختلاف نشان می دهد که افراد ممکن است درباره اینکه چگونه یک ساب دامین یا ساب فولدر می تواند با دامنه اصلی برابری داشته باشد، نظرات متفاوتی داشته باشند.

برای درک بهتر دیدگاه گوگل درباره ساب دامین ها، ویل کریتچلو در مراسم SearchLove مصاحبه ای با مولر انجام داد و تأیید کرد که گوگل بعضی اوقات ساب دامین ها را به طور متفاوتی ارزیابی می کند.

در آن مصاحبه، مولر اینگونه گفت:

ما تلاش می کنیم بفهمیم که کدام ساب دامین یا ساب فولدر یا کدام محتواها به یک وب سایت تعلق دارند. به عبارت دیگر، سعی می کنیم مرزها و حدود وب سایت ها را مشخص کنیم. در تلاشیم بفهمیم کدام ساب دامین یا ساب فولدر به یک سایت وابسته هستند و کدام ها مستقل از آن هستند. پس احتمالاً در موقعیتی که یک ساب دامین اختلاف موضوعی با دامنه اصلی دارد ما می گوییم ” برای این سایت، این ساب دامین در نظر گرفته نمی شود، چون به نظر می رسد که این ساب دامین در واقع چیزی جداگانه ای است.”

گاهی اوقات ممکن است گوگل ساب فولدرهای مختلفی را به عنوان بخشی از وب سایت در نظر بگیرد اما گاهی نیز ممکن است بخش های خاصی از ساب فولدرها را که متفاوت از بخش اصلی وب سایت هستند، به عنوان بخشی جدا و مستقل از وب سایت در نظر بگیرد.

وقتی که ما مدل های مختلفی از وب سایت ها را مورد بررسی قرار می دهیم، ممکن است برای یک وب سایت خاص بگوییم که ساب دامین ها جزئی از آن نیستند، زیرا به نظر می رسد که این ساب دامین ها موجودیت های جداگانه ای از موضوع کلی سایت دارند.

در مقابل، برای وب سایت های دیگر ممکن است بگوییم که با اینکه ساب دامین های زیادی وجود دارند اما از آنجا که، همه این ساب دامین ها به بخشی از وب سایت اصلی اشاره دارند ما باید همه آنها را به عنوان یک جزء واحد در نظر بگیریم.

اهمیت ساب دامین,تعریف ساب دامین و ساب فولدر,تفاوت ساب دامین با ساب فولدر

صفحات مختص سرچ محلی

 برخی از متخصصان مثل جان مولر به سئو محلی اشاره کرده اند و بیان کرده اند که: در حال حاضر که اطلاعات محلی بسیار مهم شده اند، بهتر است این نوع اطلاعات را در ساب فولدرهایی از وب سایت خود قرار دهید. همچنین، سال ها پیش مت کاتس، که یکی از مدیران سابق گوگل اشاره کرده بود که گوگل تمایل دارد که از ساب فولدرها برای سازماندهی محتوای وب سایت های محلی استفاده شود.

مهاجرت از ساب دامین به ساب فولدر

اگر می خواهید دامنه اصلی شما از محتوای موجود در روت دامنه خود بهره مند شود، در نهایت باید محتوا را در ساب فولدرها منتقل کنید.

تجربه ما در تیم نیوسئو نشان داده است که گاهی اوقات انتقال از ساب دامین به ساب فولدر می تواند حجم ترافیک را تا ۵۰٪ یا حتی بیشتر افزایش دهد.

در برخی موارد، جابجایی محتوا از یک ساب دامین به یک ساب فولدر می تواند بهره های قابل توجهی داشته باشد، در حالی که در بعضی موارد ممکن است این تغییرات بهره زیادی نداشته باشد.

با این حال، انتقال از ساب دامین به ساب فولدر باید منطقی باشد. تصمیم گیری بین ساب دامین و ساب فولدر نیاز به نظر یک کارشناس متخصص سئو دارد.

برای اینکه انتقال یک ساب دامین به یک ساب فولدر مؤثر باشد، محتوای ساب دامین باید با محتوای دامنه اصلی مرتبط و هماهنگ باشد. یعنی موضوعات باید به هم مرتبط باشند و به یکدیگر کمک کنند. همچنین، باید ارزیابی کنید که آیا هزینه ها و تلاش های لازم برای انتقال محتوا از ساب دامین به ساب فولدر ارزش مزایای احتمالی مثل افزایش ترافیک و بهبود سئو را دارند یا خیر. به عبارت دیگر، باید ببینید که آیا فایده های انتقال از ساب دامین به ساب فولدر از نظر بهبود رتبه بندی و ترافیک وب سایت بیشتر از هزینه ها و تلاش های مورد نیاز برای انجام این انتقال هستند یا نه.

در سال ۲۰۲۲ مولر از گوگل در این مورد اظهار نظر کرده است:

فکر می کنم یکی از جنبه های مهم در خصوص انتقال از ساب دامین به ساب فولدر این است که وقتی از یک ساب دامین به یک ساب فولدر از دامنه اصلی منتقل می شوید، ما باید به کل وب سایت با ساختار جدیدش نگاه کنیم و وضعیت کلی را مجدداً ارزیابی کنیم.

بنابراین طبق نظرات مولر، هنگام انتقال محتوا از یک ساب دامین به دامنه اصلی، گوگل کل وب سایت را مجدداً ارزیابی خواهد کرد.

مولر در ادامه می گوید:

اگر از یک دامنه به یک دامنه دیگر منتقل شوید، برای سیستم های ما آسان است که بگویند همه چیز را از دامنه قبلی بگیرید و فقط در دامنه جدید کپی کنید. اما اگر از یک ساب دامین به یک ساب فولدر در دامنه اصلی منتقل شوید، شما اساساً بخش های مختلفی از وب سایت های مختلف را با وب سایت هدف ادغام می کنید و نتیجه نهایی که دارید به ساختار نهایی وب سایت شما بستگی خواهد داشت.

آنچه مولر به آن اشاره دارد این است که اگر محتوا را از یک ساب دامین به دامنه اصلی منتقل کنید، ممکن است خطر تضعیف یکپارچگی موضوع وب سایت یا انتقال نادرست محتوا را داشته باشید و این می تواند مشکل جدی برای دامنه اصلی سایت ایجاد نماید.

فرض کنید دامنه اصلی شما درباره کره بادام زمینی است و دو ساب دامین درباره ژله و شکلات دارید. در این مثال انتقال محتوا از این ساب دامین ها به دامنه اصلی خوب کار خواهد کرد زیرا موضوع اصلی وب سایت همچنان یکنواخت باقی می ماند. اما اگر ساب دامین شما در خصوص پیستون باشد و شما بخواهید به دامنه اصلی منتقل کنید به دلیل اختلاف موضوعی، قطعا سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد.

اگر ساب دامین های شما در مورد موضوعات کاملاً متفاوت و غیرمرتبط با موضوع اصلی دامنه شما باشند، با انتقال محتوای این ساب دامین ها به دامنه اصلی، موضوع اصلی و کلی وب سایتتان را تضعیف می کنید یا از بین می برید. به عبارت دیگر، این انتقال نامناسب می تواند باعث پراکندگی و عدم تمرکز محتوای وب سایت شما شود که ممکن است تأثیر منفی بر رتبه بندی و شناخته شدن وب سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.

ساب دامین چیست؟,ساب دامین در مقابل ساب فولدر,ساب دامین ها و ساب فولدرها

ساب دامین یا ساب فولدر؟

متأسفانه پاسخ به این سوال به سادگی مشخص نیست. تقریباً نود درصد اوقات بهتر است زمانی که محتوا به موضوع دامنه اصلی مربوط باشد آن را در ساب فولدرها (فولدرهای داخل دامنه اصلی) سازماندهی کنید.

مواقعی وجود دارد که استفاده از یک ساب دامین منطقی تر است. برندهای بزرگ (مانند گوگل و دیگران) ممکن است با استفاده از ساب دامین ها به خوبی در حوزه سئو پیشرفت کنند. در برند های بزرگ اهمیت ساب دامین و کابرد آن بیشتر از ساب فولدر می باشد. زیرا ساب دامین ها در سایت های بزرگ می توانند حجم زیادی محتوا داشته باشند که به طور مستقل در موتورهای جستجو رتبه بالا بگیرند.

بیشتر وب سایت ها به دلیل کوچکی وب سایت، نیاز به تعداد زیادی محتوای مرتبط با موضوع وب سایتشان دارند تا بتوانند در نتایج جستجو رقابت کنند، و بنابراین بهتر است که تمام آن محتواهای عالی را در دامنه اصلی سایت خود قرار دهند.

پیشنهاد ما در نیوسئو چیست؟ استفاده از ساب فولدرهاست خصوصا برای وب سایت های کوچک. استفاده از ساب دامین ها برای وب سایت های بزرگ و عظیم یا وب سایت های سازمانی پیشنهاد می شود.

چه عواملی را باید هنگام تصمیم گیری انتخاب بین ساب دامین و ساب فولدر برای سازماندهی محتوای وب سایت در نظر گرفت؟

پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد و تجربه کاربری وب سایت شما تأثیر بگذارند. بیایید موارد اساسی را برای انتخاب بین ساب دامین و ساب فولدر بررسی کنیم.

هدف وب سایت

قبل از انتخاب ساب فولدر یا ساب دامین، هدف و نحوه استفاده از آن را با دقت در نظر بگیرید. ساب دامین ها می توانند مفید باشند اگر هر یک به عنوان یک نهاد مستقل عمل کنند. با این حال، استفاده از یک ساب فولدر اغلب مناسب تر است اگر محتوا نزدیک به موضوع سایت، مرتبط و جزء جدایی ناپذیر از وب سایت اصلی باشد.

تأثیرات سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نقش حیاتی برای انتخاب بین ساب دامین یا ساب فولدر دارد. ساب فولدرها تمایل دارند از اعتبار موجود در دامنه اصلی بهره مند شوند که می تواند رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود بخشد. برعکس، ساب دامین ها ممکن است از اعتبار دامنه اصلی بهره مند نشوند و به عنوان نهادهای جداگانه در نظر گرفته شوند و نیاز به تلاش های بیشتری برای موفقیت در سئو و رتبه بندی داشته باشند.

تجربه کاربری

اگر برای انتخاب بین این دو تجربه کاربری را در نظر بگیرید، ساب فولدرها یک تجربه ناوبری یکپارچه را فراهم می کنند، زیرا به عنوان بخشی از وب سایت اصلی درک می شوند. ساب دامین ها ممکن است حس جداشدگی برای کاربران ایجاد کنند و نیاز به تلاش بیشتری برای دسترسی به محتوای مرتبط  و جذب کاربران داشته باشند.

نگهداری و مدیریت

برای انتخاب بین ساب فولدر یا ساب دامین به سادگی نگهداری و مدیریت سایت فکر کنید. ساب فولدرها اغلب برای نظارت ساده تر هستند زیرا بخشی از زیرساخت دامنه اصلی می باشند. ساب دامین ها می توانند پیچیدگی بیشتری را ایجاد کنند و به رسیدگی و مدیریت جداگانه ای نیاز داشته باشند.

برندینگ و اعتماد

تأثیر برندینگ و اعتماد سازی را در ساب دامین و ساب فولدر ارزیابی کنید. ساب فولدرها انسجام و قابلیت اعتماد برند را افزایش می دهند، زیرا همه محتوا تحت یک دامنه قرار دارد. ساب دامین ها می توانند به طور استراتژیک برای توسعه زیر برندها یا نشان دادن محتوای تخصصی استفاده شوند.

نتیجه گیری

انتخاب بین ساب دامین یا ساب فولدر باید با اهداف خاص و انتظارات کاربران وب سایت شما همسو باشد. ملاحظات سئو، تجربه کاربری، مدیریت و برندینگ در این فرآیند تصمیم گیری نقش حیاتی دارند. با ارزیابی دقیق این عوامل، می توانید ساختار مناسبی را انتخاب کنید که عملکرد کلی وب سایت شما را بهبود بخشد.

چک لیست انتخاب بین ساب دامین یا ساب فولدر  

  1. هدف وب سایت خود را تعریف کنید.
  2. محتوا را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید که آیا باید یک جز جداگانه باشد یا بخشی از دامنه اصلی.
  3. تأثیرات سئو استفاده از ساب دامین ها یا ساب فولدرها را در نظر بگیرید.
  4. تجربه کاربری و تأثیر سازماندهی محتوا بر ناوبری را در نظر بگیرید.
  5. سهولت نگهداری و مدیریت ساختار انتخابی خود را ارزیابی کنید.
  6. تأثیر بر برندینگ و اعتماد سازی را بررسی کنید.
  7. این عوامل را با اهداف وب سایت و انتظارات کاربران خود مقایسه کنید.
  8. بر اساس ارزیابی ملاحظات فوق، یک انتخاب آگاهانه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود