ضروری

7 نشانه بک لینک اسپم برای disavow گوگل

disavow گوگل,بک لینک اسپم,تاثیر لینک nofollow در سئو

7 روش تشخیص بک لینک های مضر جهت disavow گوگل را در این مقاله آموزش می دهیم. این 7 نشانه را باید در زمان ارزیابی مجموعه بک لینک های خودتان، مراقبت کنید!

از بک لینک های غیر مرتبط تا انکر تکست های کاملا منطبق و اسپم، چند نشانه دیگر نیز وجود دارد که به شما نشان می دهد مجموعه بک لینک های شما دچار اسپم شده است. شاید این نشانه ها به تنهایی خودشان باعث نگرانی شما نشوند، اما اگر این نشانه ها همراه با یکدیگر رخ بدهند، می توانند در زمان ارزیابی بر روی پروفایل بک لینک تان، شما را دچار مشکل کنند. در این مقاله، ما می خواهیم بهترین توصیه هایی که از سال ها تجربه در رابطه با بررسی پروفایل لینک به دست آورده ایم را در اختیار شما قرار دهیم.

خب حالا بیایید کار را شروع کنیم.

به آموزش این هفته خوش آمدید. امروز ما می خواهیم در رابطه با ارزیابی مجموعه بک لینک (backlink profile) شما صحبت کنیم و ببینیم چرا و چه زمانی باید این کار را انجام دهید.

ممکن است صحبت کردن در رابطه با ارزیابی مجموعه بک لینک ها کمی گیج کننده باشد. زمانی که من در رابطه با موضوع ارزیابی مجموعه بک لینک ها صحبت می کنم، به صورت خاص منظور من این است که شما بررسی کنید آیا موضوع مبهم یا اشکالی در مجموعه بک لینک های شما وجود دارد یا خیر. مباحث بسیار زیادی در این زمینه بین سئو کارها وجود داشته است، در نتیجه بعد از به روز رسانی چهارم برای الگوریتم پنگوئن، ما همه به این فکر می کنیم که آیا گوگل می تواند نسبت به بک لینک های اسپم و بک لینک های کم کیفیت چشم پوشی داشته باشد یا خیر. همچنین ما باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا باید برای حذف بک لینک های مخرب، disavow کنیم یعنی این که به گوگل بگوییم: “لطفا این بک لینک را نادیده بگیر!”

به نظر من سه دلیل وجود دارد که ما باید در بعضی از شرایط، مجموعه بک لینک های خودمان را ارزیابی کنیم.

چرا شما باید مجموعه بک لینک های خودتان را ارزیابی کنید؟

هنوز شما می توانید لینک های نامناسب را disavow کنید. شما می توانید برای حذف بک لینک های اسپم، یک فایل disavow، به گوگل ارائه کرده و درخواست دهید که گوگل آن لینک را در نظر نگیرد.

ممکن است شما دچار جریمه های دستی گوگل شوید

گوگل هنوز دستورالعمل دارد که تمام link scheme ها و انواع دستکاری لینک ها را مشخص می کند. در صورتی که شما از این رهنمود ها تخطی کنید، احتمالا شما به صورت دستی جریمه می شوید. در سرچ کنسول گوگل، معمولا شما اخطارهایی را مشاهده می کنید که مثلا لینک های غیر طبیعی در سایت شما به صورت کلی یا نسبی شناسایی شده است. به همین دلیل است که می گویم شما هنوز هم باید از disavow کردن لینک ها به عنوان یک گزینه برای حذف بک لینک های مخرب استفاده کنید.

گوگل می گوید که هنوز نظرش را در رابطه با لینک ها تغییر نداده است

من می دانم که شاید تغییراتی در این زمینه وجود داشته است اما به صورت فنی، گوگل گفته است که “نظر ما تغییر نکرده است. شما هنوز هم باید از فایل های disavow به دقت در زمان مناسب استفاده کنید.” در نتیجه ما می خواهیم بررسی کنیم که چه زمانی برای استفاده از گزینه disavow مناسب است و به شما نشان می دهیم که این گزینه هنوز یکی از بهترین گزینه های اصلاح لینک های معیوب در گوگل می باشد.

شما چه زمانی باید مجموعه بک لینک های خودتان را ارزیابی کنید؟

شما باید به دنبال نشانه های دستکاری لینک (link manipulation) و link scheme ها باشید.

من می گویم که در شرایط امروز، احتمالا بهتر است وقتی نشانه های دستکاری لینک یا link scheme را مشاهده می کنید و متوجه می شوید که مشکلی جدی در مجموعه بک لینک های شما وجود دارد که نگران کننده است، باید حتما مجموعه لینک های خودتان را ارزیابی کنید. به دلیل این که گوگل خیلی بهتر از شما می تواند متوجه شود که لینک های معیوب در بک لینک های شما وجود دارد، گاهی گوگل این لینک ها را نادیده می گیرد و به خاطر این لینک های معیوب کل سایت را جریمه نمی کند در نتیجه فکر می کنم دیگر مثل قبل نیازی نیست که نگران این لینک های دستکاری شده باشیم. اما در صورتی که شما نگران بک لینک های یک سایت هستید مثلا یک مشتری به سراغ شما می آید و شما مجموعه لینک های آن ها را برای اولین بار مشاهده می کنید و متوجه می شوید که مشکلی در لینک های آن ها وجود دارد، احتمالا باید به دنبال نشانه های مشکلات لینک های آن بگردید. شما یک سئو کار هستید در نتیجه می توانید نشانه های لینک های دستکاری شده و معیوب را شناسایی کنید.

چطور می توانید مجموعه بک لینک های خودتان را ارزیابی کنید؟

شما باید با استفاده از ابزار Moz Link Explorer، به دنبال نشانه های خطر باشید

در صورتی که خیلی مطمئن نیستید چطور می توانید مشکلات بک لینک های خودتان را شناسایی کنید، می توانید از ابزار Moz Link Explorer استفاده کنید و در واقع ما می خواهیم این روش را به شما نشان بدهیم. ما می خواهیم بعضی از نشانه های خطر که در مجموعه بک لینک های مختلف مشاهده کردیم را به شما ارائه کنیم. اما خب باید به این نکته اشاره کنیم که این موارد تنها هفت مورد محدود از نشانه های خطر (red flags) هستند. در نتیجه نمی توان تنها بر اساس همین موارد، یک قضاوت کامل نسبت به بک لینک های خودتان داشته باشید.

مواردی در زمینه ارزیابی بک لینک ها وجود داشته است که من در طول زمان به آن ها برخورده ام. من تقریبا در سال 2012 کار سئو را شروع کردم و تقریبا همان زمان هم الگوریتم پنگوئن منتشر شد و من به همین دلیل، سعی کردم بسیاری از لینک های اسپم خودم را اصلاح کنم. من الگوهایی را مشاهده کردم و حالا می خواهم بخشی از این موارد را با شما هم در میان بگذارم. فکر می کنم که این موارد در چند سال اخیر تغییرات زیادی نداشته است. بعضی افراد هنوز هم از این تکنیک های ساخت لینک کم کیفیت استفاده می کنند که ممکن است واقعا باعث شود سایت آن ها جریمه شود.

در ادامه مواردی را به شما معرفی می کنیم که اگر متوجه شدید این نشانه های خطر در پروفایل بک لینک های شما وجود دارد، قطعا باید سعی کنید مشکلات را حل کنید. البته وقتی این نشانه ها را مشاهده کردید باید ارزیابی های بیشتری انجام دهید نه این که فورا کنار این لینک ها بنویسید “این لینک ها بد هستند”. این نشانه ها، تنها مواردی هستند که باعث می شوند شما ارزیابی های بیشتری انجام دهید. در نتیجه با در نظر داشتن این نکته مهم، نشانه های خطر را در ادامه بررسی می کنیم.

disavow گوگل,بک لینک اسپم,تاثیر لینک nofollow در سئو

7 نشانه برای تشخیص بک لینک های مضر

  1. مرتبط نبودن بک لینک با سایت
  • کشوری هایی که شما به آن ها سرویس ارائه نمی کنید.

چند نمونه از این مشکل، به صورت زیر می باشد. مثلا شما در حال بررسی سایت یکی از مشتریان می باشید. این مشتری در اصل در US فعالیت دارد و تمام خدمات مکانی آن ها در ایالات متحده قرار دارد. کل مخاطبین آن ها هم از ایالات متحده است. اما شما نگاهی به لینک های ورودی آن ها می اندازید و متوجه می شوید که بعضی از دامنه ها مرتبط با کشور های دیگر مانند روسیه و لهستان و غیره می باشد و این موضوع، کمی ابهام بر انگیز است. چرا این سایت باید حجم لینک های زیادی را از کشور هایی دریافت کند که این سایت تعاملی با آن کشور ها ندارد و حتی مثلا هیچ محتوایی به زبان روسی یا لهستانی در آن ها وجود ندارد؟ در نتیجه با مشاهده این مشکل شما حتما باید بک لینک های خودتان را بیشتر بررسی کنید زیرا ممکن است مشکلی در بک لینک های شما وجود داشته باشد.

  • لینک های خارج از موضوع

یکی دیگر از مشکلات، لیک های خارج از موضوع (off-topic link) است. مثال مورد علاقه من در این زمینه، مثالی است که شاید کمی خنده دار باشد. چند وقت پیش من با یک مشتری کار می کردم که زمینه کاری اصلی آن ها در زمینه کار های حقوقی بود اما بخش بسیار زیادی از لینک های آن ها، در رابطه با برنامه ریزی برای مهمانی بود، مانند لینک های کم کیفیت در رابطه با لیست اقلام مورد نیاز برای مهمانی که خب این لینک ها، اصلا ارتباطی با کار این سایت نداشت. من بر روی چند مورد از این لینک ها کلیک کردم تا ببینیم این لینک ها چه چیزی است. بعد از بررسی متوجه شدیم که هیچ ارتباطی بین این لینک ها وجود ندارد. کاملا مشخص بود که این لینک ها با روش های اشتباه ساخته شده است و احتمالا فردی در ازای مبلغ کمی پول، این لینک ها را برای سایت ایجاد کرده بود. در نتیجه در صورتی که شما متوجه شدید که لینک های غیر مرتبط زیادی در سایت شما وجود دارد، قطعا باید بررسی کنید تا متوجه شوید که این لینک های غیر مرتبط چرا ایجاد شده اند.

اما یک نکته بسیار مهم که در این قسمت وجود دارد، این است که شاید در نگاه اول لینک هایی که مشاهده می کنید ارتباط موضوعی نداشته باشند اما وقتی بیشتر و دقیق تر بررسی کنید، ممکن است این لینک ها با بازار کار شما رابطه داشته باشند. در نتیجه شما باید دقت کافی را داشته باشید. در صورتی که لینک هایی که پیدا کردید، لینک هایی بودند که هیچ ارتباطی با زمینه کاری شما نداشتند، احتمالا در لینک های شما دستکاری شده است.

  1. انکر تکست اسپم

نشانه خطر دوم، انکر تکست ها هستند. دوباره باید بگویم که یکی از گزارش های جالب در ابزار Moz Link Explorer، ابزار بررسی انکر تکست ها می باشد. شما می توانید از این ابزار استفاده کنید و گزارش مرتبط با انکر تکست ها را بررسی کنید. زمانی که مشاهده می کنید بخش زیادی از بک لینک های سایت با یک انکر تکست دقیقا مشابه ایجاد شده است و این انکر تکست هم معمولا یک کلمه کلیدی است که سایت برای آن رتبه بندی شده است، احتمالا در لینک ها دستکاری صورت گرفته است. این موضوع معمولا یکی از جدی ترین نشانه های دستکاری لینک ها می باشد.

مثالی که من معمولا برای تفهیم این مسئله و علت اهمیت آن استفاده می کنم، یک داستان جالب است. فرض کنید شما پنج دوست مختلف خودتان را در یک روز در شرایط مختلف می بینید. آن ها همراه شما در یک اتاق زندگی نمی کنند. شما با همه آن ها صحبت می کنید و همه آن ها می گویند “سلام، چطوری خوبی؟ من آخر هفته خیلی خوبی داشتم اما پای من شکست”. شما احتمالا شک می کنید که چطور شده که همه آن ها به تعطیلات آخر هفته رفته اند و پایشان شکسته است! به همین دلیل اگر درصد بسیار زیادی از لینک های سایت شما هم دقیقا با یک انکر تکست مشابه ایجاد شده باشد، شما باید موضوع را بیشتر بررسی کنید چون ممکن است در لینک های شما دستکاری صورت گرفته باشد.

اگر شما این لینک ها را به صورت طبیعی به دست آورده باشید، قطعا این انکر تکست ها همه شبیه هم نخواهند بود و طبیعی به نظر می رسند.

  1. بک لینک های follow و nofollow

follow یا nofollow، مسئله این است! لطفا از این معیار یعنی نسبت لینک های nofollow به follow به عنوان یک معیار قطعی استفاده نکنید چون حتی افراد غیر حرفه ای در سئو هم می دانند که نمی توان به صورت قطعی از این معیار برای شناسایی لینک های اسپم استفاده کرد. اما چیزی که من معمولا در بعضی از سایت ها مشاهده می کنم به این صورت است که اگر این سایت ها انکر تکست های اسپم داشته باشند که ارتباط موضوعی با سایت ندارند، معمولا یک نسبت خیلی خیلی غیر طبیعی از لینک های nofollow به لینک های follow را مشاهده می کنم. شما می توانید از این نشانه های خطر در ترکیب با موارد دیگر استفاده کنید تا لینک های معیوب را شناسایی کنید. زمانی که انکر تکست های معیوب همراه با نسبت غیر طبیعی از لینک های Nofollow/follow در سایت وجود داشته باشد، احتمالا لینک ها دستکاری شده اند. باید به حذف لینک های اسپم از سایت خود بپردازید.

مجدد باید به این نکته اشاره کنم که شما می توانید با استفاده از ابزار Link Explorer سایت Moz، این موضوع را هم بررسی کنید. مثلا فرض کنید که 99% از بک لینک های سایت به صورت follow هستند و این لینک ها، لینک هایی هستند که PageRank را بهبود می دهند. اگر قرار باشد بر روی لینک ها دستکاری صورت بگیرد، احتمالا شما بر روی لینک ها، دستکاری میکنید که بتوانند باعث بهبود PageRank سایت شما شوند. در این حالت، مثلا یک درصد یا 0 درصد از بک لینک های شما حالت nofollow خواهد داشت که خب این موضوع با توجه به تاثیر لینک nofollow در سئو، می تواند نشان دهنده خطر باشد.

من امیدوارم که این آموزش برای شما مفید باشد. امیدوارم که این آموزش به شما کمک کرده باشد که متوجه شوید چه زمانی باید ارزیابی لینک های خودتان را انجام دهید و سعی کردیم به شما نشان دهیم در این ارزیابی ها، باید حواستان به چه چیزی باشد. در نتیجه امیدوارم این نکات به درد شما بخورد. اگر شما هم نکته یا نظری دارید که فکر می کنید برای ما و دیگر خوانندگان این سایت مفید است، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

  1. لینک ها یا دامنه ها

همین مورد در رابطه با نسبت لینک ها به دامنه ها هم صدق می کند. دوباره در این حالت هم همه چیز باید طبیعی باشد. نمی توان گفت که یک نسبت طلایی در این حالت وجود دارد که بتوان بر اساس آن، اسپم بودن سایت را مشخص کرد. اما هنگام بررسی نشانه های دیگر میتوانیم مشاهده کنیم که مثلا گاهی در بعضی از سایت ها یک نسبت کاملا نامتناسب وجود دارد مثلا 10.000 لینک فقط از 5 دامنه ایجاد شده است! گاهی اوقات این مشکل ایجاد می شود. یک مرتبه من مجموعه لینک های یکی از مشتری های خودم را بررسی می کردم و متوجه شدم که 5 سایت در ارتباط با سایت مشتری وجود دارد که بر روی تمام قسمت های سایت، لینک ایجاد کرده اند. آن ها یک شبکه کوچک بر روی سایت ایجاد کرده بودند. با ایجاد لینک های مشترک، آن ها امید داشتند تا اعتبار سایت خودشان را افزایش دهند. کاملا مشخص است که شما باید مراقب این حالت باشید زیرا می تواند نشان دهد که شما خودتان لینک ها را برای سایت خودتان ایجاد کرده اید که این یکی از جدی ترین اشتباهات در زمینه لینک سازی است.

تشخیص بک لینک های مضر,حذف بک لینک های اسپم,حذف بک لینک های مخرب

  1. نام دامنه وب سایت
  • “DIR” or “directory”

این تست تنها با نگاه کردن به لیست سایت ها و دامنه های لینک شده به سایت شما انجام می شود. در صورتی که شما لینک های ورودی خودتان را بررسی کنید، ممکن است نام های دامنه ای را مشاهده کنید که عجیب هستند و هرچه بیشتر بررسی کنید، بیشتر متوجه عجیب بودن آن ها می شوید. وقتی که من ارزیابی های زیادی را بر روی مجموعه های بک لینک انجام می دادم، متوجه شدم که بسیاری از این لینک های بی کیفیت، از سایت هایی می آیند که دایرکتوری های بی کیفیتی دارند. بسیاری از این سایت ها، حتی در نام دامنه خودشان به کلمه دایرکتوری و یا DIR هم اشاره می کنند مانند bestlinkdir.co یا موارد دیگر. در نتیجه شما همیشه باید این نوع از لینک های نوع دایرکتوری یا DIR را بررسی کنید.

  • “Article”

این حالت هم مشابه با نام دایرکتوری یا DIR می باشد. پیش از این افراد از لینک هایی مانند مقاله های الکترونیکی یا Article Base استفاده می کردند در نتیجه اگر شما در نام دامنه سایتی کلمه “article” را مشاهده کردید، احتمالا باید این سایت ها را دقیق تر بررسی کنید. شاید کسی بر روی این سایت ها، لینک های کم کیفیت را ایجاد می کند.

  • “SEO”/”links”

اگر در سایت هایی که در بک لینک های شما دیده می شوند، نام هایی شامل SEO یا Links دیده می شود، احتمالا باید این سایت ها را بررسی کنید. البته ممکن است این سایت ها واقعا در زمینه سئو یا مثلا آموزش بک لینک فعالیت داشته باشند اما باز هم تعداد این لینک ها نباید بسیار زیاد باشد. مثلا اگر تعداد بسیار زیادی از لینک با نام دامنه bestSEOsite.com و bestlinksforyou.com می باشند، در این صورت باید بیشتر بررسی کنید. من از این موارد بار ها در ارزیابی های خودم دیده ام.

  1. معیارهای ابزار

این معیارها می توانند خیلی مفید باشند. در صورتی که شما معیار های ابزاری را مشاهده کردید که شاخص اسپم آن بسیار بالا است، احتمالا باید آن معیار را بیشتر بررسی کنید. در سایت Moz در قسمت شبکه کمک رسانی، یک لیست متشکل از 27 معیار اسپم بودن سایت ارائه شده است که در زمان ارزیابی آن ها، می توانید از این لیست کمک بگیرید.

DA و PA، که مخفف های اعتبار دامنه و اعتبار صفحه هستند دو مورد از این معیار ها هستند. اگر شما مشاهده کردید که از DA ها یا URL هایی با PA پایین لینک به سایت شما می آید، اصلا نباید با عجله نسبت به این لینک ها تصمیم گیری کنید. شاید این دامنه ها تازه راه افتاده باشند. شاید آن ها هنوز خیلی در زمینه بازاریابی فعالیت نکرده باشند. الزاما پایین بودن این معیارها، نشان دهنده اسپم بودن این سایت ها نمی باشد. این معیار فقط نشان می دهد که آن ها هنوز نتوانستند اعتبار زیادی به دست بیاورند. در نتیجه بعد از ارزیابی این معیارها، شما باید دقیقا این سایت ها را ارزیابی کنید.

  1. تست چشمی

در نهایت، به نظر من شما باید یک تست چشمی هم انجام دهید. همانطور که گفتم، هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، بیشتر متوجه الگوهای تکراری در لینک های اسپم می شوید. این نوع از سایت های کم کیفیت معمولا الگوهای مشابه دارند. شما مثلا 100 سایت را مشاهده می کنید که رنگ طراحی آن ها آبی است، همه آن ها طرح ناوبری مشابه دارند و لوگوی آن ها مشابه هم است. همه آن ها بر روی یک شبکه قرار دارند. وقتی که شما طرح هایی مشابه با این مدل را مشاهده می کنید، معمولا می توانید راحت تشخیص دهید که این سایت ها اسپم هستند. در بسیاری از موارد آن ها اطلاعات تماس صحیحی ندارند زیرا هیچ کس دقیقا مالک این سایت ها نیست. این سایت ها معمولا فقط به منظور ساخت لینک های جعلی ایجاد شده است. هیچ کسی نسبت به این سایت ها اهمیت نمی دهد در نتیجه هیچ تلفن همراه، اطلاعات تماس و آدرس ایمیل برای این سایت ها وجود ندارد. یکی دیگر از نشانه های خیلی ضایع که در این سایت ها وجود دارد، این است که یک دکمه پرداخت بسیار بزرگ در بالای این سایت ها وجود دارد که زیر آن نوشته است “برای دریافت لینک، از طریق دکمه زیر هزینه را پرداخت کنید”! حتی گاهی پیام های بدتری هم نوشته شده است با این مضمون که “از لینک پرداخت زیر استفاده کنید تا لینک های شما از این سایت پاک شود” !!! چون آن ها می دانند که لینک های آن ها کاملا بی کیفیت است و مردم همیشه از آن ها خواهش می کنند که لینک هایشان را پاک کنند. در نتیجه شما حتما باید حواستان به این الگوها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود